Suomalaisen fantasiakentän kiintotähden, Ilkka Auerin uusin kirja, Lumen ja jään maa -sarjaa jatkava Hyinen hauta, on ilmestynyt. Risingshadow.net ja Kustannusosakeyhtiö Otava julkistavat tapauksen kunniaksi arvonnan, jossa voi voittaa kirjailijan koko tähänastisen tuotannon eli kaikki kolme Lumen ja jään maa -kirjaa signeerattuina!

Ohjeet arvontaa varten saat painamalla "lue lisää" tämän viestin lopusta. Osallistuaksesi sinun ei tarvitse olla Risingshadow'n rekisteröitynyt jäsen. Arvonta päättyy ja voittaja julkistetaan 20.11.

Lumen ja jään maan ensimmäinen osa, Sysilouhien sukua, sai jo ilmestyessään suuren huomion osakseen ja voitti arvostetun Kuvastaja-palkinnon vuonna 2004. Sarjan kolmannessa osassa seurataan päähenkilö Nonnan nousemista pelätyksi jäänoidaksi. Lisätietoja kirjasta löytyy vaikkapa Risingin kirjailijatietokannasta, linkki, tai kirjailijan kotisivuilta www.sysilouhi.com.

Lue Ilkka Auerin tuore haastattelu! Saat sen näkyviin painamalla "lue lisää".

OSALLISTU ARVONTAAN

Lähetä yhteystietosi eli nimesi, sähköpostiosoitteesi ja puhelinnumerosi osoitteeseen kilpailu(at)risingshadow.net. Jos olet Risingshadow.netin rekisteröitynyt käyttäjä, laita mukaan nimimerkkisi. Viestin otsikkoon merkintä "Hyinen hauta -arvonta". Osallistuminen ei siis edellytä Risingiin rekisteröitymistä.

Arvonta päättyy ja voittaja julkistetaan 20.11.2007. Voittajaan otetaan henkilökohtaisesti yhteyttä.

Palkintona arvotaan 1 kpl kirjapaketti, joka sisältää kirjat Sysilouhien sukua, Varjoissa vaeltaja ja Hyinen hauta. Kirjoissa on mukana kirjailijan itsensä signeeraus. Palkinnon on lahjoittanut Kustannusosakeyhtiö Otava.

Palkintotrilogia on nyt on arvottu, onnea voittajalle!

ILKKA AUERIN HAASTATTELU

Mutta mitä kirjailijalle itselleen kuuluu? Lumen ja jään maan kolmannen osan kunniaksi Ilkka Auer antoi Risingshadow.netille haastattelun, melkein yksinoikeudella.

Mitä uusimmassa osassa, Hyisessä haudassa, tapahtuu? Älä kuitenkaan spoilaa!
Nonnasta on tullut Noridiumin ainoa Myrkrida, mutta hän tuntee päämääränsä olevan vielä epäselvä. Hän tietää haluavansa tulla Jäänoidaksi ja uskoo ainoan tien siihen olevan sama kuin hänen edeltäjillään. Kuningatar Freya kutsuu Nonnan auttamaan salaperäisen vainoojan tuhoamisessa ja yllättäen Nonna saa tietää keinosta, joka toisi hänelle kaikkia aikaisempia jäänoitia väkevämmät kyvyt. Nonnan selvittäessä Hyisen haudan salaisuutta, häntä pelkäävät viholliset lähestyvät ja tekevät kaikkensa estääkseen häntä saavuttamasta päämääräänsä. Vaara ei uhkaa pelkästään Nonnaa, vaan kaikkia hänen läheisiään. Talven tultua Nonna päättää ajan olevan oikea koitokseen, joka onnistuessaan toisi hänelle pakkasen hallitsemiseen tarvittavat voimat ja tekisi hänestä Jäänoidan.

Miten kuvailisit kirjoitusprosessia?
En tee juuri mitään suunnitelmia juonen suhteen ennen kirjoittamista. Tiedän suurin piirtein sen, mistä tarina alkaa ja mikä olisi toivottava lopputulos ja sitten vain alan kirjoittaa. En kirjoita kronologisessa järjestyksessä vaan kirjoitan mielialan ja ideoitten mukaan kappaleita sieltä täältä. Teen samalla muistiinpanoja, koska kirjoittaessani yhtä tapahtumaa, saattaa mieleeni tulla asioita joihinkin muihin tapahtumiin liittyen. Kirjoitan käsikirjoituksen ensimmäisen version hyvin impulsiivisesti ja nopeasti, musiikkia kuunnellen ja mielikuvia herätellen - iltaisin, öisin ja viikonloppuisin. Tässä vaiheessa kirjoittaminen vie rutkasti aikaa ja vaatii täydellistä rauhaa. Kun koko tarina on kulkenut loppuun saakka ja tiedän itsekin mitä lopussa tapahtuu, siirrän käsikirjoituksen sivuun muutamaksi viikoksi ja pidän tauon. Tauon aikana luen, katselen elokuvia ja vietän aikaa perheeni kanssa yrittäen (siinä juurikaan onnistumatta) unohtaa käsikirjoituksen. Muistiinpanoja kirjaan ylös sitä mukaa kun niitä mieleen tulee – esimerkiksi ajatuksia juonen tai henkilöhahmojen tms. suhteen.

