Hiistu avatar
Hiistu | Lukusali | 65 viestiä | 05.07.2021
Viimeisin Fiktiivi | 19.01.2025
Sivut: 1, 2, 3
HourglassEyes avatar
HourglassEyes | Lukupiiri | 34 viestiä | 18.12.2024
Viimeisin Pisania | 19.01.2025
Sivut: 1, 2
Pisania avatar
Pisania | Lukupiiri | 25 viestiä | 04.12.2024
Viimeisin Pisania | 19.01.2025

Trump presidenttinä

09.11.2016
Mustelmann avatar
(moderaattori)
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1240 viestiä
Kuten ehkä tiedättekin, Donald Trumpista tulee USA:n seuraava presidentti. Vaalien alussa hän oli pelkkä huumorivaihtoehto, mutta nyt Trumpiin on pakko suhtautua hieman vakavammin. Mies, joka vaihtaa mielipidettä kuin sukkia, torjuu kaiken kritiikin ja vaikuttaa lähinnä itserakkaalta psykopaatilta, on kohta kova tekijä maailman politiikassa. Luvassa on mielenkiintoiset ajat.

[img ]https://embed.gyazo.com/f477c2e1c1dc97d03504db7b26700321.png[/img]
10.11.2016
kyty avatar
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1032 viestiä
Elämme tosiaan mielenkiintoisia aikoja. Toisaalta elättelen toiveita, että Trump ei presidenttinä pitäisi samaa loanheittolinjaa. Ja ettei hän torppaisi kaikkea kehitystä. Vielä huolestuttavampaa on, että sama suuntaus on ympäri maailmaa. Kaikki, jotka tietävät mistään mitään on leimattu tietyissä piireissä jonkinlaiseksi eliitiksi, ja kovat asenteet ja tietämättömyyden ja omien mielipiteiden ihannointi siltä tietämättömyyden pohjalta on kovasti kasvussa. Tai siltä ainakin tuntuu.

Esimerkkinä vaikka iänikuinen argumentti, että ilmastonmuutos ei voi olla oikea uhka, koska siitä puhuvat ihmiset, joiden työtä on tutkia ilmastonmuutosta. Hehän menettäisivät työnsä jos ilmastonmuutosta ei enää pidettäisi uhkana! Ihan selvä juttu. Salaliitto. Varmaan sydänkohtauksetkaan eivät ole todellisia, sillä on ihmisiä joiden työtä on ehkäistä ja hoitaa niitä. Hehän menettäisivät työnsä jos sydänkohtauksista ei enää välitettäisi! Jostain syystä taas vastapuoli ei valehtele, vaikka heillä on yhtä lailla oma lehmä ojassa, jos fossiilisia polttoaineita ei enää käytetä. Ja Trumphan lupasi lisätä hiilivoimaa.

Onneksi super-superkuu aiheuttaa (taas) maailmanlopun, tällä kertaa ihan oikeasti koska se on SUPER-superkuu, ja Trumpin valtakausi jää lyhyeksi. Paitsi jos hänkin on reptiliaani ja pääsee pakenemaan kuplalinnaan kuunatsien seuraksi.
10.11.2016
Rasimus avatar
(moderaattori)
1 kirja, 890 viestiä
Voitte lohduttautua sillä, että Trump on oikeasti tarpeeksi älykäs ihminen pyörittääkseen miljardiluokan bisnestä, ja tarpeeksi pragmaattinen puhuakseen läpiä päähänsä tarkoittamatta oikeasti mitään sanomaansa. Huolestuttavampaa on se, että kukaan ei oikeasti tiedä mitä hän haluaa tai mihin hän pyrkii. Todennäköistä on, ettei kuitenkaan maailman tuho ole ykkösprioriteettina. Todennäköistä on myöskin, ettei hän myöskään omia finanssejaan ryhdy sotkemaan, eli tuskin hän maailmantalouttakaan (korjaus, maailman pörssejä) haluaa keikutella. Ja juuri sen takia sääli pitkän ajan luonnonsuojelusuunnitelmia.

