Uusimmat kirja-arviot

Yöpartio (Partio, #1) _kirjakeiju_ kirjoitti kirja-arvion (21.09.2020)
Yöpartio - Sergei Lukjanenko

Mielenkiintoinen, mutta ei erityisen koukuttava kirja. Kirja on jaettu kolmeen osaan ja tuntuukin, kuin olisin lukenut juuri kolme kirjaa. Juoni pysyy arvoituksellisena loppuun saakka, enkä lopussakaan ollut ihan varma mihin tämä seikkailu päättyi. Olisin kaipaillut lisää mustavalkoisuutta: tässä hyvää ja pahaa ei voitu jakaa mielestäni tarpeeksi hyvin erilleen. Kirjan tunnelma toi mieleen Men in Black -elokuvat.

Replica (Sensored Reality, #3) Chivega kirjoitti kirja-arvion (17.09.2020)
Replica - Anders Vacklin, Aki Parhamaa

Huonoimpia vähään aikaan lukemiani kirjoja. Olen kahlannut läpi koko trilogian ja jokaisen kirjan jälkeen unohtanut kuinka huono se oli. Tämä viimeisin kuitenkin rikkoi minut.

Ensinnäkin, kirja on suurimmaksi osaksi taustatietoa. Turhaa sellaista vielä pitkälti. Kirjan keskivaiheilla on jopa kokonainen luento!!!

Peliosiot ovat tylsiä, kuten kaikissa muissakin Sensored Reality-kirjoissa. Jos haluaa lukea hyvää pelikirjaa, niin suosittelen Devoted Souls - ... (lisää)

Yhdeksäs aste Ilmari Kiiskilä kirjoitti kirja-arvion (17.09.2020)
Yhdeksäs aste - Walter Tevis

Aina ollu lempikirja.

Tulevaisuuden lyhyt historia Kai Varma kirjoitti kirja-arvion (16.09.2020)
Tulevaisuuden lyhyt historia - Usko Toivo
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Horrorstör _kirjakeiju_ kirjoitti kirja-arvion (14.09.2020)
Horrorstör - Grady Hendrix

Klassinen kummitustarina, josta olisin varmasti pitänyt paljon, jos lukisin mielelläni kauhua. Olen aika nössö, joten loppu alkoi olla minulle jo vähän liikaa. Juoni oli kuitenkin hyvin rakennettu ja jännittävä tunnelma pysyi yllä koko tarinan ajan.

Koston ja kunnian lapset (Orïshan perintö, #2) _kirjakeiju_ kirjoitti kirja-arvion (13.09.2020)
Koston ja kunnian lapset - Tomi Adeyemi

En ole trilogian ensimmäisen osan fani, eikä tämäkään napannut. Hahmojen kehittelylle ei minun makuuni varata tarpeeksi aikaa tässä tarinassa. Kun he sitten hyvin pian kohtaavat loppumattomien haasteiden vuoren, minulle on aivan yksi ja sama kuinka siinä käy. Tämän kirjan tarina kaikkine koukeroineen jäi näin ollen minulle etäiseksi ja koin sen suorastaan tylsäksi. Kirja muistutti minua Aveyardin Hopea-sarjasta sekä Ahernin Viallisesta ja Täydellisestä.

Taikuuden talo kyty kirjoitti kirja-arvion (12.09.2020)
Taikuuden talo - Kelly Ngai, Mikki Lish

Kirja oli kiva yllätys näin aikuisenakin luettuna, ja annan sille vähän ylimääräistä tähteä sen takia, että kirja on juuri sellainen mitä olisin lapsena tykännyt lukea. Jännittävä ja vetävä, ja siinä on mukana paljon elementtejä joista pidin pienenä, vaikka en tietenkään osaa arvioida miten nuorempi nykylukija tämän kokisi. (Tai sellainen, joka on lukenut vastaavia kirjoja minua enemmän.) Aikuislukijalle kirja voi olla vähemmän järisyttävä, mutta minua ei haitannut juurikaan ja lukaisin sen läpi kuin paraskin ahmimisikäinen.

Salaisuuksien metsä (Soturikissat, #3) Luinwen kirjoitti kirja-arvion (09.09.2020)
Salaisuuksien metsä - Erin Hunter

Sarja jatkuu yllättävän tasaisena, vaikka alkuun mietin tekstin muuttuvan jo vähän itseään toistavaksi, mutta loppua kohden tarina parani. Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.com/2020/09/kirja-arvostelu-erin-hunter.html

Arra Aleksandra kirjoitti kirja-arvion (09.09.2020)
Arra - Maria Turtschaninoff

Maria on yksi ehdottomista suosikki kirjailijoistani. Hänen tapansa kuvailla asioita ja tapahtumia saa ne tuntumaan kuin itse kokisi kaiken.

