Kirjaudu Rekisteröidy

Käyttäjätunnus *
Salasana *
Muista minut

Luo tunnus

(*) kentät ovat pakollisia.
Nimimerkki *

Tarkoitettu

Tarkoitettu (Tarkoitettu-trilogia, #1) /library_link/images/books/6307.jpg

Tarkoitettu

(Tarkoitettu-trilogia, #1)

Julkaistu: toukokuu 12, 2011 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Matched

Tyylit: scifi > dystopia, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Kaisa Kattelus. Sidottu, kansipaperi.

Pakahduttava ja kauniisti kirjoitettu kielletyn rakkauden kuvaus avaa tulevaisuuteen sijoittuvan kiehtovan trilogian.

Tarkoitettu sijoittuu tulevaisuuden maailmaan, uuteen uljaaseen Yhteiskuntaan. Päähenkilö on miltei 17-vuotias Cassia-tyttö. Maailma, jossa hän elää, on täydellisen säännelty ja elämä siellä ennalta suunniteltu. Kaikki pukeutuvat samalla tavalla ja syövät samaa ruokaa, jonka Yhteiskunta lähettää heille valmiina. Kansalaiset tekevät mitä käsketään ja menevät minne määrätään. Jopa vapaa-aika on tarkasti ohjattua.

Kun Cassia täyttää 17, hänelle esitellään hänen tuleva kumppaninsa. Parit ovat yleensä toisilleen ennalta tuntemattomia, Yhteiskunnan valitsemia optimaalisesti yhteen sopivia henkilöitä. Cassialle valittu kumppani on kuitenkin yllättäen hänen paras ystävänsä Xander. Mutta kun Cassia myöhemmin tutkii tarkemmin Xanderin tietoja saamaltaan levykkeeltä, ruudulle ilmestyvät toisen pojan kasvot. Poika on Ky, ”poikkeama, yksilö joka saa kyllä elää Yhteiskunnassa, mutta ei koskaan mennä naimisiin tai saada lapsia.

Kyn kasvot nähtyään Cassian mieli täyttyy kysymyksillä. Entisen mallikansalaisen sokea usko Yhteiskuntaan alkaa murtua. Kuka on hänelle optimaalisin kumppani? Kenen kanssa Yhteiskunta haluaa hänen menevän naimisiin? Ja onko sillä edes väliä? Sillä ehkä lopulta tärkeintä onkin, kenen kanssa Cassia itse haluaa olla…

Ally Condien romaani on erittäin hyvin kirjoitettu ja rakennettu, siinä on samastuttavat ja koskettavat päähenkilöt sekä myös kaunis kirjallinen ulottuvuus. Trilogia on herättänyt maailmalla poikkeuksellista huomiota jo ennen virallista julkaisuaan. Sarjan oikeudet on myyty tähän mennessä jo yli 20 maahan.

Muokannut Jussi (26.08.2016)
Tietoa kirjailijasta :: Ally Condie
Ally Condie

Allyson ”Ally” Condie on yhdysvaltalainen kirjailija. Condie on entinen lukion äidinkielenopettaja ja asuu Salt Lake Cityssä Utahissa. Hänen perheeseensä kuuluu mies ja kolme poikaa. Condie rakastaa lukemista, juoksemista, syömistä ja hänen miehensä kitaran soiton kuuntelemista.

Kuva: Jeffrey Beall.

Salatun voiman kaupunki (Mystic City, #1)Delirium: Rakkaus on harhaa (Delirium-trilogia, #1)Molemmin jaloinNälkäpeli 1–3Julma maa
Kirjoittanut Q_Black (22.05.2011)

(+5 tykkäystä)

**Kirja vihastutti ja kauhistutti kaikella sillä rehellisyydellään. Olisi kauheaa syntyä ja kasvaa maailmassa, jossa KAIKKI määrätään puolestasi, joka aviomies! Saat tietyn kokoisen ruoka-annoksen ja opiskelet vain tiettyjä asioita. Et osaa kirjoittaa, koska kaikki tehdään koneella. Yhteiskunta päättää jopa sen, milloin kuolet. Maailmassa on vain sata runoa, sata laulua, sata taulua jne. Jotain ihan kamalaa. Kyllä voi henkäistä helpotuksesta kun tajuaa, että se on vain kirja. ... (lue lisää)
Kirjoittanut Nafisan (15.06.2011)

