Kirjaudu Rekisteröidy

Käyttäjätunnus *
Salasana *
Muista minut

Luo tunnus

(*) kentät ovat pakollisia.
Nimimerkki *

Outolintu

Outolintu (Outolintu-trilogia, #1) /library_link/images/books/6957.jpg

Outolintu

(Outolintu-trilogia, #1)

Julkaistu: tammikuu 16, 2014 (Otava)
Alkuperäinen nimi Divergent

Tyylit: scifi > dystopia, nuoret
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Outi Järvinen. Sidottu. Uusi painos elokuvakannella 2014, nidottu.

Kerron itselleni niin tiukasti kuin pystyn, että näin asiat täällä menevät. Me teemme vaarallisia temppuja ja ihmisiä kuolee. Ihmisiä kuolee, ja sitten me teemme lisää vaarallisia temppuja. Mitä pikemmin pystyn sen seikan omaksumaan, sitä varmemmin selviän hengissä tästä koulutuksesta.

Minä en ole enää varma että selviän hengissä.

Trisin on tehtävä koko loppuelämää koskeva päätöksensä jo 16-vuotiaana. Hylätäkö perhe ja tuttu, vaatimattomien yhteisö ja seurata sydäntään tuntemattomaan? Ensin on tiedettävä, ketkä ovat todellisia ystäviä. Ja mahtuuko rakkaus uuteen elämään lainkaan.

Muokannut Darkki (02.01.2015)
Tietoa kirjailijasta :: Veronica Roth
Veronica Roth

Veronica Roth (s. 1988) on yhdysvaltalainen kirjailija. Hän opiskeli luovaa kirjoittamista Northwestern Universityssa. Rothin esikoisromaanin Outolintu elokuvaoikeudet myytiin ennen kuin hän valmistui collegesta. Outolintu-trilogia valmistui vuonna 2013 ja elokuva julkaistiin 2014.

Outolintu-kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti lähes 40 miljoonaa kappaletta.

Kuva: Mingle Media TV.

Vanhan kulttuurin kurssiLabyrintti (Maze Runner, #1)Tripodien aikaJäljellä (Jäljellä/Toisaalla, #1)Molemmin jaloin
Kirjoittanut The Big Bad Wolf (15.02.2014)

(+4 tykkäystä)

Kirjoittanut Scartti (04.05.2014)

(+3 tykkäystä)

Jonkun suuren sodan päätteeksi ihmiset on jaettu viiteen ryhmään.. Miksi sodittiin ja ketkä soti? Eletään tulevaisuuden Chicagossa.. mites muu maailma? Uskalikot ovat typerän uhkarohkeita, vaatimattomat ärsyttäviä nöyristelijöitä, rehdit ärsyttäviä totuuden torvia, terävät kaikkitietäviä ja sopuisat taisivat viljellä hamppukasveja kaiken muun ohella. Miksi sen kuudennen ryhmän piti elää niin ankeissa olosuhteissa? Koska aikuisten oikeasti ihmiset tajuaa, että ... (lue lisää)
Kirjoittanut Certtu (06.06.2014)

(+2 tykkäystä)

Kävin katsomassa elokuvan ensin, johon rakastuttuani kiirehdin varaamaan kirjan kirjastosta. Odotukset olivat korkealla ja voin jo heti alkuunsa sanoa, että en joutunut pettymään. Luin kirjan yhdessä hujauksessa ja sitä oli vaikea laskea kädestään. Tunnelmaa ei pilannut sekään, että tiesin tapahtumat jo etukäteen. Suuri plussa oli se, että elokuvan tapahtumat noudattivat hyvin pitkälle kirjan tapahtumia. Kirjan juoni oli mahtava. Sitä on monesti verrattu Nälkäpeliin, mutta ... (lue lisää)
Kirjoittanut lolde (18.11.2015)

(+1 tykkäystä)

Juoni tuntui välillä junnaavan vähän paikoillaan, mutta lähti kuitenkin aina taas eteenpäin. Kirjassa oli paljon eri tapahtumia, mutta jotenkin jäin kaipaamaan enemmän mukaansa tempaavaa jännitystä ja kutkuttavia hetkiä, joita ei mielestäni kirjassa ollut loppujen lopuksi paljoa. Juoni ja idea oli kuitenkin hyvä ja viihdyttävä, mutta välillä tuntui erttä jotakin jäi puuttumaan, en vain osaa pukea sanoiksi mikä se jokin on.
Kirjoittanut Frost (24.01.2015)

(+1 tykkäystä)

Mahtava kirja ainoa asia joka jäi harmittamaan oli se, että kirja loppuikin jo päivässä... Joissain vaiheissa tuntui kyllä vähän siltä, että nälkäpeliä oli matkittu ja nimi Neljä hämäsi alussa vähän, mutta nyt se tuntuu mitä luonnollisemmalta nimeltä. Upea kirja, ja seuraavat osat luen aivan varmasti kunhan saan ne käsiini!
Kirjoittanut Wanderer (30.08.2014)

(+1 tykkäystä)

Puolivälissä kirjaa olin aivan innoissani. Loistava! Mutta sitten loppua kohden tapahtui jotain. Tuntui aivan kuin lopusta olisi poistettu jokatoinen luku, tai että kirjailija ei olisi vain jaksanut enää kirjoittaa kunnolla. Olin hyvin pettynyt, aiheesta ja henkilöistä olisi saatu niin paljon enemmän irti.
Kirjoittanut rudi92 (11.03.2014)

(+1 tykkäystä)

Kirja oli kyllä yhtä hyvä, mitä nämä arvotelut täällä ovat luvanneet. Juoni oli kiva ja Tris hyvä tyyppi. Mutta paras hahmo oli - yllätys yllätys - Neljä. Caleb ja muut vaatimattomat olivat tosi raivostuttavia. Se ettei saanut ajatella edes pienissä asioissakaan itseään, oli todella rasittavaa. Kirja jäi mielenkiintoiseen kohtaan ja jään odottamaan sarjan toista osaa.
Kirjoittanut Pyrexia (26.02.2014)

Kirjoittanut rahanpesukarhu (10.03.2016)

Odotin jotain Nälkäpelin tapaista huikeaa sarjaa, koska näitä kahta sarjaa on kuullut verrattavan paljon toisiinsa. Tämä olikin lukemisen arvoinen kirja ja aluksi luinkin sitä aika nopeaan vauhtiin. Loppu kuitenkin lässähti ja teki mieli hyppiä osia yli. Haluan kuitenkin tietää miten tarina päättyy, mutta luulen, että seuraan sen loppuun elokuvien muodossa.
Kirjoittanut LauriK (19.01.2016)

tykkäsin kovasti kirjasta, miljöö on kiinnostava, ja maan mysteerit ja ihmeet saivat minut kiinnostumaan sarjasta. siinä on sopiva sekoitus romanssia ja toimintaa
Kirjoittanut Janski_hah (16.12.2015)

Hyvä kirja, mutta jostakin syystä tykkäsin enemmän elokuvasta.
Kirjoittanut KJK (01.08.2015)

Outolinnun pohjaidea on mielenkiintoinen, ja siksi tähän kirjaan tartuinkin. Mutta. Henkilöt jäävät pinnallisiksi ja mustavalkoisiksi, tapahtumat tuntuvat epäloogisilta ja etenkin päähenkilön luonne tuntuu muuttuvan yhtäkkiä ihan erilaiseksi kuin mitä hahmonkehittely olisi antanut ymmärtää. Eniten kirjassa harmittaa se, että sen idea yltää Suzanne Collinssin Nälkäpelille ja Ally Condien Tarkoitettu-sarjalle, mutta toteutus jää kauas. P.S. Myös loppu oli pettymys...
Kirjoittanut bambi (26.07.2015)

Jees, vihdoin löysin uuden ihastuttavan kirjasarjan! Sain ensimmäisen osan joululahjaksi, ja ahmim sen loppuun samaisena iltana. Kirjassa oli paljon jännitystä, ja Neljä oli vähän erilainen poikaystävä. Pidin kirjasta, suosittelen.
Kirjoittanut Poison Girl (20.07.2015)

Ihan kelpo kirja tämä oli. Idea on hieno ja teksti eläväistä, kaikki jäi hyvin mieleen. Joitain ennalta-arvattavia ja kliseisiä kohtia havaitsin, mutta muuten nautin kirjasta tosi paljon. Leffa odottaa jo hyllyssä katsomista!
Kirjoittanut darlah-01 (18.06.2015)

Kirjan henkilöt ovat hyviä ja mielenkiintoisia. Kirja on ihanasti kirjoitettu ja juoni on mielenkiintoinen alusta loppuun. Tämä kirja kuuluu ehdottomiin suosikkeihini!
Kirjoittanut Mirelle (13.06.2015)

Ei ollut mielestäni yhtä hyvä kuin sen on sanottu olevan, oli tarkoitus lukea toinenkin osa, mutta rehellisesti sanottuna mielenkiinto lopahti. Elokuva oli kyllä parempi, juonihan oli ihan hyvä.
Kirjoittanut ilona_milla (13.04.2015)

Näin Outolinnun elokuvan ennen ku luin kirjan, joten tiesin juonen ennalt. Siks tää ei koukuttanut aivan pahimmalla mahdollisella tavalla, mutta hyvät kirjat on aina nopealukusia. Tulevaisuuteen sijoittuvat tarinat tosiaan aina säväyttää. Idea viidestä eri osastosta, jotka muodostettiin sodan jälkeen, kun ihmisten mielipiteet sodan aiheuttaneista luonteenpiirteistä erosivat toisistaan, on varsin kiehtova. Ite koen, että sopuisa sotii vähän tätä selkeää osasto -jakoa vastaan, ... (lue lisää)
Kirjoittanut inari (09.04.2015)

Kirja oli loistavasti tehty ja kuuluu yksiin ehdotomiin suosikkeihini! Tris ja Tobias olivat ihania hahmoja, eikä kirjassa ollut kuin muutama ennalta arvattava asia. Pidin kohtauksesta kun tris ja Tobias menevät yhdessä Tobiaksen pelkoihin ja heidän välistä juttua oli mielenkiintoista lukea. Suosittelen kaikille!
Kirjoittanut kesyrottafanitus (06.02.2015)

Aivan ihana kirja! Todella hyvin kirjoitettu ja Tris oli hyvä kertoja. Outolintu kuuluu ehdottomasti suosikkikirhoijini. Kirja oli melko nopea lukea ja tavallaan se on sääli. Outolintu on mielestäni tirlogian paras kirja. Suosittelen lämpimästi!
Kirjoittanut Janski_ (18.01.2015)

Tämä kirja oli juuri niin ihana kuin kuvittelinkin. Olin ensin katsonut elokuvan, ja siitä tykättyäni halusin saada kirjan käsiini. Ja se kannatti. En voinut muuta kuin toivoa, että kirja olisi yhtän hyvä kuin elokuva. Kirja oli hyvä. Suosittelen :)
Kirjoittanut Soturiorava (18.01.2015)

Pidin kirjasta todella paljon ja aion lukea seuraavatkin kirjat. Pidin tästä yhtä paljon kuin Nälkäpelistäkin ellen jopa enemmänkin. Suosittelen
Kirjoittanut Hermione Granger (14.01.2015)

Rrrrrakastan kirjaa! Se on ihana! Suosittelen kaikille. Katsokaa myös elokuva.
Kirjoittanut Swordsman (13.01.2015)

Kirjoittanut Karajishi (01.11.2014)

Aivan mahtava kirja! Parhaita mitä olen lukenut pitkiin aikoihin ja se on aika paljon sanottu se. Ennen en ole kamalasti pitänyt tästä dystopia ajatuksesta ja olen jotenkin ajatellut, että se on sellaista star wars meininkiä, enkä siksi aluksi ollut kovinkaan kiinnostunut kirjasta. Luin kirjan englanniksi ja mainittakoon samalla, että se oli ensimmäinen kirja minkä olen koskaan lukenut englanniksi. Alussa tarkoituksenani oli vain parantaa englannin kielen taitoani ja otin kirjastosta ... (lue lisää)
Kirjoittanut Ventovir (19.10.2014)

Ensimmäistä kertaa elokuva on parempi kuin kirja. Kirjailija olisi saanut tästä aiheesta kirjoitettua niin paljon enemmänkin, mutta kirja on lyhyt. Olihan tämä ihan luettava ja viihdyttävä, mutta ehkä minä olen vain liian vanha tälle -.-'
Kirjoittanut Jessie Sundblad (11.10.2014)