Darlah: 172 tuntia Kuussa Aleksandra kirjoitti kirja-arvion (09.09.2020)
Darlah: 172 tuntia Kuussa - Johan Harstad

Muistan lukeneeni kirjan aika nuorena? joten lukukokemus olisi nykyään varmasti hyvin erilainen. Pidin kirjasta kuitenkin nuorempana, varsinkin sen jännittävyyden takia. Juonen käänteetkin olivat yllättäviä ja kirja loppuikin yllättävällä tavalla. Hirveästi en ole edelleenkään lukenut samaan kategoriaan kuuluvia kirjoja, vaikka ne yleensä niitä parhaimpia ovatkin.

Ei enempää kuin ihminen (Themis-kansiot, #3) Aleksandra kirjoitti kirja-arvion (09.09.2020)
Ei enempää kuin ihminen - Sylvain Neuvel
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Heräilevät jumalat (Themis-kansiot, #2) Aleksandra kirjoitti kirja-arvion (09.09.2020)
Heräilevät jumalat - Sylvain Neuvel
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Uinuvat jättiläiset (Themis-kansiot, #1) Aleksandra kirjoitti kirja-arvion (09.09.2020)
Uinuvat jättiläiset - Sylvain Neuvel

Kirja yllätti itseni totallisesti. En ole paljon lukenut samaan kategoriaan kuuluvia teoksia, mutta voin varmuudella sanoa, että Uinuvat jättiläiset on yksi suosikki kirjoistani.

Kirjan kerrontatyyli on erittäin mielenkiintoinen. Se onkin yksi niistä tekijöistä, miksi kirja on niin hyvä.

Myrskynsilmä _kirjakeiju_ kirjoitti kirja-arvion (06.09.2020)
Myrskynsilmä - Meri Luttinen

Odotin paljon tältä kirjalta ja jouduin ikäväkseni pettymään. Todella mielenkiintoisesta lähtöasetelmasta alkanut kirja jatkui keskinkertaisena seikkailukertomuksena. Ongelma tuntuu olevan se, että hahmoihin ei oikein ehtinyt tutustua kunnolla, kun jo kiiruhdettiin kohti seuraavaa seikkailua. En kokenut sellaita PAKKO LUKEA NYT HETI -tunnetta, ehkä koska en missään vaiheessa tuntenut henkilöhahmoja todella omakseni. Kirjassa oli kuitenkin paljon hyviä elementtejä joista tykkäsin, kuten vaikka puukirjasto. Wau!

Armonvuosi Matti Karjalainen kirjoitti kirja-arvion (02.09.2020)
Armonvuosi - Kim Liggett

Kim Liggettin "Armonvuosi" (Karisto, 2019) tarttui mukaani kirjastosta, sillä olin kuullut tästä nuorten aikuisten romaanista enimmäikseen positiivisia kommentteja.

Teoksen tapahtumat sijoittuvat vaihtoehtoiseen maailmaan, joka muistuttaa tavallaan 1600-luvun Yhdysvaltoja. Vaikka ihmisten juuret ovat käytetyistä lauseenpätkistä päätellen pohjoismaissa, mutta mistään ruotsalaisesta kansankodista ei ole kyse. Yhteisöä johtavilla miehillä on nimittäin tapana lähetää ... (lisää)

Ruohometsän kansa Matti Karjalainen kirjoitti kirja-arvion (02.09.2020)
Ruohometsän kansa - Richard Adams
  Richard Adamsin "Ruohometsän kansa" (WSOY, 1975) on englantilaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden klassikko. Vuosien varrella olin kuullut teoksesta runsaasti kehuja lähipiiriltäni, mutta syystä tai toisesta tulin tarttuneeksi siihen vasta nyt. Ja kylläpä kannatti, sillä kirjahan oli ihan uljainta parhautta!

Kaikki alkaa ... (lisää)

Tulvan jälkeen _kirjakeiju_ kirjoitti kirja-arvion (01.09.2020)
Tulvan jälkeen - Kassandra Montag

Mielenkiintoinen dystopia, joka toi mieleen Waterworldin. Hyvin realistista kuvausta epätoivosta ja inhimillisestä sekoilusta. Kirja toimisi varmasti paremmin lukijalle, jolla on lapsia. Lasten tärkeyden jatkuva hehkuttaminen ja päähenkilön lastensa takia tekemät ratkaisut menivät minulta vähän ohi. Minulla kun ei ollut tarpeeksi kosketuspintaa aiheeseen. Tarinana mielenkiintoinen, mutta jätti kylmäksi edellä mainitusta syystä.

Orjattaresi (Orjattaresi, #1) _kirjakeiju_ kirjoitti kirja-arvion (31.08.2020)
Orjattaresi - Margaret Atwood

Tykkään kirjoitustyylistä, jossa mennään juoni edellä. Tässä kirjassa ei harrastettu sellaista. Koinkin lähestulkoon koko kirjan tylsäksi tarinaksi, jossa kuvailtiin liikaa ja tapahtui liian vähän. Aivan lopuksi saatiin aikaiseksi hieman toimintaa, mutta se ei enää tilannetta pelastanut. Kirja on aiheeltaan mielenkiintoinen dystopia. Harmittaakin, että se ei ollut sopiva kirja minulle.

Ensimmäiset (Viimeinen illuusio, #3) Vampire83 kirjoitti kirja-arvion (29.08.2020)
Ensimmäiset - Henrik Fexeus

Ihan ok sarja vaikka en yleensä tämän tyyppistä luekaan, osittain juonessa pysyminen tuotti hankaluutta ja aukkojakin taisi kyllä jäädä... Jokseenkin syy saattoi myös johtua siitä etten ollut täysin kirjan imussa, eikä siksi välttämättä pysynyt skarppina kaikissa käänteissä. Kokonaisuutena kuitenkin ylitti omat odotukseni.

Ihmeiden aika _kirjakeiju_ kirjoitti kirja-arvion (27.08.2020)
Ihmeiden aika - Karen Thompson Walker

Pelottavan mahdollisen oloinen kuvaus maailmanlopun alusta. Nuoren päähenkilön murrosiän ja maailman muutoksista kerrotaan rauhallisen realistisesti. Päähenkilön omat haasteet ja ilonaiheet kietoutuvat taitavan kerronnan kautta saumattomasti maapallon pyörimisen hidastumisen kuvaukseen. Kirjassa käytettiin usein todella pahaenteistä "vielä silloin emme tienneet" -ilmaisua.

Omenatarha, eli kertomus huonoista miehistä _kirjakeiju_ kirjoitti kirja-arvion (24.08.2020)
Omenatarha, eli kertomus huonoista miehistä - Artemis Kelosaari

Tässä kirjassa on harvinaisen monipuolinen tarina genrensä kirjojen joukossa. Juoni on kiinnostava ja hyvä, jota eroottisten piirteiden korostaminen korostaa kivasti. Kerronta jäi kuitenkin hieman turhan yleiselle tasolle, mikä näin lyhyessä teoksessa on toki välttämätöntäkin.

Karhun morsian _kirjakeiju_ kirjoitti kirja-arvion (23.08.2020)
Karhun morsian - Katja Törmänen

Kirja pursuaa mielenkiintoisia ihmiskohtaloita viikinkiajan pohjolassa. Se on kirjoitettu niin, että tarina voisi periaatteessa olla tottakin. Jumaluudet ovat lähellä arkea ja ohjaavat sen kulkua. Pidin kirjassa erityisesti luonnonkasvien hyödyntämisestä. Kerronta taas ei ollut lemppariani, koska se oli usein epäselvää. Välillä oli vaikea erottaa mistä kylästä nyt kerrotaan.

Ensimmäiset (Viimeinen illuusio, #3) _kirjakeiju_ kirjoitti kirja-arvion (18.08.2020)
Ensimmäiset - Henrik Fexeus

Kirja sisältää paljon sekavaa ja toivotonta haahuilua. Lopussa alkaa viimein selvitä asioita, mutta sekin tuntuu jotenkin epämääräiseltä. Tykkäsin eri ajoissa hyppelystä. Kirjan lopun mustilla sivuilla ja kuvioilla leikittelyt taas olivat vähän liikaa.

Ontot (Viimeinen illuusio, #2) _kirjakeiju_ kirjoitti kirja-arvion (16.08.2020)
Ontot - Henrik Fexeus

Tässäpä sekava ja masentava kirja. Kaikilla meni jokseenkin huonosti eikä valoa näy tunnelin päässä. Lukiessa tuntui kuin olisi rämpinyt suossa eikä mikään oikein edennyt, vaikka paljon tapahtuikin.

Glitch (Sensored Reality, #2) Luinwen kirjoitti kirja-arvion (14.08.2020)
Glitch - Anders Vacklin, Aki Parhamaa

Hieman parempi kuin edellinen osa, mutta silti täynnä pelaamiseen liittyviä kummallisuuksia. Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.com/

Pisania, Fiktiivi
Uusin jäsen: Ilona