Ja mikäli hän kuitenkin aikoo sekoilla, niin hänen on ensin tehtävä se USA:n hallintoelimien ohi. Ja vaikka kongressissa onkin republikaanienemmistö, niin näistäkin puolet inhoavat Trumppia, joten hän ei välttämättä ihan heti saa tukea millekään radikaaleille virityksille joita ei ole oman puolueen toimesta hänen käteensä ojennettu...

...

... Jollei sitten kongressin omista äänistään huolestuneet tajua, että Trump on saanut oikeasti ison kasan ääniä jopa aikaisemmin demokraattien hallitsemissa osavaltioissa, ja että nuo äänet saattavat tykätä huonoa seuraavien kongressin vaalien kannalta, jos poliitikot pistävät jatkuvasti kapuloita kansan valitseman presidentin rattaisiin. Saattaa tulla ilmiö, jossa Trumppia halutaan myötäillä niin kauan kunnes hän mokaa julkisesti niin ettei hänellä enää olekaan kansan tukea... Nyt olisi oikea aika alkaa puuhaamaan presidentin valtaoikeuksien laajennuksia...
10.11.2016
punnort avatar
2 kirjaa, 1 kirja-arvio, 917 viestiä
Trump on tuplaplushyvä ankkapuhuja.
11.11.2016
kyty avatar
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1032 viestiä
Niin, on hyvin mahdollista, että Trumpin valinta ei juuri muuta asioita. Toisaalta emme voi myöskään tietää, mitä Clintonin valinnasta olisi seurannut. Ihmiskunta on pääaosin niin tyhmä, että olivat asioista päättämässä sitten konservatiivit, rikkaat tai rikkaat konservatiivit niin painopiste taitaa olla ihan muissa asioissa kuin esimerkiksi ilmastossa ja koulutuksessa. Paitsi tietysti jos niillä voi tehdä rahaa. Ainakin ilmaston osalta voi laskeakin sen varaan.

Ehkä tässä eniten harmittaa se, että koko maailman tilanteeseen vaikuttavaksi presidentiksi pääsee näköjään oksentamalla mitä sylki suuhun tuo. Voi jos vaikka kaupan kassalle pääsisi töihin yhtä helposti... Itseä huolestuttaa ehkä eniten se joukko ihmisiä, joihin Trumpin vaalipuheet upposivat, sillä he eivät katoa minnekään, toimi Trump sitten presidenttinä miten hyvänsä. Ja tietenkin tulevat mahdolliset Trumpit, jotka jatkavat lietsomista irtopojojen toivossa. Sehän on jo nähty useammassakin maassa että tietylle takapajuisuudelle olisi paljonkin kysyntää. Tiedostan toki eläväni kuplassa, kun olen ilmeisesti sitä paljon vihattua epäilyttävää ja ärsyttävää "älymystöä", joka lukee kirjojakin.... ajatelkaa, kirjoja.

Seuraavissa vaaleissa sitten ehdokkaaksi törkyä huuteleva animaatiohahmo, kuten siinä Black Mirrorin jaksossa?
12.11.2016
Rasimus avatar
(moderaattori)
1 kirja, 890 viestiä
Yksi parhaimmista argumenteista todellista demokratiaa vastaan onkin se, että suurin osa äänestäjistä ei tiedä mistään mitään, ei ole halukas ottamaan selvää, eikä omaa tämän takia edes perustaitoja päättää tärkeistä asioista itse. Tämän takia (muoks: myöskin tämän takia, katso alla oleva valitsijamies-juttu) edustuksellinen demokratia on keksitty ja voinut hyvin jo satoja vuosia. Edustajat ovat toki samaa massaa, mutta heidän ainakin oletetaan viran puolesta perehtyvän asioihin niin, että he osaavat tehdä fiksuja päätöksiä.

Mutuna ja Wikipediaa vilkaisematta sanoisin, että Jenkkilän vaalisysteemin outous valitsijamiehistä edustaa tätä samaa ajattelua. Sitä paitsi ennen internettiä piti oikeasti valita tietty poppoo, joka tekisi pitkän matkan Washingtoniin katsomaan kuka valitaan ja että oman osavaltion edut tulee täytettyä. Koska nyt ei moista reissua tarvitse tehdä, niin vaalijärjestelmää ehkä voisi rukata demokraattisemmaksi (käsittääkseni puhtaassa demokraattisessa äänestyksessä Clinton sai enemmän ääniä, Trump sen sijaan sai valitsijamiehet).

Btw. Uutisten satunnaisotannalla on näkynyt linjausten pehmeneminen ja järkeistyminen: Obama Carea ei kokonaan tuhota vaan siitä noukitaan parhaat palat (mm. vaatimus että terveysvakuutusta ei voi evätä) ja muslimisiirtolaisuudesta rajoitetaan vain tulenaroilta alueilta tulevia. Katsotaan vielä miten käy talouden protektionistisille pyrkimyksille. Henk. koht. neuvonantajiin kuuluu lähinnä bisnessmoguleita ja vain yksi ekonomisti käsittääkseni. Eli semmoista porukkaa johon meksikonmuurit ja halpatyövoiman torjuminen vaikuttaisi kivuliaasti.
13.11.2016
kyty avatar
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1032 viestiä
RasimusYksi parhaimmista argumenteista todellista demokratiaa vastaan onkin se, että suurin osa äänestäjistä ei tiedä mistään mitään, ei ole halukas ottamaan selvää, eikä omaa tämän takia edes perustaitoja päättää tärkeistä asioista itse. Tämän takia (muoks: myöskin tämän takia, katso alla oleva valitsijamies-juttu) edustuksellinen demokratia on keksitty ja voinut hyvin jo satoja vuosia. Edustajat ovat toki samaa massaa, mutta heidän ainakin oletetaan viran puolesta perehtyvän asioihin niin, että he osaavat tehdä fiksuja päätöksiä.
Eipä taida edes olla sellaista systeemiä, joka toimisi sataprosenttisesti hyvin.

Nyt sitten ympäristösuojeluviraston johtoon on laitettu Myron Ebell, eli saa nähdä mitä ilmastoasioille nyt käy mikäli pelot ja uutiset ovat totta. Voisiko Ebell tosiaan irroittaa USA:n Pariisin ilmastosopimuksesta?
22.11.2016
Rasimus avatar
(moderaattori)
1 kirja, 890 viestiä
Hitto mitä viheltäjiä Trump värvää riveihinsä. Toisaalta mukana on ihan oikeita poliitikkoja ja asiantuntijoitakin. Mutta että näitä äärioikeistolaisia sekoilijoitakin? Onkohan kyseessä vain jokin kädenojennus häntä tukeneita äänestäjiä kohti, vai enteileekö virkamiesvalinnat ihan oikeasti Trumpin arvomaailmaa? Vähän sama kuin Suomen viestintäministeriksi nimitettäisiin Ilja Janitskin.
22.11.2016
kyty avatar
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1032 viestiä
Olen katsellut tässä ihan samaa. Juuri kun ajatteli että ei tämä kai tästä voi hullummaksi mennä, niin Trumpin pääneuvonantaja ilmoittaa olevansa pimeyden voima ja että se on hyvä asia sillä pimeys on yhtä kuin valta. Näinköhän konservatiiviuskovaiset halusivat? :roll:
22.11.2016
Rasimus avatar
(moderaattori)
1 kirja, 890 viestiä
23.11.2016
Rasimus avatar
(moderaattori)
1 kirja, 890 viestiä
Toisaalta vaihtoehtomedioissakin on kyse rahasta. Koska virallisia uutistoimistoja on pilvin pimein, markkinarakoja löytyy nettiblogeista ja vastaavista. Koska tutkivaa journalismia ei tarvitse edes tehdä saadakseen clickejä, vain kirjoitella raflaavia otsikoita, niin esim. rinnastamani MV-lehden jutut ovat erinomaisia tapoja tienata fyrkkaa minimaalisella investoinnilla. Eikä tarvitse edes olla ideologisesti samaa mieltä juttujensa kanssa jos kyse on puhtaasta bisneksestä. Ehkä se selittää osan oudoista valinnoista. Julkisuuskuvahan ei ole koskaan ollut tärkein asia Trumpille.

