Noviisi 2015 -kirjoituskilpailu (Tulokset julki!)

• Pasi Koo hahmo Kirjoittaja
  • Pasi Koo
    Peto
07.04.2015 18:47 #1 :: Pasi Koo
Noviisi 2015 -kirjoituskilpailu (Tulokset julki!)
Hei kaikki.

Noviisi eli 13-17-vuotiaiden oma scifi- ja fantasianovellien kirjoituskilpailu tulee taas. Tekstien enimmäispituus on tuttu viisi sivua ja novellien deadline on 30.6.2015. Tuomaristo on uudistunut ja siinä istuvat viimekertaisen voittajakolmikon ohella kirjailijajäseninä J.S. Meresmaa sekä Marko Hautala.

Lisätietoa:
noviisi.blogspot.fi/

Sanaa saa levittää, etenkin jos kaveri- tai tuttavapiiristä sattuu löytymään äidinkielenopettajia tai muuten kirjoittavien nuorten parissa toimivia ihmisiä. :-)
Muokannut 18.12.2015 03:22 Rinja

07.04.2015 19:05 #2 :: Rinja
Noviisi 2015 -kirjoituskilpailu
Nooo niin! Nyt minä komennan kaikkia teitä alle 18-vuotiaita kirjoittajia, joiden kanssa Noviisista on ollut puhetta (ja myös teitä, joiden kanssa ei!), osallistumaan tähän niin kuin olisi jo :wink: Olisi mahtavaa lukea hyviä tekstejä.

Osallistujien määrähän oli etenkin viime kerralla todella pieni - vaivaiset 17 kirjoittajaa - joten maine ja mammona ovat aivan käsienne ulottuvilla!
Tykännyt: Reta Anna Maria

07.04.2015 19:39 #3 :: Pianisti
Noviisi 2015 -kirjoituskilpailu
Tottelen Rinjaa, jos en pärjää isojen poikien kisassa eli Novassa. Jos jatkoonpääsystä siis tulee tietoa ennen Noviisin deadlinea... Onhan tämä viimeinen mahdollisuuteni osallistua.

07.04.2015 20:44 #4 :: Rinja
Noviisi 2015 -kirjoituskilpailu
^ Mikä estää pyöräyttämästä toista tekstiä tähän? Eritoten kun Novaan on tullut 191 tekstiä, eli taso on mitä ilmeisimmin vähintään yhtä huikaisevan kova kuin viime vuonna (jolloin tuli se ennätykselliset 198 tekstiä). Ei sillä että epäilisin erityisesti sinun taitojasi, vaan epäilen kyllä ihan kaikkien :smile: Eritoten voittaja oli viime vuonna aivan käsittämättömän kova, ja kyllä se sitä voi tänäkin vuonna olla. Aivan uskomattoman hyviä tekstejä jäi viime vuonna myös sijoittuneiden ulkopuolelle (nimimerkki "Ikuisesti katkera siitä, ettei kakkossuosikkini saanut tuomaristolta sijoitusta edes kympin sakkiin" :P).

Ja jos taas käy niin, että Novassa pärjäät, niin miksipä ei putsata pöytää Noviisissakin? :wink: Kannattaa muuten huomata, että Noviisin sivurajoitus on aika tiukka, joten jos haluaa (jatkoonpääsemättömän) Nova-tekstinsä lähettää siihen, kyseessä pitäisi olla verrattain lyhyt teksti.
Muokannut 07.04.2015 20:45 Rinja

07.04.2015 21:20 #5 :: Xerion
Noviisi 2015 -kirjoituskilpailu
Pakkohan sitä on yrittää. Ainakin siitä saa rakentavaa palautetta. Luulisin.
Pitää vain hyvä aihe saada keksittyä. Pituusraja voi tosin aiheuttaa jonkinmoisia ongelmia. Aikaa silti onneksi on. :cheesy:

08.04.2015 07:00 #6 :: Xerion
Noviisi 2015 -kirjoituskilpailu
Säännöistä jäi nyt jotain epäselväksi. Siis en saa julkaista novellia missään verkossa tai kirjallisena, mutta saanko luetuttaa sen ennen kilpailua esim. kavereilla ja äidinkielenopettajalla?

08.04.2015 12:41 #7 :: Rinja
Noviisi 2015 -kirjoituskilpailu
Totta kai saat, ja hyvä vain jos luetutat :smile: Julkaisulla viitataan siihen, että novelli olisi jossain kaiken kansan saavutettavissa ja luettavissa, kuten esimerkiksi Risingilla.
Tykännyt: Xerion

08.04.2015 22:02 #8 :: Celestine
Ehkäpä minäkin osallistun.. Heti kun vaan aiheen keksin :smile:

08.04.2015 22:51 #9 :: Rinja
Noviisi 2015 -kirjoituskilpailu

Celestine kirjoitti: Sivurajoitus, huihyi. Pelottaa. Mulla kun on paha tapa lähteä rönsyilemään... :blush:

Tämä onkin siis hyvä tilaisuus harjoitella sopivan pienen idean keksimistä :wink: Harmillista, että meidän Leirinuotiomme on nykyisin melko kuollut ja kirjoitusprojektejakin on yhä vähemmän, koska paras opetus, jonka aikoinani niiden kautta sain, oli nimenomaan tarpeeksi pienten ideoiden keksiminen. Jos siis keksii hienon idean mutta kirjoittaessa huomaa, ettei se oikein tähän mukavasti mahdu, niin kannattaa mieluummin rukata ideaa rankalla kädellä tai vaihtaa koko idea kuin puristaa se liian iso idea väkivalloin viiteen sivuun. Olen käsittänyt, että aiempien vuosien Noviiseissa kirjoittajilla on ollut aika paljon juuri tätä ongelmaa, joten kisassa voi loistaa edukseen jo ihan sillä, että välttää tämän sudenkuopan :smile:

Toisaalta kannattaa toki muistaa, että siinä pienemmässäkin ideassa olisi hyvä olla jokin juonellinen koukku, jotta novelli ei jää pelkäksi tunnelmapalaksi. Vaikeita asioita, vaikeita asioita.

09.04.2015 15:29 #10 :: Xerion
Noviisi 2015 -kirjoituskilpailu
No nyt on kilpailusta ilmoitettu kouluni äidinkielen opettajille, joten kohta koulun seiniltä pitäisi löytyä ilmoituksia. :cheesy:

• StaCa hahmo
  • StaCa

11.04.2015 13:41 #11 :: StaCa
Noviisi 2015 -kirjoituskilpailu
Tosiaan, viisi sivua on niin lyhyt mitta, että kaikenlainen kovin eeppinen fantasia tai laaja avaruusscifi taipuu siihen huonosti. Se ei tarkoita, etteikö fantasiaa tai avaruusscifiä saisi kirjoittaa. Mutta jos kaksi sivua menee maailman kuvaamiseen ja sen lainalaisuuksien selvittämiseen, homma ei toimi.
Kannattaa katsoa aihetta lähempää. Suurennuslasilla. Onko kaiken taustan selvittäminen välttämätöntä? Sanoo vain sen, mikä on tarinan ymmärtämisen kannalta pakko.

19.05.2015 21:55 #12 :: Rinja
Noviisi 2015 -kirjoituskilpailu
Hei kaikki alle 18-vuotiaat, muistattehan tämän! Kuulemma sekä tekstejä että kyselyitä teknisistä seikoista on tullut tähän mennessä selkeästi vähemmän kuin kovimpina osallistujavuosina, joten arvailen tosiaan olevan hyviä mahiksia pärjätä! Deadlinehan on siis 30.6., joten kirjoitusaikaa alkaa kohta olla enää kuukausi.
Muokannut 19.05.2015 21:57 Rinja

22.05.2015 22:19 #13 :: Pianisti
Noviisi 2015 -kirjoituskilpailu
Näyttää siltä, että osallistun tähän.

Mitä tänä iltana tapahtui:

Klo 18: Alan kirjoittamaan ilman suunnitelmia Noviisia varten.
Klo 18-21.45: Kirjoitan ja syön siinä välissä palan kakkua.
Klo 22-23: Kolme ihmistä lukee lähes valmiin novellini, joka on vain 500 merkkiä ylimittainen.

Ikinä ei ole ollut näin tiivistä kirjoitus- ja koelukuaikataulua.

23.05.2015 11:23 #14 :: Pianisti
Noviisi 2015 -kirjoituskilpailu
Täytyykö ikä/syntymäaika ilmoittaa, kun novellin lähettää kilpailuun, ja jos pitää, mihin se laitetaan? Entä postiosoite?

• StaCa hahmo
  • StaCa

24.05.2015 02:17 #15 :: StaCa
Noviisi 2015 -kirjoituskilpailu

Voihan sen laittaa. Ihan siihen sähköpostin tekstikenttään. Siis EI kilpailutekstitiedostoon.

• Pasi Koo hahmo Kirjoittaja
  • Pasi Koo
    Peto
28.05.2015 16:06 #16 :: Pasi Koo
Hei.

Tässä ketjussa esitettyihin kysymyksiin tulikin jo edellä vastaus, mutta kommentoinpa kisan sihteerinä minäkin. Oikea paikka yhteystiedoille on tosiaan sähköpostin varsinainen tekstiosuus, ns. body text.

