heinä 24
torstai

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

[klikkaa suuremmaksi]

Lisää suosikiksi

Lukulistalle

Julkaisupäivä elokuu 20, 2009
Muokannut Jussi 26.08.2012

Kustantanut Otava. Teoksen alkuperäinen nimi on City of Bones.

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Terhi Leskinen. Sidottu.

Locus-palkintoehdokas (esikoisromaanit) 2008.

Clary huomaa näkevänsä New Yorkin kaduilla jotain, mitä muut eivät näe.

Tulikuuma menestystrilogia alkaa: koukuttavaa, urbaania seikkailufantasiaa kutkuttavalla romantiikalla, sarkastisella huumorilla ja yliluonnollisilla mausteilla höystettynä

15-vuotias newyorkilainen Clary Fray joutuu outojen tapahtumien todistajaksi. Hän näkee teini-ikäisen pojan surmattavan klubilla, hänen kotiinsa hyökkää hirviö ja hänen äitinsä kaapataan.

Tapahtumien myötä hän tutustuu Varjometsästäjiin, jotka pitävät yllä järjestystä yliluonnollisten olentojen maailmassa. Kaupungin arkisen todellisuuden laitamilla, tavalliselta kansalta näkymättömissä, elävät kiihkeää elämäänsä haltijat, vampyyrit ja ihmissudet.

Jace Wayland on Varjometsästäjien yksinäinen susi, jonka kanssa Clarylla alkaa heti kipinöidä. Yhdessä he ryhtyvät rohkeasti etsimään Claryn äitiä ja Muutoksen maljaa, yhtä kolmesta taikaesineestä, jonka joutuminen vääriin käsiin voi olla kohtalokasta…

Varjojen kaupungit -trilogia on vahva haastaja Stephenie Meyerin menestyneelle Houkutus-sarjalle. ”Rakkaat Edward ja Jacob: jumaloin teitä molempia, mutta vietän viikonloppuni Jacen kanssa. Sori!”, viestitti Stephenie Meyer omille päähenkilöilleen!

Nuoren newyorkilaiskirjailijan Cassandra Claren esikoistrilogian kaksi ensimmäistä osaa nousivat heti ilmestyttyään New York Timesin bestseller-listalle.

Narnia: Kaikki tarinat Omenmean vallanhaltija Arra Mahlaa suonissaan Mosaiikkilintu eli petoksen, kasvamisen ja uskollisuuden tarina (Oman keisarien aikakirjat, #1) Vaihtokaupat (Siskoni, vampyyri, #1) Illallinen vampyyrin kanssa
 Kirja-arvosteluja (yhteensä 38 kpl)
- Lady_
05.07.2014

[ juonipaljastuksia ]

Rakastan tätä sarjaa!!! Tässä sarjassa ensimmäinen tai viides kirja on parhaita ja tää on mun lempparisarja ikinä!

Mä tykkään tosi paljon tän kirjan juonesta ja hahmoista. Tää on parempi ku Twilight ja suosittelen KAIKILLE!

Jace oli alussa tosi ärsyttävä, mut silti mä tavallaan pidin siitä, vähän niinku Vampyyripäiväkirjojen Damon. Jossain vaiheessa kirjaa mä kuitenkin rakastuin Jaceen (oikeestaan se oli aika paljon niinku Damon). Jace on tayden kympin hahmo!

Claryssa mua ärsytti sen avuttomuus, mut muuten se oli ihan hyvä hahmo. :) Se, että se osas keksiä uusia riimuja oli siistiä.

Mutta lukekaa!!!! Aivan ihana kirja!!! RAKASTAN!!!

- suski
16.05.2014

Cassandra Clare on ehdottomasti yksi lempikirjailijoistani, ellei jopa lempikirjailijani. En tiedä ketään toista, joka onnistuisi tuomaan lukiessani sellaisia tunnekuohuja - välillä nauran ääneen ja välillä tärisen itkusta. Vaikka tykkäänkin enemmän the Infernal Devices -trilogiasta kuin TMI:stä, myös tämä sarja heiluu suosikkilistani kärkipäässä.

Clary Fray ei kuulu lempihahmoihini, toisin kuin TID:n Tessa. Clary on minusta liian äkkipikainen ja epätoivoinen, mutta on hänelläkin toki hetkensä. Jacesta sen sijaan pidän todella; hän on hauska, ylimielinen ja rohkea - ehkä sellainen vain puree minuun. Myös Izzyssä on asennetta, eikä Aleckaan ole hullumpi. Simonia en ensimmäisissä kirjoissa kestä ollenkaan, mutta loppua kohden hänenkin kohtalonsa alkaa kiinnostaa.

Minusta sarja paranee kirja kirjalta, mutta ensimmäinenkään osa ei ole hullumpi. Yksi Claren hyvistä puolista on se, että hän pystyy kirjoittamaan miten synkkiä tilanteita tahansa masentamatta lukijaa - pienet huumorikevennykset tulevat aina tarpeeseen.

Suosittelen TMI:n faneille kovasti myös the Infernal Devices -sarjaa, joka on Clarea parhaimmillaan - TID on paremmin kirjoitettu ja mietitymmän oloinen, ja hahmot ovat vielä rakastettavampia.

- pihlajapuu
30.04.2014

Vaikka en tietäisi mitään Clareen kohdistuneista plagiarismihuhuista tai Luukaupungin taustalla häilyvästä Claren Potter-fanficistä, pitäisin tätä huonona kirjana.

