Uusimmat kirja-arviot

Loimut (Synkät vedet, #3) Salde kirjoitti kirja-arvion (19.01.2020)
Loimut - Camilla Sten, Viveca Sten

Kirja jatkaa samanlaisella tyylillä, kuin aiemmatkin osat. Pohjoismaalaiseen kansanperinteeseen liittyvät kohdat tarinasta olivat minusta todella kiinnostavia, muuten kirja oli melko keskinkertainen. Pidän tässä sarjassa myös viittauksista ympäristönsuojelun tärkeyteen. En koe tarvetta lukea uudelleen, koen saaneeni tästä sarjasta kaiken mahdollisen ensimmäisellä lukukerralla.

Teemestarin kirja Luinwen kirjoitti kirja-arvion (19.01.2020)
Teemestarin kirja - Emmi Itäranta

Hieman tylsästi alkavan ja loppua kohden lässähtävän dystopiakuvauksen paras puoli on sen pähkähullu juoni teemestareista pohjois-Suomessa maailmassa, jossa vedestä on krooninen pula. Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.com/2020/01/kirja-arvostelu-emmi-itaranta.html

Meinioseppä: Morriganin kutsumus (Nevermoor, #2) ms.amadeus kirjoitti kirja-arvion (18.01.2020)
Meinioseppä: Morriganin kutsumus - Jessica Townsend

Jotain tästä vielä puuttui, ehkä hieman liian tasainen teos, mutta ehdottomasti parempi kuin sarjan ensimmäinen osa. Ensimmäisessä oli jonkin verran turhia tapahtumia, jotka eivät vieneet tarinaa eteenpäin, tässä niitä on karsittu. Pääsin maailmaan paremmin kiinni tätä lukiessani, vaikka se voi johtua siitä, että luin ensimmäisen osan silloin kun se ilmestyi, eli jonkin aikaa sitten. Mm. meinion funktion ymmärsin nyt paremmin.

Myös muutamat juonenkäänteet yllättivät.

Kajo (Kuura-trilogia, #2) ainojuulia kirjoitti kirja-arvion (16.01.2020)
Kajo - Elina Pitkäkangas

Kajo oli hyvä, mutta jotkin kohdat siinä olivat hieman tylsiä. Kirjasta hyvän teki sen erilaisuus, ja kirjan päähenkilö tytön itserakkaita ja sosiopaattisia piirteitä ei ollut läheskään niin paljon, kuin ensimmäisessä osassa. Kajon viimeiset luvut jäivät minulta lukematta, koska löysin parempaa luettavaa, mutta aion lukea Kajon myöhemmin loppuun. Voin suositella kirjaa niille, jotka pitävät nuorten reaalifantasia kirjoista.

Puoliksi poissa (Half Bad -trilogia, #3) Yö (Eit) kirjoitti kirja-arvion (15.01.2020)
Puoliksi poissa - Sally Green

Valehtelematta ehkä mukaansa tempaavin trilogia tähän mennessä jonka itse olen lukenut. Ensimmäinen osa herätti mielenkiintoni ja kirjailijan tekstiä on mielekästä ja helppoa lukea. Tarina vie mennessään ja sitä haluaisi jatkaa loputtomiin.

En oikein osaa sanoa pidinkö kirjan lopetuksesta. Toisaalta samalla hieman petyin siihen, mutta samalla se on täydellinen lopetus. Ehkä siis vain petyin siihen, että sarja loppui enkä enään voi seurata Nathanin tarinaa. Kiitos siis tästä huikeasta lukukokemuksesta Greenille!

Puoliksi villi (Half Bad -trilogia, #2) Yö (Eit) kirjoitti kirja-arvion (15.01.2020)
Puoliksi villi - Sally Green

Ei yhtä hyvä kuin edeltäjänsä, mutta en silti jättäisi lukemattakaan! Mielekästä luettavaa ja tarina jonka kulkua seuraa mielellään. Välillä ei malttaisi edes laskea käsistään.

