Kiduttajan varjo

@ Gene Wolfe
Kiduttajan varjo (Uuden auringon kirja #1) - Gene Wolfe 7.40   111

Alkuteos ilmestynyt 1980. Suomentanut Johanna Vainikainen-Uusitalo. Kannen suunnittelu: Sanna-Reeta Meilahti. Sidottu.

World Fantasy -palkinto 1981, British Science Fiction Association Award 1981, Tähtivaeltaja-palkinto 2013. Nebula-palkintoehdokas 1980, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2013, toinen sija Locus-palkintoäänestyksessä 1981 (fantasiaromaanit). Valittu Tähtivaeltaja-lehden 1900-luvun tieteiskirjallisuuden Top 50-listalle 2000 (koko sarja).

Niin kaukaisessa tulevaisuudessa, että se vaikuttaa aikoja sitten unohdetulta menneeltä, kiduttajan oppipoika Severian syyllistyy anteeksiantamattomaan rikokseen: hän rakastuu uhriinsa.

Rangaistukseksi hänet karkotetaan syrjäseudulle, missä hänen on määrä työskennellä pyövelinä. Hän jättää Nessuksen, Ikuisen kaupungin, jossa kuoleva aurinko värjää kadut punaisiksi ja rapistuneet avaruusalukset kohoavat linnoituksen torneina, ja aloittaa matkan kohti kaukaista Traakiaa.

Kiduttajan varjo aloittaa Gene Wolfen arvostetun ja monin kerroin palkitun Uuden auringon kirja -sarjan. Teos on allegorisen tarinankerronnan taidonnäyte ja tieteiskirjallisuuden kiistaton klassikko.

Mestariteos. – Ursula Le Guin

Erinomainen. – San Francisco Chronicle

"Kiduttajan varjo on ... raivoisan omaperäinen mestariteos." – Helsingin Sanomat

"Tieteiskirjallisuuden suuriin klassikoihin kuuluva teos tarjoilee kiehtovan allegorian kaukaisen tulevaisuuden rappeutuneesta maailmasta." – Tähtivaeltaja-palkintoraati

”Tieteisfantasian klassikko on yhtä aikaa suuri seikkailu ja todellisuuden luonnetta syvällisesti pohtiva teos.” – Tähtifantasia-palkintoraati

Keskustelu: Gene Wolfe (17 viestiä)
Risingshadow arvostelu - Juha Salmi (Dragan)

Kirja julkaistu lokakuu 12, 2012 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi The Shadow of the Torturer
Tietoja muokattu huhtikuu 2, 2017

Uuden auringon kirja

Uuden auringon kirja ei ole ainoastaan tieteiskirjallisuuden vaan maailmankirjallisuuden klassikko. Moninkertaisesti palkittu neljän kirjan sarja kertoo Severianin matkan oppipojasta suureksi ja mahtavaksi hallitsijaksi.

Kiduttajan varjo (Uuden auringon kirja #1) 7.40   111
Sovinnontekijän kynsi (Uuden auringon kirja #2) 7.42   62
Liktorin miekka (Uuden auringon kirja #3) 7.86   43
Autarkin linnoitus (Uuden auringon kirja #4) 7.56   34

Onraj
heinäkuu 29, 2018

Voi ei. Odotukset olivat erittäin korkealla. Harvaa kirjaa jätän kesken, mutta tämä ei innostanut pätkääkään ja luovutin puolivälissä. "Minä" - muodossa kirjoitetut teokset ovat henk koht preferensseissä aina kovan ylämäen edessä.

HourglassEyes
joulukuu 5, 2012

Ei tuo allegorinen tyyli vaan iske meikäläiseen, mutta onhan se, ainakin tämän kirjan tapauksessa, kaunista. Pidättäydyn kuitenkin ehkä nopeatempoisemmassa kerronnassa jatkossa ja jätän tämän helmen niille, jotka osaavat antaa sille oikean arvon.

Eija
marraskuu 3, 2012

Kiduttajan varjo oli todella mieluisa lukukokemus. Tyyli puri. Tarinan tunnelma, varsinkin alkupuoliskossa, on upea ja kirjailijalla on hieno kyky saada lukuihin onnistunut lopetus. Maailma on raaka, mutta siitä ei tehdä isoa numeroa - se vain on. Kertomus etenee rauhallisesti ja siinä on ilmassa arvoituksellisuutta. Vihjeitä annetaan, mutta selviä vastauksia ei. Omia aavistuksia joistakin jutuista on jo muodostunut – pidän positiivisena sitä, että tarina pistää ajattelemaan, huolimatta siitä, osoittautuvatko omat spekuloinnit vääriksi tai oikeiksi. Toivottavasti sarjan loppuun mennessä kokonaisuus selkeytyy eikä asioita jää hämärän peittoon ainakaan liiaksi. Itse tarinahan jäi ihan kesken, joten yhden osan perustella kokonaistarinaa on vaikea arvioida. Kiduttajan varjo on vain osa kokonaisuutta, mutta varsin vetovoimainen sellainen. Suomennos toimi minulle hyvin, joten seuraavatkin osat luen suomeksi. Sitä paitsi kirjan ulkoasu on hieno ja koko sarja tulee näyttämään kirjahyllyssä hyvältä.

Zmaikki
Zmaikki