23.03.2014 17:36 #181 :: Scartti
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia

Kirjaneito kirjoitti: Nyt edessä on tuskaisa aika kun kieltäydyn avaamasta kirjaa...

Heti lensi romukoppaan päätökseni lukea ensin edelliset osat :lol: Nyt yritän kiltisti lukea luvut järjestyksessä, enkä eka Jonit ja Danyt..

23.03.2014 19:39 #182 :: Taru Väyrynen
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Heh, minä en pystynyt hillitsemään itseäni, Jonit ja Danyt ensin, ja sitten vasta uusi aloitus, ja yritys lukea järjestyksessä. :blush:

23.03.2014 21:20 #183 :: Kirjaneito
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
En muuten ole edes tajunnut tuollaista mahdollisuutta! :lol: Itse huokailen aina tylsempien lukujen keskellä ja tähyilen viidenkymmenen sivun päässä odottavia suosikkien lukuja kaihoisasti... Mutta koska olen sitä mieltä että ensimmäisellä kerralla kirjat luetaan järjestyksessä loppuun taidan pitäytyä tavassani. (Myöhemmillä kerroilla saa sitten huvikseen lueskella parhaita paloja. :wink:)

Olen toistaiseksi onnistunut pitämään näppini erossa Lohikäärmetanssista. Oikeastaan minulla on nyt ollut parin päivän Westeros-tauko kun odottelin Miekkamyrsky kakkosta kirjastosta ja olenkin päässyt irti pahimmasta koukuttumisen kierteestä. Enää kyseinen Miekkamyrsky kakkonen, Korppien kestit ja sitten pöydän kulmalla odottavasti lepäilevä Lohikäärmetanssi! :heart:

24.03.2014 22:35 #184 :: Jussi
Kirjavan blogista :

• Lohikäärmetanssi 2 on työn alla. Viimeistelyyn saattaa mennä kuukausi tai kaksi. Kerromme toki, kun tarkempi ilmestymisaika on tiedossa.
  • Kovakantinen ja kuvitettu Miekkamyrsky viimeistellään ja lähetetään painoon heti Lohikäärmetanssi 2:n jälkeen.
  • Suomentajan työpöydällä on parhaillaan Patrick Rothfussin Viisaan miehen pelko (työnimi). Se lienee Kirjavan tähänastisista kirjoista pisin, ja ilmestyy näillä näkymin keväällä 2015.
  • Abercrombie on vuorossa Rothfussin jälkeen.
  • Emme osaa sanoa, milloin George R.R. Martin saa Winds of Winterin valmiiksi.

Martin kirjoitti Not A Blogin kommenteissa pari päivää sitten:

I need to finish WINDS OF WINTER before I can even think of a new Dunk & Egg.

24.03.2014 23:44 #185 :: Mab
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia

Kirjaneito kirjoitti: En muuten ole edes tajunnut tuollaista mahdollisuutta! :lol:

Mä tajusin jotain sen suuntaista Miekkamyrskyn parissa, kun oli pakko tarkistaa, miten yhdelle hahmolle oikein kävi (ei kuollut onneksi - heh, kerrankin voi sanoa näin) ja sitten luin rauhoittuakseni myös pari hänen seuraavaa lukuaan. Mutta sen jälkeen palasin kiltisti takaisin ruotuun enkä ole sittemmin lukuhyppelyyn sortunut ensimmäisillä lukemisilla :wink:

Ja kiitos Jussille Kirjava-linkistä. Onkohan Martin jo hyväksynyt kaikki Miekkamyrskyyn tulevat kuvat vai mistäköhän kumpuaa tuo suunnitelma saada kovakantinen laitos heti L2:n jälkeen viimeisteltyä ja painoon... tai ehkä he vain yrittävät sanoa, että se on seuraavana listalla (ennen Rothfussia ja Abercrombieta).

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
    Vampyyri

25.03.2014 12:45 #186 :: Tapsa
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia

Mab kirjoitti: Itse ajattelin odottaa vielä L2:n ilmestymistä ja lukea sitten molemmat niteet rinnakkain Kestien kanssa. Vaikka olen aika utelias muutamien suomennosratkaisujen suhteen :tongue:

Jos odottelet vain sen takia että saat lukea kirjat limittäin kronologisessa järjestyksessä, niin ei tarvitse vaivautua, koska käsittääkseni Lohikäärmetanssi 2 tapahtuu Korppien kestien jälkeen. Vain Lohikäärmetanssin alkupuolisko tapahtuu yhtä aikaa Korppien kestien kanssa ja kirja on jaettu siitä kohtaa jossa aikalinjat yhtyvät ja Lohikäärmetanssi 2:ssa on näkökulmalukuja myös Korppien kestien henkilöiltä.

25.03.2014 21:02 #187 :: Mab
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Ahaa, kiitos tiedosta. En itse ole jaksanut tarkistaa, mihin kohtaan jako osuu, mutta aika näppärän paikan valitsivat :smile:

Todennäköisesti odottelen silti kakkososankin ilmestymistä, on se kuitenkin kiva lukea kirjat samaan syssyyn (ja koska olen ADWD:n englanniksi jo lukenut, niin ei mulla niin kiirettä ole).

26.03.2014 23:44 #188 :: Jussi
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Taas uusi näyteluku The Winds of Winteristä. Tämä on viides virallisesti julkaistu, mutta Martinin bloggauksen mukaan muita vanhempi. Hän kirjoitti ensimmäisen version luvusta jo kauan sitten.

Viime viikolla paljastetun edellisen näytteen voi tarkistaa täällä (klikkaamalla kohtaa "Texto oculto").
Muokannut 26.03.2014 23:48 Jussi
Tykännyt: Tapsa

27.03.2014 23:20 #189 :: Jussi
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia

Jussi kirjoitti: Se on todella kiva, että kansikuvassa lukee "a new Song of Ice and Fire story" eikä "Game of Thrones novella" Dangerous Women -antologian etukannen tyyliin.

Kehujeni jälkeen kustantaja päätti vaihtaa Rogues-antologian kannen, ja uudessa versiossa lukee "a new Game of Thrones story". :neutral: En tiedä, mitä tekemistä Martinin novellilla on tv-sarjan kanssa, sillä se sijoittuu kauas historiaan.

Elio Garcia muuten vahvisti Westeros-sivustolla, että syksyllä ilmestyvän maailmankirjan lopullinen nimi on The World of Ice and Fire: The Untold History of Westeros and the Game of Thrones.

Uudessa TWoW-maistiaisessa esiintyy hahmo, joka käyttää itsestään nimeä King of the Mummers. Martin kirjoitti keväällä 2001, alle vuosi A Storm of Swordsin ilmestymisen jälkeen:

I am not sure what you mean by a "custom title." A title from the books? There are a few in the volume I'm presently working on that readers haven't seen yet... a guy who calls himself King of the Mummers

Kyseessä on siis todella vanha luku.
Muokannut 04.04.2014 19:00 Jussi

28.03.2014 16:00 #190 :: Jussi
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
En huomannut edellistä viestiä kirjoittaessani, että Martin laati blogimerkinnän uudesta näyteluvusta ja kertoi tarkemmin sen historiasta. Kommenteissa hän mainitsi, ettei ehkä julkaise enää kuudetta näytettä Talven tuulista.

Kiinnostava vastaus lukujen muokkaamisesta:

I do rewrite quite a bit... well, after 1982, anyway... but I must admit, I did a lot more on FEAST and DANCE than anything before them. And not just polishes, but major restructings, like getting rid of the five-year gap, and my endless attempts to make that one Tyrion chapter work... (it never did). Those two books were bears.

So far, I have not done anywhere near as much rewriting on WINDS... but of course, it is not done yet.

On rohkaisevaa, että TWoW ei ole vaatinut vastaavaa uudelleenkirjoittamista kuin AFfC ja ADwD.

29.03.2014 18:36 #191 :: Scartti
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Juonipaljastusten pelossa en uskalla kuukkeloida, joten.. mikä näiden kirjojen aikajana on? Eli monta vuotta(tai kuukautta?) on kulunut ekan kirjan jälkeen. Vai onko mailma niin pieni, että hevosella tai laivalla liikkuu nopeasti paikasta toiseen?

Muoks. Jaa-a, spoilasin sit kuitenkin ystävällisesti itselleni jotain... ei niin väliä tiedolla enää :roll:
Muokannut 29.03.2014 19:13 Scartti

04.04.2014 18:57 #192 :: Jussi

www.kirjakauppaliitto.fi/ratings/94

• skyla hahmo
  • skyla
    Otus
05.04.2014 19:59 #193 :: skyla
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia

Jussi kirjoitti: Lohikäärmetanssi 1 oli Suomen myydyin aikuisten käännetty kaunokirja maaliskuussa:

www.kirjakauppaliitto.fi/ratings/94

On tätä odotettu, ehkä se loi ryntäyksen kauppoihin. Ei sillä, itse en ole odottanut ainuttakaan kirjaa tätä enemmän ilmestyväksi.
Vielä reilu sata sivua jäljellä ja aikomuksena nautiskella kirjasta ilta pihvin ja punaviinin kera.
Tykännyt: VMN

08.04.2014 20:37 #194 :: Kanttarelli
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Viimeiset sivut hitaasti nautiskellen luettu :) Omaan silmääni Lohikäärmetanssissa osui kyllä harmittavan paljon kirjoitusvirheitä, paikoittain samalla sivulla jopa viitisen kappaletta. Loppua kohti virheitä oli vähemmän, mutta kiire valitettavasti näkyi lukijalle. Puuttuvia sanoja tuntui olevan erityisen paljon, mutta onneksi virheistä huolimatta itse kieli oli hyvää, joten annan kaiken anteeksi :)

Olisi mielenkiintoista kuulla lisää spekulaatioita Jonin vanhemmista asiaan paremmin vihkiytyneiltä Lohikäärmetanssi 1:n tuoman uuden nippelitiedon valossa!

• Niksu hahmo
  • Niksu
    Painajainen

09.04.2014 09:38 #195 :: Niksu
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Jep, painovirheitä oli, mutta tarinasta nautin!

