05.10.2013 21:29 #1 :: Kirjaneito
Veronica Roth (mm. Outolintu-sarja)
Veronica Rothin dystopiatrilogiasta (Divergent, Insurgent ja tässä kuussa ilmestyvä Allegiant) on tullut aikamoinen ilmiö rapakon takana. Trilogia sijoittuu tulevaisuuden maailmaan, jossa ihmiset ovat jakautuneet viiteen ryhmään (engl. faction) arvojensa pohjalta. On epäitsekkäiden Abnegation, rohkeiden Dauntless, älykköjen Eurudite, rehellisten Candor ja rauhaa rakastavien Amity. 16-vuotiaana kaikkien on tehtävä lopullinen valinta ryhmien välillä. Nuoret saavat päättää, haluavatko he jäädä ryhmiin joiden jäseninä ovat kasvaneet, vaiko jättää perheensä ja valita jonkun muista ryhmistä. Valintaa pohjustaa testi, jossa selvitetään, mihinkä ryhmään nuorella on taipumuksia. Päähenkilö Beatrice "Tris" Prior on kasvanut epäitsekkäiden Abnegation-ryhmässä ja pähkäilee valintaansa, kun saa testeistä huolestuttavan tuloksen. Tris on poikkeava, divergent, koska häntä ei voida luokitella selkeästi yhteen ryhmään. Massasta poikkeaminen on kuitenkin jopa hengenvaarallista, joten Trisin on silti tehtävä valintansa huolimatta siitä, että hänelle ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa paikkaa. Yhteiskuntakin on ongelmissa, kun vyöhykkeiden välit rakoilevat pahasti ja niiden ihanteet, epäitsekkyys, rohkeus, älykkyys, rehellisyys ja rauhantahtoisuus alkavat saada huolestuttavia piirteitä. Ja kaiken vaaran keskellä Trisin tunne-elämä kokee yllättävän käänteen.

Trilogiasta ovat tosiaan ilmestyneet kaksi ensimmäistä osaa, Divergent ja Insurgent ja viimeisen, Allegiantin pitäisi ilmestyä tässä kuussa. Ensi vuoden puolella pitäisi myös tulla suomennos ensimmäisestä osasta. Divergent saapuu myös elokuvateattereihin ensi maaliskuussa. Traileri.

Itse luin ensimmäisen osan englanniksi tällä viikolla ja tykkäsin kovasti. Vaikka mukana oli paljon jo nähtyjä piirteitä kuten romanssi, kontrolloiva yhteiskunta ja vallankumous/kapina, Divergent erottui massasta positiivisena yllätyksenä. Koko juoni ei esimerkiksi pyörinyt rakkaustarinan ympärillä ja romanssi eteni muutenkin sopivan rauhallisessa tahdissa. Divergent pomppasi heti lempikirjoihin ja leffa ensi vuoden odotetuimpiin.

Onkos täällä muitakin Divergentista innostuneita? :smile:
Muokannut 19.05.2017 12:36 Jussi Syy: Suomensin sarjan nimen otsikkoon.

• Noora hahmo
  • Noora
    Epäkuollut

05.10.2013 21:35 #2 :: Noora
Veronica Roth (mm. Outolintu-sarja)
Sarja josta olen kuullut paljon hyvää,mutta en ole lukenut siitä osaakaan vielä,vaikka tarkoitus olisikin. Suomennos tulee varmaan luettua jossainvaiheessa varmaankin,vaikka toisaalta voisi alkuperäiskielelläkin kokeilla jos se kieli ei ole liian hankalaa ja monimutkaista.

05.10.2013 21:40 #3 :: Kirjaneito
Veronica Roth (mm. Outolintu-sarja)

Noora kirjoitti: Suomennos tulee varmaan luettua jossainvaiheessa varmaankin,vaikka toisaalta voisi alkuperäiskielelläkin kokeilla jos se kieli ei ole liian hankalaa ja monimutkaista.

Itse en ainakaan kokenut kieltä mitenkään erityisen hankalana, siitä sai nopeasti kiinni ja pysyin oikein hyvin mukana. Joka sanaa ei tietenkään vieraalla kielellä lukiessa voi ymmärtää, mutta kokonaisuudesta koin saavani hyvän kuvan. Suosittelen kyllä kokeilemaan! Suomennoksen aion kyllä minäkin varmaan lukea, ainakin uteliaisuudesta käännösratkaisuja kohtaan. (Ja tietenkin tarkistaakseni, olenko ymmärtänyt jotain täydellisesti pieleen :wink: )

05.10.2013 23:01 #4 :: Q_Black
Veronica Roth (mm. Outolintu-sarja)
Traileri vaikutti ihan mielenkiintoiselta, joten leffan aion katsastaa ja kirjan lukaista sitten kun suomennos tulee.

Voihan se olla, että tästä tulee uusi suosikki itselle :cool:

06.10.2013 13:57 #5 :: Jussi
Veronica Roth (mm. Outolintu-sarja)

Kirjaneito kirjoitti: Veronica Rothin dystopiatrilogiasta (Divergent, Insurgent ja tässä kuussa ilmestyvä Allegiant) on tullut aikamoinen ilmiö rapakon takana.

Joo, kahta ensimmäistä osaa on kuulemma myyty yli neljä miljoonaa kappaletta.

06.10.2013 14:07 #6 :: Kirjaneito
Veronica Roth (mm. Outolintu-sarja)

Jussi kirjoitti: Minuakin Rothin sarja kiinnostaa, ainakin jonkin verran. Jos suomennos ilmestyy ennen filmin ensi-iltaa, voisin lukea kirjan ja vasta sitten mennä elokuviin. Toimin näin Nälkäpelin kanssa, ja hyvin tuloksin. En kyllä tiedä, onko Divergentistä tulossa yhtä uskollinen leffasovitus. Julkaiseekohan Otava käännöksen suoraan elokuvakannella, kuten WSOY teki Lumoavalle kiroukselle ?

Kirjasta hurjasti pitäneenä toivon kyllä uskollista leffaversiota. Toisaalta kuitenkin esim. Luukaupunki-leffa oli aika erilainen kuin kirja, mutta mielestäni erittäin hyvä leffasovitus. Toivottavasti molemmat, uskollinen kirjalle ja hyvä leffa! :wink:

Itse toivoisin kyllä mielummin ei-leffakannellista versiota, sillä jotenkin leffakansista tulee aina ensimmäisenä mieleen leffa, ja sitten vasta kirja. Leffakannellinen versio tuntuu kyllä aika todennäköiseltä. :huh:

10.10.2013 19:00 #7 :: Kirjaneito
Veronica Roth (mm. Outolintu-sarja)
Itse olen nyt saanut Insurgentin käsiini ja loppu lähestyy vauhdilla. Toinen osa ei ainakaan toistaiseksi ole pettänyt odotuksiani, vaan alan ihastua sarjaan yhä enemmän. Pikkutunneillekin tämä on valvottanut! :tongue:

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Baronetti

10.10.2013 23:09 #8 :: Xariel
Veronica Roth (mm. Outolintu-sarja)
Divergent on tosiaan herättänyt paljon huomiota ja ollut mediassakin jonkun verran esillä, kun on listattu tämän hetken kuumimpia YA-fantasiakirjoja. Varsinkin "Nälkäpelin ja dystopiatarinoiden ystäville" mainostettuna se on löytänyt yleisönsä hyvin.

Luin itse kirjan viime syksynä, joten se ei ole tuoreena mielessä. Olen sen kuitenkin itselleni merkinnyt neljänä tähtenä, mikä tarkoittaa viihdyttävää, ei suurempaa valittamista, mutta jotain siitä puuttui tai olisin toivonut muuttuvan. Nyt sitten spekuloimaan, mitäköhän se olisi ollut... :wink: Ei vain, se on minulla uudelleenlukulistalla, mutta sitä lykkään eteenpäin lähemmäs elokuvan ensi-iltaa ja siirryn siitä suoraan kakkososaan.

Tämä oli muuten hauska! Itsellekin assosioitui ihan sama sana.
Muokannut 10.10.2013 23:10 Xariel

25.10.2013 16:47 #9 :: Jussi

25.10.2013 19:18 #10 :: Kirjaneito
Veronica Roth (mm. Outolintu-sarja)

Jussi kirjoitti: Nyt on selvinnyt, että sarjan avausosa ilmestyy suomeksi tammikuussa nimellä Outolintu. Käännetäänköhän elokuvankin nimi näin?

Hauskaa, että suomennos on tulossa noinkin pian. (ehyii kerrata suomeksi ennen leffaa :wink:) Itse en kyllä nimestä oikeastaan tykkää, mutta toisaalta olen niin paatunut ajattelemaan kirjaa vain nimellä Divergent, että kaikki muu tuntuu oudolta. Leffakin tulee varmasti olemaan minulle Divergent, on sen "oikea" nimi sitten mikä tahansa. Ehkäpä tähän tottuu alkujärkytyksen jälkeen... :smile:

• Noora hahmo
  • Noora
    Epäkuollut

25.10.2013 19:32 #11 :: Noora
Veronica Roth (mm. Outolintu-sarja)
Outolintu onpa siinä nimi :roll: En oikein tykkää nimestä,mutta se johtuu siitä,että kaikkialla on aikaisemmin puhuttu kirjasta Divergentinä,mutta ehkä tohon suomennoksen nimeen tottuu aikaa myöten. Kiva,että suomennos tulee ennen leffan tuloa,koska jos se osottautuu hyväksi kirjaksi niin voisihan sen leffankin katsastaa sitten myös.