En osannut odottaa mitään tältä kirjalta, mutta kun luin, niin tarina veti puoleensa ja sitä oltiinkin jo toisessa maailmassa.Jotkut asiat olivat kyllä ennalta odotetettavissa, mutta se on sen nuortenkirjan juttu. :)
Kirjoittanut LittleJane (03.09.2014)

Outolintu. Nimikin kuulosti jo hyvälle. Kirja muistutti alussa hyvin paljon Nälkäpeliä mutta se muuttui pian. Tris ja Neljä, miksi rakkauden täytyy syntyä niin nopeasti? Eikö voida ensin ihastua ja tutustua. Ei, se on liikaa vaadittu. Mutta joka tapauksessa tykkäsin. Lukekaa jos tykkäätte Nälkäpeleistä. En itse hallunnut edes lukea tätä kirjaa mutta oli halvalla ja oli pakko ottaa.
Kirjoittanut Andatar (17.08.2014)

Kirjoittanut Immortal (10.08.2014)

Ihana! Tää yllätti mut täysin, koska yleensä en pidä scifistä niin paljon mutta tää....<4 olen rakastunut. Kirjassa on taitavasti sekoitettu väkivalta ja rakkaus!!
Kirjoittanut Ida (01.08.2014)

Todellakin tykkäsin tästä! Itseasiassa tooooodella paljon! Tämä oli erillaista ja jopa rankempaa tekstiä kuin muissa lukemissani kirjoissa. (Jos nälkäpeliä ei oteta mukaan) Tris oli todella mielenkiintoinen hahmo. Olen usein törmännyt pieniin ja vaatimatomiin hahmoihin jotka yleensä osoittautuvat rohkeiksi, erityisiksi ja erillaisiksi miltä päälleppäin näyttää. Pidin Trisistä paljon. Tris ja Neljä... Niin ihana pari :) Pidin Neljästä todella paljon myös. Juoni ... (lue lisää)
Kirjoittanut Saru (23.07.2014)

Pidin kirjasta kovasti. Kansi toi mieleen Nälkäpelin joten minulla oli vähän ennakkoluuloja, sillä minulla Nälkäpeli kirjat eivät nappaa (samoin elokuvat). Joka tapauksessa kirjan päähenkilö oli raikas ja mielenkiintoinen. "Lopputaistelu" oli vähän äkkinäinen, mutta silti yllättävä. Pitäisi vielä katsoa leffa, sillä päätin lukea kirjan ennen itse elokuvaa!
Kirjoittanut Kiiuski (21.07.2014)

Luin kirjan ensimmäisen kerran muutama kuukausi ennen elokuvan julkaisua, koska elokuva kiinnosti päätin lukea myös kirjan. Tykästyin kirjaan heti vaikka suomennosta oli hieman huvittavaa lukea.. Nyt sain eilen loppuun kirjan englanniksi ja ihmettelen miten se on voitu suomentaa?! Alkuperäisessä teoksessa selitetään asioita paljon pidemmin ja mutkikkaammin kuin suomennoksessa. Joten jos ajattelit kirjan lukea LUE SE ENGLANNIKSI!! Mutta siis itse kirjasta: Kirja oli koko ajan ... (lue lisää)
Kirjoittanut Rauros (06.07.2014)

Pidin kirjasta sillä se ei junnannut paikkallaan niinkuin useat lukemani kirjat...! Kun luin kirjaa huomisin aika monessa kohtaa että se kyllä vähän muistutti Nälkäpeliä. Mutta eihäm se haitannut hirveästi! Ja en ole nähnyt elokuvaa vielä mutta kyllä minä sen vielä saan käsiini!
Kirjoittanut Ayala (03.07.2014)

Kirja oli mielenkiintoinen ja sen luki nopeasti haluamatta laskea kirjaa käsistään. Pidin päähenkilöistä, maailma oli luotu hienosti ja juoni kulki hyvin eteenpäin, mutta jotain jäi puuttumaan. Toisin sanoen kirja oli mukavaa luettavaa, muttei yltänyt aivan lempikirjojeni tasalle. Juonesta jäi puuttumaan jotain ja se jätti kirjan hieman latteaksi. Lisäksi osa suomennetuista sanoista häiritsi (esimerkiksi sanat "tönkkö" ja "divergentti" sekä nimi "Neljä"). Odotan kuitenkin innolla seuraavia osia!
Kirjoittanut DarkAngel (25.06.2014)

Ei mitään hajua siitä, että miks haluan koko ajan tunkea pääni täyteen dystopiaa? :D Luin englanniksi kyseisen kirjan eikää kauaa mennyt! Kirja oli paljon parempi kuin elokuva (kuten aina). Itse kirjasta: jokin dystopioissa vaan kiehtoo. Vaikka on monen suusta kuullut Divergentin muistuttavan suunnattomasti Nälkäpeliä (olen lukenut kaikki 3) niin en itse kyllä lukiessani huomannut kertaakaan ajattelevani Nälkäpeliä. En voi sanoa että Tris olisi mikään 1. suosikki hahmoni, ... (lue lisää)
Kirjoittanut Saki (25.06.2014)

Luin tämän kerralla alusta loppuun ja en pettynyt. Erittäin hyvä kirja ja juoni kulki sujuvasti. Hahmoihin oli helppo samaistua ja Tris oli sopiva päähenkilö. :) Jatko-osa on lukulistalla heti kun saan sen käsiini.
Kirjoittanut Kirjakaapin tyttö (18.06.2014)

Huh! Vihdoinkin sain tämän odotetun kirjan luettua. Minusta tuli kyllä totaalinen fani heti kättelysä. Pidin siitä, että taas oli keksitty eräänlainen uusi maailma. Eri osastot kuvailtiin tarkasti ja hienosti. Pystyin elävästi kuvittelemaan vaatimattomien elämäntavan, terävien terävät ja pistävät katseet, uskaliaittein rohkeat tyylit. Veronica Roth osasi myös kuvailla Trisin tunteet aina tiettyihin tapahtumiin. Ahdistuin itsekkin vaatimattomien elämäntyyliin ja minun teki ... (lue lisää)
Kirjoittanut zaza (12.06.2014)

Noloa myöntää, mutta en ole vielä lukenut kirjaa, vaan olen katsonut elokuvan... Mutta elokuva oli mahtava ja olen kyllä pian lukemassa kirjankin!
Kirjoittanut Kirassiina (27.05.2014)

Outolintu-kirja on erittäin mielenkiintoinen. Juoni kulkee hyvin eikä junnaa missään vaiheessa. Ryhmät joihin ihmiset jaetaan ovat aivan ääripäitä, ei kukaan voi olla ainoastaan uhkarohkea tai ainoastaan nöyrä. Ihminen on vähän kaikkea, ehkä jotain enemmän kuin toista, mutta luulisin kumminkin että outoja lintuja olisi melkein, joka kulman takana. Tris on hieno hahmo, johon melko helppo samaistua. Kirjan kiinnostavin hahmo on kumminkin Trisin äiti, jonka menneisyydestä ... (lue lisää)
Kirjoittanut suski (16.05.2014)

Luin Divergentit alunperin englanniksi, koska suomennus ei ollut vielä ilmestynyt (enkä silloin tiennyt, tulisiko edes suomennosta). Myöhemmin olenkin ollut siitä erittäin kiitollinen, sillä itse en ollenkaan tästä kirjan suomennoksesta tykkää. Suosittelen lukemaan Divergentin englanniksi, jos suinkin pystyy - kirja on yllättävän helppo lukea myös alkuperäiskielellään. Kirjasarja ylipäätään on kuitenkin yksi suosikeistani, ja Tris yksi lempipäähenkilöistäni. Itse en ... (lue lisää)
Kirjoittanut BlackRose99 (07.04.2014)

Ehdottomasti paras näistä kirjoista! Luin kirjan yhdessä hujauksessa. Kirja oli erinomainen ja päähenkilöön oli helppo samaistua. Juonesta olisi voinut tehdä vähemmän arvattavan. Kaikista enten pidin neljästä. Olen menossa katsomaan elokuvan lähiaikoina ja odotukset ovat aika korkeilla. Toivottavasti elokuva on uskollinen kirjalle.
Kirjoittanut Niksu (02.04.2014)