1) Teksti on yhtä informaatioähkyä. Se, että kirjoittaa kaikki "hienot" selityksensä maailmasta, sen historiasta, hahmoista jne. dialogeihin, ei tee tekstistä yhtään vähemmän typerää luettavaa. Pikemminkin päinvastoin, kun dialogista paistaa kilometrin päähän, että tämän kyseisen dialogin ainut tarkoitus on se, että kirjailija ei nyt jaksanut keksiä järkevämpääkään tapaa esitellä kyseistä asiaa kirjassa. Teksti paraneekin jonkin verran loppua kohden, kun asioita ei tarvitse selittää enää niin paljon, ja tämä lastentauti ei hypi silmille joka sivulla.

2) Henkilöhahmot ovat tylsiä ja pinnallisia eivätkä kehity.

3) Juoni on aivan täydellisen ennalta-arvattava. Kirjassa ei ollut yhtään ns. isompaa paljastusta, jota ei olisi arvannut jo reilusti aiemmin. Clarella todellakaan ei ole joidenkin kirjailijoiden omaamaa taitoa johdatella salavihkaisesti tarinaa eteenpäin niin, että kun paljastus tulee, lukija tajuaa kaikki aiemmat siihen liittyneet yhteydet ja kokee valaistumisen. Ei, Clare pikemminkin heittää suoraan yhden pisteen vihjeen kehään trumpettien ja rumpujen säestyksen kera.

(arvio postattu alun perin Goodreadsiin)

- ruttola
22.03.2014

Jace ihana komea ja ehdottomasti paras koskaan.. Clary ärsyttävä, lyhyt ja punatukkainen idiootti joka ei ansaitse jacen rakkautta!!!! mutta lukekaa ihmiset tämä!!! ja muut seuraavat

- ShadowMoon
21.03.2014

Minusta kirja oli tosi hyvä <3! Kirja oli koukuttava ja mukaansatempaava! Pidin eniten Jacesta! Mutta kaikki olivat hyviä. <3<3<3<3<3<3<3<3<3<3!! Voi..olen lukenut 2-4 kertaa <3! Edelleen lempikirjani! Sarja on tullut luettua 3:sti <3! Voi että..niin ihana! Pidän Claren kirjoitustyylistä ja siitä miten hän tempaa lukijat mukaansa omaan maailmaansa <3! En laskenut kirjaa hetkksikään kädestäni! Aivan mahtava! Kyllä oli mahtava ihan ekasta sivusta lähtien ! On tuttua kaikki keijut ja ihmissudet ja noidat mutta Clare loi ihan uuden maailman Värjometsästäjiä varten <3! Olen lefankin nähnyt mutta eniten ihmettelin sitä kun Lefassa Claryllä on ruskeat/Punaruskeat hiukset ja kirjoissa taas Kirkkaan oranssit/punaiset! Siis mitä hemmettiä! No joo eihän se haittaa! Kirja on NIIN MAHTAVA, että...<3! Rakastan fantasiaa <3! Olen Tolkien-fani mutta Clare vie kyllä voiton tämän kirjan myötä <3! Isabelle ja Simon...sopivat hyvin yhteen! Mutta taas Alec ja Magnus..! Järkytyin että Clary ja Jace olivatkin sisaruksia mutta ku luin sarjaa lopppuun niin tajusin että pelkoni ei toteutunutkaan ! Pidin kirjassa eniten Jacesta <3! Ensin en tajunnut Jacen asennetta mutta kirjan edetessä hän oli sanoinkuvaamattoman IHANA <3! Minusta Simon on nörtti! Vähän tylsäkin väliillä! Välillä en jaksaisi häntä ollenkaan mutta hyvä hahmo sinänsä <3! Lukekaa ihmeessä <3

- TheGinger
18.03.2014

Tämä kirja oli aivan mahtava! Jäin aivan koukkuun heti ensimmäisestä luvusta lähtien. Eniten minua kiehtoi Varjometsästäjien maailma. Kaikkillehan on tuttua kamaa jo noidat, vampyyrit ja keijut. Nyt näiden tuttujen hahmojen lisäksi on luotu aivan uusi rotu. Simonin ja Jacen kanssa sai tietenkin nauraa sydämensä kyllyydestä <3 Kyllä tuli helposti täydet viisi tähteä!

- Hemlit
23.01.2014

Aivan mahtava kirja! Henkilöhahmot olivat mielenkiintoisia ja erityisesti pidin Jacesta, Lukesta ja Alecista. Kaikilla oli omanlainen ja hieno persoona!
Juoni kulki tarpeeksi nopeasti, eikä kirja missään vaiheessa ollut tylsä. Juonikäänteet eivät olleet ennalta-arvattavia ja ne olivat tarpeeksi jännittäviä. Kaikista juonikäänteistä en silti pitänyt ja kirjan lukeneet varmasti tietävät, mitä käännettä tarkoitan ;)
Ainoa huono puoli kirjassa oli, että jotkut lauseet saattoivat toistua melkein samoina. Sama asia hieman muunneltuna sanotaan esim. kirjan alussa ja lopussa, vaikka se ei ole tärkeä asia. Saattaa olla Claren kirjoitustyylissä tai sitten suomennoksessa tapahtunut virhe :)
Kaiken kaikkiaan silti loistava kirja, suosittelen kaikille!

