Kirjasto Ray Loriga Tokio ei välitä meistä enää
huhti 25
perjantai

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

[klikkaa suuremmaksi]

Luen nyt

Lisää arvostelu

Lisää suosikiksi

Lukulistalle

Tokio ei välitä meistä enää

(Like-scifi)

Julkaisupäivä 2002
Muokannut Jussi 13.10.2013

Kustantanut Like. Teoksen alkuperäinen nimi on Tokio ya no nos quiere.

Alkuteos ilmestynyt 1999. Suomentanut Päivi Paappanen. 1. painos: Like, 2002. Kansi: Eliza Karmasalo. Nidottu. 2. painos: Like, 2004. Like-pokkari. Nidottu.

Tähtivaeltaja-palkinto 2003.

Lähitulevaisuuteen sijoittuva, tieteiskirjallisuuden teemoja lähestyvä tarina laillistetun huumeyhtiön edustajasta, jonka myymä aine auttaa unohtamaan muistot. Kauppias matkustaa ympäri maailmaa tapaamassa asiakkaitaan, jotka kaikki haluavat yhtä kiihkeästi unohtaa, ja kääntyy itsekin tuotteensa puoleen unohtaakseen onnettoman rakkauden. Ylenmääräinen käyttö johtaa lopulta luhistumiseen ja kaikkien muistojen katoamiseen.

Tokio ei välitä meistä enää on rakkausromaani, matkakirja, lohduton kuvaus kemiallisten aineiden leimaamasta lähitulevaisuudestamme ja syvällinen tutkielma tunteiden leppymättömästä tyranniasta. Perustaltaan conradilainen matka on sijoitettu täysin uuteen ja erilaiseen ympäristöön ja kontekstiin. Tuloksena on teos, joka yhdistää klassisen kirjallisuuden edistykselliseen kertomustekniikkaan. Kirjaa on sanottu sekoitukseksi tieteiskirjallisuutta ja nouveau romania.

Kirja-arvosteluja:

”Ray Loriga on kotimaassaan Espanjassa iso nimi. Sitä en yhtään ihmettele, sillä hänen tekstinsä on huoliteltua, omaperäistä ja aivan jumalattoman evokatiivista.” – Hannu Blommila, Tähtivaeltaja

”Loriga rakentaa syvällisen, muistin ja unohduksen merkitystä pohtivan tarinansa ilmeikkäällä, proosarunoa lähestyvällä kielellä, sujuvilla lauserakenteilla ja nokkelilla tekstiratkaisuilla ja sovittaa silti kertomuksen uskottavasti muistinsa menettäneen huumediilerin suuhun.” – Kaleva

”Lorigan raaka tarina onnellisesta kemian globaalista kauppiaasta on todempi kuin uskaltaa uskoa.” – Seppo Turunen, Kainuun Sanomat

”Kielellisesti Lorigan teos on vahva taidonnäyte, jonka kiihkeän runollinen kerronta tempaisee maailmoihinsa, ympäristöihin, jotka voi melkein maistaa kielenpäällään. Jopa pienet ja irrallisen oloiset yksityiskohdat on pakattu täyteen merkityksiä sekä absurdejakin vertauskuvia. Tulos on yhtä romaania suurempi kirjallinen kokemus.” – Toni Jerrman, Helsingin Sanomat

”Lorigaa pidetään Euroopassa modernina Camus'na, kulttikirjailijana, uutena kirjallisena tähtenä.” – Cover Magazine

”Loriga kulkee Philip K. Dickin ja William Burroughsin jalanjälkiä.” – Vesa Sisättö, Ilta-Sanomat

Tähtiaika Kadonnut maailma Pääteasema Bronks Kuu on julma Avaruuden portti Hirviökoirien elämä
 Kirja arvosteluja (yhteensä 1 kpl)
- Morgan Blood
24.09.2011

Lorigon tapa kirjoittaa viimeisteltyä tajuntaa on kiinnostava ja tarttuva, jos on lukijana tyyppiä, että vapaa muoto tuntuu hyvältä. Itse kuulun tähän kategoriaan, ja tämä kirja on hieno taidonnäyte tyylistä.

Itse tarina, lähitulevaisuuteen sijoittuva trippityylinen vaihtoehto todellisuudelle, on kiinnostava tapa tarttua yksinkertaiseen hylkäämisen kokemukseen. Ensimmäinen osa kirjaa taustoittaa päähenkilön nykyisyyttä ja lopputulosta tarinalle, mikä on tapahtunut aikaisemmin, joten kirja vaatii hieman keskittymiskykyä ja kokonaisuuksien hahmottamista. Mutta jos virtaviivainen seikkaileminen on alkanut kyllästyttää, tämä toimii.

Minuun osui ja upposi.
Tykkää