Kirjaudu Rekisteröidy

Käyttäjätunnus *
Salasana *
Muista minut

Luo tunnus

(*) kentät ovat pakollisia.
Nimimerkki *
Käyttäjätunnus *
Salasana *
Vahvista salasana *
Email *
Vahvista email *

Paljaan taivaan alla

Paljaan taivaan alla (Paljaan taivaan alla, #1) /library_link/images/books/6518.jpg

Paljaan taivaan alla

(Paljaan taivaan alla, #1)

Julkaistu: huhtikuu 2, 2012 (WSOY)
Alkuperäinen nimi Under the Never Sky

Tyylit: scifi > dystopia, nuoret
Avainsanat: ekokatastrofit

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Inka Parpola. Sidottu.

Ravisteleva kertomus tuhotusta maailmasta ja uudesta alusta

Nuori Aria on elänyt koko elämänsä Haave-nimisessä kaupungissa, suljetussa kapselimaisessa tilassa, jonka ruoka, vesi ja jopa hengitettävä ilma tuotetaan muualla. Kaupungin ihmiset elävät arkeaan virtuaalimaailmassa, jossa fyysinen läheisyys on harvinaista: kaikki elämykset kivuntuntemuksia myöten luodaan keinotekoisesti. Aria ei ole koskaan nähnyt oikeaa taivasta, aurinkoa, tulenliekkejä tai metsän puita.

Ulkopuolella elävä Perry sen sijaan on kamppaillut aina todellisten ja pelottavien haasteiden kanssa. Vaaralliset kulkutaudit, nälkä ja rajut eetterimyrskyt ovat arkipäivää sekä Perrylle että hänen heimolleen. Ekologisen katastrofin kokeneessa maailmassa jokainen taistelee olemassaolostaan ja ihmisyyttä mitataan elämän hinnalla.

Normaalioloissa heidän tiensä eivät olisi koskaan sivunneet toisiaan, mutta yksi painajaismainen ilta piirtää molempien elämänviivat uusiksi. Ariasta ja Perrystä tulee vastentahtoisia liittolaisia ja yhdessä he kohtaavat maailman, jossa kaikki on totta, tunteet paljaita eikä sattumanvaraisuudelle löydy kaavaa.

Veronica Rossin esikoisteos kasvaa kolmiosaiseksi romaanisarjaksi, joka herättää antiutopisen tulevaisuuden eloon hätkähdyttävän väkevällä tavalla. Latautuneiden yksityiskohtiensa kautta se nostaa esiin ihmismielen haurauden ja musertamattoman voiman.

”Paljaan taivaan alla on vahva aloitus trilogialle, joka kuvaa ihmiskuntaa yhtäaikaisesti menneessä ja tulevassa. Samalla kirja väläyttää yhtä mahdollista skenaariota siitä, mihin suuntaan ihmiskunta eriarvoistumisensa ja välinpitämättömyytensä vuoksi on kulkemassa.” – Anni-Helena Leppälä, Kansan Uutiset Viikkolehti

Muokannut Jussi (28.04.2016)
Tietoa kirjailijasta :: Veronica Rossi
Veronica Rossi

Rio de Janeirossa syntynyt Veronica Rossi asuu perheineen Pohjois-Kaliforniassa.

NeljäTripodien aikaDelirium: Rakkaus on harhaa (Delirium-trilogia, #1)Labyrintti (Maze Runner, #1)Molemmin jaloin
Kirjoittanut Q_Black (25.04.2012)

(+4 tykkäystä)

Okei, tämä kirja valvotti parina iltana ankarasti, koska en malttanut laskea sitä käsistäni. Kirjassa on käsittämätön juoni, joka aluksi epäilytti. Ihmisiä asumassa kuvun alla, jossa ei koskaan haavoitu tai tunne mitään realistisesti. Ja kuvun ympärillä maailma, jossa elämisen eteen oli tehtävä kaikkensa. En melkein malttanut odottaa että pääsin lukemaan näiden kahden maailman yhdistymisestä. Alku oli ehkä hiukan takkuinen, mutta ei missään nimessä tylsä. Teksti oli ... (lue lisää)
Kirjoittanut Lonely Reader (22.11.2014)

(+2 tykkäystä)

Vau. Siis vau. Joskus tätä katseskelin kirjastossa eikä oikein sytyttänyt ja nyt kaduttaa että en silloin ottanut ja lukenut. Aivan upeaa kuvailua ja hahmojen tunteet voi oikein tuntea ominaan. Liekö syynä sitten haistajat. :D jotenkin haave (siis se paikka) jäi hiukan epäselväksi. Sitä ei kuvailtu kunnolla mutta sai kuitenkin perusasiat selville ja tarina ei kohdistu siihen joten mitä muutakaan siitä tarvitsee tietää. Ulkopuolella se vasta oli kiinnostavaa ja siellä minäkin ... (lue lisää)
Kirjoittanut Nafisan (03.05.2012)

(+2 tykkäystä)

Viime aikoina on nuorille suunnatusta dystopiasta saanut nauttia kaksin käsin. Herkästi lähtee ajattelemaan, voiko enää sanoa mitään uutta, mitä vielä ei olisi käsitelty? Kyllä voi. Paljaan taivaan alla-teos sitoo itsensä genren perusideaan, pelottavaan tulevaisuuden kuvaan, jonka nykyhetkemme epäkohdat luovat, mutta se on löytänyt myös omia, sangen kiinnostavia juonenkäänteitä. Esimerkiksi evoluutio kuvun ulkopuolella on täysin poikkeava Haave-kaupungin kontrolloidusta ... (lue lisää)
Kirjoittanut maanijAu (18.04.2012)

(+2 tykkäystä)

pidin kirjasta ja kun luin sen ensimmäisen kerran halusin lukea sen uudestaan ja uudestaan. juoni on kiinnostava ja hetken jo ajattelin etteivät aria ja perry päätyisi yhteen. pidin siitä että juonta kuvattiin kahdesta eri näkökulmasta, mutta juoni pysyi selvänä sillä arya ja perry ovat tapaamisestaan lähtien melkein kokoajan yhdessä, eikä kirjaan tule hyppimistä paikasta toiseen. kokonaisuutena kirja oli ihana ja pidin siitä valtavasti.
Kirjoittanut Primanka (06.05.2013)

(+1 tykkäystä)

Valitsin tämän kirjan kirjastosta ihan vain kannen perusteella, enkä odottanut kovin suuria. Sain kuitenkin yllättyä suuresti ensimmäiset kymmenen sivua luettuani! Arian ja Perryn suhde oli jännittävä ja ihana, ja eteni tarpeeksi rauhallisesti. Romanssin lisäksi kirjassa oli mukavasti muutakin toimintaa ja jopa jännitystä. Kirja oli kirjoitettu hyvin ja juoneen oli helppo päästä mukaan. Kahtena iltana yöunet jäivät viiteen tuntiin, mutta mitäpä yhdet yöunet merkkaisivat näin mahtavan kirjan rinnalla? Innolla jään odottamaan seuraavaa osaa!
Kirjoittanut Moonlight (02.05.2015)

Paljaan taivaan alla oli koukuttava ja puhutteleva teos dystooppisesta tulevaisuudesta. Aivan loistava! sanon minä. Henkilöt olivat todella aitoja ja rakkaustarina Arian ja Peregrinen "Perryn" välille kehittyi hitaasti ja aidoisti, eikä vaan heti hypätty syvään päätyyn. Pidin erityisesti sivuhenkilöistä Roarista, Talonista, Cinderistä sekä jostain syystä itse aina tykästyn näihin vähäpätöisiin ja yleinsä erittäin ärsyttäviin sivuhenkilöihin, kuten Soren tällä kertaa. ... (lue lisää)
Kirjoittanut rahanpesukarhu (22.01.2015)

Kirja oli ihan hyvä, mutta olisin pitänyt enemmän siitä, jos Arian ja Perryn suhde olisi jäänyt ystävätasolle. Alussa meinasin jättää kirjan kesken, koska Perryn näkökulmasta kirjoitetut kohdat olivat hieman tylsiä, mutta suosittelen silti jatkamaan, koska kirja parani loppua kohti. Olisin luultavasti pitänyt kirjasta enemmän n.15-vuotiaana, joten suosittelen tätä enimmäkseen nuorille lukijoille.
Kirjoittanut Red Ruby-00 (20.11.2014)

Pidin kirjasta. Erityisesti sen tapa kertoa kahden päähenkilön näkökulmasta vuorotellen innosti minua. Olen itse huomannut alkaneeni kirjoittamaan samalla tavalla, täysin huomaamatta. Pidän Ariasta ja erityisesti Perrystä. Ensimmäisessä luvussa oli vaikea hahmottaa päähenkilöä, mutta kun sen sai selville, tarina alkoi hahmottua helpommin. En ole vielä aloittamnut toisen kirjan lukemista, mutta tulen varmasti lukemaan sen pian. Kansi on kaunis, se sai minut alunperin tarttumaaan kirjaan.
Kirjoittanut Lady_ (12.10.2014)

[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Kirjoittanut Lilli (08.07.2014)

Tykkäsin kirjasta, enkä malta odottaa että saan jatko-osat käsiini. Mutta koen häiritsevänä sen että dystooppisissa kirjoissa "hallitsevan hyväosaisen puolen" johtajat ovat aina sadistisia nilkkejä. Heidän tarkoitusperiään ei avata kunnolla ja jotenkin tuollainen ihmisten jaottelu ulkopuolisiin ja asukkeihin on naiivi. Tämä ei koske vaan tätä kirjaa vaan monta muutakin. En myöskään ymmärrä Perryn himoa päästä veriherraksi. Mielestäni Perryn motiiveja ei tältä osin kunnolla avattu.
Kirjoittanut pihlajapuu (10.05.2014)

Ilahduttava kirja monien nuorisodystopioiden ja -fantasioiden joukossa. Järkevä hahmojen kehitys ja heidän välisensä suhteet, riittävän uskottava juoni (eli kirjaa lukiessa ei koko ajan tarvitse tuskailla, että "miksi teit noin??? ei tässä ole mitään järkeä") ja kirjoitustyyli, joka ei aiheuta akuuttia halua hakata päätä seinään. Häiritsevin seikka kirjassa on se, miten koko maailmaa ravisteleva eetteri jätetään selittämättä. Siis mitä se on, mistä se tuli jne. ... (lue lisää)
Kirjoittanut rebsuh (30.03.2014)

Tää oli niin hyvä kirja!! Aluksi olin vähän pihalla juonesta,muttakun pääsin juoneen mukaan, eivoinut kun lukea ja lukea. Luin tämän kirjan parissa päivässä, iltaisin oli todella vaikee laittaa tätä kirjaa sivuun ja heti aamusta kävelin keittiin kirja kädessä. Juoni oli aivan ihana ja loppua kohti vain parani. Kun pääsin kirjan viimmeiselle sivulle, teki mieli juosta heti siltä paikalta suoraan kirjastoo hakemaan toinen osa! En millään jaksa oottaa kolmos osan ilmestymistä! Suosittelen likeasti kaikkia lukemaan tämän kirjan!! :)
Kirjoittanut Janski_ (21.03.2014)

Ihana kirja... Eikun seuraavaa lukemaan, ei muuta sanottavaa :D
Kirjoittanut Charmilla (12.01.2014)

Mielestäni kirja oli ihan hyvä, mutta kuvailu olisi voinut olla kauniimpaa ja kirja oli myös joissakin kohti sekava. Muuten kuitenkin hyvä kirja ja aion kyllä tulla lukemaan uudestaankin.
Kirjoittanut Heidi Kristina (23.11.2013)

Under the Never Sky (Paljaan taivaan alla) on Veronica Rossin ravisuttava ensiteos, joka saa sisuskalut kääntymään ympäri ja hengen salpautumaan kurkkuun. Rossin tapa kirjoittaa sai heti ensitöikseen pyörittelemään silmiä ja sysäsin kirjan useaan otteeseen ensimmäisten sivujen aikana luotani ja totesin, että veisin tämän ehdottomasti takaisin kirjastoon. Tarinan alkuasetelma asettaa juonelle kiihkeän kontrastin, joka vetää vastakohdat kohti toisiaan kuin kaksi erillään ... (lue lisää)
Kirjoittanut Elys (12.09.2013)

Paljaan taivaan alla on kaunis ja harmoninen teos. Kirjan maailma sijoittuu utopistiseen maailmaan, jossa magneettiset myrskyt ovat ajaneet maailman tuhon partaalle ja ihmiset ovat paenneet asumaan kapseleihin virtuaalimaailmoihinsa. Aria on nuori nainen, joka epäonnisen illan jälkeen kohtaa ulkopuolella asustavan villin, Perryn. Tästä alkaakin hieno tarina kahden maailman törmäämisestä, jossa molemmat nuoret joutuvat kyseenalaistamaan kaiken mitä he ovat oppineet ja mikä on heille ... (lue lisää)
Kirjoittanut Nage (29.07.2013)