- fanpire
30.12.2013

Tämä kirja tuli vuosia sitten kirjaston uutushyllyllä vastaan ja takakansi vaikutti ihan kivalta.... Ihan kiva kirja muuttui äkkiä aivan ihanaksi ja mukaansa tempaavaksi kirjaksi.
Huumori uppoaa minuun kirjaa lukiessa saa kyllä niin jännittää kuin nauraakin. Ja hahmot ovat aivan mahtavia symppiksiä. Magnus Bane, Alec, Jace, Clary, en vain saa terpeekseni heistä! :)
Koukuttuneeni sarjaan heti ensimmäisten osien jälkeen. Nyt luen viidettä osaa ja edelleen jaksan yllättyä, rakastua, nauraa ja melkeinpä jopa itken kirjan kanssa!
Mahtavaa viihdettä! :)

- satunnainen
25.11.2013

Jos kaipaat kirjaa joka vetää sinut mukaansa eikä hellitä kuristusotettaan millään ennenkuin olet lukenut sen loppuun, on Luukaupunki silloin varma valinta.
Aivan loistava teos, ei tästä nyt oikein muuta voi sanoa. Yksi rakkaimmista kirjoista mitä omistan.
Ja Magnus Bane <3
+ kannattaa myös katsoa elokuvana, mutta lue ensin kirjana.

- Lumiruusu
22.11.2013

[ juonipaljastuksia ]

Pakko myöntää, että luin kirjan kyllä melko nopeasti loppuun, kun pääsin vauhtiin, mutta jotain jäi silti uupumaan.

Olin hirveän kriittinen lukiessani tätä kirjaa, jostain kummasta syystä. Juoni on yleisesti ottaen hyvä ja vähän erilaisempi kuin odotin, mutta olen vähän kyllästynyt siihen, että jokaisessa fantasiasarjassa esiintyy nykyään ihmissusien ja vampyyrien vastakkain asettelu, vaikka tässä teoksessa ne eivät olleetkaan avainasemassa (vampyyrit olivat kylläkin kiinnostavemman oloisia moottoripyörineen + jostain syystä kuvittelin heidät sen vuoksi kokonahkavaatteisiin läväreineen päivineen :p). Teksti oli helposti ymmärrettävää, mutta silti kirjailija oli saanut siitä kauniin ja sujuvan. Myös huumorille on pakko antaa pisteitä.

Kirjan loppu oli kyllä erikoinen, enpä olisi heti arvannut näiden kahden hahmon yhteenliittymää. Toisaalta se oli erikoisella tavalla hyvä juonenkäänne, sillä minua ärsytti suunnattomasti tämä yksi-tyttö-kaksi-poikaa-kumman-hän- valitsee-kun-molemmat-rakastavat-häntä-draama-ikuisuus- asettelu-joka-on-nähty-jo-Twilightissa-Vieraassa-ja-monessa-muussa. Olen myös sitä mieltä, että Jace on ärsyttävä hahmo ja ainakin aluksi minä aina hoin, että menes nyt Jace pyllyyn. (Valentine yhtä ärsyttävä peruspahis, vai onko pahis sittenkään?). Eikö kukaan teistä ole Simonin puolella? :D Minä nimittäin olen. Tykkäsin myös Lukesta, ja minua hirveästi kiinnostaa miten Alecin ja Magnus Banen käy.

Suosittelen kyllä lukemaan, aion itsekin lukea muut osat, ja luultavasti vielä entistä kriittisemmin. ;) (ja sitten kirjoitan taas tyhmänkuuloisen arvostelun, anteeksi.)

- Kuuntytär
15.11.2013

Luukaupunki aloittaa mahtava kirjasarjan hyvin! Juoni ja aiheet ovat kekseliäitä, ja kaikki on mietitty loppuun asti. Pitkät kuvailut ovat ihania. Kaikki hahmot ovat omanlaisiaan, ja nimet tarpeeksi erilaisia, ettei niissä (edes minä) mene sekaisin. Loppu oli yllättävä ja aion ehdottomasti ahmia myös seuraavat osat!

- Quine
17.09.2013

Sarja on ihmeelinen.Paras sarja johon ei kyllästy. Kun kirjan aukaisee se ottaa kiini ja vie mukaansa.

Tykkään Clarysta päähenkilönä, mutta välillä hän kyllästyttää minut ja kun tällainen kohta tulee olen alkanut nauraa itselleni. Ajattalen miten ihmeessä päähenkilö voi kyllästyttää hän on aivan upea.

En pidä Jacen asenteesta, muuten hän on hyvä tyyppi kaiken lopuksi.

Kirja on hyvin nykyaikainen pidän siitä että kuka tahansa ei vältäämättä ole hän miksi luulet.

Kirja on suoraan sanottuna rakastettava. Kannattaa lukea.

- Janski_
10.09.2013

Aivan ihana kirja. Varsinkin Jace on niin ihana. Alku oli mielestäni hyvä. Se ei ollut vaikeasti ymmärrettävä. Olen ihan koukussa kyseiseen kirjasarjaan ensimmäisen osan takia :-) Mutta ei se haittaa...

- Dragonil
20.08.2013

Erittäin hyvä kirja - ei kai tässä muuta voi sanoa! Parasta koko kirjassa ovat dialogit ja Jace. Päättömät ja nerokkaat keskustelut ovat kirjan suola, ja niille saa nauraa niin että vatsaan sattuu. Jace kantaa olemuksellaan ja ylipäätään olemassaolollaan sarjaa pitkälle, kyseessä kun on niin julmetun ihana hahmo! Myös muut hahmot ovat mielenkiintoisia, ainoastaan Simon jää vähän persoonattomaksi.
Suosittelen kaikille, erittäin lämpimästi.

