Kirjasto Ransom Riggs Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille
huhti 24
torstai

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

[klikkaa suuremmaksi]

Lukulistalle

Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille

Julkaisupäivä toukokuu 15, 2012
Muokannut Thialfi 20.04.2013

Kustantanut Schildts & Söderströms. Teoksen alkuperäinen nimi on Miss Peregrine's Home for Peculiar Children.

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Virpi Vainikainen. Sidottu.

Locus-palkintoehdokas 2012.

Viisitoistavuotias Jacob on kasvanut kuunnellen erikoisen isoisänsä kummitusjuttuja eriskummallisista orpolapsista ja hirviöistä. Jacob lähtee hirvittävän perhetragedian seurauksena isoisän tarinoissa esiintyneelle kaukaiselle saarelle Walesin edustalla. Hän löytää saarelta Neiti Peregrinen lastenkodin rauniot.

Jacob tutkii merkillisen talon hylättyjä makuuhuoneita ja käytäviä, ja vähitellen käy selväksi, että taloon aikoinaan majoitetut lapset olivat vähintäänkin eriskummallisia: he saattoivat olla myös vaarallisia. Lapset oli ehkä viety kaukaiselle saarelle karanteeniin, mutta miksi?  Ja jotenkin – niin mahdotonta kuin se onkin – lapset tuntuvat olevan yhä elossa…

Goottisävyinen fantasiaromaani yhdistää unohtumattomalla tavalla aitoja vintage-valokuvia kihelmöivän jännittävään kerrontaan. Hyytävä lukuelämys ei jätä kylmäksi ketään.

Fox Entertainment osti teoksen oikeudet jo ennen sen ilmestymistä ja siitä tuli myyntimenestys ilmestyessään kesällä 2011 Yhdysvalloissa.

”Kun J. K. Rowling päätti lopettaa supersuositun Harry Potter -kirjasarjansa, jäi maailmaan fantasiasarjan mentävä aukko. Nyt näyttää siltä, että tuo aukko on saamassa täytteen. – Heli Keskinen, Aamulehti

Tärkeän osuuden muodostavat aivan upeat vanhat valokuvat… kertomus neiti Peregrinen turvakodista erottuu myönteisesti monista muista fantasia- ja kauhukirjallisuuden kliseisistä menekkiteoksista. - Erkki Kanerva, Turun sanomat

...tavattoman kiehtova teos.– Tommi Aitio, Salon seudun sanomat

...oikea goottiunelma" – MS, Me Naiset

...omaperäinen fantasiakirja. Surrealistiset vanhat valokuvat tuovat lukuelämykseen ytyä. – Laura Honkasalo, Ilona

Varjak Käpälä (Varjak Käpälä, #1) Vieras aikojen takaa Tulitähden tehtävä (Soturikissat-erikoisseikkailut, #1) Joulumysteerio Erik Ihmisenpoika (Erik Ihmisenpoika, #1) Lucian Salamavaras (Percy Jackson, #1)
 Kirja arvosteluja (yhteensä 3 kpl)
- Mai00
01.03.2014

Luulin kirjan olevan ennemminkin kauhua kuin fantasiaa. Yllätyin siitä miten hyvin juoni nappasi mukaansa. Pikkuinen ennalta arvattavuus ei häirinnyt minua, sillä sitähän on lähes kaikissa kirjoissa, joten siihen pitää tottua!

Henkilöt olivat mielenkiintoisia samoin kuin tapahtumapaikatkin. Silmukat oli luotu taitavasti kiinnostaviksi ja jännittäviksi.

Kirja loppui vähän kuin seinään, mutta jännään kohtaan onkin hyvä lopettaa, että saa lukijat tarttumaan seuraavaankin osaan!

Jään innoissani odottamaan jatko-osia/-osaa!

- mörrimöykky
09.10.2013

Minäkin odotin kirjalta enemmän... Kuvat tekivät kirjasta mielenkiintoisen, ja siksi sen ehkä aloitinkin. Luulin kirjan olevan erilainen,keskittyvän enemmän eriskummaallisuuteen pysyen mahdollisen rajojen sisällä. Ehkä vähemmän fantasiaa olisi tehnyt tästä mielenkiintoisemman. Aion kyllä lukea, jos jatkoa tulee!

- Iltaneth
07.03.2013

Odotin kirjalta vähän enemmän. Luulin sitä aluksi jonkinlaiseksi kauhukertomukseksi tms. mutta kyseessä olikin aika tavanomainen fantasiakertomus.

Pidin kyllä paljon kirjan ideasta ja aikasilmukoista, mutta päähenkilöt eivät napanneet, ei yksikään heistä. Juonikin oli mielestäni aika tylsä, ja minun täytyi pakottaa itseni lukemaan viimeiset 100 sivua - ja nekin nopeasti silmäilemällä.

Kirja ei ollut missään vaiheessa kovinkaan yllättävä ja loppukin oli hyvin ennalta-arvattava. Se antaa kyllä mahdollisuuden mielenkiintoisille jatko-osille, ja voisinkin vilkaista seuraavaa kirjaa, jos sellainen tulee.

Kirjasto Ransom Riggs Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille