Uusimmat kirja-arviot

Sivu: 1 2 3 4 5 6 ... 331

Keskiyön kruunu (Throne of Glass, #2) Nella kirjoitti kirja-arvion (14.07.2018)
Keskiyön kruunu - Sarah J. Maas

Ihana. Pidin tästä kirjasta aivan yhtä paljon kuin edeltäjästäänkin. Tarina jatkuu reippaasti eikä kiinnostavia tapahtumia puutu tästäkään teoksesta.

Celaena on edelleen rohkea ja itsepäinen nuori nainen, mutta tässä kirjassa hän näyttää vielä avoimemmin tunteellisen puolensa. Myös muut tärkeät henkilöt, kuten Chaol, Dorian ja Nehemia, näyttävät uusia ja mielenkiintoisia puoli itsestään. Kaikki hahmot jaksavat kyllä aina yllättää...

Tarina on ... (lue lisää)

Lasipalatsi (Throne of Glass, #1) Nella kirjoitti kirja-arvion (14.07.2018)
Lasipalatsi - Sarah J. Maas

Olin positiivisesti yllättynyt kirjan suhteen, vaikka odotuksetkin olivat jo korkealla. Kirjan idea on uudenlainen ja mielenkiintoinen ja se on toteutettu todella onnistuneesti. Tarinaan vain ajautuu mukaan ja itse huomasin lukeneeni kirjan jo hetkessä.

Kirjan kirjoitustyyli oli mielestäni aluksi hieman erikoinen, mutta jo parin sivun jälkeen sain siitä helposti kiinni. Tarinaa kerrotaan suurimmaksi osaksi Celaenan osalta, mutta tarinan edetessä uusia osapuolia ilmestyy myös ... (lue lisää)

Väristys (Väristys, #1) Nella kirjoitti kirja-arvion (14.07.2018)
Väristys - Maggie Stiefvater

Kirja oli kyllä pienoinen pettymys. Takakannen perusteella odotin jotakin kaunista ja jännittävää tarinaa, mutta se onkin melko tylsä. Kirja toi mieleeni huomattavan usein Twilightin, eikä vain ihmissusi-idean takia, vaan koko tarinan perusteella. Kirja keskittyy suuresti Gracen ja Samin suhteeseen eikä sitten oikeastaan mihinkään muuhun. Toinen Twilight-tyylinen piirre löytyy teoksen kerrontatavasta. Kirjan tapahtumat etenevät nopeasti ja monet hahmoista jäävät ... (lue lisää)

Paholaisen päivä lolde kirjoitti kirja-arvion (09.07.2018)
Paholaisen päivä - Andrew Michael Hurley

Varasin tämän kirjastosta aikaa sitten kun luin että kyseinen kirja on tulossa, takakannen mukaan luvassa olisi jännittävää ja samalla kauhistuttavaa luettavaa, vaan toisin kävi. Kirjassa ei juurikaan tapahtunut mitään, vasta aivan viimeisillä sivuilla ja nekin tapahtumat sivuutettiin tuosta vain. Kertoja palasi tuon tuostakin vanhoihin, aikaa sitten tapahtuneisiin asioihin, joissa ei juurikaan ollut mitään sen kiinnostavampaa kuin naapureiden asioiden muistelua. Itse en saanut tästä teoksesta oikein mitään irti, enkä todellakaan saanut kauhunnälkääni tyydytettyä, edes alkupalan vertaa.

Seleesian näkijä (Kaksosauringot, #2) Nella kirjoitti kirja-arvion (07.07.2018)
Seleesian näkijä - Erika Vik

Tämä kirja ei ole aivan tavallisesta päästä. Minun piti trilogian ensimmäisen osan alussa kyllä totutella tarinan kerrontatyyliin ja tätä kirjaa lukiessa se tuntuikin jo luontevalta. Teoksen tarina on kiinnostava ja tapahtumarikas, ehdottomasti mielekästä luettavaa.