- The Big Bad Wolf
04.08.2013

[ juonipaljastuksia ]

Minäkin luin uusiksi leffan ansiosta ja oikeastaan pidin tästä enemmän toisella kerralla. Ei yllä sarjan suosikkieni tasolle, mutta hyvä silti.

Tarina tuntui vielä ohuelta, vaikka JC = Jace on suosikkikäänteitäni sarjassa (vaikka seuraavat kaksi kirjaa itkinkin tuskissani kun Clary ja Jace eivät voineet olla yhdessä...).

Jace on aivan ykkönen, koskaan en häntä väsy ihkuttamaan. Valentinekin on kiinnostava, Alec, Isabelle ja Hodge raikkaita ja kivoja.

Kielellisesti en pidä Luukaupunkia mestariteoksena. Sarjan edetessä Clare onneksi kehittyy, ja toisella lukukerralla en enää kiinnittänyt huomiota pääosin sanaratkaisuihin.

Ei tähän niin koukkuunnu, vaikka mukavan nopealukuinen onkin. Omaa vikaani ärsyynnyin valtavasti ekalla lukukahlauksella. Ensimmäiset luvut luin junassa ja asemalla (minkä vuoksi instituutti muistuttaa edelleen minulle Tampereen rautatieasemaa...), sekalaisesti lukuja aina välillä, ja puolen vuoden kuluttua loppuun taas reissussa. Pokkarin kohtalo vain on matkustaa... Olisi pitänyt lukea kokonaisena kirjana.

Nyt jaksoin jo nauraa kaikelle vähänkin huvittavalle ("Minulla on ehdotus." "Anna kun arvaan. Onko se 'älä tapa minua'?") ja kiduin kun en päässyt välittämään iloani kavereille tekstauskiellon takia. Huumori on hauskaa tässä sarjassa, vaikka joskus ylenkatsoin sitä.

Kirja jätti typerät fiilikset. Haluan kuollakseni tietää mitä tapahtuu kohta, mikä on ärsyttävää, sillä lopetin juuri uusimman osan. Tiedän erittäin hyvin mitä tulevassa tapahtuu, mutta minä ei vain usko. Aaaargh. Mikään muu kirja sarjasta ei ole herättänyt uteliaisuutta, ei tämäkään aluksi. Häiritsevää.

Hyvä kirja, parempi sarja, paras Jace.

- Kirjaneito
31.07.2013

Varjojen kaupungit on kohonnut yhdeksi lempisarjoistani hitaasti, mutta varmasti. Luukaupunkia uudelleen lukiessani aloin muistaa jälleen, miksi.

Syy numero yksi: maailma. Vaikka vampyyrit ja ihmissudet ovat tulleet tutuiksi miljoonasta muusta paranormaalia romantiikkaa käsittelevästä sarjasta, Varjonmetsästäjät ovat jotain täysin uutta. Nefilit, enkelin verta suonissaan kantavat soturit, jotka suojelevat maailmaa demoneilta. Jes! Lisäksi vampyyrit, ihmissudet ja haltijat ovat niin sanottua Alamaailmaa, toista kastia Varjonmetsästäjien silmissä. (Ja vampyyrit eivät kimalla!) Muutenkin maailma kuvattiin sopivan julmaksi ottaen huomioon Varjonmetsästäjien tehtävän, kaikkea ei ollut kuorrutettu kultapölyllä.

Syy numero kaksi: huumori. Varjojen kaupunkien, ja etenkin Luukaupungin kanssa nauraa useaan otteeseen. Huumori on välillä järjetöntä, mutta niin hauskaa. Etenkin Jace Wayland ja Claryn paras ystävä Simon kunnostautuivat tällä saralla.

Syy numero kolme: JaceWayland. Tämä syntisen komea, mutta luonteeltan kusipää varjonmetsästäjä on ollut lempihahmoni heti sarjaan tutustuttuani. Luultavasti en voisi sietää hahmoa todellisessa elämässä, mutta kirjan sivuilla hän on hurmaava. Muutkin hahmot Claryn ystävästä Simonista Varjometsästäjä-sisaruksiin Isabelleen ja Aleciin, sekä New Yorkin päävelho Magnus Baneen ovat ihania, heistä ei vain voi olla pitämättä. (Vaikka myönnänkin inhonneeni Simonia ensimmäisellä lukukerralla.)

Juoni ei ole niin kovin ihmeellinen, mutta mukaan oli ujutettu muutama yllättävä jippo, etenkin lopussa kulmakarvat kohosivat todenteolla ensimmäisellä lukukerralla. (Kaikki kirjan lukeneet tietänevät mitä tarkoitan). Myös aika selviä yhteneväisyyksiä Twilightiin on havaittavissa, mutta jos epäröit lukevasi joko Varjojen kaupungit tai Twilightin, valitse tämä. Luukaupunki päihittää Houkutuksen 10-0.

- Nage
29.07.2013

Pidin kirjasta todella paljon ja aijon lukea jatko osatkin!

Jace ja Clare olivat milestani molemmat todella ihania hahmoja , toki pidin myös muista mutta noista eniten.

Juoni oli kiva ja koukuttava, eikä siinä ollut paljoakaan kohtia jotka koin tylsiksi.