Kun lukee jonkin tämän sarjan osista ensimmäistä kertaa, on melkein pakko lukea "huolimattomasti" ja "kiireessä." Ainakin minun, joka en malta tietää mitä hahmoille tapahtuu!

Varoitus: Spoiler.

Väkivallasta. Mielestäni sitä ei tässä sarjassa ole liikaa. Sitä on kuvailtu tarkasti ja hieman mässäilevästi, mutta minua se ei häiritse. Väkivalta viihdelukemistossa on hyväksi, koska kannattaa aina muistaa, että todellinen maailma on vielä kymmenen kertaa julmempi.

Nyt sitten odottelemaan suomennoksen toista osaa... En pidä Martinin tekemää jakopäätöstä (Feastiin omat hahmot ja Danceen toiset) ehkä ihan parhaana, vaikka se toki antaakin tarinoille omat erilliset sävynsä.

• VMN hahmo
  • VMN
    Painajainen

09.04.2014 10:15 #196 :: VMN
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Itse aloittelen Lohikäärmetanssini toivottavasti parin viikon sisään. Aiemmat kirjat olen lukenut nyt kaksi kertaa, viimeksi vajaa pari vuotta sitten. Onko tässä jonkinlaista, edes hienovaraista recapia, siitä mitä on tapahtunut, vielä kun otetaan huomioon, että näiden hahmojen tapahtumat tapahtuivat kaksi kirjaa sitten?

Vai onko tässä jonkinlainen muistutus tarpeen? Jos, niin mitä olette käyttänyt? Selaillut kirjaa vai käyttänyt jotain nettisivua?

• Noora hahmo
  • Noora
    Epäkuollut

09.04.2014 18:41 #197 :: Noora
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Ei siinä mun mielestä ainakaan kerrattu mitä edellisissä osissa tapahtui,mutta en ole kyllä saanut sitä luettua kovin pitkälle. Jotenkin se ei jaksa kiinnostaa ja koukuta samalla tavalla,kuin 3 ekaa osaa. Samaa tasoa tuntuu olevan kuin Feast joka oli mulle kirjana aikamoista pakkopullaa aikoinaan,mutta se johtu siitä,että oli just lukenut Miekkamyrskyn joka olikin aika yllättävä,tunteita herättävä ja dramaattinen kirja ja joka on edelleen mun lemppari näistä ilmestyneistä kirjoista. Toisaalta Tanssin tylsyyteen voi vaikutta sekin,että olen sen englanniksi lukenut noin vuosi sitten. Itse luin koko sarjan läpi Valtaistuinpelistä alkaen ennen,kuin alotin Tanssin lukemisen,joten en tiedä mitään hyviä sivuja kertaamiseksi.
Varoitus: Spoiler.
Muokannut 09.04.2014 20:11 Noora

09.04.2014 19:08 #198 :: Mab
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Mä myös kertasin edeltävät osat ennen kuin tartuin ADWD:hen, mutta joskus olen joissain toisissa kirjasarjoissa käyttänyt ihan vain wikipediaa apuna. Luulisi, että ainakin englanninkielisestä löytyy kunkin osan kohdalta juonitiivistelmä.

(En uskalla kamalasti kommentoida Lohikäärmetanssia, koska itse tosiaan olen lukenut koko kirjan enkä muista tasan tarkkaan, mitkä tapahtumat kuuluvat vasta Lohikäärmetanssi kakkosen puolelle. Sen kuitenkin sanon, että aika lailla samoilla linjoilla olen esim. Tyrionin ja Danyn kappaleita koskevien mietteiden suhteen. Niin ikään olisin joillekin toisille hahmoille kaivannut lisää lukuja. Ei minullekaan toiminut kauhean hyvin AFFC/ADWD-jaottelu.)

• Emelie hahmo

10.04.2014 08:24 #199 :: Emelie
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Minä käytin jonkin verran näitä sivustoja:

tulenjajaanlaulu.webs.com/
awoiaf.westeros.org/index.php/Chapters

Westerosin sivuilta löytyy aika pitkähköt juonitiivistelmät, mutta jos kaipaa vain nopean muistutuksen, niin tuon ekan linkin takaa löytyy sivusto, josa on vähän lyhyemmän recapit.

Kauheasti ei muistutusta tarvinnut, ainakin minulle palautui kohtalaisen nopeasti mieleen aikaisemmat tapahtumat. Totta kai jonkin verran joutui pysähtelemään ja lähinnä miettimään, että kuka tyyppi tämä oli tai kestä he puhuvat/kehen asia liittyy etc.

Minä kyllä pidin Feastin ja Dancen jakoa onnistuneena, vaikka 4. kirjan lukemisen jälkeen se jurppi. Mutta Dancen luku oli sitten sitäkin palkitsevampaa.

• Iivari hahmo
  • Iivari

13.04.2014 09:55 #200 :: Iivari
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Lohikäärmetanssin tapahtumien suhteen voisi käyttää spoilereita, kun kaikki eivät liene sitä lukeneet vielä. Tosin ilmeisesti nää verihäät on joskus aiemmin...

Valvojat: RinjaEmelie