02.03.2024 12:30 #681 :: JereArema666
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Onko kenelläkään tietoa siitä mistä voisi saada miekkamyrskyn kovakantisen version?

05.03.2024 17:18 #682 :: Aulis
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Tänään se tieto sitten tuli, että Tuli ja veri ilmestyy suomeksi Otavalta toukokuussa Satu Loitsun (ent. Hlinovsky) suomentamana.

Nähtävästi Martinin oikeudet ovat siirtyneet Otavalle. Jospa uusia painoksiakin olisi siis luvassa.

05.03.2024 21:52 #683 :: Jussi
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Otavan tiedotteen otsikkona on: George R. R. Martinin kauan odotettu Tuli ja veri -romaani vihdoin suomeksi. Kyseessä ei kyllä ole perinteinen romaani, vaan kuvitteellista historiankirjoitusta. Lainaus tekstistä:

– On uskomattoman hienoa päästä tuomaan tämän mittaluokan kirjallisuutta lukijoiden käsiin. George R. R. Martinin tuotanto on kokonaisuudessaan nykyfantasian merkkiteos ja klassikko, joka tulee kestämään aikaa, Otavan kaunokirjallisuuden kustannusjohtaja Antti Kasper toteaa.

Myös Otavan kaunokirjallisuuden kustannuspäällikkö Iina Tikanoja iloitsee tulevasta teoksesta: – Sekä ammatillisesti että kirjailijan fanina on kunnia päästä mukaan tähän tarinaan. Suomalaiset lukijat saavat iloksemme nauttia Tulesta ja verestä George R. R. Martinin luomat maailmat perinpohjaisesti tuntevan Satu Loitsun (ent. Hlinovsky) taiturillisena ja sävykkäänä suomennoksena.

Suomennos on kovakantinen, ja tarjolle tulee myös äänikirja ja e-kirja. Saa nähdä, millainen kansikuva on. Olen kyllä tyytyväinen siihen, että käännösoikeudet siirtyivät isolle kustantamolle. Tuli ja veri löytyy Adlibriksesta. Tarkka julkaisupäivä on 14. toukokuuta, ja kirjan pituudeksi on merkitty 800 sivua.

Georgi K. ehti kertoa toisessa ketjussa saaneensa alkuvuodesta Kirjavalta tiedon, että kustantamo on menettänyt Tulen ja jään laulun julkaisuoikeudet. Ehkä kovakantinen Lohikäärmetanssi, jossa koko kirja on yksissä kansissa, olisi mahdollinen Otavalta. Martin-suomennoksia ei ole koskaan ilmestynyt pokkareina (Kirjavalta tuli isokokoisia pehmytkantisia laitoksia), joten sellaisiakin voidaan nyt julkaista.
Muokannut 05.03.2024 21:55 Jussi

06.03.2024 12:37 #684 :: KiLLPaTRiCK
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Nyt kun saataisiin vielä Martinilta tieto, että Winds of Winter ilmestyy jouluksi.

06.03.2024 13:34 #685 :: Jussi
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Otava teki kyllä upean tuplatempauksen: Tuli ja veri saadaan lopultakin suomeksi ja Robin Hobbin vanha Elolaivat-trilogia käännetään. Molemmat asiat selvisivät lyhyen ajan sisällä, ja kumpikin kirja on tulossa tämän vuoden aikana. Suomeksi fantasiaa lukevilla on aihetta riemuun.

Se vähän huolestuttaa, että Otavan Facebook-postauksessa on kuva englanninkielisestä Fire and Bloodista, jossa on tv-sarjakansikuva. Toivottavasti kyseessä on ainoastaan kuvituskuva ilmoitukseen, sillä en suostuisi katselemaan kirjahyllyssäni tuollaista kantta. Mutta jos Otava oikeasti julkaisee tällaisen, ja suomennoksessa on kansipaperi/suojapäällys, niin sen voi heittää pois ja pitää kirjan ilman kansipaperia hyllyssä. Ongelma ratkaistu. Telkkasarja- ja leffakannet sopivat pokkareihin, mutta eivät kovakantisiin kirjoihin, joita monet hankkivat keräilytarkoituksessa.

Koska Kirjava ei ole enää mukana, niin se lienee varmaa, että emme näe Tulessa ja veressä Petri Hiltusen kansimaalausta. Otavan tiedotteessa ei mainita mitään Doug Wheatleyn mustavalkokuvituksesta, joka löytyy alkuteoksesta. Varmaan se on jätetty suomennoksesta pois, sillä kirja on kalliimpi tehdä kuvituksen kanssa. Jos Dunk & Egg -kertomuksiin pohjautuva HBO:n tv-sarja toteutuu, niin ehkä Otava ottaa sarjan alkamisen aikoihin uuden painoksen Seitsemän kuningaskunnan ritarista. Kirjavan kovakantinen versio vuodelta 2019 on yhä saatavilla.

Ensi syyskuussa ilmestyy Tom Huddlestonin kirjoittama epävirallinen teos The Worlds of George R.R. Martin. Tähän on kuulemma koottu yhteen Martinin inspiraation lähteet ja tapahtumat historiasta, jotka ovat Tulen ja jään laulun perustana. Mielestäni tällainen kannattaisi julkaista vasta sitten, kun kirjasarja on valmis. Mutta joo, minulle tuntematon Frances Lincoln -kustantamo varmasti uskoo tienaavansa kirjalla rahaa.
Muokannut 06.03.2024 14:26 Jussi
Tykännyt: KiLLPaTRiCK, Aulis, Georgi

• Georgi hahmo
  • Georgi
    Aseenkantaja
06.03.2024 16:01 #686 :: Georgi
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Tässä olisi Otavalla tuhannen taalan paikka tehdä asiat oikein heti alusta alkaen, julkaista Tuli ja veri hienoissa kansissa ja saada hyvä jatkumo olemassa oleville käännöksille. Kirjava teki ainakin tämän osalta asiat oikein ja toi myöhemmin upeat kuvitukset kovakantisiin. Mikäli mennään täysin raha edellä niin en ihmettelisi, jos kansikuvana olis juuri tuo Facebookin-postauksessa oleva kuva. Tulee nopeasti Kirjavan GOT-julkaisuista entistä halutumpaa keräilytavaraa. Toisaalta Jussin ehdottama, kansipaperi takkaan, keino korjaa asian helposti ja lämmittää edes sen pienen hetken.
Täydellistä sarjaa jos halajaa ja on valmis laittamaan rahaa, niin ainakin Folio Societyn GOT-sarja on äärimmäisen upea! Folico Society on sitoutunut julkaisemaan kaikki, A Song of Ice and Fire, sarjan osat samaan tyyliin. Tämä ei varmasti jätä kirjahyllyä kylmäksi!

07.03.2024 08:58 #687 :: Kerberos
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Aivan loistavaa, että tässä ketjussa saa monen vuoden tauon jälkeen lukea hyviä uutisia.
Onkohan Satu nyt jatkossa Otavan listoilla suomentajana Martinin ja muiden teoksille vai onko tulevat suomennokset Tulen ja Veren jälkeen jonkun muun tekemiä?
Mielenkiinnolla odotan myös itse mikä tulee olemaan vanhojen Kirjavan painosten kohtalo, tullaanko niitä uudelleenjulkaisemaan Otavan alla, vai tekevätkö he kokonaan uudet julkaisut? Tuskin jättävät mahdollisuutta käyttämättä, etteivätkö julkaisisi koko sarjaa omissa nimissään.

Tästä on joka tapauksessa mukava jatkaa tulevien kirjauutisten odottelua, kun on oikeasti jotain realistisia toiveitakin uusista suomennoksista.

25.03.2024 13:18 #688 :: Jussi
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Tulen ja veren suomennoksen kansikuvaa ei ole vieläkään paljastettu. Mutta nyt on selvinnyt, että kirjasta ilmestyy brittikustantajalta uusi kovakantinen laitos toukokuussa. Siinä on täysin uusi kansi:

Etukannessa on ylhäällä Targaryenien lohikäärmevaakunat ja alhaalla Velaryonien merihevosvaakunat. Nämä kaksi ovat Westerosin tärkeimmät valyrialaissuvut kirjan kuvaamalla ajanjaksolla.

27.03.2024 11:14 #689 :: Jussi
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia

Tulen ja veren kansikuva julkistettiin. Kyseessä on tv-sarjakansi, mutta ehkä tätä voi silti pitää torjuntavoittona. Ei sentään valokuvaa näyttelijästä kuten linkittämässäni Facebook-postauksessa. Mutta onhan tuo todella ikävää, että etukannessa lukee isolla House of the Dragon ja tämän yläpuolella puhutaan HBO-alkuperäissarjasta. George Martin on yksi maailman suosituimmista ja tunnetuimmista kirjailijoista, joten hänen teoksensa myyvät tarpeeksi hyvin ilman sitä, että etukannessa täytyy muistuttaa telkkasarjasovituksesta. En kirjaa katsellessani haluaisi ajatella House of the Dragonia. Englannin kielellä Fire and Bloodista ei ole julkaistu yhtään kovakantista laitosta tv-sarjakansilla, ainoastaan pehmeäkantisia. Otavakin olisi voinut tuoda kirjan aluksi myyntiin normaalilla kansikuvalla, ja sitten ennen joulua nidotun telkkasarjakansiversion. Nyt oikeasti harmittaa, ettei Kirjava onnistunut julkaisemaan Tulta ja verta.

