Ilmojen sotaherra

@ Michael Moorcock
Ilmojen sotaherra (Oswald Bastable #1) - Michael Moorcock 7.40   42

Alkuteos ilmestynyt 1971. Suomentanut Laura Nieminen. Kansi: Juhani Jokinen. Nidottu.

Kapteeni Oswald Bastable kertoo hämmästyttävän tarinansa siitä kuinka hän vuonna 1903 maanjäristyksen myötä siirtyi vuoteen 1973. Tulevaisuuden maailmassa on jatkunut pitkä rauhan aikakausi ilman vallankumouksia. Suurvallat pitävät yllä siirtomaavaltaansa ilmalaivakalustoillaan, mutta vasemmistoradikaalit aloittavat sodan niitä vastaan kenraali Shaw’n eli Ilmojen sotaherran johdolla.

Michael Moorcockin Ilmojen sotaherra kertoo mukaansatempaavalla tavalla vaihtoehtohistoriasta, jossa sekä ilmalaivat että tietotekniikka ovat erittäin pitkälle kehittyneitä. Maailma elää utopiassa, jonka taustalla on kumminkin rasismi ja kolonialismi. Tällä romaanilla on merkittävä sijansa tieteiskirjallisuudessa, koska se on steampunkin edelläkävijä.

Kirjan arvosteluja:

”Teos on näennäisen yksinkertainen ja jopa alleviivaava eikä välttämättä kovin tärkeä kirjailijan laajassa kokonaistuotannossa, mutta erinomaisen nautittava se kyllä on, varsinkin jos osaa arvostaa taidolla ja kiitettävän tunnollisesti reprodusoitua sadan vuoden takaista kerrontatekniikkaa. – Juhani Hinkkanen, Portti 1/2013

Ilmojen sotaherra on perusvinkeää luettavaa, jonka kevyt juonikuvio on päällystetty kiehtovalla vaihtoehtohistorialla sekä osuvalla yhteiskunnallisella ajattelulla. Ja mikäs sen mukavampaa. – Toni Jerrman, Tähtivaeltaja 3/2013

Risingshadow arvostelu - Jani Kangas (Athicus)

Kirja julkaistu maaliskuu 22, 2013 (Vaskikirjat)
Alkuperäinen nimi The Warlord of the Air
Tietoja muokattu maaliskuu 19, 2021

Oswald Bastable

Ilmojen sotaherra (Oswald Bastable #1) 7.40   42
Leviatan maan päällä (Oswald Bastable #2) 6.36   28
Teräksinen tsaari (Oswald Bastable #3) 7.10   21

Emelie
joulukuu 7, 2015

Olin kuullut paljon kehuja tästä kirjasta ja tartuin teokseen odottavalla mielellä. Enkä pettynyt, mainio lukukokemus, jonka ahmaisin kerrasta ja jäin kaipaamaan lisää.

Tällä kirjalla oli mieltä kutkuttava nimi, Ilmojen sotaherra. Jo tämä antaa paljon ajatuksia ja ideoita siitä, mitä kirja saattaa pitää sisällään, mutta hiukan yllätyksellisesti oikeastaan mitään ajatustani tai odotettua tapahtumaa ei löytynyt teoksesta. Se ei ole lainkaan huono juttu, sillä ennakoitavuus on tylsähköä. Juoni eteni hirmuista vauhtia eikä kirjaa malttanut laskea käsistään. Mainio seikkalukertomus, ja koko tarinassa oli miellyttävän kepeähkö sävy. Tämä on suurelta osin päähahmon, Oswald Bastablen ansiota. Bastable oli mukava hahmo, mitä nyt ehkä hiukan liian brittiläinen herrasmies ja naiivi maailmanmatkaaja minun makuuni. Vaikka Bastable heiluu tapahtumissa mukana, hän oli silti todella paljon tarkkailijan roolissa olematta silti mainittavan syvällinen pohdinnoissaan. Tämä tekee lukemisesta jossain määrin helpompaa ja keveämpää sallimalla samalla lukijalle itselleen mahdollisuuden pohtia asioita enemmän. Tarina tuntuu kuitenkin olevan enemmän kirjoitettu oman aikansa lukijoille eikä sen todennäköisesti olekaan tarkoitus kestää aikaa. Näen kirjan vaihtoehtohistorian pointit, mutta minun on hankala ehkä ymmärtää kaikkea kirjasta, koska en tiedä millaista elämä oli omassa maailmassani 1970-luvulla. Mutta joka tapauksessa kirjan loppu oli hämmentävä ja samalla kiinnostava, joka jätti mielenkiinnon lukea lisää.

chocolate
huhtikuu 15, 2013

En ole itse aiemmin lukenut kovin paljon vaihtoehtohistoriaa, joten lähdin lukemaan Ilmojen sotaherraa uteliaana ja kiinnostuneena. En joutunut pettymään. Pidin siitä, että kirjassa on aitoa seikkailun meininkiä. Kerronta on aika nopeatempoista, ja lyhyehkössä romaanissa ehtii tapahtua yllättävän paljon. Kapteeni Oswald Bastable seikkailee tulevaisuuden maailmassa, vaihtoehtoisessa vuodessa 1973. Hän näkee monenlaisia ihmeitä (etenkin ilmalaivoja!), kokee kaikenlaista ja joutuu miettimään mielipiteitään siirtomaavallasta. Bastable on aito ja sympaattinen hahmo. Sivuhenkilöissäkin on paljon kiinnostavaa, joskin monet heistä tulevat ja menevät aika nopeasti tarinan edetessä. Toiminnan ohella Ilmojen sotaherrassa on selkeästi se vakavampi, kantaaottavampi puoli. Minun makuuni loppupuolella on hiukan liikaakin keskustelua ideologioista. Mutta Bastablen kohtalo koskettaa. Loppu yllättää ja jää todellakin vahvasti mieleen. Ilmojen sotaherra on sujuvaa seikkailua, jota on mukava lukea - ja samanaikaisesti se on hyvin vaikuttava romaani, jos yhtään alkaa pohtia sen tarjoamia ajatuksia.

MARGO
MARGO