Tarinan päähenkilönä on edelleen selvästi Aleia, mutta välillä jäin kaipaamaan tietoa hänen elämästään jopa useammaksi kymmeneksi sivuksi. Koska tarinaa kerrotaan useamman henkilön ... (lue lisää)

Neljä luppakorva kirjoitti kirja-arvion (04.07.2018)
Neljä - Veronica Roth

Petyin todella tähän kirjaan! Odotin samantapaista kirjaa, kuin Outolinnut, mutta tämä oli todellinen pohjanoteeraus!

Taivaallisen tulen kaupunki (Varjojen kaupungit, #6) lolde kirjoitti kirja-arvion (03.07.2018)
Taivaallisen tulen kaupunki - Cassandra Clare
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Hän sanoi nimekseen Aleia (Kaksosauringot, #1) Nella kirjoitti kirja-arvion (02.07.2018)
Hän sanoi nimekseen Aleia - Erika Vik

En oikein osannut odottaa kirjalta mitään kovinkaan erityistä, mutta itse kyllä yllätyin positiivisesti. En ole aiemmin lukenut paljoa steampunkia, mutta tykästyin kirjaan kyllä kovasti.

Kirjan tyyli on hieman erikoinen ja tapahtumien kerronta on todella monipuolista. Kirjassa kerrotaan Aleian ja Corildonin tapahtumia paljon, mutta jonkin verran myös muiden ulkopuolisten hahmojen näkökulmia. Teos on melko tasaista luettavaa, mikään kohta ei jäänyt erityisesti mieleen. ... (lue lisää)

Aikamatkustajan vaimo Essi Anna Eliisa Paasikivi kirjoitti kirja-arvion (30.06.2018)
Aikamatkustajan vaimo - Audrey Niffenegger

Kirjan juoni on kieltämättä hieman erikoinen, mikä tekee siitä suht mielenkiintoisen. Kirjan tapahtumat ovat myös hyvä esimerkki siitä, miten asiat eivät aina mene niin kuin on suunnitellut. Samalla näytetään, millaisia vaikutuksia yllättävillä tapahtumilla on päähenkilöiden parisuhteeseen.
Eli jos kaipaat jotain hieman erikoisempaa luettavaa, tämä kirja on hyvä vaihtoehto.

Nevermoor: Morriganin koetukset (Nevermoor, #1) Anqi kirjoitti kirja-arvion (29.06.2018)
Nevermoor: Morriganin koetukset - Jessica Townsend

Kiva fantasiatarina, joka oli usein kuitenkin melko ennalta arvattava. Kirjaa on verrattu paljon Harry Pottereihin ja samankaltaisuuksia olikin paljon, mutta Nevermoor ei ainakaan vielä yllä samalle tasolle. Ehkäpä sarjan seuraavat osat tulevat olemaan parempia.

Rautaritari (Rauta-saaga, #4) Nella kirjoitti kirja-arvion (28.06.2018)
Rautaritari - Julie Kagawa
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Pikku prinssi Essi kirjoitti kirja-arvion (28.06.2018)
Pikku prinssi - Antoine de Saint-Exupéry

Sain vihdoin ja viimein lainattua Pikku Prinssin kirjastosta ja luettua sen läpi.
Tarina oli mielenkiintoinen ja todella liikuttava. Se myös otti hyvin kantaa elämään, sekä lapsuuden ja aikuisuuden eroihin. En yhtään ihmettele, miksi Pikku Prinssi on maailman tunnetuimpien kirjojen listalla. Voin suositella tätä kirjaa kenelle tahansa. <3

Tonttu: Matka pimeyteen kyty kirjoitti kirja-arvion (27.06.2018)
Tonttu: Matka pimeyteen - Antti Leikas

Tonttu on kieltämättä erikoinen kirja. Tyyliltään se ei täysin uponnut minuun, ja kirjan alussa tuntui että eihän tämä ole minun juttuni ollenkaan, mutta lopulta päädyin tykkäämään kirjasta paljonkin. Kirja ottaa tonttuihin uuden näkökulman, joka ei ole (ainakaan minulle) tuttu sen paremmin kansanperinteestä kuin tonttusaduistakaan. Joistain nettikommenteista muistelen kuulleeni että kirja ei jaksaisi vetää ihan loppuun asti, mutta omalla kohdallani päin vastoin pidin ... (lue lisää)