(+4 tykkäystä)

[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Kirjoittanut Matti Karjalainen (23.09.2011)

(+2 tykkäystä)

Lähitulevaisuudessa ihmisen valinnanvapaus on rajoitettu minimiin ja meidän elämäämme ohjailee Yhteiskunta, joka päättää niin ammatistamme, ruoastamme, kulttuuriharrastuksistamme, puolisostamme kuin kuolemamme ajankohdastakin. Vuosittaisessa paritustilaisuudessa jokainen osallistuja saa nähdä ensimmäistä kertaa tulevan kumppaninsa, jonka Yhteiskunta on katsonut hänelle parhaiten sopivan. Seitsemäntoistavuotias Cassia näkee näyttöpäätteeltään aluksi parhaan ystävänsä ... (lue lisää)
Kirjoittanut rahanpesukarhu (25.01.2015)

(+1 tykkäystä)

Ihmettelin sitä, että monet täälä eivät ole pitäneet tästä, koska itse pidin todella paljon! Oli mielenkiintoista lukea elämää tällaisessa Yhteiskunnassa. Vaikka yleensä inhoan sitä, että joka kirjaan tungetaan rakkaustarinoita (tässä jopa kolmiodraama) niin tässä se ei häirinnyt vaan sopi tarinaan. Seuraava osa on jo luettu ja odotan kolmannen lukemista innolla :)
Kirjoittanut Sigrid (11.07.2012)

(+1 tykkäystä)

Kirjassa mainitaan runo jossa sanotaan "Älä kulje sovinnolla" se ei sisälly sataan menneestä ajasta mukaan otettuun runoon ja kirjan päähahmo Cassia ymmärtää miksi: runo kehottaa taistelemaan.Tuo lause kuitenkin kuvaa kirjaa kokonaisuudessaan hyvin sillä Cassia elää tulevaisuuden maailmassa jossa yhteiskunta päättää kaiken puolestasi, ammattisi,puolisosi jopa sen koska kuolet. Cassia ei kuitenkaan haluaisi alistua, mutta uskaltaisiko hän ryhtyä kapinoimaan yhteiskuntaa ... (lue lisää)
Kirjoittanut Janski_hah (15.01.2017)

Hyvä kirja. Voisi olla osa tulevaisuutta, toivottavasti ei... Aion kyllä lukea jatko-osan :)
Kirjoittanut Jonskuux (21.02.2016)

En tiedä miksi tykästyin kirjaan niin paljon. Tykkäsin siitä, kun tulevaisuudessa kaikki oli ihan erillasta ja kirjoitustyyli oli todella kaunista. Juoni oli hyvä ja kirjahan on aina hyvä, jos haluaa jo päästä lukemaan toisen osan , vai?
Kirjoittanut bambi (25.11.2015)

Jo pari kuukautta olin katsellut 2 & 3 osia kirjastossa, ja odottanut että milloin ensimmäinen osa vapautuisi. Kun Vihdoin sain kirjan käsiini, oli aika vaikea lopettaa. Kirja oli hyvin mielenkiintoinen ja erilainen. Kauhukuva tulevaisuudesta ehkä? Tai jotain sinnepäin. Sellainen maailma missä kaikki päätetään puolestasi, huhhuh. Kirja herättää mielenkiintoa ja kiitosta, etten itse joudu elämään tuollaisessa tilanteessa. Suosittelen.
Kirjoittanut Myrsky10 (13.09.2015)

Todella hyvä kirja. Mielenkiintoinen ja jopa pelottava näkemys tulevaisuudesta. Ehdottomasti koukttava kirja alusta loppuun. Suosittelen :)
Kirjoittanut Vendela (24.07.2015)

Kirja oli hyvin... Mielenkiintoinen.Erillainen, tai sanoisinko että poikkeava. Kirja oli mielestäni kirjoitettu kauniisti ja rakkaustarina oli hyvin suloinen, vaikka kolmiodraama ottikin aluksi päähän. Yhteiskunnasta ei saanut tavanomaista, ahdistavaa mielikuvaa kuten tulevaisuuden hallituksista yleensä, vaikka olihan tuo totaallinen vapaudenpuute kyllä hieman karmiva. Juoni ei pahemmin koukuttanut ja tylsiäkin pätkiä kirjasta löytyi. Seuraavat osat täytyy kuitenkin ehdottomasti lukea, ja ainakin minussa kirja herätti hyvin paljon ajatuksia. Hieno tarina, suosittelen kokeilemaan.
Kirjoittanut coffee (29.06.2015)

Pidin kirjasta todella paljon, yksi parhaista kirjoista joita olen lukenut. Yhteiskunta ja sen ulkopuolinen elämä koukutti. Suosittelen ehdottomasti!
Kirjoittanut DarkAngel (11.07.2014)

Noh. Tarkoitetussa ei ollut mitään suurempia yllätyksiä. Kirja ei varsinaisesti ole hidastempoinen, mutta ei siinä kyllä mitään tapahdukkaan. Kirjoitus on kovin tasapaksua ja välillä tuntui kuin Condie olisi lisännyt käänteitä samalla kirjoittaessaan. Merkityksettömiä ja turhia. En pidä päähenkilöstä, koska en yleensäkkään pidä Cassian kaltaisista hahmoista. Myöskään Kyllä eikä Xanderillakaan ollut mitkään kummoiset luonteet. Siinä miinukset. Sitten jotain ... (lue lisää)
Kirjoittanut Kirassiina (30.05.2014)

Täm kirja oli ensimmäinen tulevaisuuten sijoittuva kirja, jonka luin. Suomalaisessa oli jotku pokkariviikot ja tämä kirja jotenkin tarttui mukaan. Oikeastaan hieman pelottavaa luettavaa, mutta kerronta ja henkilöt ovat hyviä.
Kirjoittanut manni (04.05.2014)

Kirjoittanut Iisukka (01.03.2014)

Kirjoittanut MustaParonitar (28.02.2014)

Kirja oli pettymys. Ystäväni hehkutti tätä kirjaa kauan, ennen kun ehdin sen lukea.Olihan se viihdyttävä, mutta ei. Kaikki ei vain kohdannut ja juonessa oli aukkija ja puutteita, ikäänkuin kirjailija olisi kirjan etenemisen myötä keksinyt kummallisia juonenkäänteitä. Toiset osat olivat jo niin tylsiä, etten jaksanut lukea kunnolla, pompin sivulta toiselle silmät ristissä. Kannattaa silti lukea.
Kirjoittanut Katjuska (26.02.2014)

Tämä kirja ei vastannut odotuksiani. Odotin, että tämän kirjan maailma olisi Nälkäpeli-tyylinen. Tarkoitetun maailma on kuitenkin uudenlainen dystopia. Tässä kirjassa Yhteiskunta pyritään pitämään tasa-arvoisena ja sen vuoksi kaikilla on samanlaiset vaatteet, kodit ja ruoat, lukuunottamatta omistusesineitä(esine, joka on henkilökohtainen tavara,esimerkiksi kello tai sormus), joita jotkut omistavat, mutta vain yhden esineen per. henkilö. Yhteiskunta on päättänyt, että ... (lue lisää)
Kirjoittanut Lilli (09.01.2014)

Nopeaa ja suht kevyttä lukemista. Aika vähän actionia, mutta ei silti liian hidastempoinen kirja. Yhteiskunta sellaisena kuten kirjassa esitetään tuntuu ajatuksena jopa pahemmalta kuin väkivalta ja avoin raakuus! Mun makuun rakkaustarinakaan ei ollut liian siirappinen, vaan juuri sopivan makea!
Kirjoittanut BookSolder (05.11.2013)