Ei siis missään nimessä huono, mutta osiltaan juoni oli ennalta-arvattavissa. Tykkään kuitenkin kirjailijan tyylistä. Omaan makuuni ainakin Green osaa kirjoittaa tarinan johon ei kyllästy. Aina ei tarvitse edes paljoa tapahtua kirjassa ja silti tuntuu ettei sitä haluaisi laskea ... (lisää)

Puoliksi paha (Half Bad -trilogia, #1) Yö (Eit) kirjoitti kirja-arvion (15.01.2020)
Puoliksi paha - Sally Green

Osui ja upposi. Puoliksi paha oli lukukokemus jollaista en ollut taas hetkeen nähnyt. Kirjassa osiltaan käytetty erilainen kirjoitusasu herätti itsessäni ihmettelyä ja mielenkiintoa. Pitkään aikaan mikään kirja ei ole pitänyt näin otteessaan ja pysynyt koko kirjan ajan yhtä mielekkäänä luettavana. Yhtään pitkästymisen tunnetta ei päässyt syntymään tämän kirjan parissa. Tarina siinsi eteenpäin eikä edes huomannut kääntävänsä sivuja ennen kuin ne loppuivat ja piti ... (lisää)

Sumussa (Synkät vedet, #2) Salde kirjoitti kirja-arvion (13.01.2020)
Sumussa - Camilla Sten, Viveca Sten

Luin kirjan, vaikka en erityisemmin pitänyt sarjan ensimmäisestä osasta. Sarjasta tekee mielestäni kiehtovan sen kytkökset suomalaiseen kansanperinteeseen, se sai minut tarttumaan tähän kirjaan. Tämäkin osa oli liian dekkarimainen (mitä sarja toki mainostaakin olevansa) minun makuuni, aivan kuten ensimmäinenkin. Siinä oli hetkensä, mutta ei oikein napannut mukaansa. Olin luultavasti väärää kohdeyleisöä, liian vanhakin kai kun pidin hieman epäuskottavana tämän 12 vuotiaan maailmanpelastuksia...

Varjojen kaupungit I–III Kurjistaja kirjoitti kirja-arvion (13.01.2020)
Varjojen kaupungit I–III - Cassandra Clare

Kirjan ideasta tuli mieleen Serial Experiments Lain nimisen anime-sarja ja suoraan yksi sen kohtaus yökerhossa.

Kuninkaiden viimeinen keino (Ensimmäinen laki, #3) Jussi kirjoitti kirja-arvion (07.01.2020)
Kuninkaiden viimeinen keino - Joe Abercrombie

Kuninkaiden viimeinen keino oli selkeästi Ensimmäinen laki -trilogian paras osa. En vielä ensimmäinen kirjan jälkeen arvannut, että tarinan päätöksestä tulee näin hyvä. Sotimista ja suuria taisteluja löytyi nyt paljon, mieleeni jäivät erityisesti pari todella rajua Veriysi-kohtausta. Vaikutteita näihin oli taidettu ottaa Michael Moorcockin Elricin riehumisesta Myrskyntuoja-miekkansa kanssa.

Sarjan lopetus oli kuin märkä rätti vasten kasvoja ... (lisää)

Jäälohikäärme dbgirl kirjoitti kirja-arvion (05.01.2020)
Jäälohikäärme - George R. R. Martin, Luis Royo

Hyvä ja melko koskettava tarina Adara-nimisestä pikkutytöstä, joka rakasti talvea ja kylmää toisin kuin muut.

Tarinan alku ja keskiosa on hyvä, mutta loppu on kiirehdityn oloinen. En myöskään ymmärrä miksi Adaran erilaisuutta ei hyödynnetty lopussa kun siihen oltiin kaiken aikaa viitattu että niin kävisi. Joo, olihan siellä lohikäärme joka auttoi Adaraa mutta en kyllä ainakaan käsitä sitä miksi hänen koko persoonansakin muuttui ja miten siitä tehtiin ... (lisää)

Eliitti (Valinta-sarja, #2) rudi92 kirjoitti kirja-arvion (05.01.2020)
Eliitti - Kiera Cass

Eliitti jatkaa Valinta-sarjaa todella hienosti. Juoni, juonenkäänteet ja juonittelut ovat edelleen upeaa luettavaa. Henkilöt pysyvät aika lailla samanlaisina: America on hyvä päähahmo, mutta hänen mustasukkaisuutensa Maxonia kohtaan oli monesti tosi kohtuutonta, hän kun itse pussaili vähän väliä Aspenin kanssa; Maxon on edelleen tosi ihana, kaikki sympatiani oli hänen puolellaan; sekä Aspen, joka ei parantunut ainakaan tässä kirjassa.

