Kirjasto Ransom Riggs Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille
elo 02
lauantai

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

[klikkaa suuremmaksi]

Lukulistalle

Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille

Julkaisupäivä toukokuu 15, 2012
Muokannut Thialfi 20.04.2013

Kustantanut Schildts & Söderströms. Teoksen alkuperäinen nimi on Miss Peregrine's Home for Peculiar Children.

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Virpi Vainikainen. Sidottu.

Locus-palkintoehdokas 2012.

Viisitoistavuotias Jacob on kasvanut kuunnellen erikoisen isoisänsä kummitusjuttuja eriskummallisista orpolapsista ja hirviöistä. Jacob lähtee hirvittävän perhetragedian seurauksena isoisän tarinoissa esiintyneelle kaukaiselle saarelle Walesin edustalla. Hän löytää saarelta Neiti Peregrinen lastenkodin rauniot.

Jacob tutkii merkillisen talon hylättyjä makuuhuoneita ja käytäviä, ja vähitellen käy selväksi, että taloon aikoinaan majoitetut lapset olivat vähintäänkin eriskummallisia: he saattoivat olla myös vaarallisia. Lapset oli ehkä viety kaukaiselle saarelle karanteeniin, mutta miksi?  Ja jotenkin – niin mahdotonta kuin se onkin – lapset tuntuvat olevan yhä elossa…

Goottisävyinen fantasiaromaani yhdistää unohtumattomalla tavalla aitoja vintage-valokuvia kihelmöivän jännittävään kerrontaan. Hyytävä lukuelämys ei jätä kylmäksi ketään.

Fox Entertainment osti teoksen oikeudet jo ennen sen ilmestymistä ja siitä tuli myyntimenestys ilmestyessään kesällä 2011 Yhdysvalloissa.

”Kun J. K. Rowling päätti lopettaa supersuositun Harry Potter -kirjasarjansa, jäi maailmaan fantasiasarjan mentävä aukko. Nyt näyttää siltä, että tuo aukko on saamassa täytteen. – Heli Keskinen, Aamulehti

Tärkeän osuuden muodostavat aivan upeat vanhat valokuvat… kertomus neiti Peregrinen turvakodista erottuu myönteisesti monista muista fantasia- ja kauhukirjallisuuden kliseisistä menekkiteoksista. - Erkki Kanerva, Turun sanomat

...tavattoman kiehtova teos.– Tommi Aitio, Salon seudun sanomat

...oikea goottiunelma" – MS, Me Naiset

...omaperäinen fantasiakirja. Surrealistiset vanhat valokuvat tuovat lukuelämykseen ytyä. – Laura Honkasalo, Ilona

Mosaiikkilintu eli petoksen, kasvamisen ja uskollisuuden tarina (Oman keisarien aikakirjat, #1) Noitametsän okapeikot (Noitametsä-trilogia, #1) Hautausmaan poika Univieraiden kivi Ystävämme Ebe-setä, kummitus Mielinkielinliemi Paranormaali (Paranormaali, #1)
 Kirja-arvosteluja (yhteensä 5 kpl)
- -4-
22.06.2014

[ juonipaljastuksia ]

Verrattuna niihin valtaviin odotuksiin, joita olin kaiken kuulemani perusteella kirjalle lastannut, vastassani oli ehkä eräs viime vuosien suurimmista pettymyksistä. Olin odottanut ovelaa, karmivalla tavalla omalaatuista teosta, mutta sen sijaan tajusin aika nopeasti lukevani Hollywood-muotista huoletta puristettua, täysin persoonatonta ja keinotekoista kyhäelmää. Annoin kirjalle kaksi tähteä: toisen teos ansaitsi suhteellisen tuoreesta ideasta, toisen taas niistä keskimäärin kahdesta puolen sivun mittaisesta katkelmasta, joissa häivähti ohimennen jotakin miltei tunnelmallista. Hahmot olivat yksinkertaisia, stereotyyppisia ja haukotuttavan ennalta-arvattavia, kerronta taas sen verran naiivia, että ihmettelen suuresti paikallisen kirjaston päätöstä luokitella teos aikuisten kirjaksi; itse olisin saattanut nauttia tästä lukukokemuksesta huomattavasti enemmän 12-14 ikävuoden tienoilla. Valokuvien karmivuus häivytettiin tehokkaasti kieli poskessa toteutetulla, itsetarkoituksellisella juoneen ymppäämisellä - oli mahdollista aistia kiusallisen selkeästi, kuinka valokuvat sanelivat tarpeettomia juonenkäänteitä ärsyttävyyteen asti. Tympeä jatko-osan petaaminen, jonka rinnalla itse loppukonfliktikin kalpeni, hiivutti lopullisesti sen jo valmiiksi kituliaan mielenkiinnon liekin, joka minulla oli kirjaa ja sen maailmaa kohtaan ollut. Tulevaisuudessa kävelen huoleti sarjan jatko-osien ohitse kirjastokäynneilläni.

- Niksu
02.05.2014

Tämä oli ihan mielenkiintoinen kirja, jonka lukemista en kadu, mutta joka ei myöskään ollut mitenkään erityisen ikimuistoinen lukukokemus. Jossain kohtaa kirjoitustyyli oli ehkä hieman tylsä, varsinkin alussa, mutta kirjassa oli myös hyviä juttuja ja toisinaan se oli ihan jännittävä. Ei kuitenkaan mikään huippukirja.

- Mai00
01.03.2014

[ juonipaljastuksia ]

Kannesta katsoen luulin kirjan olevan ennemminkin kauhua kuin fantasiaa. Yllätyin siitä miten hyvin juoni nappasi mukaansa. Pikkuinen ennalta arvattavuus ei häirinnyt minua, sillä sitähän on lähes kaikissa kirjoissa, joten siihen pitää tottua.

Henkilöt olivat mielenkiintoisia samoin kuin tapahtumapaikatkin. Silmukat oli luotu taitavasti ja ne olivat kiinnostava osa kirjaa.

Kirja loppui vähän kuin seinään, mutta jännään kohtaan onkin hyvä lopettaa, että saa lukijat tarttumaan seuraavaankin osaan!

Jään innoissani odottamaan mahdollisia jatko-osia/-osaa!

- mörrimöykky
09.10.2013

Minäkin odotin kirjalta enemmän... Kuvat tekivät kirjasta mielenkiintoisen, ja siksi sen ehkä aloitinkin. Luulin kirjan olevan erilainen,keskittyvän enemmän eriskummaallisuuteen pysyen mahdollisen rajojen sisällä. Ehkä vähemmän fantasiaa olisi tehnyt tästä mielenkiintoisemman. Aion kyllä lukea, jos jatkoa tulee!

- Iltaneth
07.03.2013

Odotin kirjalta vähän enemmän. Luulin sitä aluksi jonkinlaiseksi kauhukertomukseksi tms. mutta kyseessä olikin aika tavanomainen fantasiakertomus.

Pidin kyllä paljon kirjan ideasta ja aikasilmukoista, mutta päähenkilöt eivät napanneet, ei yksikään heistä. Juonikin oli mielestäni aika tylsä, ja minun täytyi pakottaa itseni lukemaan viimeiset 100 sivua - ja nekin nopeasti silmäilemällä.

Kirja ei ollut missään vaiheessa kovinkaan yllättävä ja loppukin oli hyvin ennalta-arvattava. Se antaa kyllä mahdollisuuden mielenkiintoisille jatko-osille, ja voisinkin vilkaista seuraavaa kirjaa, jos sellainen tulee.

Kirjasto Ransom Riggs Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille