05.10.2014 20:59 #1 :: Kirjakaapin tyttö
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Ostatteko te kirjanne, vai lainaatteko ne mieluumin kirjastosta. Jos lainaatte kirjat mieluumin, mikä on syynä?

Itse lainaan kirjastosta mielelläni kirjat. Isoinpana syynä on ehkä minulla raha. Tulee vain halvemmaksi maksaa euron varausmaksu, tai odottaa ilman varausta.
Tietenkin ostan kirjoja (vähän liikaakin),suurinpana syynä varmastikkin se, etten jaksa odottaa, tai haluan kyseisen kirjan itselleni ihan OMAKSI

Mikä on teille mieluisin tapa? :cheesy:
Muokannut 05.10.2014 21:04 Rinja

05.10.2014 21:30 #2 :: Kirjaneito
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Teen molempia :tongue: Vielä viime vuonna olin vannoutunut kirjaston käyttäjä ja ostin omaksi vain tiettyjä sarjoja tai joskus kirpparilta jokusen. Mutta tänä vuonna homma on lähtenyt aika nopeasti päinvastaiseen suuntaan ja kirjoja tulee osteltua koko ajan. Totta kai käytän kirjastoa edelleen ahkerasti ja jos ostaisin jokaisen kirjan jonka luen olisin paitsi köyhä, mutta en myöskään mahtuisi huoneeseeni. Kirjasto onkin mahtava keino lukea valtava määrä kirjoja ilman että tarvitsee tehdä ostopäätös. Lempikirjat taas on ihana varastoida hyllyyn jotta niitä voi lukea aina kun siltä tuntuu. :heart:

• Saki hahmo
  • Saki

05.10.2014 21:41 #3 :: Saki
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Lainaan yleensä kirjoja enemmän kuin ostan, varmaan siksi koska kirjasto on todella lähellä ja kirjakauppaan pitää lähteä kaupunkiin asti :tongue: Ja rakastan muutenkin olla kirjastossa. Tykkään kirjojen tuoksusta ja rauhasta mikä kirjastossa on.
Tykännyt: Kattinka

• Rinja hahmo
  • Rinja
    Aavevelho

05.10.2014 21:52 #4 :: Rinja
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Ah, klassinen aihe :smile: Johon olen antanut kovin erilaisia vastauksia.

Nuorempana - ennen opintotukia - lainasin kirjani kirjastosta ja joskus harvoin ostatin muutaman isällä. Muistelisinkin, että joskus 12-vuotiaana minulla oli yksi hyllylaudallinen omistettu omille kirjoille ja kaksi taas kirjastonkirjoille :P

Sitten koitti aika, kun minulla alkoi olla rahaa. Ei sitä paljoa ollut, mutta jonkin verran kuitenkin. Samoihin aikoihin löysin paikoista paheellisimman eli Huuto.netin, ja kohta alkoi postipate juoksuttaa minulle paketteja ja saapumisilmoituksia. Luulen, että Tiina-kirjoista se lähti - minulla oli niitä äidin peruina muutama, ja sarjaa oli helppo alkaa pikkuhiljaa täydennellä kirppislöydöillä ja sittemmin Huuto.netin löydöillä. Sieltä oli niin kovin helppo aina huutaa jokin sellainen yksittäinen kirja, jota en ollut muualta löytänyt ja joka sieltä irtosi parilla eurolla. Ja koska kyseessähän on monikymmenosainen sarja, niin sen täydennyttyä oli jotenkin pieni kynnys hypätä keräämään sitä mikä minua oikeasti kiinnosti, toisin sanoen lempifantasiasarjojani. Kirjahylly vain näytti niin kovin kivalta, kun siellä oli kaikenlaista sellaista mistä olin tykännyt.