Pidän todella paljon Valinta-sarjasta, ja onneksi kolmas osa on pian käsissäni.

Sadan vuoden unet: Satuja aikuisille ms.amadeus kirjoitti kirja-arvion (05.01.2020)
Sadan vuoden unet: Satuja aikuisille - Juri Nummelin

Ihan jees kokoelma, vaikka ei ollutkaan sitä mitä odotin. Mielestäni sana "aikuisille" ohjasi väärään mielikuvaan.

Osan novelleista unohdin heti ne luettuani, mutta ehkä jokaiselle löytyy tästä jotain luettavaa.

Omia suosikkejani oli Tyttö nimeltä Kari ja Hantta ja Kertsi

Puoliksi poissa (Half Bad -trilogia, #3) ms.amadeus kirjoitti kirja-arvion (02.01.2020)
Puoliksi poissa - Sally Green

Yksi huonoimmista lukemistani fantasiasarjoista.

Henkilöt olivat onttoja. Nathan ei osannut reagoida negativisiin asioihin muuta kuin kiroilemalla. ”Kiroilen hänelle” toistui aivan liian usein, välillä pari kertaa samalla sivulla. Ja kun kiroilu ”sanallistettiin”, sana oli hemmetti, joka ei taas kuvannut Nathanin hahmoa millään tavalla. Nathanin hahmo oli muutenkin täynnä epäloogisuuksia, joita olisi pitänyt ... (lisää)

Kadonneet kyyneleet Eveliina Juutilainen kirjoitti kirja-arvion (02.01.2020)
Kadonneet kyyneleet - Mike Pohjola

Kirja oli mielestäni ihan hyvä, vaikkakin hieman tylsä. Pidin ideasta ja siitä, miten se toteutettiin, mutta kirja oli lyhyt, joten siitä oli vähän vaikeaa saada kiinni. Lopetus jäi aika avoimeksi ja herätti paljon kysymyksiä.

Valinta (Valinta-sarja, #1) rudi92 kirjoitti kirja-arvion (02.01.2020)
Valinta - Kiera Cass

Luin Valinta kirjan suorastaan ahmimalla. Kirja vetää mukaansa välittömästi, eikä sitä pystynyt laskemaan käsistään. Se oli vain liian viihdyttävä kaikkien juonittelujen ja hahmojen osalta.

America oli kiva päähahmo. Häneen pystyi hyvin samaistumaan. Pidin tosi paljon Maxonista, koska hän ei ollut liian itsevarma. Aspenista en varsinaisesti pitänyt, mutta voi olla, että hänkin paranee seuraavissa kirjoissa. Sillä seuraavat kirjat on pakko lukea, onneksi Eliitti on jo tilauksessa.

Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1) rudi92 kirjoitti kirja-arvion (01.01.2020)
Varjo ja riipus - Leigh Bardugo
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Piiri (Engelsfors-trilogia, #1) Nella kirjoitti kirja-arvion (01.01.2020)
Piiri - Mats Strandberg, Sara B. Elfgren
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Rautakuningatar (Rauta-saaga, #3) rudi92 kirjoitti kirja-arvion (01.01.2020)
Rautakuningatar - Julie Kagawa

Rautakuningatar on Rauta-saagan kolmesta osasta paras. Meghan on muuttunut koko ajan paremmaksi hahmoksi, häneen on tullut enemmän syvyyttä ja luonnetta. Puck on pysynyt koko kirjasarjan ajan uskollisesti ihanana. Ash sen puoleen parani viimeisessä osassa. Hän ei ollut enää yhtä ärsyttävä, mitä kahdessa ekassa osassa ja hänestäkin pystyi jopa pitämään. Neljännen osan pystyy siis sittenkin lukemaan :)