Kirja oli mielestäni mukavan nopea tempoinen ja vaikka se olikin hieman ennalta arvattava niin pidin siitä silti todella paljon. Aria ja Perry ovat ihania päähenkilöitä ja kannatan suuresti kirjan lukemista!
Kirjoittanut Myrsky10 (04.07.2013)

Hyvä kirja. Taas kerran oli kannattavaa valita kirja kannen perusteella. Voisin lukea kirjan uudestaankin.
Kirjoittanut Dark Angel (17.03.2013)

Pidin tästä kirjasta todella paljon. Rossi on onnistunut luomaan hienon maailman tulevaisuuteen. Oli myös hienoa, ettei Ariasta ja Perrystä tule heti rakastavaisia, vaan heidän välillään on piikittelyä. Ehdottomasti ihana kirja. Jatkoa odottaessa!
Kirjoittanut Kirjaneito (12.03.2013)

Tartuin kirjaan hetken mielijohteesta. En oikeastaan odottanut kovinkaan paljoa, pidin sitä vain yhtenä monista Tarkoitetun ja Deliriumin tyyppisistä tapauksista. Olihan se ehkä sitäkin, mutta etupäässä upea kirja, joka kyllä jätti edellämainitut täydellisesti varjoonsa. Paljaan taivaan alla on ihanasti kirjoitettu ja mukaansa tempaava, vaikka alku syyllistyykin lievään tylsyyteen. Jos sen yli kuitenkin pääsee, huomaa ihastuvansa kirjaan ja sen henkilöihin pikkuhiljaa, niin ... (lue lisää)
Kirjoittanut tuu-t1kk1 (08.01.2013)

Ihana kirja arian ja perryn viha rakkaus suhde oli kerrassaan herkullista luettavaa! Myös sivuhahmot olivat mielenkiintoisia ja eläviä.
Kirjoittanut MintFirefly (23.09.2012)

Rakastuin tähän kirjaan, vaikka alku ei tuntunut hirveän mielenkiintoiselta.. Mutta kun Aria ja Perry alkoivat tekemään yhteistyötä, en voinut lopettaa lukemista! Aria on sivistynyt, mutta rohkea tyttö, joka kestää ulkomaailmassa vaikka kaikki onkin niin hämmentävää ja outoa. Perry taas on hieman karkea, mutta viisas "villi" kuten Aria häntä nimittää. Pidin kovasti muistakin henkilöistä, kuten Roarista, ja Cinderistä. :) Yksi parhaimmista sci-fi kirjoista, jonka olen lukenut.
Kirjoittanut coloureyes (27.07.2012)

Aivan mahtava kirja! Suosittelin jopa kaverille :) Nyt pitää vain odottaa jatko osaa
Kirjoittanut Sheilin (23.07.2012)

Paljaan taivaan alla oli uusia ajatuksia herättävä kirja. Vaikka takakantta lukiessa tuntuu, että samasta aiheesta on jo liikaa kirjoja, pääsi kirja silti yllättämään positiivisesti. Tämä oli pitkästä aikaa kirja, jossa kahden eri näkökulman kerronta ei haitannut juonta. Aina ei heti edes huomannut, että kertoja on vaihtunut. : ) Kirjassa tapahtumat saadaan tuntumaan niin mahdollisilta, että lukia ei vain seuraa sivusta tapahtumia, vaan on niiden keskiössä. Jeps, odotan innolla jatko-osia. : )
Kirjoittanut Quill (10.07.2012)

Minun mielestäni oli ihana kun kirjaa kerrottiin kahdesta erinäkökulmasta. Se toi kirjaan mielestäni lisämausteen. Ei se olisi sitä tarvinnut, koska oli aivan ihana kirja ja haluan lukea jo jatko-osan.
Kirjoittanut tintin (30.05.2012)

Aluksi olin vähän epäileväinen kirjan suhteen mutta päätin kuitenkin lukea sen. Ja onneksi tein niin sillä jäin heti koukkuun ! En malttanut laskea kirjaa käsistäni, tarina osoittautui aivan mahtavaksi ja rakastuin päähahmoihin ja myös Roariin. Odotan jatkoa innolla vaikka siihen on luultavasti vielä jonkin verran aikaa.:)
Kirjoittanut rudi92 (02.04.2012)

Loistava kirja. Päähenkilöt olivat aivan ihania. Juoni oli kiva ja erilainen ja toteutus oli täydellinen. Sanalla sanoen loistava.
Paikalla 3 jäsentä ja 50 vierailijaa:
Darkki, Thialfi, Echramath