Kirjasto Philip Pullman Kultainen kompassi
huhti 17
torstai

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

[klikkaa suuremmaksi]

Kultainen kompassi

(Universumien tomu, #1) Seuraava

Julkaisupäivä 1996
Muokannut Thialfi 12.01.2009

Kustantanut Tammi. Teoksen alkuperäinen nimi on The Golden Compass.

Alkuteos Northern Lights ilmestynyt 1995. Kirja on ilmestynyt Yhdysvalloissa nimellä The Golden Compass. Suomentanut Helene Bützow. Kannen kuva: Eric Rohman. Kannen ja ulkoasun suunnittelu: Markko Taina. Elokuvakantinen laitos 2007.

Carnegie Medal -palkinto 1996, Guardianin lastenkirjallisuuspalkinto (jaettu) 1996, British Book Awards Children's Book of the Year 1996, British Fantasy -palkintoehdokas 1995, valittu American Library Association's 100 Best Books for Teens -listalle vuonna 2000.

Noidat ovat jo tuhansia vuosia tienneet toisista maailmoista, rinnakkaismaailmoista, jotka ovat olemassa limittäin meidän maailmamme kanssa. He elävät lähellä paikkaa, jossa maailmojen välinen verho on ohut ja he ovat kuulleet puhuttavan lapsesta, jolla on suuri kohtalo. Tuo lapsi on Lyra, vilkas, itsepäinen ja utelias tyttö, joka on elänyt koko lapsuutensa tiedemiesten parissa Jordan Collegessa ilman sen kummempaa perhettä tai kotiväkeä.

Eräänä iltana Lyra päättää vilkaista collegen oleskeluhuonetta, johon häneltä on ehdottomasti pääsy kielletty. Siitä alkaa henkeäsalpaavan jännittävä seikkailu, joka vie Lyran ja hänen daimoninsa Pantalaimonin kauas Pohjoiseen, panssarikarhujen, jäätiköiden ja noitien maahan – kadonneitten lasten, salaperäisen Tomun ja pohjantulien arvoitusten äärelle. Apunaan Lyralla on oletiometri, symboleihin perustuva kultainen kompassi, joka kertoo vastauksen sille, joka osaa sitä tulkita.

Kultainen kompassi voitti 1996 arvostetun Guardian Children's Fiction Award -palkinnon ja Carnegie Medal -palkinnon.

Faaraon haudan vangit (Lampun lapset, #1) Lohikäärmeellä ratsastaja Hurja matka halki yön Toivomuslista Molly Moon – hervoton hypnoosiseikkailu (Molly Moon, #1) Merkitty (Yön talo, #1) Magiaa mahan täydeltä (Strega-Borgiat, #1)
 Kirja arvosteluja (yhteensä 8 kpl)
- Sparhawk
06.03.2014

Näin ensin samannimisen elokuvan ja kun kuulin, ettei lisäosia elokuvaan ole tulossa niin hommasin kirjat itselleni. Tätä eka osaa lukiessa elokuvan erilaisuus haittasi lukunautintoa koska leffa oli vielä tuoreessa muistissa mutta ehkä sarjakin petraa vanhetessaan siksi tälle 3,5 ja muille 4 staraa.

Idea, maailman kuvaus ja tarinan rakentaminen miellytti. Tietty "uskonnon" vastaisuus näkyy kirjassa muutenkin kuin kirkon kuvaaminen keskiaikaisen inkvisition kaltaisena vallantavoittelukoneistona, joten ymmärtää miksi Jenkeistä rahoitusta ei seuraaviin osiin ole tullut. Muutenkin menestys on ehkä jäänyt Euroopan pään varaan.

Fantsufaneille hyvä valinta jollei ole vielä tullut luettua.

- BookSolder
05.11.2013

Ihana fantasia kirja!

Kun luin tämän kirjan olin juuri aloittanut lukemaan fantasiaa, joten tämä oli yksi ensimmäisistä kirjoista. Sydän kuitenkin pamppaili koko kirjan ajan, ja Lyra on aivan ihana hahmo..

Ja sitten vielä Pantalamon! ääää!

SUOSITTELEN!

- The Last Chapter
25.06.2013

Sain koko Universumien Tomu -trilogian kerran syntymäpäivä lahjaksi. Tykästyin sarjaan heti. Olin katsonut kylläkin ensin elokuvan, ja sitten minua alkoi ärsyttää, kun kirjaa lukiessani huomasin, että elokuva oli tehty suurimmaksi osaksi ihan väärin. Tapahtumat menevät elokuvassa osittain väärässä järjestyksessä. Kirjassa ne menevät järkevämmin. Mutta täytyy sanoa, että tämä on yksi parhaista lukemistani kirjoista, sekä trilogian paras osa.

- tintti89
14.10.2009

Olen lukenut tämän kirjan aiemmin, kuten myös nähnyt elokuvan, mutta silti tarina on yhtä jännittävä kuin aiemminkin. Juoni on osittain melko ennalta-arvattava, mutta siitä löytyy myös yllättäviäkin kohtia. Alussa itseäni häiritsi kirjan alkaminen ns. keskeltä tapahtumia, eikä kirjan maailmasta tai daimoneista ollut mitään selityksiä, mutta kirjan edetessä kaikkiin kysymyksiin sai kyllä vastaukset.

