Uusimmat kirja-arviot

Maresin voima (Punaisen luostarin kronikoita, #3) Rasvapurkki kirjoitti kirja-arvion (17.01.2019)
Maresin voima - Maria Turtschaninoff

Tämä yllätti minut positiivisesti - kuten aiemmatkin osat. Turtschaninoffin kerronta on upeaa, mutta selkeää ilman kiertelyä ja kaartelua. Maresin kasvamista oli kiva seurata. Vaikka kirja koostuukin kirjeistä, se ei haitannut vaan oli ennemmin kekseliästä Turtschaninoffilta.

Yksi parhaista lukemistani kirjoista. Suosittelen.

Lasipalatsi (Throne of Glass, #1) Atran matkassa kirjoitti kirja-arvion (17.01.2019)
Lasipalatsi - Sarah J. Maas

Itse pidin kirjasta erittäin paljon. Heti alussa kirjan juoni tempaisee mukaansa Celaenan seikkailuihin. Taphtumista on kerrottu hyvin sekä kirjan henkilöiden luonteet tulevat hyvin esille. Vaikka kirja oli alussa hiukan tylsä, se nappasi hyvin mukaan ja jännitys tiivistyi loppua kohden todella paljon.

Varjelija (The Body Jumper, #3) lolde kirjoitti kirja-arvion (17.01.2019)
Varjelija - Elena Mady

Tykkäsin paljon ensimmäisestä osasta, mutta sarja muuttuu vain laimeammaksi loppua kohden, tämä teos oli mielestäni jo aikamoinen floppi ja väkisin väännetty. En saanut kirjasta mitään irti ja tapahtumatkin alkoivat vasta aivan kirjan lopussa, muuten kirja oli vain päähenkilön haikailua poikaystävänsä ja äitinsä perään.

Loukkupoika (Loukkupoika, #1) Mia Susanna Kinnunen kirjoitti kirja-arvion (15.01.2019)
Loukkupoika - Nonna Wasiljeff

Kirja oli mielestäni kiinnostava, vaikka en yleensä pidäkään minä-kertojasta, mutta tähän se sopi hyvin. Odotan innolla toista osaa.

Rautakoe (Magisterium, #1) Mia Susanna Kinnunen kirjoitti kirja-arvion (15.01.2019)
Rautakoe - Holly Black, Cassandra Clare

Kirja alkoi vähän tylsästi, mutta se ei haitannut sillä tavalla kuin olisi voinut haitata. Kun olin päässyt vauhtiin, en voinut millään lopettaa lukemista. Miinuksena oli se, että suomennoksessa oli jonkin verran kirjoitusvirheitä ja kaksi eri henkilöä saatettiin sekoittaa toisiinsa.

Kalpea aavistus LongWalk kirjoitti kirja-arvion (14.01.2019)
Kalpea aavistus - Stephen King

Keskinkertaista Kingiä. Ei huono, ei niin hyväkään vaan keskinkertaista

Tarina oli oikeastaan jo mielestäni aivan lopussa kun se alkoi. Kirjan lopussa oli hieman puutuva yksijalkainen loikka tapahtumien loppuselvitysten ohi. Jo tapahtuneiden asioiden tarkempaa seuraamusta ei mielestäni tarpeeksi avattu.

Silti luettava

Rautakääpiön kosto (Kumppanusten kirja, #3) Nella kirjoitti kirja-arvion (14.01.2019)
Rautakääpiön kosto - R. A. Salvatore

Rautakääpiön kosto on mielestäni paras tämän sarjan osa. Siinä on reilusti jännitystä, taistelua ja seikkailua, mutta samalla tarinassa keskitytään suurempiinkin kuvioihin.

Sarjan edellisessä osassa, Kuninkaan nousussa, oli paljon tekstiä ns. 'vihollisen' elämästä. Itse en aina jaksanut sitä lukea niin innolla, joten pidin siitä ettei tässä osassa ollut niitä tapahtumia yhtä paljon. Tarina keskittyy enemmänkin Salin kumppanusten ... (lisää)

Ihmeotukset: Grindelwaldin rikokset – Alkuperäinen elokuvakäsikirjoitus (Ihmeotukset, #2) Nella kirjoitti kirja-arvion (08.01.2019)
Ihmeotukset: Grindelwaldin rikokset – Alkuperäinen elokuvakäsikirjoitus - J. K. Rowling

Itse en paljon käsikirjoituksia lue, mutta J. K. Rowlingin kirjoittaman teokset kyllä uppoavat. Tarina on tässäkin kiehtova ja elokuvakin on mahtava.

Valtaistuinpeli (Tulen ja jään laulu, #1) Dark Moon kirjoitti kirja-arvion (07.01.2019)
Valtaistuinpeli - George R. R. Martin

Kirja oli minusta hyvä siintä löytyi erilaisia tarinoita ja siintä löytyi myös tietoa kauhu kirjallisuudesta sekä kansan taruista.

