syys 03
keskiviikko

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

[klikkaa suuremmaksi]

Nimbus ja tähdet

Julkaisupäivä syyskuu 23, 2004
Muokannut Jussi 22.07.2010

Kustantanut Atena.

Kansi: Susanna Raunio. Tähtikartta: Tero Niemi. Kirjailijoiden kuva: Ari Nakari. Sidottu, kansipaperi.

Helsingin Sanomain kirjallisuuspalkintoehdokas 2005, Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2005.

Sisällys:

• Ja Jumala kutoi mattoja omista hiuksistaan – Portti-lehden novellikilpailun voittaja 2002, Atorox-ehdokas 2004
  • Kuten ihmiset tekevät – Atorox-ehdokas 2004
  • On vielä pimeää – Atorox-ehdokas 2005
  • Matka Reformaan – Atorox-palkinto 2005
  • Ensimmäinen talvi
  • Lyhyt matka maailmanloppuun
  • Jumalan silmä

• Omistajan paluu
  • Rakkaudesta avaruuteen

Nimbus on nainen ja lapsi, ja hän on matkalla. Vaelluksellaan tähtitaivaan halki Nimbus ja hänen ystävänsä Talamus kohtaavat ihmiskunnan sirpaleita, koskettavat tähden valosta eläviä staubereita, odottavat maailmanloppua ja omistavat puolitoista miljoonaa ihmistä.

Nimbus elää kuten tavallinen ihminen, mutta hänen jalanjäljistään versovat myytit. ”Minä en yritä selittää kaikkea, en ole koskaan yrittänytkään”, hän sanoo ja elää oman totuutensa mukaan. Sillä kun aikaa on loputtomasti ja paikkana maailmankaikkeus, näkyviin kuoriutuu ihmisyyden ydin – elämä, kuolema ja ikuinen muukalaisuus.

Nimbus ja tähdet on kertomus loputtomasta avaruusmatkasta, mutta sen lähimmät sukulaiset löytyvät niistä teoksista, jotka kysyvät tärkeimpiä kysymyksiä: Kuka minä olen? Kuka sinä olet? Minne olemme matkalla? Nimbus ja tähdet on älykäs, lämminhenkinen ja liikuttava kuvaus pakkomielteestä, legendasta ja siitä, miten avaruuden tyttärellekin maailmankaikkeus on joskus liian raskas taakka.

Tero Niemi (s. 1974) ja Anne Salminen (s. 1976) voittivat Nimbus-kertomuksillaan arvostetun Portti-lehden novellikilpailun ensimmäisen ja jaetun toisen sijan vuonna 2002. Seuraavana vuonna lukijat palkitsivat heidät Atorox-palkinnolla. Nimbus ja tähdet on heidän esikoisteoksensa.

”Novelli pohtii sitä, miten pitkä matka on ihmisestä ja kulttuurista toiseen. Kirjoittajat ovat luoneet elävän ja lämpimän – ja omalla tavallaan lohdullisen – kuvauksen maailman suhteellisuudesta.”
”Ehjä, yllätyksellinen ja tunnelmallinen kokonaisuus, jonka visiot näkee selvästi silmiensä edessä. Päähenkilöiden Nimbuksen ja Talamuksen hahmot siivilöityvät taitavasti luodun tulevaisuuden historian kehyksen läpi.”

– Portti-kilpailun tuomariston luonnehdintoja Tero Niemen ja Anne Salmisen novelleista.

***

”Inhimillisen lämmin tähtiseikkailu.” – Tähtivaeltaja-palkintoraati

Oryx ja Crake Purppuramuumio: Tieteiskertomuksia Komentaja 1 Vartija Einsteinin unet Avaruuden portti Pimeän pilven ritarit
 Kirja-arvosteluja (yhteensä 3 kpl)
- Eija
18.10.2013

Novellit voi lukea hyvin yksittäinkin, mutta mielestäni ne toimivat kokonaisuutena paremmin. Vaikka jokainen novelli on oma kokonaisuutensa teemoineen ja sanomineen, kertomukset liittyvät myös hyvin yhteen. Matkataan avaruudessa ja kohdataan erilaisia ihmisiä, elämänmuotoja ja maisemia. Nimbuksen ailahteleva ja herkkä luonnonlapsimainen persoonallisuus ja ystävyyssuhde älykone kumppaniinsa Talamukseen teki kirjasta vieläpä niin inhimillisen.

- Dyn
18.11.2012

Kotimaista laatuscifiä! Nimbuksen ja Talamuksen unenomainen matka halki universumin on kaunis kertomus ystävyydestä ja uuden ihmeellisen löytämisestä. Maailmankaikkeus on suuri, mutta näillä kavereilla on aikaa ja keinoja tutustua sen ihmeisiin. Nämä melko "kovat" scifitarinat ovat lämminhenkisyydessään ihastuttavia.
  (+1 tykkää tästä)

- MaKo
20.01.2010

"Nimbus ja tähdet" on kevyesti paras lukemani kirja hetkeen. Kirja koostuu kahdesta osasta, novellikokoelmasta (1. osa) ja eräänlaisesta miniromaanista (2. osa).

Kirjan maailma muistuttaa paljon Reynoldsin Ilmestysten avaruus -sarjan maailmaa. Ihmiskunta on repaleisena pitkin tähtiä, mitään yhtenäistä ihmiskuntaa ei ole olemassakaan. "Nimbuksessa ja tähdissä" tämä on vielä pidemmälle vedettyä kuin Reynoldsilla. Tarinoita yhdistää tähdissä matkustava Nimbus.

Tyylikäs ja syvältä koskettava kirja, kerta kaikkiaan!
  (+2 tykkää tästä)