Oleellisin yhteystiedoista on nimen ohella juurikin postiosoite, koska kisassa on kirja- ja lehtitilauspalkintoja. Kannattaa myös varmistaa että tekstin laittaa siitä sähköpostista, jota myöhemminkin käyttää.

Tuo syntymävuosilisäys on kuitenkin ihan hyvä idea, joten se on nyt myös tuolla säännöissä:

"Ilmoita sähköpostin leipätekstissä koko nimesi, osoitteesi ja syntymävuotesi."

Jatkossa kisaan liittyvät tekniset kysymykset kannattaa tosiaan laittaa kisan osoitteeseen sähköpostitse (joita sinne toki tuleekin), Noviisista kun on tiedotettu aika monella foorumilla, eikä toimitsijoilla millään ole mahdollisuuksia päivystää niillä. :wink:

Komppaan myös edelläsanottua tekstin tiiviydestä. Novellin ideana on olla napakka paketti ilman mitään löysää. Tekstiä ei kannata aloittaa maailmankuvauksella tai päähenkilön elämäntarinalla vaan mennä suoraan asiaan, vaikkapa aloittaa tarina keskeltä kohtausta.

Tästä ja monesta muustakin asiasta löytyy lisää tietoa Nova-kilpailun uudenuutukaisesta kestoyleispalautteesta, jonka jokaisen Noviisiinkin osallistumista pohtivan kannattaa lukaista:

www.tsfs.fi/?toiminta/nova/kestoyleispalaute.html
Muokannut 28.05.2015 16:11 Pasi Koo

20.06.2015 17:27 #17 :: SurrealPartisan
Noviisi 2015 -kirjoituskilpailu
Päiväkausien vatvonnan jälkeen sain viimein idean ja aloin kirjoittaa. Sitten huomasin jättäneeni toistuvasti huomiotta, että olen useita vuosia liian vanha osallistumaan :lol:

Ei siinä mitään, novellin kirjoittaminen jatkukoon ilman kilpailupaineita. Onnea ja menestystä niille, jotka tähän osallistuvat.

20.06.2015 17:34 #18 :: Rinja
Noviisi 2015 -kirjoituskilpailu
^ Voi hitsi! Onneksi on kuitenkin monia muitakin kilpailuja, joita varten sinulla on nyt aikaa hioa novelliasi timantiksi :wink:

Niin ja tosiaan, muistutuksena kaikille teille jotka sääntöjen mukaan saavat osallistua tähän: osallistumisaikaa jäljellä reilu viikko! Pankaahan parastanne!
Muokannut 20.06.2015 17:36 Rinja

06.07.2015 05:38 #19 :: Rinja
Noviisi 2015 -kirjoituskilpailu

13-17-vuotiaille suunnatun Noviisi 2015 -kirjoituskilpailun deadline umpeutui kesäkuun lopussa, ja esiraati on aloittanut työnsä.

Kilpailuun lähetettiin tällä kertaa 25 tekstiä 19 kirjoittajalta. Tänäkin vuonna kisa oli enemmän tyttöjen kuin poikien suosiossa, sillä poikia osanottajissa oli vain kaksi kappaletta. Kirjoittajien maantieteellinen jakauma oli jälleen tasainen, ja isompien kaupunkien voi sanoa olleen kisassa jopa aliedustettuina.

Merkillepantavaa on, että lähettyjen tekstien määrä on vain täpärästi enemmän kuin viime kerralla, jolloin kilpailuun otti osaa 17 kirjoittajaa 22 tekstillä, siitä huolimatta että tänä vuonna kisasta tiedotettiin nyt enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Noviisin esiraadin muodostavat tällä kertaa Jenni Hirvonen, Pasi Karppanen ja Taru Hyvönen. Kysymykset esiraadin luku-urakan ja kisan etenemisestä laajemminkin voi ohjata osoitteeseen noviisikilpailu(at)gmail.com.

Noviisi 2015:n järjestäjät kiittävät kaikkia kilpailuun osaa ottaneita!

Lisätietoja: noviisi.blogspot.fi/2015/07/noviisi-2015-esiraativaiheessa.html

Muokannut 06.07.2015 05:39 Rinja
Tykännyt: Reta Anna Maria

13.07.2015 20:36 #20 :: Celestine
Noviisi 2015 -kirjoituskilpailu
Olisiko kellään tietoa, ilmoitetaanko esiraadista läpipääseet tekstit veilä kesän aikana vai meneekö sekin syksyyn?

Valvojat: IivariDyn