Miekka ja auringonlasku

@ Rosemary Sutcliff
Miekka ja auringonlasku - Rosemary Sutcliff 8.50   6

Alkuteos ilmestynyt 1963. Suomentanut Tapio Hiisivaara. Päällys: Viljo Roine. Sidottu ja nidottu painos.

Artos Karhu, maalaistytön poika, jossa isän puolelta virtaa roomalaisen sotilaskeisarin ja Britannian kuninkaiden verta, on urhea soturi ja tunteellinen mies, onnekkaampi sodassa kuin rakkaudessa. Hänen mustatukkainen vaimonsa Guenhumara, hänen arvoituksellinen poikansa Medraut, uljas vihollisnuorukainen Cedric ja ystävä Bedwyr, joka haikeilla harppulauluillaan ja "sen toisen, pirullisen kulmakarvansa" hilpeillä kohautuksilla viihdyttää häntä sotapolulla, he kaikki hallitsevat hänen pehmeää sydäntään – ja haavoittavat sitä.

Mutta Artoksella on kutsumuksensa. Hän on koonnut oman ratsuväkijoukon ja taistellut koko elämänsä ajan Britanniaan tunkeutuvaa pakanallisten saksien heimoa vastaan. Tässä maailmassa, rakkaiden soturiensa, rakkaan hevosensa ja koiransa parissa hän on kotonaan. Tässä maailmassa hän on myös voitokas – vielä sinäkin hetkenä, jolloin hän määrää Britannian miekan jätettäväksi toisiin käsiin.

Kirja julkaistu 1963 (Weilin+Göös)
Alkuperäinen nimi Sword at Sunset
Tietoja muokattu syyskuu 11, 2018
Muita teoksia kirjailijalta Rosemary Sutcliff
Arthur-kuninkaan tarinoita 8.00   4

elokuu 1, 2023

todella hyvä "Arthur"-dramatisointi, omaperäinen ja ehjä sellainen...

FreakyMike
heinäkuu 14, 2016

Cornwellin Talvikuningas oli vuosien ajan yksi suurimpia suosikkejani kaikista Arthur-myytin eri tulkinnoista, mutta tämä kirja tuntui vähintään yhtä hyvältä ja meni ehkä jopa ohikin tiettyjen yksityiskohtien suhteen.

Pidin siitä kun kirjan Arthuriana-viittaukset olivat yleensä aika hienovaraisia, eikä mitään tarkkoja kopioita kyseisen taruston tunnetuimmista kliseistä ja henkilöistä. Kokonaisuudesta jäi loppujen lopuksi hyvin realistinen vaikutelma, mikä on pelkästään hyvä asia näissä historiallisemmissa aiheissa.

Jussi
heinäkuu 4, 2009

Miekka ja auringonlasku on historiallinen romaani ja kuningas Arthurin legendan realistinen uudelleentulkinta. 400-luvun lopun kelttiläistä Britanniaa uhkaavat meren takaa tulevat saksit ja muut valloittajakansat. Länsi-Rooman valtakunta on jo lakannut olemasta, joten apua ei ole saatavilla muualta. Tarina on kerrottu minä-muodossa kelttiläis-roomalaisen sotapäällikkö Artosin (eli Arthurin) näkökulmasta. Kirja oli minusta hyvä, parempi kuin odotin. Ajankuva oli onnistunut, ja sotiminen esitettiin uskottavasti, erityisesti taisteluissa käytetyt taktiikat. Mukana oli monta suurta yhteenottoa. Teos ei ollut varsinaisesti raadollinen, mutta ikäviäkin asioita kuvattiin. Kirjan tarina oli erittäin traaginen, mikä ei ole yllätys Arthur-myytin tunteville. Kerronta oli normaalia rikkaampaa ja tunnelma monessa kohtauksessa vahva, mutta kirjan tuntui vähän vanhahtavalta. Tämä saattoi kyllä johtua käännöksestä. Miekka ja auringonlasku on jäänyt melko tuntemattomaksi, minä soisin sille laajemman huomion. Romaania voi suositella ainakin Bernard Cornwellin Talvikuninkaasta pitäneille.

adira
adira