Nukkemestari

@ Paula Silvonen
Nukkemestari - Paula Silvonen 8.40   23

Sidottu, kansipaperi.

Satu, joka lumoaa aikuisen. Tämän luettuasi katsot ihastuttavia marionetteja toisin silmin – pelonsekaisella kunnioituksella, pieni epäilys sydämessäsi. Kuka vetää sinun naruistasi?

"Kukapa ei olisi kuullut kerrottavan, että kaupungissa oli suuria nukkemestareita, joiden marionetit olivat melkein eläviä. Olin nähnyt esityksiä, joiden nukkeja oli helppo kuvitella sellaisiksi taikakaluiksi. Nukkemestarit eivät myöntäneet eivätkä kieltäneet huhun todenperäisyyttä ja vain alalle vihityt pääsivät koskettamaan heidän marionettejaan. Mutta miksi sellainen kallisarvoinen marionetti olisi ollut nekromantikkojen killan tunkiossa?”

Pieni paholaisnukke muuttaa Tuhkan elämän. Marionetti tuo hänelle ystävyyttä, intohimoa ja rakkauden taiteeseen. Mutta rakkaudella kuten taiteellakin on kallis hinta.

Pappi Loew vartioi kaupungin moraalia inkvisition rautaisen nyrkin ja väkivahvojen golemien avustuksella, ja muistelee salaa kauan sitten taakse jäänyttä rakastettuaan.

Tuhkan ja Pappi Loewin kohtalot kietoutuvat toisiinsa kudelmassa, jonka väri on verenpunainen. Kuka pitelee lankoja käsissään, kun näytelmän kulissina on koko kaupunki? Ja kuka on Marionettimies?

Nukkemestari on aikuisten synkkä satu, joka vetää lukijan taianomaisen nukketeatterin maailmaan. Kauhuromantiikan piirteistä ammentava tarina kertoo rakkaudesta, taiteesta ja vallasta.

Kirja julkaistu maaliskuu 23, 2016 (Myllylahti)
Tietoja muokattu huhtikuu 8, 2016