Mutta tuo selittäisi vain Bannonin. Sen jälkeen meillä on vielä tämä kuka-se-nyt-olikaan "kasvimyrkyt ovat ihan turvallisia"-lobbari, jolle taatusti maksetaan maatalousyrityksistä yhä enemmän kuin mitä Trump pystyy maksamaan valtionvirasta.

(Muoks: Tajusin juuri, että minulla on harvoja asioita jotka oikeasti synnyttävät pakkomielteisen seuraamisinnon, ja Trump on kiilannut niiden asioiden kärkeen. Tämä vain on loistava tilaisuus oppia jotain uutta maailmanmenosta ja ihmisluonteesta. Kestäkää mua ja sanokaa heti kun kyllästyttää :tongue: )
25.01.2017
kyty avatar
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1032 viestiä
Huh huh, yritin ajatella positiivisesti että ehkä se Trump on enemmän meuhkaamista ja vähemmän tekoja, mutta ei ole edes viikkoa kulunut ja kaiken muun lisäksi tuli vielä tämäkin vastaan. Sen lisäksi ihan virallisissa tavoitteissa on tämä: "For too long, we’ve been held back by burdensome regulations on our energy industry. President Trump is committed to eliminating harmful and unnecessary policies such as the Climate Action Plan and the Waters of the U.S. rule." Tietysti ilmaston ja luonnon suojelu haittaa ikävästi bisneksiä. Kohta kaivoksia ikonisille luonnonsuojelualueille? Alan olla entistä varmempi että Trump haki presidentiksi lähinnä kartuttaakseen omaa ja kavereidensa omaisuutta, ei päästäkseen presidentiksi. Toivoa sopii, että edes Trump kavereineen ei saa ihan kaikkea läpi. Uutisia tulee niin tiuhaan, että niistä ei pysy kärryillä. USA:n tutkijat ovat jo todella huolissaan ja pelkäävät (yhä) lisääntyvää sensuuria. Sensuuriahan siellä on jo ollut. Onneksi en asu Amerikassa, mutta ilmasto on koko maailman ongelma ja ainahan on vaarana että samanlainen meininki rantautuu (taas) Eurooppaankin.

Muoks: Niin, ja olihan se jo tiedossa että Trump aikoo lisätä hiilivoimaa ja taistella ilmastoasioita vastaan, mutta on vähän yllättävää miten nopeasti ja tehokkaasti asiat ovat alkaneet edetä ja miten Trump oikeasti alkaa muistuttaa jotain diktaattoria.
25.01.2017
Rasimus avatar
(moderaattori)
1 kirja, 890 viestiä
Mitäköhän mieltä siitä pitäisi olla, että Trump osoittaa rehtiä suoraselkäisyyttä ja yrittää sittenkin pitää vaalilupauksensa... :skull:

Ajatellaan positiivisesti: Jos Trump todella tekee temppunsa full-retard-asenteella, ei hänen kaltaistaan poliitikkoa edes hänen omat äänestäjänsä halua enää takaisin, ja sitten palataan normaaliin päiväjärjestykseen. Mahdollisesti jopa presidentin valtaoikeuksia supistetaan.

Nimittäin protektionismissa on se vika, että se tekee tavarasta kallista. Mikä ei haittaa jos talous olisi alamaissa ja vallitsisi deflaatio, mutta kun USA on jo kasvuvauhdiss ja inflaatio huitelee EU:n ihannelukuja. Tässä tilanteessa työtä tekevä kansa näkee ostovoimansa heikkenevän, ja ainoa tyytyväinen väestönosa on se kourallinen työttömiä jotka saavat pakotetun työpaikan. En ole varma onko USA:n talouskaan voittajien listalla pitkällä tähtäimellä, jos vienti ei vedä (muiden maiden suojatullit, kallistuvat raaka-aineiden tuontihinnat nostamassa vielä lisää hintoja...) ja kotimaan markkinoiden ostovoima putoaa.
26.01.2017
kyty avatar
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1032 viestiä
Voi toivoa että Trumpia ei haluttaisi takaisin, mutta siinä vaiheessa on varmaan saatu jo paljon vahinkoa aikaan. Kaiken lisäksi olen huomannut, että noin pääsääntöisesti sekä Trumpin kannattajia että vastustajia puhuttavat suurimmaksi osaksi naisten ja vähemmistöjen oikeudet, mutta ympäristöasiat tai tieteen alasajo eivät aiheuta samanlaisia reaktioita kummallakaan puolella. Se ei sinänsä ole yllättävää. Ja vaikka ylilyöntejä on puolin ja toisin, Trumpin kannattajat ovat jotenkin agressiivisempia. (Tosin onhan näitä toisen ääripään "pitää olla suvaitsevainen ja kansainvälinen mutta kaikki muut kuuluvat silti eri porukkaan kuin minä ja kukaan ei saa olla tekemisissä kenenkään toisen kulttuurin kanssa ja murhataan Trump". Ja Trumpin kannattajat sitten vihaavat kaikkia liberaaleja näiden takia ja liberaalit vihaavat kaikkia konservatiiveja Trumpin kannattajien takia ja show jatkuu aina ja ikuisesti.)

