elo 01
perjantai

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

[klikkaa suuremmaksi]

Lukulistalle

Julkaisupäivä marraskuu 2, 2012
Muokannut Darkki 04.11.2012
Tyyli: fantasia, kauhu

Kustantanut Gummerus. Teoksen alkuperäinen nimi on Dead and Gone.

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Sari Kumpulainen. Sidottu.

YLILUONNOLLISET UUTISET JÄRISYTTÄVÄT MAAILMAA

Kun vampyyrit tulivat arkusta ja paljastivat olemassaolonsa tavalliselle maailmalle, moni ei arvannut, että se oli vasta alkua. Nyt on ihmissusien ja muiden muodonmuuttajien vuoro. Yliluonnolliset piirit jo läpikotaisin tunteva Sookie Stackhouse ehtii huokaista helpotuksesta, kun suuri paljastus otetaan Bon Tempsissa vastaan kutakuinkin hyvin. Mutta sitten Merlotte’s-baarin takapihalta löytyy ihmispuuman ristiinnaulittu ruumis.

Sookie päättää selvittää, kuka murhateon teki ja miksi. Hän ei kuitenkaan arvaa, että samaan aikaan vampyyri- ja ihmissusikuntaakin vanhempi, voimakkaampi ja salaisempi yliluonnollisten olentojen joukko valmistautuu sotaan. Ja Sookie on tässä sodassa aivan liian inhimillinen pelinappula.

Alkemisti ja muita kertomuksia Uneton yö Paholaisen poika (Dampyr, #1) Paholainen käsikirjoituksessa Unensieppaaja Paha saapuu portin taa Kalpea aavistus
 Kirja-arvosteluja (yhteensä 5 kpl)
- TheGinger
16.06.2014

[ juonipaljastuksia ]

Olen aika monta mieltä tästä kirjasta..Heh hee, yllätys, yllätys. Niin rakentavaa mielipidettä minulla kun on, niin annetaan kuulua. Ensinnäkin rakastin tätä kirjaa jollain jännällä tavalla. Tuo "jännä" nyt selittääkin paljon, mutta siis seuraavia huonoja juttuja lukuunottamatta, pidin tästä todella.
No niin, nyt ne huonot jutut. Ensinnäkin minusta tuntuu siltä, että Sookien ajatuksenjuoksu ei ole enää sillä tasolla millä se oli pari edellistä kirjaa. Minua ärsytti suunnattomasti tietyt ajatukset, joita Sookie mietti, ja tuntui, että hänen päätöksensä tallasivat paikoillaan ja olivat ristiriidassa.
Bilin osakkeet nousivat silmissä, mutta Eric oli hieman ärsyttävä sen omistamis juttunsa kanssa.
Pidin siitä, että kirjalla oli taas se yksi juoni, jonka ympärillä pyörittiin, ja mitään turhaa ei oltu sinne väliin tungettu. Erään kuolema suretti minua, mutta enköhän pääse yli siitä...Ehkä parin vuoden päästä ;).

- Janski_
24.09.2013

Ihan huono kirja, mielestäni kirjan lukeminen oli jotain ihan kamalaa. Siis Sookien ajatukset ja kaikki niin on kauheita ja kirjassa ei tapahtunut mitään uutta. Kaikki on lukenut jo edellisissä osissa, jotka on kuitenkin olleet ihan luettavia, mutta tämä kirja oli jotain aivan muuta kun mukavaa luettavaa. Olen todella pettynyt...

- Nage
30.07.2013

Pidin tästäkin sarjan kirjasta, vaikka Sookien asenne onkin hieman ärsyttävä, koska eihän kukaan jaksa "kuunnella" kokoajan siitä kuin aikoo jättää ylikset pois ja jatka normaalia elämää kun se vain ei ole mahdollista.
Muuten kirja oli minusta oikein kiva ja toivottavasti Sookien asenne tästä nyt muuttuisi!

- CCrystal
26.01.2013

Nyt kyllä tuli pohjanoteeraus tälle sarjalle. Jotenkin ei vaan ollenkaan iskenyt ja Sookie oli tässä jotenkin ärsyttävä inisijä.
Oli tämä kyllä vähän mitäänsanomaton verrattuna aiempiin osiin. Petyin.
(Mutta voittaa nämä kirjat kyllä tv-sarjan, joka on mennyt ihan älyttömäksi..)
  (+1 tykkää tästä)

- Q_Black
22.11.2012

Olen vähän pettynyt, että nää viimeisimmät Sookie-kirjat eivät ole edistyneet suuntaan taikka toiseen. Kirjoissa on ollu paljon turhaakin, jotka poistamalla sarjasta olisi saanut lyhyemmän ja ytimekkäämmän. Kaikeksi onneksi tässä uusimassa sentään juonia ei oltu lätkitty montaa yhteen kirjaan vaan oli yksi selkeä juoni ja sitten tapahtumaan sen ympärillä eikä oikeastaan huomannut mitään ylimääräistä säätämistäkään taustalla vaikka olenkin jo ihan sekaisin näiden kanssa kun sarjassa olevat hahmot ovat aivan erilaisia kirjoissa.

Eric kävi tässä kirjassa entistä enemmän hermoon juuri tuon "sinä kuulut minulle" - asenteensa kanssa ja sen, että päätti Sookien asioista tämän tietämättä. Kihisin raivosta aina kun vampyyrin nimi vain mainittiinkin tekstissä. Lisäksi Sookie oli tässä kirjassa taas harvinaisen typerä ja yksinkertainen kuten oli ensimmäisessä kirjassa. Ensimmäisen kirjan jälkeen hahmo alkoi "kasvaa", mutta nyt tyyppi näköjään taantui takaisin idiootin tasolle. Edelleen sitä mieltä, että sarja on rutkasti parempi.
  (+2 tykkää tästä)