Kuninkaan nousu (Kumppanusten kirja, #2) Nella kirjoitti kirja-arvion (04.01.2019)
Kuninkaan nousu - R. A. Salvatore

Kuninkaan nousu on todella koukuttava ja hyvin luotu teos. Kirjan juoni on mukaansa tempaiseva ja kaikki hahmot ovat lumoavia. Tekstikin on käsittämättömän hienoa, ainoa miinus mielestäni tarinassa on sen satunnainen raakuus. Etenkin loppua kohden teksti saa enemmän raakoja tapahtumia ja nämä kohdat eivät olleet suosikkejani.

Muuten todella upea kirja, suosittelen.

Vastavirta (Veden alla, #2) Nella kirjoitti kirja-arvion (01.01.2019)
Vastavirta - Kat Falls

Vastavirta jatkaa kiehtovaa tarinaa ja kiinnostus pysyy yllä koko kirjan ajan.

Teksti, juoni ja hahmot ovat kaikki lumoavia ja yksityiskohtaisia. Päähenkilö Ty on rohkea ja oikeudenmukainen, aivan ihana persoona. Teksti ajautuu välillä keskusteluissa sarkastisen puolelle, joka on viihdyttävää luettavaa, vaikkakin suurimman osan ajasta kirjan juoni etenee melko nopeasti ja vakavahenkisesti. Tarinassa Ty ja Gemma ovat koko ajan liikkeellä ja se lisää tietenkin kirjan kiinnostavuutta.

Veden alla ja Vastavirta ovat molemmat omaperäisiä ja hienoja teoksia, suosittelen ilman muuta muillekin.

Punainen kuningatar (Hopea, #1) Helmeilevä susi kirjoitti kirja-arvion (01.01.2019)
Punainen kuningatar - Victoria Aveyard

Tykkäsin kovasti tästä kirjasta.

Luin sen ruotsiksi (sain joululahjaksi), joten seuraavankin osan aion ruotsiksi lukea, ja ainakin ruotsinkielisessä versiossa kieli on sujuvaa, mukavaa, sopivan kuvailevaa ja kuitenkin kevyttä ja nopeahkosti etenevää.

Toivottavasti muutkin tykkäävät, ja jos on kohtuullisen sujuva ruotsintaito ja haluaa sitä pitää yllä/kohentaa, kannattaa lukea vaikka ruotsiksi! :)

Helmeilevä Susi

Punainen kuningatar - Victoria Aveyard

Tykkäsin kovasti tästä kirjasta.

Toivottavasti muutkin tykkäävät, ja jos on kohtuullisen sujuva ruotsintaito ja haluaa sitä pitää yllä/kohentaa, kannattaa lukea vaikka ruotsiksi! :smile:

Helmeilevä Susi

Metsästäjän yö (Kumppanusten kirja, #1) Nella kirjoitti kirja-arvion (30.12.2018)
Metsästäjän yö - R. A. Salvatore

Dungeons and dragons -maailma ei ole minulle vielä kovin tuttu, mutta kirjat jotka tähän mennessä olen lukenut ovat olleet oikein hyviä.

Metsästäjän yö jatkaa Maailmanjako -sarjan ensimmäistä osaa, Kumppanukset. Tarina jatkuu sujuvasti ja mukaan tulee paljon uusia hahmoja ja juonia. Kirja on koukuttava ja tarina pysyy koko ajan kiinnostavana. Tekstikin on hyvin luotua eikä se käy kertaakaan tylsäksi.

Kaikki hahmot ovat ... (lisää)

Tulen perillinen (Throne of Glass, #3) Linnunlento kirjoitti kirja-arvion (28.12.2018)
Tulen perillinen - Sarah J. Maas
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Myrkyn oppitunnit (Yelena Zaltana, #1) Keskiyön kyyhkynen kirjoitti kirja-arvion (26.12.2018)
Myrkyn oppitunnit - Maria V. Snyder

Alussa en ollut varma pitäisinkö tästä kirjasta ollenkaan. Ilahduin kuitenkin positiivisesti jatkaessani lukemista. Maria V.Snyder sai tarinan tuntumaan elävältä ja ajattomalta. Yelena oli mielenkiintoinen hahmo, johon kiinnyin nopeasti ensimmäisten aukeamien lomassa. Pidin siitä, ettei tarina paljastanut missään kohtaa liikaa vaan juuri sopivasti. Kiinnostus pysyi yllä koko kirjan ajan ja haluan ehdottomasti lukea seuraavan oisan pian! Valekista ei meinannut saada selkoa, mutta ... (lisää)

Punahirven tytär (Punapeuran metsästäjät, #1) Lahna kirjoitti kirja-arvion (22.12.2018)
Punahirven tytär - Joan Wolf

Totisesti ihanaa paleofiktiota! Juoni etenee sopivan nopeasti ja henkilöhahmot ovat kiinnostavia. Mikä tärkeintä, kirjassa on paljon romantiikkaa, mutta suhdekiemurat eivät kuitenkaan jätä muuta juonta varjoonsa.