Kannattajien viestit mm Twitterissä ovat joka tapauksessa enemmän tai vähemmän tiivistettynä "Stupid liberal FACISTS snowlakes cry some more I support TRUMP because I want to make libs CRY waa waa FAKE NEWS!! God bless Trump MAKE AMERICA GREAT AGAIN!!!!!111 :heart: :heart: :heart: :heart: " En muista nähneeni "liberaaleilta fasisteilta" koskaan saman tyylisiä twiittejä.

Ehkä Trump ei pysähdykään ja tulevaisuudessa odottaa Trumpotia, jota hallitsevat superrikkaat äärifundamentalistit, jotka pelkäävät islamilaista äärifundamentalismia koska "sehän nyt on ihan eri asia". :concentrate Siinä vaiheessa koko Amerikka on kait jo kiedottu jonkinlaiseen vaippaan ja kaikille on jaettu aseet, etteivät ihmiset vain ala fasisteiksi.
29.01.2017
Rasimus avatar
(moderaattori)
1 kirja, 890 viestiä
Joo, mutta on vastustajatkin kaivaneet syvät poterot. Al-Jazeera tuntuu olevan ainoa lukemani media, jossa olevat lukemani artikkelit ovat pääsääntöisen neutraaleja eivätkä tunnu pyrkivän tekemään tikusta asiaa Trumpia vastaan... (Heee... Jännästi Foxin uutisetkin tuntuvat muuttuneen paikoin neutraaleimmiksi Trump-aiheissa, vaikka muuten Fox on USA:n vanhoillisen oikeiston äänitorvi)

...

Tuolla aikaisemmin veikkasin, ettei Trump tee mitään sellaista mikä sotkisi hänen omia bisneksiään.

Näin äkkisältään tulee mieleen, että kiva olla oikeassa, sillä ainakin Washington Post on ruotinut Trumpin matkustuskieltoja parin muun median ohella. Artikkelin havainto on, että sellaiset maat, joista on myöskin tullut terroristejä, mutta joissa Trumpilla on omia bisness-yhteyksiä, on jätetty sopivasti pois listalta.

Tasapuolisuuden nimissä on kuitenkin sanottava, että listalle nyt kuuluvat maat (Syyria, Iran, Irak, Jemen, Sudan, Somalia ja Libya) eivät ole mitään vakaita maita. Iran on listan ainoa jossa ei ole turisti hengenvaarassa, mutta muuten Iranilla ja USA:lla on pitkä ja ongelmainen historia. Voisi siis sanoa WP:n artikkelille vastaan, että ehkä se jakoperuste on enemmänkin maan vakaus ja kyky toimia piilopaikkana terroristeille, eikä business-yhteydet (yllättäen vakaisiin maihin on tietenkin enemmän bisneksiä länsimaista), minkä takia Turkki, Saudi-Arabia ja Arabiemiraatit eivät tietenkään kuulu listalle.

Mutta silti ei muuta sitä asiaa, että noistakin maista voi ihan hyvin matkustaa teroja USA:han (saudit olivat melko hyvin edustettuina Al-Qaidassa). Siinä mielessä Trumpin maahantulokielto on kärpäsen ampumista haulikolla.