Uudenlainen, ja no, tosi hyvä! Olin hyvin keskittynyt tähän kirjaan, sillä tämä oikeasti kiinnosti. Jotkut kohdat olivat hieman no.. sanotaan vaikka siirappisia, mutta silti tykkäsin! Olen juuri lukenut tämän sarjan toisen osan, ja suosittelen sitäkin!
Kirjoittanut Sointulause (29.10.2013)

Pidin todella paljon tästä kirjasta. Edellisten arvostelujen perusteella useat eivät pitäneet siitä, mikä ihmetyttää minua. Hieman liian siirappiseksi meni mielestäni meno joissain kohdissa, mutta perusidea oli mahtava. Pidän Condien kirjoitustyylistä, olin täysillä mukana alusta loppuun. Kirja pistää miettimään, kuinka lähellä tuollainen tulevaisuus voikaan olla. Seuraava osa on lukulistallani.
Kirjoittanut Heidi Kristina (02.10.2013)

Erästä aikaisempaa kommenttia lainatakseni, tämän tarinan dystopia ei aiheuttanut kylmänväreitä, saanut kauhistumaan tai järkyttymään, vetämään henkeä ja rukoilemaan, että henkilöt selviävät. Ally Condien kirjoitustyyli on aivan omanlaisensa ja eroa nähdäkseni paljon muihin kirjailijoihin verrattuna kauniilla, veden tavoin hiljaa soljuvalla kielellä. Harmillisesti Condien kielestä puuttui kuitenkin lukijasta tarttuva koukku ja lukijana oli päätettävä, että "minä ... (lue lisää)
Kirjoittanut Saru (02.07.2013)

Minusta tämä kirja oli virkistävä ja uudenlainen. Päähahmo oli kyllä melkolailla semmoinen perus punatukkainen ja vähän erilainen tytön tyllerö joka rakastuu väärään tyyppiin. Kuitenkin kirja oli kirjoitettu loistavasti ja sitä oli mukava lukea.
Kirjoittanut Akvaariokala (04.04.2013)

Kirjaa kuvaavat sanat: erilainen, tyhjänpäiväinen ja lattea. Kyn ja Cassian rakkaustarina ei ollut uskottava ja yhteiskunnassa oli aukkokohtia. Tällä kitjalla ei ollut mitään annettavaa, mieleenkin jäi kaihertamaan kirjan jälkeen muutama epäselvyys. Aina ei vaan tärppää.
Kirjoittanut Kiiuski (31.03.2013)

Kirjaa suositteli minulle yksi ystävä ja olen iloinen että hän suositteli tätä. Kirja oli erilainen mitä olin aikaisemmin lukenut ja tuotti mielessäni negatiivisia ajatuksia koska elämä Yhteiskunnassa oli hyvin erilaista mitä meillä täällä. Mutta mitä pidemmälle luin sitä enemmän ihastuin Cassian ja Kyn tarinaan ja toivoin koko ajan että he saisivat toisensa ja nyt todella odotan että saan toisen osan luettua että nään mitä heille tapahtuu.
Kirjoittanut Dark Angel (17.03.2013)

Kirjoittanut maanijAu (18.07.2012)

kirjassa on ihan mielenkiintoinen juoni, jokseenkin hieman ennalta arvattava. kirja on kauniisti kirjoitettu ja pidin vertauskuvista sekä siitä, että siinä ei ollut paljoakaan toistoa. huom. paljoakaan. tarkoitettu imaisee mukaansa, mitä nyt alku hieman takkuaa. kaunis rakkaustarina kertakaikkiaan. vain loppu jäi häiritsemään, ky viedään pois ja cassian perhe saa siirron viljelysmaille.. xander antaa cassialle kasan sinisiä pillereitä, jotta tämä voisi etsiä ky:tä.. kas ... (lue lisää)
Paikalla 5 jäsentä ja 54 vierailijaa:
maahinen, Fievre, Sini, Emelie, Iivari