Uusimmat kirja-arviot

Darien (Suolan valtakunta, #1) Salde kirjoitti kirja-arvion (24.05.2020)
Darien - Conn Iggulden

Tarina lähti käyntiin hieman hitaasti ja epäselvästi monien henkilöhahmojen tarinan seuraamisesta johtuen. Kun heihin tutustui, tarinakin tuntui lähtevän kunnolla käyntiin. Loppu oli yllätyksellinen, henkilöhahmoja ei turhaan säästelty. Minulle YA:n ystävänä tarina ei tarjonnut niin paljon kuin varsinaiselle synkemmän fantasian fanille se saattaisi tarjota. Kuitenkin ihan mukava tarina.

Perillä (Tarkoitettu-trilogia, #3) Leea kirjoitti kirja-arvion (22.05.2020)
Perillä - Ally Condie

Maailma on mielenkiintoinen, tapahtumia kiva seurata

Rajalla (Tarkoitettu-trilogia, #2) Leea kirjoitti kirja-arvion (22.05.2020)
Rajalla - Ally Condie

Maailma on mielenkiintoinen!

Eliitti (Valinta-sarja, #2) Leea kirjoitti kirja-arvion (22.05.2020)
Eliitti - Kiera Cass

Sama kuin edellisessä, yllätyksellinen! Mutta etenee paljon hitaammin :(

Valinta (Valinta-sarja, #1) Leea kirjoitti kirja-arvion (22.05.2020)
Valinta - Kiera Cass

Yllätyksiä, ei liian ennalta arvattava.<3

Viimeinen toivomus (The Witcher – Noituri, #1) Onraj kirjoitti kirja-arvion (21.05.2020)
Viimeinen toivomus - Andrzej Sapkowski

En osaa sanoa miksen ole aiemmin Sapkowskia löytänyt, mutta toisaalta on erittäin virkistävää lukea korutonta ja toimivaa, anteeksipyytämätöntä fantasiaa kaudella, jolla tuntuu että miekka ja magia -ympäristö on varattu vain rahvaanomaiselle tuulipukulukijalle, todellisten spefi-hipstereiden sitten pyöriessä mahdollisimman kauas tästä ajettujen visioiden luona. On erittäin hienoa, että on kokonainen kirjasarja kunnon fantasiaa tällä tasolla vielä edessä!

lisää)

Lumottu Tuuli kirjoitti kirja-arvion (21.05.2020)
Lumottu - Deborah Harkness

Aivan huikea kirja. Täytyy toivoa, että loputkin teokset suomennettaisiin. Katselin perään HBO:n sarjan ja täytyy myöntää etten tykännyt koko sarjasta. Sarjassa oli oioittu niin paljon, että en saanut samaa kiinnostusta viritettyä itseeni kuin mitä kirja teki.

Haltijan poika (Jouni, #2) Salde kirjoitti kirja-arvion (21.05.2020)
Haltijan poika - Sari Peltoniemi

Tässä kirjassa oli enemmän omien voimien löytämistä ja kanssakäyntiä kuolleiden maailman kanssa, mutta vähemmän saamelaisjuuria, kuin ensimmäisessä kirjassa. Teinidraama ja -bänditouhu pysyi edelleen mukana jotenkin yli kymmenen vuoden takaisen kirjoitustyylin kera. Tykkäsin siitä, miten erilaisia legendoja ja myyttejä tuotiin mukaan. En kuitenkaan pitänyt päähenkilön haahuilusta, hän tuntui vain ajautuvan tilanteesta toiseen ottamatta kiinni mistään.

Kuulen kutsun metsänpeittoon (Jouni, #1) Salde kirjoitti kirja-arvion (20.05.2020)
Kuulen kutsun metsänpeittoon - Sari Peltoniemi

Tartuin kirjaan, koska oletin sen olevan jotain hieman Stenien Synkät vedet -trilogian kaltaista. Kirjassa olikin samanlaisia piirteitä (esim. kauhuelementit ja muinaiset uskomukset) kuin siinä, mutta oli muutakin. Hahmot tuntuivat vanhanaikaisilta ja citysaamelaisuus hieman turhalta. Kirja olisi ollut mielestäni parempi ilman näitä lillukanvarsia.