Noh... Eipä ole ainoa ongelmallinen kohta Trumpin mahtikäskyssä. Siellä on nyt ihan USA:n kansalaisia, vihreän kortin omistajia, viisumin jo saaneita, USA:n omien ministeriöiden työntekijöitä ym. yllättäen saanut kuulla olevansa ei-toivottuja henkilöitä. Ei ihme, että joku tuomari onkin jo kiirehtinyt tekemään päätöksen että Trumpin kyseinen komento kumotaan (tai jotain).
29.01.2017
Echramath avatar
4 kirjaa, 452 viestiä
Saudi-Arabialla ja USA:lla on toki ollut ennen Trumpiakin kohtalaisen moitittu ystävyyssuhde, Saudien ihmisoikeusongelmat ovat mittavat, mutta sieltä saa mustaa kultaa (ja on kätevä hyökätä Irakiin aina silloin tällöin), joten sormien välistä voi katsoa yhtä ja toista.

USA:n vaalijärjestelmän pahin ongelma eivät edes ole valitsijamiehet – vaikka se tekeekin puolen USAn äänestyspäätöksistä täysin merkityksettömiä – vaan ylipäätään koko first-past-the-post -vaalitapa, joka automaattisesti johtaa kaksipuoluejärjestelmän syntyyn ja ennen kaikkea pysyvyyteen. Clinton oli tavallaan, suomalaisia vaaleja ajatellen, jonkinlainen Väyrynen, joka uskoi perintönä saavansa presidentinviran, mutta oli koko kansaa ajatellen kokolailla epävalittava mörökölli – kuvitelkaa nyt jos Trumpia vastassa olisi ollut jokin Obaman kaltainen karismaattinen hahmo (ja kyllähän se Sanders olisi voinut olla sellainen). Mutta suomalaisessa järjestelmässä tämä ei johtanut Soinin valintaan.

Ja toinen ongelma on USA:n presidenttivetoituus. Maailmassa on muitakin sellaisia maita (ja jokin Venäjä toki on sitä enemmän kuin virallisesti myönnetään), mutta länsimaiden joukossa USA on yksin tässä. Ja kun vaikkapa Filippiinien presidentti keksii jotakin päätöntä, se on paljon pienempi uutinen, vaikka sitäkin viime vuosina on riittänyt aivan kiitettävästi. Rodrigo Dutertehan usutti kansalaiset tappamaan huumekauppiaita aika summamutikassa.
29.01.2017
Echramath avatar
4 kirjaa, 452 viestiä
Trumpista tietysti pitää muistaa muutama asia. Ensinnäkin, hän tosiaan on pyörittänyt miljardiluokan bisnestä, mutta onko se nyt niin vaikeaa? Pitää muistaa, että taloudellisesti hän aloitti huipulta, hänen isänsäkin oli upporikas kiinteistöparoni.