Pitkään keräsinkin vain sellaisia fantasiakirjoja, jotka olin jo lukenut ja joista olin vieläpä erityisesti pitänyt. Jossain välissä huomasin, että pitkillä fantasiasarjoilla on eräs inhottava piirre: toisia osia löytyy hamaan tulevaisuuteen asti alelaareista ja kirppiksiltä ja vaikka mistä, mutta toisia ei jonkin ajan päästä saa enää yhtään mistään. Ryhdyin suosikkikirjailijoideni kanssa kiertämään tätä ongelmaa ilmeisimmällä mahdollisella keinolla, siis ostamalla kirjat heti niiden ilmestyttyä. Tätä ratkaisua puolsi sekin tosiasia, että erityisesti nuortenkirjat tuppaavat olemaan kirjakaupoissa halvempia ihan uusina kuin jonkin aikaa ilmestymisensä jälkeen. Jotain yksittäisiä kappaleita jää aina hyllyihin pyörimään, mutta niille ilmestyykin mystisesti ylimääräisiä euroja hintalappuun.

Samoihin aikoihin - siis lukiossa - loppui aika. Ei ollut enää aikaa lukea kirjoja. Muutaman vuoden jälkeen alkoi myös Huuto.net-, kirppis- ja antikvariaattiharrastukseni saavuttaa eräänlaisen päätepisteen, sillä kaikki minua kiinnostavat vanhat (ja suomeksi ilmestyneet) fantasiasarjat alkoivat olla hyllyssä.

Noh, eihän tähän tietenkään voinut kirjojen ostamista lopettaa, kun uutta kiinnostavaa fantasiaa pukkasi kustantamoista ulos yhä kiivaammalla tahdilla. Ei ollut aikaa sitä kaikkea lukea, mutta tuumailin, että pitäisin varmasti noista kaikista jos minulla aikaa olisi. Ja koska edelleenkin taustalla vaanii kauhea skenaario siitä, ettei sitä kaikkea löydä enää mistään sitten kun viimein ehtisi ja haluaisi, niin varmin ratkaisu on ostaa se kaikki omaan hyllyyn :P Aivan liian pian kirjat katoavat kirjastostakin, kun niitä on moni innokas lukija lukenut ja kannet alkavat olla aivan wibbly-wobbly. Kauhulla seurasin kirjastonhoitajakaverini politiikkaa, hän kun poisteli kovin herkästi paksuja fantasiaeepoksia - jotka kieltämättä kestävät vähemmän kulutusta kuin ohuemmat kirjat - ja sitten niitä ei enää kirjastosta ollut saatavilla. Ollenkaan. Minun iänikuisia lemppareitani. Onneksi minulla on omat kappaleet.

Mutta siis, tilanne on pikkuhiljaa luisumassa siihen, että omistan enemmän lukemattomia kuin luettuja kirjoja. Ei moinen minua haittaa, kun edelleenkin uskon siihen että joskus aikaa tulee olemaan ja että hyviä ostoksia olen tehnyt, mutta on tämä kieltämättä vähän hämmentävää. Kirjastoa käytän enää opiskelukirjojen hankintaan.

• Nylkky hahmo
  • Nylkky
    Linnanherra

05.10.2014 21:54 #5 :: Nylkky
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Itse olen ostan mieluummin kuin lainaan. En jaksa odottaa että saan jonkin kirjan lainattua. Viimeksi kun yritin lainata kirjaa niin olin varausjonossa numerolla 287, joten helpommalla pääsin kun ostin sen viereisestä kaupasta. :D

Kuulostaa pöyhkeältä mutta pidän itse asiaa tärkeinä.

Rahalla ei ole niin sanotusti merkitystä. On kiva kun sitä on paljon, mutta kun itseltä kysyy tekeekö se sinut onnelliseksi. Usein miten vastaus on ei. Se helpottaa muttei tuo iloisuutta.

• kharje hahmo
  • kharje
    Hirviö

05.10.2014 22:10 #6 :: kharje
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Pääsääntöisesti ostan kirjat. Mikäli olen epävarma onko kirja hyvä (tai tarpeellinen), lainaan kirjastosta. Kirjat ostan yleensä Adlibriksestä halpojen hintojen ja ilmaisten postikulujen vuoksi. Paikallisessa divarissa käyn myös usein koluamassa hyllyjä. Toisinaan tulee ostettua Huuto.netistäkin.

• Strato hahmo
  • Strato

05.10.2014 22:32 #7 :: Strato
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Nuorempana tuli lainattua kasapäin kirjoja kirjastosta, mutta se vähän jäi kun aika ei enää riittänyt lukemiseen, enkä jaksanut raahautua palauttamaan kirjoja, mikä johti myöhästymismaksujen kertymiseen.

Kun sain vähän omaakin rahaa, niin tuli osteltua kirjoja. Hinnat ei sinällään olleet ongelmana kun se ja pelien osto oli ainoat, joihin rahaa kului.

Nykyään kun kaikki kustannukset on maksettava itse ja rahat hädin tuskin riittävät välttämättömään elämiseen (kaikki tuet menee laskuihin, ruoat maksettava omista vähistä säästöistä) niin ei sitä ihan niin vain kirjoja ostellakaan, mistään.
En kyllä menisi sanomaan, että rahalla ei ole merkitystä...

• Bensku hahmo
  • Bensku

05.10.2014 23:19 #8 :: Bensku
Re:Ostatko vai lainaatko kirjat?
Yleensä lainaan, paitsi silloin jos etsin jotain tiettyä sarjaa. Perustekniikkana on se, että menee kirjastoon, ottaa satunnaisesti pinon kirjoja hyllystä ja lainaa ne. Toimii hyvin, yleensä löydöt eivät ole NIIN huonoja.

Ja onhan siinä sekin, että laskujeni mukaan olisin ostamalla kaikki kirjat käyttänyt suunnilleen 2 000 euroa rahaa. Puhumattakaan siitä paljonko ne kirjat veisivät tilaa...

06.10.2014 00:16 #9 :: FreakyMike
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Kävin kirjastossa lapsena ja opiskeluaikoihin monta kertaa viikossa ja lukutahtikin oli yleensä noin 6-8 kirjaa kuukaudessa. Nykyisin ei ole läheskään niin paljon vapaata aikaa kirjojen lukemiseen, joten ne on vain kätevämpi ostaa suoraan omaan hyllyyn, koska yhden kirjan lukemisessa saattaa tulla niin monen päivän taukoja, että saisin vain myöhästymismaksuja jos jotakin kirjastokirjaa pitäisi niin kauan.

Suosin enimmäkseen kirpputoreja sekä antikvariaatteja ja ostan uusina oikeastaan vain muutamien pienkustantamoiden kirjoja joiden toimintaa haluan tukea. Monia itseäni kiinnostavia kirjoja ei välttämättä edes löytäisikään mistään nykyajan kirjastoista, jos ne on julkaistu edellisen kerran jo yli 50 vuotta sitten..

06.10.2014 10:16 #10 :: HourglassEyes
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Olin kirjaston suurkuluttaja, sanotaan nyt suunnilleen n. 25 ikävuoteen asti, mutta sen jälkeen kun on ollut enemmän ja vähemmän itse kirja-alalla töissä, niin lainaukset ovat vaihtuneet ostoihin reilulla kädellä.
Oikeastaan välttelen nykyisin kirjastoa, oman itseni vuoksi, sillä joka kerta kun "eksyn" kirjaston ovista sisälle en pääse ulos lainaamatta mitään, vaikka kotihyllyssä odottaisi muutama kymmenen lukematonta.

Kirjasto on kyllä ihana instituutio, ilman niiden olemassaoloa olisi harrasteet saattaneet mennä aivan toisin, enkä olisi koskaan löytänyt Tolkienia nenäni eteen... Hui! Miten puistattava ajatus! :shock:

06.10.2014 10:58 #11 :: Piru Naiseksi
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Kun tarvitsen perinteistä kirjaa, niin yleensä lainaan sen kirjastosta. Ani harvoin hankin opuksia kirpputoreilta ja kun niin teen, tilanteeseen liittyy useimmiten tarina. Esimerkiksi kerran ostin dekkarin katukirppikseltä naiselta, joka kertoi olevansa tuon kirjan kirjoittaja! Kirja oli ihan nautittava mutta palautetta en ole voinut antaa, sillä en ole sen koommin tunnistettavasti tavannut kyseistä dekkaristia.

Pidän luettavan lainaamista sen ostamista parempana, koska silloin ei kotiin kerry ainakin joksikin aikaa tarpeettomiksi käyneitä kirjoja. Ja kun mahdollisimman moni ammentaa henkistä sisältöä samasta niteestä/siteestä, niin yhä vähemmän paperia tarvitaan aineiston alustaksi.Lukija saa kuitenkin tuntuman käsin selailtavaan kirjaan toisin kuin e-kirjoja käyttäessään.

• Skie hahmo
  • Skie

06.10.2014 18:17 #12 :: Skie
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Käytäntönäni on yleensä ollut, että ensin lainaan ja luen, ja mikäli kirja on hyvä, ostan sen itselleni. Tämä systeemi on toiminut omalla kohdallani aika hyvin, kirjahyllyyn kertyy pääasiassa sellaisia kirjoja joista pidän tai jotka ainakin haluan omistaa. Tosin täytyy myöntää, että kirjaston alelaari (josta kirjoja saa joko ilmaiseksi tai kymmenellä sentillä messiin) on koitunut kohtalokseni ja sieltä onkin taidettu raahata yli 40 kirjaa omaan hyllyyn "kun nyt halvalla sai". Samoin nettikauppojen alennusmyynneistä tulee joskus tilailtua kokeilumielessä joitain kirjoja, mutta pääasiassa ostan vain ennestään tuttuja kirjoja. Meidän kotikunnan pieni kirjasta on niin huippu, että sieltä saa uutuudet käytännössä heti lainaan.

06.10.2014 19:36 #13 :: Scartti
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Lainaan, koska ei tod ole varaa ostaa kaikkia kirjoja, jotka haluan lukea. Eikä ne kirjat edes mahtuis meille. Toki myös ostan kirjoja, mutta lukutahtiin nähden todella vähän. Tablettissa ja kirjahyllyssä on kymmeniä lukemattomia kirjoja (perhanan Tikli & Totuus Harry Quebertin tapauksestakin olis jo luettuna, jos olisin malttanut jonottaa kirjaston kappaleita), eli ei mun edes kannata ostaa kuin jo luetut lempparit :lol:

Aika kivasti saa uutuudet ajoissa varattua, kun seuraa sekä Risingin tietokantaa että kustantajien kotisivuja.
Muokannut 06.10.2014 19:38 Scartti

• Dyn hahmo

06.10.2014 19:44 #14 :: Dyn
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Osa kirjoista nyt vain pitää ostaa, koska ei niitä kirjaston kokoelmissakaan ole, varsinkin jos lukee englanninkielistä marginaalispefiä kuten meikäläinen. :roll: Muuten ostan lähinnä kirjoja, joita joko tiedän lukevani uudelleen tai muuten vain haluan omistaa, kuten suosikkikirjojani ja suosikkikirjailijoideni vähemmän tunnettua tuotantoa. Myös monia pienellä erällä suomennettuja kirjoja on kiva olla omana, kun ne kirjastosta kuitenkin poistuvat kuluman myötä. Omaakin kirjahyllyä voi käyttää kirjastona ja lainata kavereille jotain, mitä muuten saa harvemmin käsiinsä.

Käytän silti kirjastoa, tai oikeammin minä en käytä, mutta Iivari käyttää mun puolesta. :tongue:

• StaCa hahmo
  • StaCa

07.10.2014 01:45 #15 :: StaCa
Ostan, saan, kierrätän.
Lainaan kirjastosta hyvin vähän, sillä luen lähinnä suomeksi ja englanniksi. Täkäläisten kirjastojen tarjonta on siltä osin vaatimatonta. Noh, asia varmasti muuttuu, kunhan saan HelMetin kirjastokortin ja pääsen lainaamaan e-kirjoja.

11.10.2014 06:26 #16 :: Jessie Sundblad
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Teen molempia. Tällä hetkellä enemmän lainaan, koska tila loppuu kesken, mutta joas lainaan niin haluan myös sitten ostaa teoksen jos se on hyvä.
Ostan toki paljon kirjoja ilman, että tiedän niistä mitään entuudestaan.