Susannan laulu (Musta torni, #6) LongWalk kirjoitti kirja-arvion (27.06.2018)
Susannan laulu - Stephen King

Tärinä selvästi tiivistyy loppua kohden. Vähemmän tapahtuu mutta kerronta on yksityiskohtaisempaa. Tämä osa jäi mielestäni hieman kesken, mutta se taitaa olla sarjan loppuisimme ominaista että jännittävä kohtaus jätetään kesken ja tarina jatkuu heti seuraavassa osassa.

Rautakuningatar (Rauta-saaga, #3) Nella kirjoitti kirja-arvion (25.06.2018)
Rautakuningatar - Julie Kagawa

Yksinkertaisesti hurmaava kirja. Tässä kirjassa on selvästi enemmän romantiikkaa kuin edellisissä osissa, etenkin ensimmäiseen osaan verrattuna, mutta itse nautin tästä suunnattomasti.

Päähenkilö Meghan on kasvanut ja kehittynyt paljon ja on tullut rohkeammaksi sekä hahmoksi, jota on helpompi kunnioittaa. Hän on aina valmis puolustamaan ystäviään ja taistelemaan heidän puolestaan, joka on kyllä valtava muutos ensimmäisen kirjan Meghaniin, joka oli ujo ja kokematon ... (lue lisää)

Rautatytär (Rauta-saaga, #2) Nella kirjoitti kirja-arvion (23.06.2018)
Rautatytär - Julie Kagawa

Olin kyllä positiivisesti yllättynyt tästä kirjasta. Sarjan edellinen osa oli aluksi melko hämmentävä, mutta loppua kohden hyvinkin onnnistunut. Tämä teos taas on alusta asti koukuttava ja hyvin rakennettu.

Päähenkilö, Meghan, oli ensimmäisessä kirjassa aika avuton ja koko ajan pelastettavissa, mutta tässä hän uskaltaa ryhtyä toimeen ja hän oppii paljon uusista kyvyistään, joka on mielestäni huomattavasti kiinnostavampaa. Välillä Meghan kuitenkin ymmärtää ... (lue lisää)

Rautakuningas (Rauta-saaga, #1) Nella kirjoitti kirja-arvion (27.06.2018)
Rautakuningas - Julie Kagawa

Kirja oli mielestäni ihan hyvä, alussa on melko sekavaa ja päähenkilö on mielestäni hieman turhauttava.

Eli siis, päähenkilö, Meghan, on lähes koko kirjan ajan todella avuton ja hänet joudutaan pelastamaan koko ajan pinteestä jos toisesta ja aina kun Meghan ryhtyy sitten tekemään jotain, niin se päättyy melkein aina johonkin kommellukseen. Teoksen loppupuolella Meghanin asenne kuitenkin paranee omasta mielestäni huomattavasti ja lukeminenkin oli paljon mukavampaa ... (lue lisää)

Lasipalatsi (Throne of Glass, #1) Murtunut Varjo kirjoitti kirja-arvion (20.06.2018)
Lasipalatsi - Sarah J. Maas

Kiintoisa asettelu ja lukukokemus ihan jees fantasiateiniromanssi joskin melko pinnallinen esitys. Toisaalta Lasipalatsi on aiheeseensa nähden todella hidastempoinen, mutta toisaalta juoneen on ympätty liikaa tavaraa. Toisin sanoen moni mielenkiintoinen asia jäi pinnalliseksi maininnaksi eikä kirjan maailmaan tai hahmoihin päässyt uppoutumaan. Etenkin yhteiskunnaan kuolleiden hallitsijoiden maailman ja taikuuden esittelemiseen olisin toivonut paljon lisää. Nyt todennäköisesti ... (lue lisää)