Luin tämän kirjan tänään loppuun. Alussa kirjan sävy oli jotenkin valju, tapahtumat kulkivat eteenpäin merkityksettöminä, selittämättöminä ja miljöö tuntui kamalan ahtaalta. Kuin 'lasipallo', ajattelin. Aloin kuitenkin pitämään tarinasta ja jopa päähahmosta, lopulta. Kirjassa lapset harjoittivat valtavasti väkivaltaa, mikä oli hieman outoa, varsinkin Trisin osalta, joka oli Vaatimaton syntyperältään. Oli epäuskottavaa, kuinka nopeasti hän sopeutui tuollaiseen ... (lue lisää)
Kirjoittanut M-girl (29.03.2014)

Sain kirjan lahjaksi ja lukaisin sen sitten samana iltana. Juoni oli mukaansa tempaava ja henkilöhahmot ihania! Myös tarina oli omalaatuinen ja maailma luotu hyvin.
Kirjoittanut Hemlit (24.03.2014)

Outolintu oli yksi parhaista kirjoista joita olen ikinä lukenut!! Se muistutti paljon Nälkäpeiä, mutta oli vielä parempi!! Rakastuin Neljään heti ja kirja oli mukaansa tempaava! Trisiin oli helppo samaistua. Suosittelen kirjaa kaikille!!
Kirjoittanut -Veera- (15.03.2014)

Huomasin elokuvateatterissa julisteen tästä tulevasta elokuvasata ja olin nähnyt kirjastossa tämän kirjan.. Lainasin sen ja kirja oli tosi mukaansa tempaiseva! Tris on mahtava! Pidin Neljästä todella paljon. Hän oli salaperäinen... Odotan jo elokuvaa Ja seúraavia osia tosi paljon!
Kirjoittanut Ruttola (12.03.2014)

Kirjoittanut Q_Black (26.02.2014)

Silloin kuin ensimmäisiä elokuvauutisia alkoi ilmaantua tämän trilogian tiimoilta mietiskelin miten kivaa olisi jos tämän saisi suomeksi luettua. Noh, rukoukseni kuultiin! Outolintu on minusta hyvin erilainen kuin muut tähän genreen sijoittuvat kirjat. Ehkä se johtuu suurilta osin siitä ettei päähenkilö ole täysi nössykkä. Tris on kovapää, joka ei pelkää ottaa iskuja vastaan eikä jää murehtimaan turhanpäiväisyyksiä. Samaan aikaan hänessä kuitenkin on kaikkien ... (lue lisää)
Kirjoittanut MustaParonitar (20.02.2014)

Mahtava kirja! Ihailin paljon kirjan päähenkilöä, Tris oli inhimillinen, pidettävä ja häneen oli helppo samaistua. Teksti oli sujuvaa ja nautin jokaisesta lukuhetkestä. Suosittelen KAIKILLE
Kirjoittanut Reta Anna Maria (17.02.2014)

Oli mukavan virkistävää lukea nuortenkirjaa, jossa päähenkilökin pystyi käyttäytymään epämoraalisesti. Nautin kirjassa suuresti päähenkilön Tristin kehityksestä
Kirjoittanut Riley Charlotte (12.02.2014)

Mielenkiintoinen kirja tulevaisuudesta. Tris oli tosi miellyttävä ja kiinnostava hahmo. Neljä taas oli vähän salaperäinen ja semmoinen kiltti. Aluksi ei kyllä tiennyt mikä se divergent oikeen on mutta loppua kohden se kyllä selvisi. Tämän kirjan ahmin vähän liian nopeasti, pitäisi opetella nauttimaan lukemisesta. Odotan innolla seuraavia osia ja myös tulevaa Divergent elokuvaa!
Kirjoittanut Radioactive (08.02.2014)

Kun tämän kirjan aloittaa sitä ei voi päästää käsistä(ainakin minulla on niin). Suosittelen tätä kirjaa ja aion lukea toiset osat heti kun ne tulevat.
Kirjoittanut Nage (30.01.2014)

Siis todella koukuttava kirja, jota oli todella kiva lukea! Trish oli siitä kiva hahmo, että hänellä ei kaikki onnistunut heti täydellisesti eikä hän ollyt sellainen täydellinen nynny "ei saa satuttaa ketään"-asenteella. Ihana trilogian aloitus ja aionkin lukea jatko osat heti englanniksi!!
Kirjoittanut Li (28.01.2014)

Paikalla 4 jäsentä ja 49 vierailijaa: