Uusimmat kirja-arviot

Kaksi tornia (Taru sormusten herrasta, #2) Lukijatar kirjoitti kirja-arvion (19.10.2019)
Kaksi tornia - J. R. R. Tolkien
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Finale (Caraval, #3) Salde kirjoitti kirja-arvion (17.10.2019)
Finale - Stephanie Garber

Olen odottanut tämän kirjan lukemista ja odotus todellakin palkittiin! Mitä juonikuvioita ja ihmissuhdekiemuroita. Jäin teokseen aivan jumiin ja unohdin ehkä jännittävimmissä kohdissa vähäsen hengittääkin. Ainoastaan loppu vähäsen mietityttää minua, se tuntuu jääneen vähän hataraksi.

Taikuri ja taskuvaras (Taikuri ja taskuvaras, #1) kyty kirjoitti kirja-arvion (16.10.2019)
Taikuri ja taskuvaras - Anniina Mikama

Aikuislukijalle kirja voi olla piirun verran "lapsellinen" tai kevyt kuten muut ovat maininneet, mutta koska en varsinaiseti edes kuulu kohderyhmään, en oikein osaa lukea sitä viaksi. Itseäni asia ei oikeastaan edes haitannut, pikemminkin päin vastoin. Kaipasin jotain mukaansatempaavaa luettavaa josta ei tulisi liian raskas ja ikävä olo, joten myös siinä mielessä olin tyytyväinen ettei kirja mennyt synkistelyksi, vaikka siinä tapahtuukin myös ikäviä asioita.

Tiedän, ... (lisää)

Jali ja lasihissi Truuners95 kirjoitti kirja-arvion (16.10.2019)
Jali ja lasihissi - Roald Dahl
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Valenda (Caraval, #2) Salde kirjoitti kirja-arvion (13.10.2019)
Valenda - Stephanie Garber

Tässä osassa oli jopa enemmän jännitystä, käänteitä ja mysteereja, kuin ensimmäisessä kirjassa. Aivan timanttista kuvailua ja mahtava juoni. Ehdottomasti uusia suosikkejani!

Caraval (Caraval, #1) Salde kirjoitti kirja-arvion (12.10.2019)
Caraval - Stephanie Garber

Lykkäsin kirjan lukemista pitkään, mutta nyt tartuin siihen. Yllätyin positiivisesti! Oletin tämän olevan jotain outoa sirkuskuraa, mutta kirja olikin oikeasti jännä ja imaisi minut lukemaan sen melkein yhdeltä istumalta. Minulla oli kaikenlaisia teorioita miten juoni voisi edetä, mutta eihän se mennyt sinne päinkään. Tykkäsin paljon.

Testamentit (Orjattaresi, #2) Salde kirjoitti kirja-arvion (08.10.2019)
Testamentit - Margaret Atwood

Tämä osa oli mielestäni paljon paremmin kirjoitettu kuin ensimmäinen osa. Nyt saatiin kunnolla tietoa tapahtumista, eikä vain kuvailtu päähenkilöiden ajatuksia. Kirja ei kuitenkaan napannut varsinaisesti mukaansa missään vaiheessa, mikä oli harmi.

Varjojen kuningatar (Throne of Glass, #4) Luinwen kirjoitti kirja-arvion (08.10.2019)
Varjojen kuningatar - Sarah J. Maas

Throne of Glass -sarjan paras osa tähän asti.

Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.com/2019/10/kirja-arvostelu-sarah-j-maas-throne-of.html

Jali ja suklaatehdas Truuners95 kirjoitti kirja-arvion (08.10.2019)
Jali ja suklaatehdas - Roald Dahl

Ihan kelvollinen kirja. Yliampuvia henkilöitä ja makeisia. Huumori oli kohtalaista. Huomasin myös pientä mediakritiikkiä loppupuolella.

Kymnaasi Taru Väyrynen kirjoitti kirja-arvion (07.10.2019)
Kymnaasi - Ilkka Auer

Vaikuttava ja hyvin kirjoitettu tarina, joka käsittelee monin vertauskuvin ihmisen alitajuisia tunteita, ja haastaa miettimään oman elämän perusasiaa: miten on elettävä, että toteuttaisi ihmisyyttään oikein.

Vedenkehrääjä (Konetrilogia, #2) Salde kirjoitti kirja-arvion (29.09.2019)
Vedenkehrääjä - Helena Waris

Tämäkin kirja jäi todella pintaraapaisuksi kaikesta siitä, mitä se olisi voinut olla. Harmittavaa, koska juoni oli hyvä. Tällaisenaan en oikein pitänyt kirjasta.

Linnunsitoja (Konetrilogia, #1) Salde kirjoitti kirja-arvion (29.09.2019)
Linnunsitoja - Helena Waris

Aika paljon oli tungettu asiaa näin lyhyeen kirjaan. Juoni oli mielenkiintoinen, mutta kerronta jäi turhan pintapuoliseksi. Kirja tarjoili mielenkiintoisia tulevaisuudennäkymiä ja sai miettimään.

Maresi (Punaisen luostarin kronikoita, #1) Salde kirjoitti kirja-arvion (29.09.2019)
Maresi - Maria Turtschaninoff

En oikein pitänyt tästä kirjasta. Kuvauksessa keskityttiin liikaa kuvailemaan ympäristöä. Juoni kylläkin oli aivan toimiva, mutta kerrontatyyli teki kirjasta tylsän.

Viettelys Salde kirjoitti kirja-arvion (29.09.2019)
Viettelys - Maggie Stiefvater

Melko samanlainen kuin saagakin, kerrontatyyli ei ollut tässäkään mieleiseni. Tuntui täytekirjalta.