Hän sanoi nimekseen Aleia (Kaksosauringot, #1) Velma kirjoitti kirja-arvion (20.06.2018)
Hän sanoi nimekseen Aleia - Erika Vik

En ole ihan varma, mitä kirjalta odotin, mutta tämä oli erilainen kuin mitä luulin. Ei huono kuitenkaan, koska jaksoin kuitenkin lukea tämän loppuun ja pistin jatko-osankin jo varaukseen kirjastosta. Vähän kyllä epäilyttää, onko tarinassa riittävästi ainesta kolmeen kirjaan.... Ainakin tämän osan perusteella tiivistämisen varaa olisi, koska välillä tunnuttiin etenevän vähän turhan hitaasti tai keskittyvän johonkin epäolennaiseen. Tykkäsin kirjassa erityisesti tapahtumaympäristöstä erämaiden pikkukaupungeissa ja menneen ajan hengestä.

Legioona (Talon-saaga, #4) Nella kirjoitti kirja-arvion (19.06.2018)
Legioona - Julie Kagawa
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Suoja: Kaupungit ja paluu (Suoja, #1) NoctilucA kirjoitti kirja-arvion (19.06.2018)
Suoja: Kaupungit ja paluu - Laura Luotola

Laadukasta kotimaista tieteisfantasiaa. Hidastempoisen alun jälkeen lukijalle avautuu maailma, johon sukeltaa ihan mielikseen. Tämä kannattaa lukea! Kirjan maailma jää mieleen pyörimään pitkäksi aikaa lukemisen jälkeen. Nyt vain kyttäämään jatko-osan ilmestymistä.

Paimenen kruunu (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #6) Jussi kirjoitti kirja-arvion (18.06.2018)
Paimenen kruunu - Terry Pratchett

Paimenen kruunu on heikoin kaikista Kiekkomaailma-romaaneista ja ansaitsee arvosanaksi vain kolme ja puoli tähteä. Teoksen ongelmana on sen jääminen keskeneräiseksi Terry Pratchettin terveydentilan heikennyttyä. Kyllähän kirjassa lopetus on, mutta siitä jäi pois paljon sisältöä, jota Pratchett ei ehtinyt lisätä. Esimerkiksi tärkeä kohtaus Muori Säävirkkuun liittyen. Monin kohdin tuntui siltä, kuin lukisi juonirunkoa eikä varsinaista tekstiä.

Jos ... (lue lisää)

Demonivankilan avaimet (Myyttihovi, #5) jp kirjoitti kirja-arvion (17.06.2018)
Demonivankilan avaimet - Brandon Mull
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Sotilaat (Talon-saaga, #3) Nella kirjoitti kirja-arvion (16.06.2018)
Sotilaat - Julie Kagawa

Jälleen kerran uskomaton osa tähän sarjaan. Nautin jälleen tästäkin kirjasta erittäin paljon ja tämä vastasi ehdottomasti odotuksiani. Olisin ehkä kaivannut hieman enemmän sisältöä Emberin näkökulmasta, mutta ei sen puutetta oikeastaan huomannut kirjaa lukiessa. Tässäkin kirjassa on kertojina edelleen Ember, Garret, Riley ja Dante sekä uutena Sebastian, joka kertoo Garretin menneisyydestä. Itse pidin tätä kivana lisänä, sillä hahmojen taustasta on mielestäni aina ... (lue lisää)

Kuka pelkää noitia Adolfina Romanov kirjoitti kirja-arvion (15.06.2018)
Kuka pelkää noitia - Roald Dahl

Hauska ja yllättävä kirja. Dahlilla todella omaleimainen ote, eikä missään muualla ole tullut vastaavanlaisia hahmoja ja tapahtumia vastaan samojen kansien välissä. Etenkin loppuratkaisu on niin epälooginen, ettei sitä osaa lainkaan odottaa, eikä oikein tiedä, pitäisikö olla iloinen vai surullinen vai mitä.

Sivu: 1 2 3 4 5 6 ... 331

MiraK, LordStenhammar