- kpoplovercutie
12.05.2013

[ juonipaljastuksia ]

Pidin paljon kirjasta ja hahmot olivat mielenkiintoisia. Yleensä pidän melkein kaikista kirjojen naishahmoista, mutta Clary oli omalla tavallaan erittäin ärsyttävä. Jace - olen niin rakastunut häneen ja järkytyin siitä, että Clary ja hän ovatkin sisaruksia! Tosin olen tietenkin lukenut muutkin kirjat ja tiedän, mitä tulemaan pitää. En pitänyt Jocelynistä, mutta Lukeen olen myöskin niin rakastunut, että olla ja voi. Simon on sellainen perus lapsuudenystävä, tosin tässä kirjassa
käy jotain sellaista Simonille, ettei sitä edes olisi osannut odottaa. Pidän myöskin Alecista ja Isabellestä, Alec on suloinen homppeli. ^^

Kirjailijan tyyli kirjoittaa on todella mielyttävä ja sarja koukuttaa heti ensimäisestä sivusta lähtien. Suosittelen lukemaan sarjan muutkin osat, vaikka et olisi tästä pitänytkään. Sarja paranee huomattavasti edetessään! Juu, ei tässä sitten muuta. Ja kirjan luinkin muistaakseni muutaman tunnin aikana ja tarkoitus olisi lukea sarja vielä kertaalleen toisiksi viimeiseen kirjaan asti, koska viimeinen kirjahan ilmestyy sitten kesällä. Sitä odotellessa!

- layla
30.04.2013

Aivan loistavan koukuttava kirja alusta loppuun! Pidin todella paljon henkilöistä, kun he olivat keskenään niin erilaisia. Varsinkin Jace jäi mieleeni räiskyvän ja ailahtelevaisen luonteensa puolesta. Luin tämän kirjan toisen kerran ja silti lukukokemus oli yhtä mahtava! Seuraavaksi lukulistalla onkin sarjan muut osaa. Suosittelen ehdottomasti. Tämä kuuluu niihin koukuttaviin kirjoihin, täynnä yllättävä juonenkäänteitä eli toisinsanoen tätä kirjaa et voi laskea käsistäsi hetkeksikään! :)

- Alynax
15.04.2013

Tykkäsin tuosta kirjasta. Teksti oli kirjoitettu hyvin ja vaikka alku oli hieman tylsähkö, jäin lopussa totaalisesti koukkuun. En voinut laskea kirjaa kädestäni. Jacesta tuli heti suosikkihahmoni kirjassa, tuon hyvän huumorin takia. Nauroin useaan otteeseen ääneen. Tein lukemisen aikana myös monia ennakkoaavistuksia, joista kaikki osuivat oikeaan. Löytyi sieltä joukosta myös muutama kohta, joita en olisi viitsinyt arvaillakkaan. Juonen kulkua oli hauska seurata ja hahmot olivat kertakaikkisen ihania.

- Akvaariokala
28.03.2013

Rakastuin tähän kirjaan. Pidin henkilöistä eniten ehdottomasti Jacesta. Hänen huumorintajunsa ja... Vetovoimansa teki minuun suuren vaikutuksen, ja ihmettelen suuresti mitä hän näki Claryssa. Claryssakin oli omat puolensa(ystävän puolesta uhrautuminen), Alecin hahmo yllätti. Juoni eteni sujuvasti. Juonenkääbteet olivat ratkaisevia ja itse sanoisin, että kokonaisuus oli todellakin toimiva. Jäin odottamaan kiihkeästi jatkoa jännittävälle kirjalle.

- Pikku Nälkä
27.02.2013

Suhtautumiseni tähän kirjaan on jokseenkin ristiriitainen. Koko ajan sattuu ja tapahtuu ja mielestäni kaikki kirjan tapahtumat on sullottu aivan liian lyhyenläntään aikaan. Koko ajan pahiksia tunki ovista ja ikkunoista ja silti niitä oikein piti vielä etsiä lisääkin.

Henkilöt olivat osittain onnistuneita, osittain ei. Clary oli perinteinen sankaritar, rumana itseään pitävä poikatyttö, jolla ei oo ikinä ollut tyttöpuolisia kavereita tai poikaystäviä. Kömpelö, huonosti pukeutuva lauta, joka on ujo mutta sittenkin aika rohkea. Tällaisen ensivaikutelman Clarysta sai. Miksi kaikki nykyajan naispäähenkilöt ovat tällaisia omasta mielestään niin karseita, mutta kaikkien miesten mielestä ihania ja rakastettavia? Onko nykyään jotenkin ihanteellista, että sankaritar pitää itseään rumana, mutta yllättäen vähintään kaksi jätkää on ihan lääpällään siihen, vaikka koskaan ennen kukaan ei ole osoittanut minkäänlaista merkkiä kiinnostumisesta?

Simon oli puolestaan pitkälti tylsä, tylsä, TYLSÄ. Siinä on niin perinteinen sidekick, jonka tuntemukset ovat ennalta-arvattavat ja turhauttavat. Ainoa asia josta Simonissa pidin, oli hänen ajoittainen huumorintajunsa.

Jace puolestaan oli hahmoista ainoa, josta mä todella tykkäsin alusta loppuun. Joo, se on totaalisen perinteinen ja kliseinen pääpoika, mutta mitä sitten, kun ne on aina kaikista parhaimpia? Jace oli parhaiten kuvailtu, sillä oli parhaat jutut ja kaikesta täydellisyydestään huolimatta sympaattisimmat negatiiviset piirteet. Useinkin käy näin, että tykkään kirjojen miespäähenkilöistä enemmän kuin sankarittarista, mutta taitaa olla aika yleinen tilanne.

