Kirjasto Johan Harstad Darlah: 172 tuntia Kuussa
heinä 25
perjantai

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

[klikkaa suuremmaksi]

Lukulistalle

Darlah: 172 tuntia Kuussa

Julkaisupäivä maaliskuu 16, 2012
Muokannut Thialfi 28.11.2013

Kustantanut Karisto. Teoksen alkuperäinen nimi on Darlah: 172 timer på månen.

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Elina Uotila. Kannen suunnittelu: Sakari Tiikkaja. Sidottu, kansipaperi.

”Ei heikkohermoisille.” – Dagsavisen

NASA aikoo palata Kuuhun yli 40 vuoden jälkeen ja järjestää ennennäkemättömän, maailmanlaajuisen arvonnan, jonka voittajat pääsevät mukaan matkaan. Onni suosii kolmea nuorta: norjalaista Miaa, japanilaista Midoria ja ranskalaista Antoinea. Lähtölaskennan koittaessa koko maailma jännittää heidän mukanaan – paitsi eräs dementoitunut entinen astronautti. Hän seuraa kauhulla vanhainkodin tv:stä matkan uutisointia – Kuuhun ei pidä palata! Mutta nuoret ovat jo perillä Darlah-nimisellä kuuasemalla.

Pian yhteys Maahan katkeaa. Tukikohdan generaattori sammuu. Happivarastot hupenevat. Antoine ja kapteeni Nadolski katoavat. Ja Kuun pimeä puoli näyttää pelottavat, visusti vaietut kasvonsa.

Darlah – 172 tuntia Kuussa on nuorille aikuisille suunnattu omalaatuinen, tummanpuhuva scifijännäri, joka voitti kotimaansa arvostetuimman kirjallisuuspalkinnon, Brageprisenin. Kirjan jäännösoikeudet on myyty 10 maahan, myös Yhdysvaltoihin jättikustantaja Little, Brownille. Johan Harstadin aiemmista teoksista on suomennettu kaksi.

Tietokoneen vangit (Arkki Ykkönen, #1) Hopeaevä (Nuori James Bond, #1) Aika-avain Valloitus (Animorphs, #1) Andaliitin lahja (Megamorphs, #1) Kuinka ollaan cool Nouseva voima (Jedioppilas, #1)
 Kirja-arvosteluja (yhteensä 14 kpl)
- TheGinger
18.04.2014

Huh huh! Kirja oli totaalinen yllätys, positiivinen yllätys. Kirjan kansi oli kaunis ja takateksti mielenkiintoinen. Silti pelkäsin, että sisältö olisi pettymys. Niinhän sitä sanotaan, "Moni kakku päältä kaunis", mutta halusin silti kokeilla, josko vaikka olisinkin ollut väärässä. Alku kirjassa oli hieman töksähtelevää ja hidasta. Mia oli persoonana hyvin ärsyttävä, mutta loppua kohden sekin lieveni, ja hänestä tuli ehkä lemppari koko kirjassa. Anton oli nuorista ehdottomasti ärsyttävin. Poika ei pystynyt päästämään irti tyttöystävästään, joten päätti mennä vakoilemaan tätä Eiffel tornin huipulle. Midori oli nuorin ja samalla myös käytöksellään ehkä lapsellisin, mutta pidin hänestä. Loppua kohden se kauhu josta varoitettiin tuli hieman esille, ja loppu oli hyvin surullinen, mikä ärsytti minua hieman. Olen onnellisten loppujen ystävä, mutta menestyihän Romeo ja Juliakin. Siinä vasta surullinen loppu onkin joten... Suosittelen jos sinua ei haittaa onneton loppu ja pidät jännityksestä.

- Arwina
07.04.2014

Yksi ehdottomasti parhaista kirjoista joita ole IKINÄ lukenut! Vaikken kauhua oikein lue tai pidä siitä, niin silti tämä oli ihan huikea kirja(pelkäsin hulluna koko ajan+tervetuloa painajaiset#heikkohermoinen)! Luin tietäen suunnileen mitä taphatuu, kiitos suosittelijalle, mutta silti... Jette braa! Lukekaa ihmeessä.

- MustaParonitar
20.02.2014

Niin upea kirja, että lukiessa joutui haukkomaan henkeään ihan kunnolla. Piti jännityksessä, painosti myös lukijaa tavalla, johon moni kirja ei ole ennen pystynyt. Rakastan tätä kirjaa. Se oli omaperäinen ja loistavasti toteutettu. Juoni on hyvä, kirjailija osaa kirjoittaa, se täytyy myöntää.
LUKEKAA KAIKKI

- BookSolder
03.11.2013

No kannen perusteella oiken kaunis kirja, ja myös erinlainen!

Tämä kirja oli mielestäni hyvin ahdistava. Itsekkin joissakin kohdissa pidättelin happea. Mutta muuten hyvä, ja kekseliäs kirja.

Loppu oli arvaamataon!

- BloodyTears
07.10.2013

Ensinnäkin kirjan kaunis kansi kiinnitti huomioni heti kerralla.

Empähän ole scifiä pahemmin ennen lukenut, mutta tää todellakin yllätti positiivisesti. Ensimmäinen kirja pitkään aikaan, jonka jaksoin lukea loppuun asti ja vieläpä päivässä. Ja ensimmäinen kirja joka onnistui viilaamaan mua linssiin 1-0. Tuuditti valheelliseen turvallisuudentunteeseen. Tälläisiä kirjoja mä kaipaisin enemmänkin, siis sellaisia, jonka loppuratkaisu ei todellakaan ole sitä, miltä se aluksi vaikutti.