26.10.2013 23:55 #12 :: Karajishi
Veronica Roth (mm. Outolintu-sarja)
Äsh, ärsyttää nämä suomennokset.. Tietenkin hyvä niille, jotka eivät englanniksi osaa tai voi lukea, mutten ole koskaan tajunnut sitä, miksi nimetkin pitää mennä kääntämään. Ja varsinkin, kun suurin osa käännetään ihan väärin! Itse luin Divergentin heti, kun se ilmestyi ja rakastuin siihen ihan totaalisesti! Koko sarja on aivan mahtava ja rakastan sen maailmaa sekä hahmoja. Elokuvaa odotan innolla, vaikka Shailene Woodley ei ehkä olisi ollut oma henkilökohtainen valintani.. Ja Theo James ei todellakaan vastaa kuvitelmiani Fourista! Mutta siitä huolimatta aion mennä katsomaan elokuvan ja toivon todella ettei se pilaa itse kirjasarjaa.

• Nafisan hahmo
  • Nafisan
    Teknovelho

27.10.2013 01:27 #13 :: Nafisan
Veronica Roth (mm. Outolintu-sarja)
Huomasin tänään, että tuo Outolintu ilmestyy tammikuussa ja hihittelin eriskummalliselle (joskin kovin lattealle) nimelle. Tätä kun lukee julkisella paikalla, saa varmaan aika jännän leiman (joskin minua sellainen ei haittaa enää tässä vaiheessa). En useinkaan pidä suomennetuista esim. elokuvien nimistä, niissä kun on paljon väärin käännettyjä/ymmärrettyjä merkityksiä. Olenkin odottanut tästä suomennosta jo jonkin aikaa, kun olen niin paljon kiinnostavia juttuja kuullut englanniksi lukevilta tutuiltani. Ihmettelin mikei tätä ole jo suomennettu aikaisemmin ja miettinyt miksi joku muu saman tyyppinen kirja suomennetaan vaikka se olisi vähemmän tunnettu.

• Rinja hahmo
  • Rinja
    Aavevelho

27.10.2013 03:07 #14 :: Rinja
Veronica Roth (mm. Outolintu-sarja)
Suomenkielinen nimi taas on minusta ihan hyvä, luultavasti kutakuinkin yhtä hyvä kuin mikä tahansa muukin. "Outolintu" on sentään omalaatuisempi ja varmaan mieleenjäävempikin kuin moni muu.

XarEdit//Anteeksi muoks-hups... Xar
Muokannut 30.10.2013 20:48 Xariel

30.10.2013 01:29 #15 :: Jussi
Veronica Roth (mm. Outolintu-sarja)
Outolinnun suomennoksen kansikuva ja esittelyteksti löytyvät Otavan ensi kevään esitteestä , ja vastoin odotuksiani romaanissa ei ole elokuvakantta. Kopioin nämä tietokantaan . Kirjan on kääntänyt Outi Järvinen, jonka kädenjälkeä näkee mm. Beth Revisin Across the Universe -sarjassa.

Ilmeisesti Divergent-sarjan nimi on myös suomeksi "Outolintu", sillä esitteessä puhutaan Outolintu-kirjoista.
Muokannut 30.10.2013 01:33 Jussi

30.10.2013 14:34 #16 :: Karajishi
Veronica Roth (mm. Outolintu-sarja)

Rinja kirjoitti: Yritin joskus itse miettiä sanalle divergent suomenkielistä käännöstä, mutta ne ovat aika outoja kirjan nimenä. Eriävä, erisuuntainen, eritytyvä, kun kauempaa hakee niin irtoava, erillään oleva...

Vaikka Outolintu ei ehkä kuulostakaan miltään ihanne nimeltä niin on se nyt ehkä vastaavia käännöksiä parempi, se myönnettäköön. Kansi näyttää eriskummalliselta kun itse on tottunut siihen ns. 'alkuperäiseen', mutta kaipa tuohonkin tottuu.. Ja kaiken kaikkiaan ehkä se suomennos onkin ihan ok juttu.. Sitten kyllä alkaa ottamaan päähän, jos (ja luultavasti kun) elokuvankin nimi käännetään samalla tavalla..

• Nafisan hahmo
  • Nafisan
    Teknovelho

30.10.2013 20:19 #17 :: Nafisan

Karajishi kirjoitti:

Itse jos olisin joutunut nimen kääntämään (lukematta teosta) kääntäisin nimen Poikkeava (tämän tyyppisiä nimiähän on usein nuorille suunnatuilla teoksilla). Jos joku on englannin kielisen teoksen lukenut, kertokaa olenko yhtään oikeilla jäljillä! Olen yrittäny olla spoilaantumatta kirjan sisällöistä.

Nimien kääntäminen on joskus todella haastavaa. Suora käännös voi toisinaan olla niin tökerön kuuloinen suomeksi, että suomalaisen painoksen nimi onkin jotain aivan muuta, mutta säilyttää teoksen hengen (parhaimmassa tapauksessa). Joskus taas teosta ei suomenneta, vaan alkuperäisen teosnimen alle liitetään suomalaisen painoksen enemmän tai vähemmän selittävä nimi. Tätä linjaa on käytetty paljon myös elokuvien nimissä.

Nostan kyllä hattua kaikkien suomentajien työpanokselle! Etenkin jos kirjaa lukiessaan/elokuvaa katsoessaan voi todeta suomennoksen olevan erittäin laadukasta (toisinaan esim. NetFlixin kanssa näin ei aina ole). Ilman suomentajia luettavien kirjojan määrä olisi varsin suppea (kun en osaa luontevasti ottaa englanninkielistä kirjaa, vaikka kelitaidoissani ei pahasti oole valitettavaa).

Toisaalta saattaisin lukea nykyistä enemmän engalanniksi, jos maailmalla paljon kehutut kirjat eivät meille asti rantautuisi. Arvostan silti äidinkielellä tarjotun laajan kirjallisuus valikoiman määrää. Uusia teoksia ilmestyy enemmän kuin niitä ehtii lukea. Onneksi kaikkea ei ole pakko lukea vaan voi keskittyä juuri niihin, jotka houkuttavat eniten. Voin jo nyt sanoa, että Outolintu on varmasti yksi ensivuoden merkittävimmistä tai ainakin eniten odottamistani teoksista minulle.

30.10.2013 20:24 #18 :: Karajishi
Veronica Roth (mm. Outolintu-sarja)

Nafisan kirjoitti: Itse jos olisin joutunut nimen kääntämään (lukematta teosta) kääntäisin nimen Poikkeava (tämän tyyppisiä nimiähän on usein nuorille suunnatuilla teoksilla).

Itse olisin kääntänyt nimen varmaan juuri tuoksi Poikkeavaksi taikka sitten Poikkeavanlaiseksi, mutta taitavat aika pitkälle sama asia olla.. Ainakin juoneen nimet mielestäni kävisivät.

10.11.2013 17:37 #19 :: Leopelle
Veronica Roth (mm. Outolintu-sarja)
En itse ole vielä kirjaa lukenut, koska tiedän ettei siitä mitään tulisi, ja olisin vain katsomassa jokaista sanaa Google-kääntäjästä :D Mutta odotan innolla suomennosta. Ja tietenkin leffaa jos kirja on hyvä.

++ Minunkin mielestä nimi Outolintu on jotenkin kummallinen. Olisivat pitäneet sen Divergenttinä :) Nomutta, kaikkeen tottuu.

23.11.2013 20:29 #20 :: Kirjaneito
Veronica Roth (mm. Outolintu-sarja)
Olin tänään Demi-päivässä kavereiden kanssa ja saamamme tuotelahjakassit sisälsivät pikkuvihkoset joissa oli Outolinnun ensimmäiset luvut. Suomennos vaikutti muuten ihan hyvältä (tosin en ikinä totu factioneiden/ryhmien/mitä ikinä ovatkaan, käännettyihin nimiin), mutta eräs järkytyksen aihe juurikin sanaan divergent, liittyen löytyi.

Tekstin seassa ei siis vilahtanut divergent-sanan yhetydessä niin outolintu, kuin poikkeavakaan. Sen sijaan sana oli käännetty divergentiksi. Eikä siis muodotoon divergent, vaan muotoon divergentti. Siis divergentti. "Vaatimaton. Uskalias. Terävä. Divergentti." -Ja tuo oli suora lainaus.

Okei sain pienen shokkikohtauksen keskellä Helsingin keskustaa ja jauhoin käännöksen kauheudesta koko junamatkan ja nyt tulen vielä tännekin purkamaan tunteitani. Siis divergentti!? Itse inhoan suomennosta, olisivat nyt joko jättäneet sen kokonaan ennalleen tai sitten suomentaneet kokonaan. EI tällaista välimuotoa. Olen järkyttynyt.

Valvojat: RinjaEmelie