Haikaran silmä - Ursula K. Le Guin8

Kirja-arvio :: Haikaran silmä

Kirjoittanut Muuttohaukka

"Haikaran silmä" on taattua ja laadukasta Ursula Le Guinia, vaikka se ei olekaan hänen parhaita teoksiaan. Le Guinin tuotannossa keskikertaisimmatkin kirjat ovat kuitenkin scifi- ja fantasiakirjallisuuden aatelia, niin hyvä kirjoittaja hän on.

"Haikaran silmän" alkuasetelma pohjustaa varman konfliktin pasifistisen kylän ja militantimman kaupungin välillä. Silti täysin ennalta-arvattava kirja ei ole ja juoni vetää kyllä lukijan mukaansa. Kritisoin kuitenkin sitä, että kirjailija alleviivaa turhankin paljon kyläläisten hyvyyttä ja kaupunkilaisten järjestelmän huonoutta. Tarina olisi voinut olla mielenkiintoisempi, jos kumpikin yhteisö olisi ollut tasaveroisempi virheissä ja hyvissä ominaisuuksissa. Nyt lukija pakotetaan pitämään kylän puolia.

Scifiä teoksessa on lähinnä tapahtumapaikka vieraalla planeetalla, mutta muuten tarina kuvaa ennen kaikkea ihmisyhteisöjä ja niiden välistä konfliktia. Oikeastaan tämä tarina olisi yhtä hyvin olisi voinut tapahtua maapallolla, jossain meidän tuntemassamme maassa jollain aikakaudella.

Kovin pitkäkään kirja ei ole, mutta juuri sopivasti sen pituinen, minkä juoni kantaa. Mitään ei ole liikaa eikä liian vähän.

Loppuun olin ihan tyytyväinen. Alkuasetelma olisi tarjannut varmasti mahdollisuuden useisiin erilaisiin loppuratkaisuihin, mutta tämä valittu vaihtoehto ei ainakaan minulle jättänyt mitään hampaankoloon.

Haikaran silmä

Alkuteos ilmestynyt 1978. Suomentanut Jyrki Iivonen. Kansikuva: Jani Laatikainen. Nidottu.

Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2016.

Victorian planeettaa asuttavat Maapallolta karkotettujen ihmisten jälkeläiset. Väkivaltarikolliset perustivat kaupungin, kun taas Hökkelikylän asukkaat ovat pasifistien perillisiä. Kaksi ryhmää ovat eläneet vuosikymmeniä rinnakkain mutta eriarvoisina. Entistä vakavampi konflikti uhkaa, kun kyläläiset haluaisivat perustaa uuden siirtokunnan. Luz Marina Falco Cooper, kaupungin neuvosmiehen tytär, joutuu valitsemaan kahden ryhmittymän väliltä. Miten käy, kun toinen osapuoli on valmis väkivaltaan ja toinen pyrkii välttämään sitä viimeiseen asti?

Haikaran silmä kuvaa kahden erilaisen ihmisyhteisön elämää ja yhteentörmäystä. Kun vastakkain ovat militaristinen oligarkia ja vapaa anarkia, voiko kumpikaan voittaa tai selvitä ilman muutoksia? Ursula K. Le Guin on jälleen kerran osoittanut ansaitsevansa paikkansa yhteiskunnallisen science fictionin suurmestarina.

Kirjan arvosteluja:

”Tarina seisoo vahvasti omilla jaloillaan, eikä sen sanoma ole menettänyt merkitystään lähes 40 vuoden iästä huolimatta. Päinvastoin Haikaran silmä tuntuu nykyään aina vain ajankohtaisemmalta. – Shimo Suntila, Tähtivaeltaja 4/2015

\"Ihanteet ja yhteiskuntamallit joutuvat koetukselle humaanissa, ajatuksia herättävässä romaanissa, joka on iästään huolimatta yhä ajankohtainen.\" – Tähtivaeltaja-palkintoraati