Uusimmat kirja-arviot

Maresin voima (Punaisen luostarin kronikoita, #3) Luinwen kirjoitti kirja-arvion (14.11.2019)
Maresin voima - Maria Turtschaninoff

Vähän laahaava ja raskaslukuinen kirja. Mikäli pidit Maresista, on tämä hyvä jatko sille. Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.com/2019/11/kirja-arvostelu-maria-turtschaninoff_14.html

Maresi (Punaisen luostarin kronikoita, #1) Luinwen kirjoitti kirja-arvion (14.11.2019)
Maresi - Maria Turtschaninoff

Nopealukuinen, mutta harmillisen yksinkertainen fantasiaromaani. Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.com/2019/11/kirja-arvostelu-maria-turtschaninoff.html

Suomea lohikäärmeille Salde kirjoitti kirja-arvion (07.11.2019)
Suomea lohikäärmeille - Briitta Hepo-oja

Kiinnostava kirja, jossa oli odottamaton juoni. Pidin kirjoitustyylistä, kirja oli myös yllättävän jännä. Loppu oli sellainen, että jatkoa olisi luvassa (eli ärsyttävä jos sitä ei olekaan). Mitenköhän on?

Kolmas sisar (Royaumen aikakirjat, #1) Luinwen kirjoitti kirja-arvion (03.11.2019)
Kolmas sisar - Magdalena Hai

Ihan mukiinmenevää fantasiaa ja teiniromantiikkaa, mutta ehkä hienoinen pettymys kaiken kaikkiaan. Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.com/2019/11/kirja-arvostelu-magdalena-hai-kolmas.html

Finale (Caraval, #3) Keskiyön kyyhkynen kirjoitti kirja-arvion (28.10.2019)
Finale - Stephanie Garber

Finale on kaunis tarina kauniisiin kansiin kiedottuna. Tämän kirjan ilmestymistä olin odottanut todella pitkään ja oli ihastuttavaa päästä viimein lukemaan tämän tarinan viimeinen sinetti. Heti ilmestymispäivänä riensin ostamaan tämän teoksen kirjakaupasta omiin hyppysiini. Hieman harmillista minusta oli se, että tarinaa kerrottiin eri henkilöiden näkökulmasta, mutta joku muu voisi sanoa tämän olleen tärkeä osa tarinankerronnan ulottuvuudessa. Ja näinhän se onkin. ... (lisää)

Okaruusujen valtakunta (Valtakunta, #1) Keskiyön kyyhkynen kirjoitti kirja-arvion (28.10.2019)
Okaruusujen valtakunta - Sarah J. Maas

Luin tämän kirjan vähän aikaa sitten ja en oikein tiennyt, mitä odotin Okaruusujen valtakunnalta. Varmaa on, että olivat odotukseni mitä tahansa ne täyttyivät! Tämä tarina piti tiukasti otteessaan, eikä tylsiä kohtia tullut! Hahmot olivat yksilöllisiä ja kunkin ominaispiirteistä sai hyvin kiinni. Okaruusujen valtakunta nousi kyllä ehdottomasti yhdeksi suosikeistani ja luin kirjan todella nopeasti! Tämä todellakin on kirja, jonka haluan koristamaan omaa kirjahyllyäni. ... (lisää)

Veren ja luun lapset Salde kirjoitti kirja-arvion (27.10.2019)
Veren ja luun lapset - Tomi Adeyemi

Kirjassa oli todella monia erilaisia nimiä, joita vyörytettiin lukijan päälle heti alusta alkaen. Minulta kesti tovin päästä mukaan tarinaan eikä se lopulta imaissut mukaansa, vaikka jännittävä olikin. Teoksen yleissävy oli ahdistava ja synkkä, en oikein pitänyt. Tarina itsessään oli monipuolinen ja kiinnostava, ehkä ongelma oli siinä, miten juonta rynnittiin eteenpäin ennen kuin olin ehtinyt sisäistää mitä edellisessä seikkailun osasessa tapahtui.

Pendragonin legenda Lukijatar kirjoitti kirja-arvion (22.10.2019)
Pendragonin legenda - Antal Szerb

Pendragonin legenda ammentaa vahvasti goottilaisen kirjallisuuden perinteestä niin juoneltaan, miljööltään kuin hahmoiltaankin. Teos on myös hyvin genretietoinen: brittiläisyyden yliampuvassa kuvailussa on ironiaa, joka osaltaan tekee teoksesta oikein hauskaa luettavaa. Juoni on vetävä, hahmot toimivat ja tunnelmaltaan teos on aidosti omintakeinen.

Annan Pendragonin legendalle neljä tähteä: yhden hyvin toteutetusta genretietoisuudesta, toisen vetävyydestä, ... (lisää)

Tuhansien zombien maa (R-pokkarit, #3) Truuners95 kirjoitti kirja-arvion (21.10.2019)
Tuhansien zombien maa - Juri Nummelin
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Keskilinnan ritarit Minni kirjoitti kirja-arvion (20.10.2019)
Keskilinnan ritarit - J. S. Meresmaa

Kerronta on onnahtelevaa. Aikamuodot vaihtelevat miten sattuu, ja samoja sanavalintoja toistellaan peräkkäisissä lauseissa. Ainakaan proosan takia tätä ei siis kannata lukea, tosin pääsihän Fifty Shades -sarjakin suureen suosioon kerronnan puutteista huolimatta.

Kaksi tornia (Taru sormusten herrasta, #2) Lukijatar kirjoitti kirja-arvion (19.10.2019)
Kaksi tornia - J. R. R. Tolkien
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Finale (Caraval, #3) Salde kirjoitti kirja-arvion (17.10.2019)
Finale - Stephanie Garber

Olen odottanut tämän kirjan lukemista ja odotus todellakin palkittiin! Mitä juonikuvioita ja ihmissuhdekiemuroita. Jäin teokseen aivan jumiin ja unohdin ehkä jännittävimmissä kohdissa vähäsen hengittääkin. Ainoastaan loppu vähäsen mietityttää minua, se tuntuu jääneen vähän hataraksi.