Fantasia -ja scifikirjat kyllä ostan, säillön ja luen uudelleen ja uudelleen.
Muokannut 11.10.2014 06:26 Jessie Sundblad

• Vanamo hahmo
  • Vanamo
    Lentäjä

11.10.2014 10:55 #17 :: Vanamo
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Lainaan enemmän kuin ostan. Lienee ihan luonnollista, kun on kirjastossa töissä. Kirjastossa pyöriminen ja kiinnostavuuksien bongaaminen on ihanaa, kirjakaupassa en mitenkään voisi toimia samoin. Ei minulla olisi varaa tai tilaa hankkia omaksi kaikkea mitä luen (tai en lue, mutta raahaan kuitenkin kotiin). E-kirja tulee helpommin hankittua heräteostoksena.

Viimeisin kirjaostokseni oli käsityökirja. Niitä ja keittokirjoja tulee ajoittain ostettua. Lisäksi suosikkikirjailijoiden teoksia on kiva saada omaan hyllyyn. Tietenkin muitakin heräteostoksia tulee tehtyä, mutta pitemmän päälle niistä yleensä tulee vain kirjahyllyn turhaa täytettä.

11.10.2014 12:18 #18 :: The Big Bad Wolf
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Vähän fiiliksen mukaan. Viime aikoina on tullut taas tavaksi lainata kilo kirjoja, joiden lainoja vaan pidentää ja pidentää ja pidentää... Mutta aina kun raha riittää, ostan kirjoja. (Helsingin divarit varokoon! Syyslomalainen hyökkää!)

Uutuudet tulee yleensä eka lainattua, sitten lopulta myös ostettua. (Ostatettua. Pitää kirjoittaa taas Joulupukille.) Heräteostoksia tarttuu myös mukaan useammin kuin lainoja. Kokemuksen mukaan divarista ostettu vanha kulunut pokkari pitää sisällään jotain hyvin ikimuistoista tai upeaa. Tuulen varjo ja Kirjavaras esimerkkinä.

Mun tapa käsittää rahan arvo on laskea montako kirjaa sillä saa.

• Emelie hahmo

23.10.2014 12:58 #19 :: Emelie
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Minä olen muuttunut lainaajasta ostajaksi. Ollessani koululainen ja sittemmin opiskelija, minulla ei ollut varaa ostaa kirjoja, vaikka kuinka olisin halunnut. Tampereelle muuttaminen vain lisäsi kirjaston käyttöä, asuin melkein Metson vieressä. Ja silloin vielä luin pääsääntöisesti suomennettuja kirjoja. Nykyään tilanne on ihan eri. Luen lähes kaikki kirjat englanniksi ja vähän kuten Dyn, minä luen sellaisia kirjoja, joita ei kirjastosta löydy. Joten ne on pakko ostaa (ei sinänsä, ei se haittaa yhtään).

Tavallaan lainaamisen vähentyminen on tehnyt sen, että enää en lue välttämättä mitään yllättäviä kirjoja (kuten ennen kun saattoi napata kirjastosta mukaan ihan randomistikin teoksia). Mutta sitten taas toisaalta, kun luen nykyään melkeinpä pelkästään vain omasta mielestäni hyviä kirjoja (koska mietin hyvin tarkkaan kaikki ostamani kirjat ja valitsen ne mielestäni parhaimmat), olen tyytyväisempi lukukokemuksiin, kun vältän ne pettymykset.

Kirjaneito kirjoitti: Lempikirjat taas on ihana varastoida hyllyyn jotta niitä voi lukea aina kun siltä tuntuu. :heart:

Yksi parhaimmista asioista on tosiaan se, kun pääsee selailemaan lempikirjoja ja lukemaan/fiilistelemään parhaimpia kohtauksia uudestaan. :)

26.10.2014 19:58 #20 :: rottapoika
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Mieluummin ensin lainaan kirjan kirjastosta/kaverilta/tms. ja ostan vasta jos ja kun olen hyväksi todennut. Yritän muutenkin säästellä rahojani, enkä tykkää ostella yhtään mitään, paitsi jos tiedän tuotteen (kirjan) hyväksi D: Tietty jos hyvältä kirjailijalta, jonka aiempia teoksia olen lukenut useampia, ilmestyy uusi kirja (varsinkin jos se on osa kirjasarjaa), saatan ostaa sen suoraan lukematta.
Muokannut 26.10.2014 19:59 rottapoika

Valvojat: RinjaEmelie