Naamiohuvit (Kiekkomaailma, #18) Lukijatar kirjoitti kirja-arvion (19.05.2020)
Naamiohuvit - Terry Pratchett

Naamiohuveissa yhdistyy noitailottelu Nanny Auvomielen ja Muori Säävirkun tapaan sekä muutamat taiteenfilosofiset kysymykset. Luvassa on joka tapauksessa vauhtia ja vaarallisia tilanteita, suurkaupungin juhlahumuisten oopperailtojen taikaa ja oudosti tuttuja käänteitä.

Annan teokselle neljä tähteä: yhden hyvin käsitellystä oopperatematiikasta, toisen noitien aina vain huvittamaan jaksavasta dynamiikasta, kolmannen aidosta hauskuudesta ja neljännen päähenkilö Agnesin ... (lisää)

Jäiset jumalat Salde kirjoitti kirja-arvion (19.05.2020)
Jäiset jumalat - Jukka Laajarinne

Kiinnostava kirja, jossa pohdittiin modernin ihmiset vapautta ja esiteltiin hyvin perinteisen vuoristokylän arkea. Pidin kirjan tavasta esittää tarinan keskeinen kohta kahdesta hyvin erilaisesta näkökulmasta. Antropologisesti todella mielenkiintoinen teos, tarinan puolesta aika keskinkertainen.

Merkitty (Yön talo, #1) Julianna kirjoitti kirja-arvion (19.05.2020)
Merkitty - P. C. Cast, Kristin Cast

Tää on paras kirjasarja kautta aikojen! En vaan kestä miten hyvä tää oikeesti on, oon lukemas tätä koko kirjasarjaa koht toista kertaa läpi, ja ehkä vielä kolmannenkin, jäin tähän aivan koukkuun, ja aion ostaa ne kaikki kirjat omakseni<3 Suosittelen tätä kaikenikäisille! okei en ehkä ihan 7-10. v mut silti siitä ylöspäin (:

Häkkilintu rudi92 kirjoitti kirja-arvion (19.05.2020)
Häkkilintu - Barbara Erskine
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Hukan perimät Salde kirjoitti kirja-arvion (18.05.2020)
Hukan perimät - Elina Pitkäkangas

Pidin tästä kirjasta enemmän kuin varsinaisesta Kuura-trilogiasta. Hahmot olivat nyt samaistuttavampia (eli vähemmän hermoja riipiviä ja ärsyttäviä) ja juoni tuntui menevän eteenpäin paremmin. Kuura-trilogian lukeminen oli ajoittain raskasta, mutta tätähän luki jo ihan ilokseen!

Sarasvatin hiekkaa ÄäriLisko kirjoitti kirja-arvion (15.05.2020)
Sarasvatin hiekkaa - Risto Isomäki

Kirjan aihe oli hyvä, mutta en kauheasti pitänyt kirjassa esitellyistä henkilöistä. Paikoin oli myös aika hidastempoinen, mutta sitten niissä jännityskohtauksissa oli ihan tarpeeksi jännittämistä ja kirja pysyi siksi ihan mielenkiintoisena.

Voisi jotain vastaavia samanlaisista aiheista lukea. Ei ole tullut itseltä paljon tämmöisiä kirjoja näet aiemmin luettua.

Kruunun kirous Salde kirjoitti kirja-arvion (15.05.2020)
Kruunun kirous - Victoria Aveyard

Ihan mukava täytekirja, vaikka olisi ilman tätäkin voitu selvitä. Farleyn tarina oli hyvä, mutta kuningattaren tarina jäi liian suppeaksi, eikä tuonut paljonkaan lisäarvoa sarjan maailmaan. Kirjailijan haastattelusta tykkäsin lopussa.

Sodan myrskyt (Hopea, #4) Salde kirjoitti kirja-arvion (14.05.2020)
Sodan myrskyt - Victoria Aveyard

Tässäpä tiiliskivimäinen toimintapläjäys! En ole oikein perustanut tästä sarjasta. Jostain syystä tämä kirja imaisi minut kuitenkin mukaansa 300 sivun jälkeen ja suorastaan ahmin kirjan lopun. En tiedä oliko syynä kirjan ja sarjan parantuminen loppua kohti, vai olinko vain innoissani sen loppumisesta. Joka tapauksessa tämä kirja oli mukavampaa luettavaa kuin aiemmat osat.