Toisekseen Trump on tullut julkiseen poliittiseen virkaan ihan tyhjästä eikä hän selvästi ainakaan vielä näytä ymmärtävän eroa bisnesmaailmaan. Kaikki muut presidentit minun elinaikanani, minun vanhempieni elinaikana ja luultavasti isovanhempienikin (en jaksa mennä tarkistamaan niin kauas) ovat ensin tulleet valituiksi joko kongressiin tai osavaltion kuvernööriksi – paitsi nyt Eisenhower tietysti, mutta Trump ei ole Ike.
29.01.2017
Rasimus avatar
(moderaattori)
1 kirja, 890 viestiä
Joo. Nyt näin jälkeen päin kun Trumpista on lukenut vähän enemmän, niin on selvinnyt että ukkohan on surkea liikemies. Se on seilannut skandaalista, vararikosta, epäilyttävästä diilistä ym. toiseen lähinnä juopon tuurilla. Eikä sen rasistiset kommentit ole mikään presidenttiyden mukanaan tuoma ilmiö. En ole enää yhtään varma käyttääkö Trump retoriikkaansa aseena toisen osapuolen satuttamiseksi, vai siksi että uskoo omiin juttuihinsa. Kuulemma uskoo.
29.01.2017
Echramath avatar
4 kirjaa, 452 viestiä
Trumpin tekosista oppii koko ajan kaikenlaista. Osana nimitysrumbaansa hän on muuttanut kansallisen turvallisuuneuvoston (United States National Security Council) kokoonpanoa, poistaen sieltä asevoimien ylipäällikön (tai mikä tuo on Chairman of the Joint Chiefs of Staff, korkea-arvoisin virassa oleva upseeri joka tapauksessa) sekä tiedustelupäällikön (Director of National Intelligence). Sen sijaan hän on lisännyt neuvostoon Steve Bannonin, jolle luotiin Valkoisen talon neuvonantajan virka ja joka on luvalla sanoen kyseenalaisesa maineessa.
29.01.2017
Dyn avatar
542 kirjaa, 51 kirja-arviota, 3978 viestiä
Tällä hetkellä eniten harmittaa niiden muutaman iranilaissyntyisen työkaverin puolesta, joiden viisumipolitiikka meni juuri jännäksi - ja koska USA:ssa järjestetään iso osa tämänkin tieteenalan häppeningeistä, viisumitta jää paljosta paitsi.
29.01.2017
Mustelmann avatar
(moderaattori)
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1240 viestiä
Trumpin ensimmäinen viikko presidenttinä on ollut melkoista tykittelyä. Hänen kyseenalaiseksi kunniakseen on todettava, että hän on ainakin tarttunut toimeen, toisin kuin moni luultavasti odotti. Meksikon vastaiselle rajalle suunniteltu muuri kuulosti vitsiltä, mutta ilmeisesti se aiotaan ihan oikeasti rakentaa, vaikka rahoituksesta ei vielä olekaan tietoa. Ja nyt tämä maahantulokielto, joka tulee vielä aiheuttamaan paljon ongelmia. Amerikassa ei varmaankaan enää juuri järjestetä kansainvälisiä urheilukisoja, noin esimerkiksi.

Jämäkkä maahantulokielto kaikilta "terroristimaiden" kansalaisilta on tietenkin monen Trumpin kannattajan mielestä hyvä juttu. Järkevät ihmiset luonnollisesti ihmettelevät, mitä oranssin paholaisen päässä liikkuu, mutta aika moni myös ajattelee, että onpa se meidän uusi pressa aikaansaava kaveri.
30.01.2017
Moonlord avatar
1006 kirjaa, 2038 viestiä
Amerikkalainen nettituttu joka on Irakissa töissä kertoi että Irak vastasi heti Trumpin maahantulokieltoon ja asetti vastaavan amerikkalaisille 90 päivän ajaksi. Armeijan porukoihin tämä ei vaikuta koska he lentävät omilla koneillaan, mutta nämä siviilit eivät pääse kotiinsa välillä lomailemaan mikäli aikovat tulla vielä takaisinkin töihin. Vähän luulenkin että tätä rajoitusta sorvataan höllemmäksi pikapuoliin.

Tätä touhua on ollut hauska seurata sivusta. Punavihreän lehdistön paskahalvaus kun eivät ennustukset osuneetkaan oikeaan. Vähän ihmetyttikin kuinka vapaasti lehdistö on haukkunut vaaleilla valittua istuvaa maan presidenttiä. Mutta tuskinpa siitä mitään noottia tulee. Toisin kuin suomalaiset usein ajattelevat, ei muita kiinnosta pätkääkään mitä me täällä periferiassa puuhailemme.
30.01.2017
Anneliana avatar
64 kirjaa, 35 kirja-arviota, 5 viestiä
Herra presidentti on ollut pressana jo viikon ja on jo nyt suututtanut Lähi-idän ja Meksikon. Mitä tapahtuu kuukauden päästä? Entä vuoden tai kahden? Erittäin huolestuttavaa.
30.01.2017
kyty avatar
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1032 viestiä
Niin, olen myös ajatellut että neljä vuotta on pitkä aika. Tuntuu hurjalta ettei ole kulunut kuin viikko, kun jo sekä Amerikan ihmisoikeudet, luonto että tiede vaikuttavat olevan jälleen uhan alla: pyritään rajoittamaan ihmisten liikkumista (ei kuitenkaan niistä maista, joissa on bisneksiä tai edes kaikista maista joista terroristeja on tullut), ilmastotiedettä halutaan sensuroida ja kansallispuistoja ottaa tehokkaampaan hyötykäyttöön, sillä niistä löytyy arvometalleja ja öljyä, joita ei tähän asti ole saanut ymmärrettävistä syistä täysillä hyödyntää.