Kirjan päähenkilö Lyra on suoraan sanottuna erittäin raivostuttava pieni kakara, mutta silti hänen seikkailujaan jaksaa lukea innolla. Lyran sukulaisuussuhteet olivat ennalta-arvattavat, eli siihen olisi kirjailija voinut panostaa enemmän. Lempihahmokseni kirjasta nousi panssarikarhu Iorek, hänen kiintymyksensä Lyraan on jotain tavattoman hienosti kuvattua.

Kirjan loppu on mielestäni vähän turhankin sekava ja se loppuu ns. kesken herättämällä useita kysymyksiä, joihin kuitenkin toivottavasti saa vastauksen sarjan myöhemmissä osissa. Kirjan kaksi lopputaistelua tekevät siitä hieman erilaisen, onhan yleensä totuttu näkemään vain yksi loppuhuipentuma. Lopussa esiin tuleva uskonnon osa kaikkiin tapahtumiin vaikuttaa vähän samanlaiselta kuin oikeassa elämässä Vatikaanin ja katolilaisuuden touhut. Suomentajalle myös iso miinus useista kirjoitusvirheistä..

- Jehudiel
14.12.2008

Pullmanin Universumien tomun aloittajateos oli minulla matkaeväänä (samoin muut kirjat), kun vietin kuukauden verran lomaa Euroopassa. Eväät loppuivat kesken; olin hotkaissut koko trilogian Italiaan mennessä. Ehkä se kertoo jotain kirjojen tenhoavuudesta. Lyran matkaa seuraa ihan mielikseen ja sivut vain lentävät pois tieltä, kun matka sen kuin jatkuu. Daimonit ideana ovat sellainen juttu, jonka ottaisin mukaan omaankin kirjaan. Kirjassa ei juurikaan tapella, tai käytellä aseita, eikä Lyrakaan koske edes puukkoon kok kirjan aikana, mutta slti kirjassa sattuu ja tapahtuu. Henkilönä Lyra on kuriton ja villi, mutta loppujen lopuksi hyväsydäminen tyttö. Ja kakkoskirjan kannen perusteella aika nättikin! ;)

Elokuvasta voin sanoa sen, että sen näyttelijät osaavat kyllä eläytyä rooleihinsa, jotta leffaa katselee ihan vain huvikseen. Jordan college on melkoinen paikka sekä kirjassa, että leffassa.

Suosittelen sekä kirjaa että elokuvaa kaikille, jotka haluavat erilaista fantasiaa.
  (+1 tykkää tästä)

- 2Face
16.01.2008

Kirja on mielestäni ihana! Mietin kirjastossa pitkään, lainasinko sen vai en, mutta lopulta päätin lainata. Ja hyvä että lainasin! Kirja oli loistava, vaikka jossakin vaiheessa hieman tylsä. Daimonit tekivät kirjasta vielä mielenkiintoisemman, ja kokonaisuus oli mahtava. Vaikutusta korosti vielä sekin, että Kultainen kompassi oli yksi ensimmäisistä lukemistani fantasiakirjoista. Suosittelen ehdottomasti kaikille, jotka eivät sitä ole vielä lukeneet. Aion itse lukea kirjan vielä joskus uudestaankin.
  (+1 tykkää tästä)

- Jackalbury
15.02.2007

Kultainen kompassi sykähdytti aikoinaan minua suunnattomasti. Kirja on yksi tämän hetkisen fantasiakirjallisuuden (suomennetun) parhaimmistoa minun mielestäni. Mielenkiintoisin asia ehkä olivat juuri nuo Fantasyfanin mainitsemat daimonit. Ajatus siitä, että jokaisella ihmisellä on oma daimoninsa, itsestämme irrallinen sielun osa, on kiehtova. Myös toisen maailman Oxfordin ja Englannin kuvaus oli mielenkiintoinen. Tarina muuttui jännittäväksi aletiometrin ja Pohjoisen matkan ilmaantuessa. Harmi, ettei kirjassa kerrottu tarkemmin missä Bolvangar sijaitsi, mutta Serafina Pekkala ja muut noidat ainakin asuivat Inarinjärven rannoilla. Kirja oli hieno ja tempaisi mukaansa heti alusta alkaen. Loppu oli tuskallisen surullisen ja loistavan traaginen, Lordi Asrielin todellisen luonteen paljastuessa. Tomu ja aletiometri jättivät jatkon auki, samoin kuin Svalbardin tapahtumat. Ja on hienoa että kirjasta on tulossa elokuva tänä vuonna (2007). Todellakin loistava kirja jota suosittelen jokaiselle fantasian ystävälle. Arvosana:10
  (+7 tykkää tästä)

- Fantasyfan
15.02.2007

Kultainen kompassi ilmeistyi aikana jolloin fantasian lukeminen oli minulle uusi asia. Pidin kirjaa ensiksi kannen perusteella jotenkin lapsellisena, mutta kirjan paksuus oli vaikuttava.

Kirjan lukeminen oli kuitenkin hyvä ratkaisu. Tarina oli mielenkiintoinen ja eteenkin ajatus muuttuvista daimoneista oli kiehtova.
  (+3 tykkää tästä)

Kirjasto Philip Pullman Kultainen kompassi