Yliaika Salde kirjoitti kirja-arvion (08.05.2020)
Yliaika - Piia Leino

Ajatuksia herättävä ja tarkkanäköinen kirja. Pidin kirjan maanläheisestä tyylistä esittää rankat asiat. Teoksen lukeminen olisi varmasti ollut minulle vielä merkittävämpi kokemus, jos olisin hieman vanhempi. Nyt minulla ei ole (vielä) omaa kosketuspintaa vanhuuden mukanaan tuomiin ajatuksiin ja tunteisiin.

Tuulen nimi (Kuninkaansurmaajan kronikka, #1) Eloisa kirjoitti kirja-arvion (08.05.2020)
Tuulen nimi - Patrick Rothfuss

Kirjan maailmaan oli helppoa imahtaa sisälle. Pidän aina hyvän kirjan merkkinä sitä että ne pari päivää kirjaa lukiessa elää ikäänkuin kahden maailman rajalla. Jalat tukevasti täällä, mutta silmät lasittuneena ja mieli elävänä kirjassa. Tuulen nimi on loistava kirja, täydellisyyttä hipova, muttei kuitenkaan. Kirjan päähenkilön äkkipikaisuus ja aikaansaamattomuus rakkauselämässä on ajoittain rasittavaa, mutta toisaalta niin olisi myös liika täydellisyys. Liika on ... (lisää)

Unienpunoja (Väki, #3) Vampire83 kirjoitti kirja-arvion (07.05.2020)
Unienpunoja - Elina Rouhiainen

Sarja on ollut mukavan erilainen, mutta jokin tässä kirjassa oli ettei pitänyt ihan otteessaan samaan tapaan kuin edelliset osat. Olisin kaivannut ehkä loppuun jotain lisää. Mutta kokonaisuutena kuitenkin mukavaa luettavaa, eikä kuitenkaan tökkinyt vaikka ei ihan imuvoimaisinkaan ollut.

Tinasotamiehet (Taikuri ja taskuvaras -trilogia, #3) Salde kirjoitti kirja-arvion (06.05.2020)
Tinasotamiehet - Anniina Mikama

Hyvä lopetus trilogialle. Juoni oli monipuolinen ja tarjosi aina vain uutta ihmeteltävää. Tarina sisälsi hauskoja jippoja, joista pystyi päättelemään tulevaa ja mennyttä. Tykkäsin siitä, miten tässä kirjassa viimein otettiin edes jotenkin kantaa aikamatkustuksen vaaroista tulevaisuuden todellisuudelle. Tämän asian sivuttaminen on hieman häirinnyt minua aiemmissa osissa.

Tinasotamiehet (Taikuri ja taskuvaras -trilogia, #3) Vampire83 kirjoitti kirja-arvion (05.05.2020)
Tinasotamiehet - Anniina Mikama

Pidin sarjasta todella paljon vaikka vanhempi lukija olenkin. Jännällä tavalla yllättävä ja positiivinen luku kokemus.

Tinasotamiehet - Anniina Mikama

Huijarin oppipoika (Taikuri ja taskuvaras -trilogia, #2) Salde kirjoitti kirja-arvion (03.05.2020)
Huijarin oppipoika - Anniina Mikama

Mielestäni parempi kirja kuin trilogian ensimmäinen osa! Tässä oli jännitystä, romantiikkaa ja itsensä etsimistä. Kirjasta tuli myös erkoinen tunne, että on lukemassa professorin elämänkertaa. Kaikki tässä kirjassa tapahtuneet käänteet johtivat ensimmäisen kirjan tapahtumiin. Minusta tuntui, että tämä kirja olisi pitänyt olla trilogian ensimmäinen osa!

Nainen menneisyydestä rudi92 kirjoitti kirja-arvion (01.05.2020)
Nainen menneisyydestä - Barbara Erskine
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]