Taikuri ja taskuvaras (Taikuri ja taskuvaras, #1) kyty kirjoitti kirja-arvion (16.10.2019)
Taikuri ja taskuvaras - Anniina Mikama

Aikuislukijalle kirja voi olla piirun verran "lapsellinen" tai kevyt kuten muut ovat maininneet, mutta koska en varsinaiseti edes kuulu kohderyhmään, en oikein osaa lukea sitä viaksi. Itseäni asia ei oikeastaan edes haitannut, pikemminkin päin vastoin. Kaipasin jotain mukaansatempaavaa luettavaa josta ei tulisi liian raskas ja ikävä olo, joten myös siinä mielessä olin tyytyväinen ettei kirja mennyt synkistelyksi, vaikka siinä tapahtuukin myös ikäviä asioita.

Tiedän, ... (lisää)

Jali ja lasihissi Truuners95 kirjoitti kirja-arvion (16.10.2019)
Jali ja lasihissi - Roald Dahl
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Valenda (Caraval, #2) Salde kirjoitti kirja-arvion (13.10.2019)
Valenda - Stephanie Garber

Tässä osassa oli jopa enemmän jännitystä, käänteitä ja mysteereja, kuin ensimmäisessä kirjassa. Aivan timanttista kuvailua ja mahtava juoni. Ehdottomasti uusia suosikkejani!

Caraval (Caraval, #1) Salde kirjoitti kirja-arvion (12.10.2019)
Caraval - Stephanie Garber

Lykkäsin kirjan lukemista pitkään, mutta nyt tartuin siihen. Yllätyin positiivisesti! Oletin tämän olevan jotain outoa sirkuskuraa, mutta kirja olikin oikeasti jännä ja imaisi minut lukemaan sen melkein yhdeltä istumalta. Minulla oli kaikenlaisia teorioita miten juoni voisi edetä, mutta eihän se mennyt sinne päinkään. Tykkäsin paljon.

Testamentit (Orjattaresi, #2) Salde kirjoitti kirja-arvion (08.10.2019)
Testamentit - Margaret Atwood

Tämä osa oli mielestäni paljon paremmin kirjoitettu kuin ensimmäinen osa. Nyt saatiin kunnolla tietoa tapahtumista, eikä vain kuvailtu päähenkilöiden ajatuksia. Kirja ei kuitenkaan napannut varsinaisesti mukaansa missään vaiheessa, mikä oli harmi.

Varjojen kuningatar (Throne of Glass, #4) Luinwen kirjoitti kirja-arvion (08.10.2019)
Varjojen kuningatar - Sarah J. Maas

Throne of Glass -sarjan paras osa tähän asti.

Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.com/2019/10/kirja-arvostelu-sarah-j-maas-throne-of.html

Jali ja suklaatehdas Truuners95 kirjoitti kirja-arvion (08.10.2019)
Jali ja suklaatehdas - Roald Dahl

Ihan kelvollinen kirja. Yliampuvia henkilöitä ja makeisia. Huumori oli kohtalaista. Huomasin myös pientä mediakritiikkiä loppupuolella.

Kymnaasi Taru Väyrynen kirjoitti kirja-arvion (07.10.2019)
Kymnaasi - Ilkka Auer

Vaikuttava ja hyvin kirjoitettu tarina, joka käsittelee monin vertauskuvin ihmisen alitajuisia tunteita, ja haastaa miettimään oman elämän perusasiaa: miten on elettävä, että toteuttaisi ihmisyyttään oikein.

Vedenkehrääjä (Konetrilogia, #2) Salde kirjoitti kirja-arvion (29.09.2019)
Vedenkehrääjä - Helena Waris

Tämäkin kirja jäi todella pintaraapaisuksi kaikesta siitä, mitä se olisi voinut olla. Harmittavaa, koska juoni oli hyvä. Tällaisenaan en oikein pitänyt kirjasta.

Linnunsitoja (Konetrilogia, #1) Salde kirjoitti kirja-arvion (29.09.2019)
Linnunsitoja - Helena Waris

Aika paljon oli tungettu asiaa näin lyhyeen kirjaan. Juoni oli mielenkiintoinen, mutta kerronta jäi turhan pintapuoliseksi. Kirja tarjoili mielenkiintoisia tulevaisuudennäkymiä ja sai miettimään.

Maresi (Punaisen luostarin kronikoita, #1) Salde kirjoitti kirja-arvion (29.09.2019)
Maresi - Maria Turtschaninoff

En oikein pitänyt tästä kirjasta. Kuvauksessa keskityttiin liikaa kuvailemaan ympäristöä. Juoni kylläkin oli aivan toimiva, mutta kerrontatyyli teki kirjasta tylsän.

Viettelys Salde kirjoitti kirja-arvion (29.09.2019)
Viettelys - Maggie Stiefvater

Melko samanlainen kuin saagakin, kerrontatyyli ei ollut tässäkään mieleiseni. Tuntui täytekirjalta.

Ikuisuus (Väristys, #3) Salde kirjoitti kirja-arvion (29.09.2019)
Ikuisuus - Maggie Stiefvater

Samaa kamaa kuin saagan aiemmat osat, ei tehnyt minuun vaikusta. Toisaalta oli kiva, että useiden kirjojen aikainen ongelmissa räpiköinti saatiin nyt viimeisen johonkin päätökseen eikä tähän tarvitse enää palata.

Uusin jäsen: ArunaK