Tää oli kuitenkin yllättävän hyvä kirja esikoisromaaniksi, vaikka ajoittain herätti ärtymystä.

- ShadowMaker
13.02.2013

Vaikka annoin kirjalle 4 tähteä, en kuitenkaan pitänyt siitä kovinkaan paljoa aluksi (ja joissain muissakin kohdissa).
En jaksanut lukea kirjaa kokonaan kunnolla, jätin tylsät kohdat lukematta. Näihin tylsiin kohtiin kuuluivat kuvailut, joita Cassandra Clare kirjoitti erittäin paljon. Hän pitkitti tekstiään kirjoittamalla siihen kuvailua. Itse en pidä kuvailusta, haluan mennä aina suoraan asiaan. Pidän vähäisestä kuvailusta myös siksi, että pääsee itse miettimään kirjan "ulkoasun" kokonaan uusiksi. Pikkutarkkuus kuvailussa ärsytti minua, ja vielä enemmän "kuin"-kuvailut (esim. "Hän oli kuin plah plah plah...). Voin vaikka vannoa, että "kuin"-lauseita löytyy kirjasta yli 50! Mutta toki kirjaan mahtui hyviäkin kuvailuja, jotka olivat kirjoitettu erittäin kauniisti, yhtenä lemppareistani: "Hänen yläpuolelleen kaartui yötaivas,jolla loistavat tähdet olivat kuin kourallinen taivaalle viskottuja timantteja")!
Välttelin aluksi kirjaa. Aluksi välttelin sitä alkusivujen takia, jotka olin jo ehtinyt lukea. Sain huonon kuvan ensimmäisten sivujen perusteella kirjasta. Kun olin päässyt vauhtiin lukemisessa, ja alkanut pitämään kirjasta, sain tietää kliseisestä juonenkäänteestä (kaikki lukeneet tietävät ilman, että edes kerron siitä sen enempää). Siihen se lukeminen sitten tyssäsi kolmeksi kuukaudeksi.
Mutta sitten kuitenkin tartuin itseäni niskasta kiinni, ja päätin lukea kirjan loppuun. Tosin annoin itselleni luvan ohittaa tylsät kohdat.
Tämän jälkeen, aloin pitämään kirjasta TODELLA paljon, kaksi viimeistä lukupäivää ahmin sitä. Sen henkilöhahmoihin tykästyi, juoni alkoi rullaamaan nopeaan tahtiin ja hyviä vitsejä sateli sieltä sun täältä.
Katsotaan nyt luenko kirjan uudestaan ja kokonaan, mutta pakko on ainakin lukea jatko-osat. Ja tuleva elokuvavakin on nähtävä!

- Dark_Queen
01.02.2013

Ei iskenyt. Tylsistyin enkä aio lukea muita osia. Toisaalta jos nyt lukisin tämän uudestaan voisin ehkä pitää siitäö enemmän mutta tosissaan en ymmärrä näiden hehkutusta. Sekava, pomppii liikaa ja omituinen.

- Serafia
19.01.2013

Clary Fray näki discossa yhden joukon menevän erään pojan kimppuun. Hän käskee ystävänsä Simonin kutsua vartijan paikalle. Sillä aikaa joukko tappaa miehen ja se menee tuhkaksi. Clary oli hämillään. Myös joukko oli hämillään ja he kutsuivat itseään varjometsästäjiksi ja he sanoivat, että Claryn ei pitäisi nähdä heitä. Ellei hänellä olisi varjometsästäjän verta. Clary ei uskonut heitä.

Simon tuli vartijan kanssa huoneeseen, mutta kumpikaan ei nähnyt mitään. Clary oli hämillään ja varjometsästäjät vain virnuilivat hänelle.

Sitten Claryn äiti katoaa ja hänet tempaistaan mukaan varjometsästäjien maailmaan.

- RwByC
24.12.2012

[ juonipaljastuksia ]

Kirja oli kiinnostava ja lumoava:) Toki alku oli mielestäni hivenen tylsä ja välttelin hiukan kirjan lukemista, mutta kun juoneen oli päässyt ei ollut kovin helppo lopettaa lukemista. Jaceen ihastuin heti! Loppu harmitti hieman ja tunnelma meni hiukan pilalle, koska lopussa väitetään Jacen ja Claryn olevan sisaruksia:( Mutta onneksi (en voinut vastustaa) katsoin ihan pikkaisen juonipaljastuksia ja asia kyllä korjautuu seuraavissa Varjojen kaupungit-sarjan osissa;)

- Fallen angel
02.12.2012

Hankin kyseisen kirjan kun ystäväni oli kehunut sitä. Odotinkin todella paljon kirjalta ja pääosassa tykkäsinkin todella paljon. Päähenlilö Claryn ja toisen päähenkilö Jacen lähtökohdat ovat hyvin perinteiset ja heidän suhde eteneekin pitkälti ennalta-arvattavasti. Itseäni harmittaa vähän että kesken kirjan minua spoilattiin, joten kaikki asiat eivät lopussa päässeet yllättämään. Tietenkin "pääparin" viereen on asettunut Claryn pitkäaikainen ystävä Simon, mikä on jo tuttua monista monista muistakin fantasia kirjoista. Sivuhenkilöt olivat pääasiassa hyviä ja toivat lisämaustetta tarinaan. Mutta kuitenkin loppua kohden muutamat henkilöt alkoivat ärsyttämään ja heidän käytös ei minusta sopinut käsitykseen mikä hahmoista oli kirjan aikana välittynyt.
Juoni veti hyvin mukaansa ja luin kirjan aika nopeasti sen takia. Ei mikään niin kovin ihmeellinen, mutta suosittelen lukemaan. Jätti kyllä odottamaan seuraavaa osaa.
Ja mielenkiinnolla odotan myös minkälaisen elokuvan tästä saa toteutettua.
  (+1 tykkää tästä)

