Kuolontuoksu

@ Robin Jarvis
Kuolontuoksu - Robin Jarvis 7.72   49

Alkuteos ilmestynyt 2001. Suomentanut Susanna Paarma. Kannen kuva: Robin Jarvis. Sidottu.

Kuolontuoksu avaa uuden, hätkähdyttävän fantasiatrilogian ja suuri seikkailu käynnistyy.

Elisabeth Tudorin ihmeellisen hallituskauden vuonna sataseitsemänkymmentäkahdeksan alkoi eräs pitkä kesäilta olla lopuillaan.

Oli kesäkuun viides Glorianan kalenterin mukaan ja pienimmällä niistä kahdestatoista leijuvasta saaresta, joista Suffolkin kreivikunta muodostui, varjot venyivät syvinä ja tummina Wuttonin maakartanon ympärillä.

Tähän avaruudessa kelluvaan saareen jossa on vain mekaanisia eläimiä ja arkaaista teknologiaa törmää alus, joka tunkeutuu saarta suojaavan kannen läpi. Palavasta aluksesta kompastelee ulos olento ja putoaa maahan. Hän on Iribiasta kotoisin oleva Brindle, joka elää tuoksuista. Onko salaperäinen Brindle enkeli vai paholainen ja mitä hänen tulonsa tulee merkitsemään koko Englandialle?

Kirja julkaistu 2002 (Tammi)
Alkuperäinen nimi Deathscent
Kristallivankila (Deptfordin hiirten seikkailuja #2) 6.66   30
Pimeyden kutsu (Deptfordin hiirten seikkailuja #1) 6.46   33

Denizen
marraskuu 22, 2007

Tämä kirja oli vaikuttava. Itse en olisi kirjaan koskenut, mutta sattumalta se minulle laitettiin luettavaksi, ja tähän olen tyytyväinen. Kirjaa lukiessa tulee usein olo, että onkohan tuotakin mietitty, mutta hassua kyllä, yleensä on. Myöhemmin aina kirjassa selitetään jokin mitä itse ihmetteli. Tietyllä tapaa välillä tuntuu, että teksti ei ole aivan luontevaa. Sitä on vaikea selittää... Yksi hämmentävä seikka on nopeat näkökulmanvaihdokset, ilman riviväliä saattaa vaihtua äkkiä kertomaan mitä tapahtuu aivan muualla, ja sitten seuraavassa kappaleessa (jälleen ilman riviväliä) ollaan jo takaisin. Mutta se miten kaikki loppujen lopuksi perustellaan, lukuun ottamatta muutamia pieniä seikkoja, on ehdottoman hienoa. Minä nautin tästä kirjasta, ja luin sen aika lailla kerralla. Suosittelen ehdottomasti.

Anna Sippola
Anna Sippola