Ikuisuus (Väristys, #3) Salde kirjoitti kirja-arvion (29.09.2019)
Ikuisuus - Maggie Stiefvater

Samaa kamaa kuin saagan aiemmat osat, ei tehnyt minuun vaikusta. Toisaalta oli kiva, että useiden kirjojen aikainen ongelmissa räpiköinti saatiin nyt viimeisen johonkin päätökseen eikä tähän tarvitse enää palata.

Häivähdys (Väristys, #2) Salde kirjoitti kirja-arvion (29.09.2019)
Häivähdys - Maggie Stiefvater

Trilogian ensimmäinen osa ei tehnyt minuun vaikutusta, eikä kyllä tämäkään. Ongelmat kertyvät ongelmien päälle ja hankaluudet ovat kasassa, aivan kuin luottokorttivelkaa uudella velalla maksettaessa. Minua epäilytti, että päähenkilöpariskunnan suhteesta ei taida tulla mitään. En pitänyt tästä kirjasta.

Väristys (Väristys, #1) Salde kirjoitti kirja-arvion (29.09.2019)
Väristys - Maggie Stiefvater

Ei erityisen hyvä kirja. Liian runollisesti ja pohdiskelevaisesti kirjoitettu minun makuuni. Miten susista voikin kirjoittaa näin mielenkiinnottomasti?

Cathyn kirja (Cathy, #1) Salde kirjoitti kirja-arvion (29.09.2019)
Cathyn kirja - Sean Stewart, Jordan Weisman

Pidän enemmän pelkästä proosallisesta kerronnasta, kuin tämän kirjan formaatista. En siis oikein pitänyt tästä. Ei jaksanut kiinnostaa.

Korpinmusta (Vampyyripäiväkirjat, #1) Salde kirjoitti kirja-arvion (29.09.2019)
Korpinmusta - L. J. Smith

En ole suuri Vampyyripäiväkirjat-sarjan fani, mutta päätin kokeilla pitäisinkö tästä kirjasta. Vastaus on eipä oikein. Se nyt ei vain jaksa oikein innostaa, että yhdysvaltalainen suosittu blondi saa kaiken haluamansa.

Harakanloukku (Faunoidit, #3) Salde kirjoitti kirja-arvion (29.09.2019)
Harakanloukku - Annukka Salama

Ihana kirja tämäkin, luin sen yhdeltä istumalta. Tässä oli sama tilanne kuin edellisessä osassa, eli ensimmäisellä lukukerralla minua häiritsi, että kerronta harhautui Unnan ja Rufuksen tarinasta, mutta seuraavilla lukukerroilla pidinkin ratkaisusta. Mahtava päätösosa yhdelle lempikirjasarjoistani!

Piraijakuiskaaja (Faunoidit, #2) Salde kirjoitti kirja-arvion (29.09.2019)
Piraijakuiskaaja - Annukka Salama

Päähenkilöporukan seikkailut jatkuvat trilogiaa toisessa, ihanassa kirjassa. Kun luin trilogiaa ensimmäistä kertaa, tässä kirjassa minua häiritsi kerronnan haarautuminen toiseenkin pariskuntaan Unnan ja Rufuksen lisäksi. Mutta seuraavilla lukukerroilla se oli oikeastaan kirjan vahvuus, koska lukijana saa lisää tietoa ja juoni ei ole niin yksiulotteinen. Aivan ihana kirja tämäkin!

Käärmeenlumooja (Faunoidit, #1) Salde kirjoitti kirja-arvion (29.09.2019)
Käärmeenlumooja - Annukka Salama

Aluksi kirja vaikutti tympeältä etelän hömpötykseltä, mutta sitten se pääsi vauhtiin ja rakastuin! Tämä on uusia lempikirjojani, jonka jaksan lukea aina uudestaan ja uudestaan. Kirjan idea on minusta aivan ihana ja kerronta rullaa vaivattomasti.

Harry Potter ja salaisuuksien kammio (Harry Potter, #2) Salde kirjoitti kirja-arvion (29.09.2019)
Harry Potter ja salaisuuksien kammio - J. K. Rowling

Katsottuani tästä tehdyn elokuvan muutamaan otteeseen, halusin tietää mitä kirjassa tapahtuu. Se paljastui yllättävän samanlaiseksi kuin elokuva. Aivan luettavissa oleva kirja, mutta ei mitään maailmojen rajoja ylittävää ja galakseja räjäyttävää. Ei tullut tarvetta lukea kolmatta osaa.

Harry Potter ja viisasten kivi (Harry Potter, #1) Salde kirjoitti kirja-arvion (29.09.2019)
Harry Potter ja viisasten kivi - J. K. Rowling

Olen katsonut Harry Potter -elokuvat useaan otteeseen ja eräänä päivänä päätin lukea tämän ensimmäisen kirjan. Yllätyin siitä, miten samanlaisia elokuva ja kirja ovat. Kyllähän tämän luki, mutta en innostunut ja alkanut fanittaa kuin viimeistä päivää, kuten joillekin käy tämän taikauniversumin vaikutuspiirissä.

Vainuttu (Susiraja, #4) Salde kirjoitti kirja-arvion (29.09.2019)
Vainuttu - Elina Rouhiainen

Sarjan viimeinen osa oli täynnä yllätyksiä, edellisen osan jälkeen minulla ei ollut enää mitään odotuksia tälle kirjalle. En oikein pitänyt kirjan alusta, mutta loppua kohden aloin lämpenemään. Olen aivan tyytyväinen, että sarja loppui kuten loppui.

LordStenhammar, Salmikki
Uusin jäsen: Suvi Viinikainen