- MintFirefly
09.07.2012

Myönnän. Välttelin kirjaa, koska takakansi ei antanut kiinnostavaa kuvaa. Nyt jälkeenpäin ajattelen mikä tuuri oli että uskalsin ottaa tämän mukaan kirjastosta.
Juoni oli alusta alkaen mielenkiintoinen ja teksti ei ollut liian suoraa eikä myöskään liian haaveilevaa, vaan juuri sopivaa. Ehkä parhaiten kuvaa sana raikas. Klassista fantasiaa sekoitettuna uuteen ja siihen päälle vielä suurkaupungin vilinää.
Henkilöt ovat huolella suunniteltuja ja rakastan niitä kaikkia, varsinkin Simonia. Mutta vaikka ensivaikutelma Jacesta osui ja upposi, tarinan edetässä uutuudenkiilto alkoi haihtua. Kirjan luettua jäit tuttu haikea olo, kuten aina kun on lukenut ihanan kirjan. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki Cassandra Clarelle! Suosittelen!

- Liliales
13.06.2012

Noniin, voihan sitä jotain kommentoidakin kun sain luettua kaikki tähän asti suomennetut osat, eli 1-3. En nyt tarkkaan muista mistä ihmeen kautta löysin sarjan, mutta Internetin kautta sarja kuitenki löytyi. Sarjaa hehkutettiin niin innolla ja suurin osa palautteista oli positiivisia, joten päätin itsekin kokeilla.

Harmittavasti petyin hieman ensimmäiseen osaan. Odotin paljon enemmän. Clare on keksinyt upean tarinan sekkailuineen kaikkineen, mutta jotenkin se ei vain 'sytyttänyt'. Ehkä kaipasin jotain mikä erottaisi kirjan muista paranormaaleista kirjoista, joita olen tähän asti lukenut. Kirja oli ennalta arvattava tyypillisellä teini-ikäisellä päähenkilöllä varustettu. Hurmaava Jace, suloinen Alec ja Simon olivat plussaa!

Täytyy kuitenkin myöntää, että luin kirjan innokkaasti loppuun asti, tämä fantasiamaailma oli kiinnostava ja jäin odottamaan innolla saadakaseni lukea siitä lisää. Toivoin myös kauheasti, että jatko-osat toisivat sitä jotain, etten pettyisi jälleen.

- Karajishi
29.03.2012

Taas yksi kirjailija, joka saa täyden kunnioitukseni, kiitos ja kumarrus Cassandra Clarelle! Loistava, omaperäinen ja hauskalla huumorintajulla höystetty mahtava lukuelämys, jota voin milloin tahansa suositella kenelle tahansa. Jace on ehdoton lempihahmoni ja joskus tuntuu aivan kuin hän olisi reaalinen henkilö ja aivan kuin olisin tavannut hänet ennenkin… Clare osaa luoda aivan omanlaisensa maailman, tavallisten maallikoiden rinnalle. Kaiken hyvän lisäksi löysin kirjasta vain ja ainoastaan yhden virheen, mutta olenkin parantumaton perfektionisti, joten se saattoi olla vain omaa mielikuvitustani, enkä jäänyt siksi asiaa sen enempää pohtimaan.

Rakastuin Jaceen ensisilmäykseltä ja siitä saakka olenkin seurannut hänen touhujaan suurella mielenkiinnolla. Hän on niin kovin samankaltainen kuin monet omien tarinoideni hahmot, että hän tuntuu jo tutulta. Ihastuin hänen pettämättömään huumorintajuunsa ja sainkin monet naurut hänen sarkastisista huomautuksistaan.

Clary on hieman monimutkaisempi tyyppi. Hän on Jacen tapaan mielenkiintoinen henkilö, mutta Clare on ehkä luonut hänestä hieman liian kömpelön ja tietämättömän, häikäisevän Jacen rinnalle.

Simon on ehdottomasti tarinan sympaattisin hahmo ja häneenkin rakastuin ikihyviksi. Toisinaan säälin häntä kirjaa lukiessani - vaikka hän kuinka yritti, Clary ei vain huomannut hänen yrityksiään kertoa tunteistaan, vaan haikaili aina Jacen perään…

- kyyhkynen
07.01.2012

Tämä sarja yltää kyllä Harry Potterin tasolle, jos ei korkeammallekin. Jace on ehdoton lempparihahmo, hänen kommenteille saa nauraa vatsa kippurassa. Clary on välillä ärsyttävä ja Simonistakaan en oikein pidä, mutta kokonaisuus on loistava.
  (+1 tykkää tästä)

- CCrystal
21.10.2011

Oli kyllä ihan hyvää luettavaa ja arvosana kiikkuu kolmen ja neljän tähden välissä, mutta kallistun kyllä 3 puolelle (puolikkaita kun ei voi antaa), koska en pitänyt loppuratkaisusta kaikin tavoin..:) Lukemisen arvoinen kirja!