Kirjan loppu oli onnistunut, koska se ei päättynyt täysin ... (lisää)

Rautatytär (Rauta-saaga, #2) rudi92 kirjoitti kirja-arvion (01.01.2020)
Rautatytär - Julie Kagawa

Rautatytär on vähän heikompi, kuin sarjan ensimmäinen osa, mutta ei missään nimessä huono. Meghanista on tullut uskottavampi ja näin ollen enemmän oikea hahmo. Ash ja Puck pysyvät samanlaisina kuin ensimmäisessä osassa, eli Ash on ärsyttävä ja Puck ihana. Pakollinen kolmiodraama on vain niin ärsyttävä, koska sen tietää, että Meghan valitsee Ashin, vaikkei tämä ansaitsisikaan tyttöä.

Rautatytär oli mielestäni paikoitellen tylsä, ja sen takia se saakin ... (lisää)

Syvyyksissä (Synkät vedet, #1) Salde kirjoitti kirja-arvion (01.01.2020)
Syvyyksissä - Camilla Sten, Viveca Sten

Kirjan aihepiiri oli kiinnostava, mutta jostain syystä teos ei oikein temmannut minua mukaansa. Pidin sitä reilusti yli puoleen väliin saakka perusdekkarina, eli tylsänä rupattelukirjana. Lopussa tarina alkoi muuttua aivan fantasiagenreen sopivaksi, jolloin kirja alkoi kiinnostaa aivan uudella tavalla. Ehkä luen muutkin kirjat, koska tämän kirjan loppupuoli oli yllättävän hyvä!

Rautakuningas (Rauta-saaga, #1) rudi92 kirjoitti kirja-arvion (01.01.2020)
Rautakuningas - Julie Kagawa

Rautakuningas on loistava kirja. Juoni on erilainen ja mukaansatempaava. Se veti heti mukaansa, enkä malttanut laskea kirjaa käsistäni ennen kuin olin lukenut sen. Meghan on hieman mitätön hahmo, jotenkin hajuton ja mauton. Kyllä hänestä voi pitää, mutta jättää jotenkin kylmäksi. Ash on aika ärsyttävä, enkä minä ainakaan lämmennyt hänelle. Puck oli paljon ihanampi ja parempi hahmo. Häneen pääsi paljon paremmin käsiksi hahmona. Tämä taitaa ollakin vasta toinen ... (lisää)

Finale (Caraval, #3) rudi92 kirjoitti kirja-arvion (01.01.2020)
Finale - Stephanie Garber

Finale päättää loistavan sarjan todella onnistuneesti. Kirjan maailma on todella upea ja pidän Tellasta ja Scarlettista sekä Julianista, niin pienessä osassa kuin hän tässä kirjassa onkin.

Kirjan loppu oli mielestäni hyvä, vaikka olisinkin toivonut hieman erilaista loppua. Mutta olen muuten tyytyväinen kirjaan, kirjasarjaan ja siihen että luin sen.

Ikimetsien sydänmailla (Metsän kansa, #1) kyty kirjoitti kirja-arvion (29.12.2019)
Ikimetsien sydänmailla - Mikko Kamula

Kirja on viihdyttävä ja siitä oppii samalla paljon sekä suomalaisista uskomuksista että entisaikojen elämästä.Tämä miellyttää minua suuresti, sillä harva suomalainen enää tuntee haltijoita muuten kuin fantasiakirjoista.

Muutama sanojen taivutus pisti silmääni mistä tuli mieleen että kirja olisi tarvinnut oikolukua, mutta se ei haitannut muuten kuin hahmojen repliikkien ulkopuolella ja muuten teksti on sujuvaa. Jotkut ovat moittineet hahmojen modernia kieltä, mutta ... (lisää)

Järven neito (The Witcher – Noituri, #7) Metsän Otus kirjoitti kirja-arvion (29.12.2019)
Järven neito - Andrzej Sapkowski
Uusin jäsen: sare