Yhdysvallat on tärkeä tekijä tiederintamalla, joten iskeehän tämä myös Eurooppaan. Ainakin jos Trump saa tahtonsa läpi ja alkaa tosissaan rajoittaa mitä ilmastotieteestä saa julkaista ja mitä ei. Kukaan ei vielä tiedä, kuinka paljon valtion maita loppujen lopuksi myytäisiin ja rakennetaanko arvokkaisiin luontokohteisiin kaivoksia, mutta näyttää pahasti siltä että sille koitetaan kovasti pedata mahdollisuuksia, joten on syytäkin yrittää seurata mitä tapahtuu. Se Meksikon muurikin haittaisi pahasti eläinten liikkumista, mutta ei estä täysin ihmisiä, kuten ei mikään aiempikaan muuri. Kuinkahan paljon ehtii tapahtua neljässä vuodessa, ja keiden kaikkien kimppuun Trump ja kaverinsa seuraavaksi suuntaisivat jos/kun muslimit, meksikolaiset, ilmastotiede, abortit ja lehdistö on hoideltu?

Ja sitten on ihan oikeasti vaara että tämä saa entistä enemmän jalansijaa myös Euroopassa, koska meilläkin on paljon samanmielistä porukkaa. Varsinkin kun näin aluksi vaikuttaa siltä että pörssi porskuttaa. Pahinta on, että faktoja on ihan turha tarjota, jos ihmiset hyväksyvät jopa valehtelun kunhan se edistää "perinteisiä arvoja". Koko fasismiasiakin käännetään jotenkin oudosti niin että liberaalit ovat oikeasti niitä fasisteja, joita pitää pelätä.

Jotenkin kuitenkin uskoisin, tai ainakin toivoisin, että ainakin länsimaissa olisi opittu läksyt ja voitaisiin estää valtaapitävien toimet jos meno alkaa mennä liian levottomaksi. Ainakin Trump on jo antanut ymmärtää olevansa henkisesti erittäin epätasapainoinen, tai vähintään näyttelee sellaista sujuvasti. Olisi jotenkin suunnattoman masentava ajatus, että sen sijaan että köyhemmät maat kehittyisivät, niin kaikki kehittyneet alkaisivatkin luisua takaisinpäin. Ainakin Amerikassa näkyy olevan paljon vastarintaa, ja en jaksa ainakaan vielä uskoa että se olisi täysin menetetty tapaus. Päin vastoin ihmiset ovat olleet hyvinkin aktiivisia.
30.01.2017
Echramath avatar
4 kirjaa, 452 viestiä
Moonlord
Tätä touhua on ollut hauska seurata sivusta. Punavihreän lehdistön paskahalvaus kun eivät ennustukset osuneetkaan oikeaan. Vähän ihmetyttikin kuinka vapaasti lehdistö on haukkunut vaaleilla valittua istuvaa maan presidenttiä. Mutta tuskinpa siitä mitään noottia tulee. Toisin kuin suomalaiset usein ajattelevat, ei muita kiinnosta pätkääkään mitä me täällä periferiassa puuhailemme.
Suomessa "punavihreiksi" laskettavia julkaisuja ovat lähinnä Voima ja Kansan Uutiset, voi voi, onko niissä sanottu Unca Donaldista pahasti?

Myös USA on sentään edelleen vapaa maa, ja myös siellä tuntuu media haukkuvan valittua presidenttiä kohtuullisen vapaamielisesti eikä tunnetusti terävähampainen brittimedia jää vähemmäksi.

En tiennyt, että täällä on niinkin vanhoja käyttäjiä, että he nostalgisesti muistelevat aikaa, jolloin uutisotsikoita mietittiin Tehtaankadun pelossa.
Takaisin ylös