Suoja: Kaupungit ja paluu (Suoja #1) - Laura Luotola10

Kirja-arvio :: Suoja: Kaupungit ja paluu

Kirjoittanut EveMoon

Minun on ollut jo pitkään vaikea päästä sisälle eeppiseen fantasiaan, koska on tuntunut, ettei ole aikaa keskittyä kirjasarjoihin, joita täytyy lukea pitkään, ennen kuin ne alkavat todella palkitsemaan. Suojan kanssa tätä ongelmaa ei ollut, sillä teksti itsessään oli tarpeeksi stimuloivaa luettavaa. Tekstitason yksityiskohtia oli niin paljon, sanavalinnat, lauserakenteet, nimet ja puhetyylit olivat niin mietittyjä, että lukeminen itsessään oli alusta saakka kiinnostavaa, ei pelkästään väline tarinan kokemiselle. Juuri tämä tekstin pintatason yllätyksellisyys ja yksityiskohtaisuus sai kirjan erottumaan edukseen niiden eeppisten kirjojen joukosta, joita olen viimevuosina yrittänyt lukea.

Tiyanin ja Cicin suhde oli alusta saakka kiinnostavin osa tarinaa, ja pidin erityisesti siitä, että heidän tilannettaan lähestyttiin pääasiassa arkipäivän kautta, siitä huolimatta, että heidän elämässään tapahtui isoja muutoksia ja maailman tulevaisuus oli niin epävarma. Pidän tarinoista, joissa eeppisten mittasuhteiden ja maailmanrakennuksen kautta peilataan yksilöitä, eikä toisinpäin, ja tämä kirja on juuri sitä. Väärinkäsitykset ja puhumattomuus olivat myös orgaaninen osa henkilöhahmojen suhteita heidän omien henkisten muuriensa vuoksi, ja tämä oli virkistävää, koska näitä elementtejä käytetään liian usein vain jotta juoni toimisi.

Suosittelen kirjaa lukijoille, jotka pitävät enemmän tunnepitoisista kuin toimintakeskeisistä seikkailuista, suhteista, joiden monimutkaisuus ja henkilöhahmojen virheet saavat näkyä, juonesta, jossa vaikutukset yksilöön nousevat maailmanlaajuisia vaikutuksia keskeisempään rooliin ja kirjoitustyylistä, joka antaa syyn tarinan viipyilevälle otteelle.

Ainoa häiritsevä asia kirjassa oli kirjoitusvirheiden määrä, joka ehkä korostui siksi, että tekstiä tulee tyylinsä vuoksi luettua hieman tavallista tarkemmin.

Suoja: Kaupungit ja paluu

Kansi ja kuvitus: Päivi Hakanen. Nidottu.

Kuvastaja-palkintoehdokas 2017.

”Outo valo värjäsi sairaan lapsen kasvot, ja silmät tuijottivat rävähtämättä, elottomat silmät, joista tuikahti vieras, varjoisa katse, se lävisti Tiyanin ja sinä hetkenä hän ajatteli Mahdeja. Hän ajatteli katsovansa Mahdia ja hän näki millaiset silmät hallitsijalla oli. Valtakunnan luojien silmät eivät olleet inhimilliset, ne olivat voimakkaat henkisilmät ja ne näkivät hänet, katsoivat suoraan kohti.”

Tiyan Jolkai on ärhäkkä saayequtaityttö, joka kapinoi syrjityn heimonsa perinteitä vastaan. Hän käy töissä löydöksellä Hiljaiset Miehet seuranaan ja hän on ihastunut ylemmässä asemassa olevaan tyttöön, salamyhkäiseen Cismarthaan.

Mahdit ovat vanhoja hallitsijoita, joita kukaan kuolevainen ei ole nähnyt. He ovat pystyttäneet maagisen Suojan kaksiosaisen valtakuntansa ylle. Olosuhteet ovat muuttumassa Suojan tuolla puolen ja Mahdien katse kääntyy kohti kaukaisia planeettoja.

Eräänä päivänä Tiyan saa yllättävän kutsun yläkaupungin vaikutusvaltaisimmalta tiedemieheltä. Hän ajautuu Cismarthan kanssa seikkailuun, jonka edetessä selviää, että erilaiset vallasta tai vallankumouksesta haaveilevat tahot ovat kiinnostuneita saayequtain menneisyydestä.

Suoja – Kaupungit ja paluu on eeppisen scififantasiasarjan aloitusosa. Se on monisyinen kertomus rakkaudesta ja onnen tavoittelusta, tarinoiden ja uskomusten merkityksestä.

”Kirjailija on rakentanut huikean maailman. Tämä on suunnattu niille lukijoille, jotka kaipaavat hiukan haastavampaa lukemista mutta samankaltaista eeppisyyttä kuin nuoruutemme fantasiasarjoissa.” – Hanna Matilainen, Morren maailma