Aloitan käsikirjoituksen muokkaamisen tulostamalla koko nivaskan ja lukemalla sen läpi punakynän kanssa. Teen korjauksia sekä käsikirjoitukseen, että muistiinpanoihin. Sitten käyn käsikirjoituksen kimppuun ja käyn sen kokonaan läpi tekemällä siihen suuriakin muutoksia. Tässä vaiheessa voin pyyhkiä pois kymmeniä sivuja ja kirjoittaa uutta tekstiä vähintään saman verran. Sitten tulostan käsikirjoituksen, luen sen läpi, teen korjausmerkinnät ja muokkaus alkaa taas alusta. Toistan tämän vaiheen niin moneen kertaan, että kun lopulta tulostan käsikirjoituksen ja luen sen läpi, siihen ei enää tule yhtään korjausmerkintää. Näitä luku/korjaus kierroksia on tullut jokaisen kirjan kohdalla noin 7-8 kappaletta. Sitten käsikirjoitus lähtee kustannustoimittajalle, jonka kanssa sitä käydään läpi vielä muutama kuukausi.

Mikä on mielestäsi sarjan onnistunein osa?
Tähän en oikein osaa vastata. Jokaiseen kirjaan on mennyt niin paljon luomisvimmaa, voimia ja omaa itseäni etten oikeastaan osaa itse asettaa mitään niistä toisen edelle. Se tuntuisi hieman samalta kun joutuisi sanomaan mikä omista lapsista olisi rakkain. Toivoisin niin, että lukijoitten mielestä sarja olisi parantunut koko ajan, eli kolmas kirja olisi tähän saakka paras.

Jatkuvatko Nonnan seikkailut ensi keväällä julkaistavan neljännen kirjan jälkeen?
En usko, että Nonnan seikkailut jatkuvat enää neljännen kirjan jälkeen. Suunnitelmissani on kuitenkin kirjoittaa samaan maailmaan sijoittuvia kirjoja vielä jokunen jos lukijoita riittää ja Nonna saattaa joissain niissä esiintyä sivuosassa – itse asiassa viides kirja on jo kirjoitettu ja on juuri muokkausvaiheessa. Mutta koskaan ei saa sanoa ei koskaan, joten kukapa tietää. Tässä lukijoillakin on mielestäni kyllä oma sanansa sanottavana.

Mitä olet oppinut kirjoittamisesta viimeisen kolmen vuoden aikana?
Käytyäni Sysilouhien suvun käsikirjoitusta kustannustoimittajan kanssa läpi kerta toisensa jälkeen, kuukausien ajan, opin valtavasti kirjoittamisesta. Varjoissa vaeltajan käsikirjoitus oli jo hiotumpi kustantajalle lähtiessä, mutta kuitenkin senkin muokkaaminen opetti taas lisää, ja sama tapahtui Hyisen haudan kohdalla. Olen oppinut muokkaamaan tekstiä jo kirjoitusvaiheessa ja ajattelemaan enemmän juonikuvioita ja kirjan rakennetta, ainakin omasta mielestäni. Kustannustoimittajan kanssa työskenteleminen antaa arvokasta oppia ja olen sitä mieltä, että aloittelevalle kirjailijalle se on korvaamatonta.

Mitä luet itse juuri nyt?
Luen tällä hetkellä Eija Lappalaisen ja Anne Leinosen kirjaa ”Devoted souls”, jonka sain Eijalta vaihtarina. Sitä ennen luin Elizabeth Kostovan ”Historiantutkijan”. Ehdin lukea aivan liian vähän koska kirjoittaminen vie vapaa-aikani täysin paitsi silloin kun pidän taukoja tai teen kuvia tietokoneella. Olen tullut hyvin valikoivaksi lukemisen suhteen. Jos kirja ei miellytä alusta lähtien, en kärvistele sitä loppuun vaan tartun johonkin toiseen. Aikaa on liian vähän hukattavaksi.

Paljon kiitoksia haastattelusta ja hyvää syksyä!

Keskustele aiheesta foorumilla (0 vastausta).