- Ärrimurri
05.10.2013

Odotin kirjan olevan paljon pelottavampi, lukeehan takakannessakin ettei sitä suositella heikkohermoisille. Alussa kesti (liian?) pitkään ennen kuin päästiin itse asiaan eli edes kuuhun. Myönnän harpponeeni. Kuussaoloaikaa olisi voinut kuvata enemmän. Kuussa majailevien olentojen nopea ilmestyminen ja saman tien tapahtuva toiminta jätti niiden tarkoituksen ja syntyperän arvoitukseksi. Kirjan idea oli kyllä mielenkiintoinen ja loppua kohti juonen kiinnostavuus lisääntyi (toisena iltana/yönä lukemista jatkaessani olin huomattavasti edellistä lukukertaa jännittyneempi), vaikkakaan täysin ennalta-arvaamaton loppu kirjassa ei ollut. Teoksen päätös sai silti odottamaan jatko-osaa, vaikka sellaista ei taida valitettavasti olla luvassa... Ihan ok lukukokemus varsinkin teini-ikäisille ja nuoremmille. Vanhempia lukijoita ei alun teinihömppä jaksa ehkä ihan yhtä paljoa kiinnostaa.
  (+2 tykkää tästä)

- Nage
23.09.2013

kirja oli ihan kiva ja siis yllättävän pelottava. Juoni kulki eteenpäin aika nopeasti ja tämä kannattaa lukea jos tykkää jännityksestä ja surulline loppu ei haitaa.

- Ferren
27.07.2013

Ajattelin lukea kirjan, koska pidän scifi- aiheesta elokuvissa, ja olen lukenut hyviä arvosteluja tästä kirjasta. Ja toki se on voittanut kotimaassaan jonkin arvostetuimman kirjapalkinnon...

Luin yli puoleenväliin, kunnes oikeasti totesin, etten halua lukea loppuun. Tekee suorastaan pahaa lopettaa kesken, mutta kerronta ja henkilöt olivat minulle yhtä sontaa. Idea on todella hieno, ja tästä olisi saanut todella loistavan teoksen, mutta jokin meni pahasti pieleen. Tapahtumat käyvät nopeasti, kokonainen vuosi kuluu ilman sen kummempaa kuvailua ja yhtäkkiä nuoret lennätetään kuuhun. Tytön ja pojan suhde alkaa kuin tyhjästä... Epämääräisiä ja hiukan pelottaviakin tapahtumia, jotka eivät kuitenkaan koskaan herätä suurempaa mielenkiintoa. Vilkaisin miten kirja päättyy, eikä sekään näyttänyt yhtään hyvältä. Vuosiin en ole lopettanut kirjaa kesken. Tämä kirja on yksi suuri PLÄÄH.

- Akvaariokala
18.07.2013

Tämä kirja astui suoraan sydämeeni jäätävyydellään. Juuri sellainen kirja, jota palaa välillä muistelemaan pitkänkin ajan jälkeen. Vaikka kirjaa ei luokitellakaan kauhuksi, sitä se kyllä taisi olla. Tämä kirja antoi minulle mahtavan, positiivisen, karmivan ja ikimuistoisen lukukokemuksen. Suosittelen lämpimästi.
Ainut asia, joka jäi häiritsemään, oli Xanderin kirje, josta ei ollut mitään mainintoja lopussa.

- Mariaani
06.05.2013

Oli pakko lukea ties kuinka monta kertaa, ja hankkia omaksi, vaikka eka kerta veikin yöunet. Pidin tosi paljon tyylistä ja juonesta. Darlah kannattaa lukea, jos vaan hermo kestää

- Ainolovato
05.05.2013

Todella hyvä kirja. Itse jätin kuitenkin kesken koska alkoi pelottaa liikaa. Hieno kuvailu, juoni eteni sopivaan tahtiin. Joissakin kohti hieman liikaa tieteellisiä selityksiä. Kannattaa miettiä sitä "Ei heikkohermoisille" tekstiä mikä kannessa lukee. Kirja alkaa muuttua aina vain ahdistavammaksi ja aloin itse pelätä vaikken edes tiennyt mitä, mutta kai mä sitten olen heikkohermonen.

- Dark Angel
17.03.2013

En oikein pitänyt tästä kirjasta. Alusta asti se oli mielestäni hivenen sekava, enkä oikein ymmärtänyt kunnolla mitään tästä kirjasta. Jos lukisin sen toisen kerran, saattaisin ehkä ymmärtääkkin, mutten oikein vielä tahdo lukea uudelleen tätä.

- Elluxoxo
27.12.2012

Ihan jees kirja. Päähenkilöt olivat kaikki erilaisia mutta omalla tavallaan kiinnostavia, joten heistä myös jaksoi lukea.

Osittain kirjassa oli kyllä myös sekavia kohtia, ja tieteellisimmät asiat menivät suoraan ohi. Olisin mielelläni kuullut myös enemmän siitä koodista ja muutamasta muusta jutusta - ne jäivät melko auki.

Loppu oli hieno, mutta ei minun makuuni. Toki se oli hyvin keksitty - ja yllättävä - mutta itse olisin melkein kaivannut loppuun jotain iloisempaa. Muuten kun melko synkkä kirja oli.

- rudi92
27.03.2012

Tosi hyvä kirja. Juoni oli loistava, samoin toteutus. Pidin kirjan kolmesta päähenkilöstä, Miasta, Midorista ja Antoinesta. He olivat kaikki selkeästi erilaisia ja pidin siitä, kuinka heistä kaikista oli kirjoitettu tasapuolisesti. Myös kirjan loppu (mikä ei muuten ollut todellakaan onnellinen) oli aivan loistava.
  (+1 tykkää tästä)

Kirjasto Johan Harstad Darlah: 172 tuntia Kuussa