- Dark.princess
12.08.2011

Pidin kirjasta tosi paljon ja suosittelen lämpimästi jokaiselle joka haluaa lukea sen.
Itse olen lukenut kirja sarjan jokaisen kirjan joka on tullut suomeksi ja jatkanut sitten enkuks.

- Q_Black
12.06.2011

Yksi parhaita sarjoja! Kun kirjan aukaisin, en saanut nenää irti kirjasta koko illan aikana. Kirjoissa on huumoria, rakkautta, taisteluita ja salaisuuksien ratkomista. Lisäksi yliluonnollisia olentoja - vampyyreista puhumattakaan. Kirja saa alusta loppuun asti pureskelemaan kynsiä. Varjometsästäjäkolmikko on herkullinen paketti. Ylpeä komistus Jace, salaisuuden siivittämä Alec ja hänen siskonsa, säpäkkä Isabelle tekevät sarjasta entistäkin loistavamman! Jacen ja Claryn systeemi on hienoa luettavaa vaikka hiukan pettyikin joihinkin juonenkäänteisiin.
  (+3 tykkää tästä)

- Salut
25.11.2010

Ihanan omaperäinen kirja, ihastuin Jaceen heti. Juonenkäänteet ovat hienosti tehty ja jokainen henkilö on omanlaisensa. Kuitenkin jäi harmittamaan paljastus Claryn ja Jacen suhteesta, olisin toivonut erilaista loppua, mutta toisaalta mukavaa nähdä miten seuraavissa osissa käy.:D

- rudi92
28.10.2010

Todella loistava kirja, oli pakko lukea yhdeltä istumalta. Juoni on mielestäni aivan täydellinen, loistava mielikuvitus Clarella.
Ja Jace. Voi luoja, siinä on kundi minun makuuni. Ylimielinen, mutta saakelin upea. Aivan täydellinen.
Pidin myös kirjan yllättävistä käänteistä. Tosi mahtava kirja, en malta odottaa että pääsen huomenna ostamaan Tuhkakaupunki-kirjan.

- blover
13.02.2010

Odotin Luukaupungilta hieman enemmän, mutta kyllä se kuitenkin oli mieleenpainuva kirja. Lukukokemusta saattoi tosin huonontaa se, että tiesin kirjassa olevan maailman surkein juonenkäänne. Niin, eli jos haluatte rakastua tähän kirjaan, älkää menkö lukemaan juonipaljastuksia! Alku oli kyllä todella hyvä ja mukaansatempaava, ja siinä ehti jo toivoa että Claryn ja Jacen välille keheytyisi maailmaa mullistava rakkaustarina, mutta sitten Cassandra tunkee kirjaan idioottimaisen ideansa...

Pakko myöntää olevani ääliö, sillä ennen kun luin kirjan, luulin että Jace on jonkin näköinen ihmissusi... "Jace Wayland on Varjometsästäjien yksinäinen susi", tuosta lauseesta sain sen vaikutelman, mutta todellisuudessa se on vain vertauskuvallista. Eli Jace ei ole sutta nähnytkään, vaan on yksinäinen.

Mutta kyllä kirjassa esiintyy Houkutuksesta tutuksi tulleita ihmissusia ja vampyyreita. Ihmissudet ovat aika samanlaisia, mutta vampyyrit ovatkin sitten jotain ihan eri luokkaa.

Henkilöt olivat mielenkiintoisia, jokaisesta paljastui aina jotain uutta ja odottamatonta. Yksi onkin paha, toinen on ihastunut johonkin ja kolmas onkin todellisuudessa auttanut Clarya jne jne... se tekee kirjasta mielenkiintoisen, ja sitä ei yksinkertaisesti voi lopettaa ennen viimeistä pistettä. Kirjan loppu kuitenkin hieman pilasi tunnelmaa, mutta pikkulinnut lauloivat, että seuraavissa osissa se asia korjaantuisi.

Ja kyllä, Jacesta ja Simonista saa hyvät vastustajat Edwardille ja Jacobille ;)
  (+2 tykkää tästä)

- Lunis
11.10.2009

Luukaupunki on lumoava kirja. Ei täydellinen, paikoittain pikkiriikkisen ennalta-arvattavakin, ehkä välillä hitusen haparoiva. Hahmot ovat kuitenkin ihastuttavia, säkenöiviä persoonallisuuksia. Jacen värisevät lihakset ja Simonin kultatäpläiset silmät saavat punan nousemaan poskille sanojenkin välityksellä, Claryn sutkaukset hymyilyttävät ja jokaisesta henkilöstä tuntuu löytyvän jotain kauniin inhimillistä. Erilaisista fantasiaelementeistä huolimatta Cassandra Clare saa tekstin elämään hellyyttävän todentuntuisesti. Kirja on luettava ehdottomasti yhteen pötköön ja raahattava niin vessaan kuin autoonkin. Vallattoman mukaansatempaava tarina jaksaa kiehtoa ja yllättääkin hienoisista kliseratkasuista välittämättä. Kirja, joka saa tuntemaan niin sääliä, ihastusta, onnea kuin suruakin lukijansa välityksellä. Kirja, jonka jatkoa ei malta odottaa...

Tiivistettynä: Tarraavaa ja jokseenkin omaperäistä seikkailua, herkullisia sulhoehdokkaita haastamaan Edward ja Jacob sekä ihastuttavaa huumoria. Varoitus: Jace ja Simon ilmestyvät uniisi tämän kirjan jälkeen kutsumattakin...
  (+7 tykkää tästä)