Erityisen kiinnostavaa lukijalle on seurata, miten heimojen tulevaisuudelle käy ja eri uskontojen yhteentörmäys sujuu.

Viimeinen valtakunta (Usvasyntyinen, #1) Books n Snus kirjoitti kirja-arvion (22.12.2018)
Viimeinen valtakunta - Brandon Sanderson
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Vaihdokas (The Body Jumper, #1) Nella kirjoitti kirja-arvion (22.12.2018)
Vaihdokas - Elena Mady

Kirjan juoni on mieleenkiintoinen enkä ole aiemmin törmännyt vastaavanlaiseen tarinaan. Siinä on kuitenkin joitain amatöörimäisiä piirteitä, jotka häiritsivät minua hieman. Muuten tarina pysyy kyllä koko ajan kiinnostavana ja itse luin kirjan parissa päivässä.

Päähenkilö Alex on hauska ja päättäväinen nuori, joka uskaltaa tarttua toimeen. Välillä kuitenkin Alex saattaa yllättäen järkyttyä joistakin vähän pienemmistä asioista. Tekstikin on melko ... (lisää)

Aikaluola (Valitse oma seikkailusi, #1) Adolfina Romanov kirjoitti kirja-arvion (18.12.2018)
Aikaluola - Edward Packard

Kaunis, taianomainen (hyh, mikä sana mutta sopii hyvin tähän). Ei niin realistinen, mutta annettakoon se anteeksi. Kirja vihdyttää kauan ainakin meikäläisiä jotka emme pelaa mitään.

Matka meren alla (Valitse oma seikkailusi, #2) Adolfina Romanov kirjoitti kirja-arvion (18.12.2018)
Matka meren alla - R. A. Montgomery

Olin jo unohtanut miten hauskaa Valitse oma seikkailusi -kirjoja on lukea! Matka meren alla ei ole yhtä hyvä kuin muut testaamani sarjan osat mutta se on varmaan vain makuasia. Meri ja sen salaisuudet eivät tee minuun yleensä valtavaa vaikutusta vaikka kaladokumentit viehättävätkin...

Zoo City – Eläinten valtakunta Nella kirjoitti kirja-arvion (17.12.2018)
Zoo City – Eläinten valtakunta - Lauren Beukes

En oikein osannut odottaa kirjalta mitään kovin erikoista, koska teoksen kuvaus tuntui todella sekavalta kun siihen tartuin. Yllätyin kuitenkin suuresti.

Kirjan teksti on usein sarkastista ja täynnä kaikenlaista sadattelua ja sen sellaista. Teos ei aivan ole sellainen, jota yleensä lukisin, mutta kirjan juonessa on jotakin niin kiinnostavaa, että luin nopeasti koko kirjan. Aihe itsessään on melko rankka eikä tämä todellakaan ole kevyttä lukemista.

Kirjan hahmot ... (lisää)

Punapeuran metsästäjät (Punapeuran metsästäjät, #3) Lahna kirjoitti kirja-arvion (16.12.2018)
Punapeuran metsästäjät - Joan Wolf

Huippukirja! Juoni ja henkilöt ovat mukaansatempaisevia ja on mielenkiintoista lukea, miten kahden eri heimon varsin erilaiset kulttuurit kohtaavat toisensa.

Sodan myrskyt (Hopea, #4) Kathy kirjoitti kirja-arvion (16.12.2018)
Sodan myrskyt - Victoria Aveyard

Sodan myrsky oli pettymys aina nimestään alkaen. Kirjalla ei tuntunut olevan juonta laisinkaan ja hahmot harhailivat edestakaisin ilman mitään selkeää tarkoitusta. Myös suurin osa hahmoista osoittautui merkityksettömiksi, esimerkiksi Kilornia on raahattu mukanan koko kirjasarjan ajan, vaikka hänestä ei lopultakaan ollut kenellekään mitään iloa. Kirjailjan ratkaisusta ottaa useita näkökulmia ei ollut lukukokemuksen kannalta mitään iloa. Se, että meille näytetään Mavenin ... (lisää)

Kumppanukset (Maailmanjako, #1) Nella kirjoitti kirja-arvion (13.12.2018)
Kumppanukset - R. A. Salvatore

Itse en ole ennen Dungeons and dragons -maailman kirjoja lukenut, mutta teos herätti mielenkiintoni kirjamessujen alekorista. Tarinassa käsitellään useamman eri hahmon seikkailuja ja kaikki tapahtumat punoutuvat lopuksi yhteen oikein hienosti.

Kirja on aluksi melko sekava ja itse en meinannut ymmärtää kaikkea lukemaani. Teksti on kuitenkin koko ajan todella mielenkiintoista, jonka takia tarinaa jaksaa kyllä mainiosti lukea eteenpäin.

Kirjan kaikki hahmot ... (lisää)

Darkki
Uusin jäsen: Lauri