En osaa vielä sanoa, heitänkö kansipaperin pois vai en. Pitää päättää, kun saan kirjan omaksi. Etukannessa ei ole mainintaa Doug Wheatleyn mustavalkokuvituksesta, joten sen puuttumista voinee pitää varmana.
Muokannut 25.04.2024 14:49 Jussi Syy: Linkki korjattu
Tykännyt: aituriar, Aulis

28.03.2024 01:08 #690 :: Aulis
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Harmin paikka. Olisi tuo brittiversio ollut huomattavasti tyylikkäämpi. Tai olisi edes tuon ylälaidan mainoksen voinut jättää pois.

Itsekin olen aina pitänyt kovasti Kirjavan kansitaiteesta GRRM:n kirjoissa. Mutta pitänee olla tyytyväinen, että suomennos julkaistaan lopultakin...
Tykännyt: Jussi

28.03.2024 17:32 #691 :: Jussi
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Joo, viestini näyttää nyt jälkikäteen katsottuna yltiönegatiiviselta. On upeaa, että Otavalta ilmestyy Tulen ja veren suomennos, jota Kirjava ei millään saanut julkaistua. Loppujen lopuksi kirjan kansikuva ei ole merkittävä asia, ja kansipaperin voi tosiaan ottaa pois. Lisäksi tv-sarjan näyttelijän kuva etukannessa olisi ollut paljon pahempi vaihtoehto kuin valittu kansi, josta ihan pitäisin ilman yläreunan mainosta.

Ehkä minun oli vain vaikea hyväksyä sitä, että on siirrytty aikaan, jossa kovakantisen Martin-suomennoksen etukannessa mainostetaan näyttävästi tv-sarjasovitusta. Kirjavan Tulen ja jään laulu -julkaisuissa kun ei koskaan ollut mainintaa Game of Thronesista muualla kuin Lohikäärmetanssien takakansien kirjailijaesittelyssä.

29.03.2024 12:14 #692 :: KiLLPaTRiCK
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Käsittääkseni lähes kaikki Euroopan maat saivat oman käännöksen siinä 2019, joten ollaan vain tyytyväisiä, että saamme kirjan.
Lähinnä toivon sitten kovakantista Lohikäärmetanssista tai lisää Abercrombietä suomennettuna.
Tykännyt: Jussi, Aulis, Georgi

03.04.2024 17:09 #693 :: Jussi
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Otavan syksyn katalogi paljastettiin. Siitä ei löydy uusia laitoksia Tulen ja jään laulun osista, mutta kustantamo julkaisee Martinin Jäälohikäärme-kirjan suomennoksesta uuden kovakantisen painoksen syyskuussa. Tässä on sama kansimaalaus kuin Kirjavan laitoksessa, ja mukana on tuttuun tyyliin Luis Royon kuvitus. Tarjolle tulevat myös e-kirja ja äänikirja. Kirjavan versio Jäälohikäärmeestä vuodelta 2016 on yhä saatavilla Adlibriksessa.
Muokannut 03.04.2024 17:14 Jussi
Tykännyt: Freyja, Aulis

04.04.2024 00:08 #694 :: KiLLPaTRiCK
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Siis uusi painos tuosta Martinin ehkä vähiten kiinnostavasta (lasten) kirjasta? Eikös se ensimmäinenkin ollut kovakantinen ja piirroksilla?
Jos nyt on  jotain pakko nimen takia julkaista, niin noita Nightflyers tai Sandkings voisi suomentaa. Kai Lohikäärmetanssi kovakantisena olisi liian ihmeellinen juttu? Eikö siihen voi laittaa pienen numeroidun painoksen 99€ kappale. Ostaisin.
Muokannut 04.04.2024 10:11 KiLLPaTRiCK

04.04.2024 12:15 #695 :: Jussi
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Taustalla voi olla se, että Jäälohikäärme on ollut Kirjavalta saatavilla vain paperikirjana. En itse kuuntele ollenkaan äänikirjoja, sillä ne eivät ole minun juttuni, mutta ymmärtääkseni ne ovat nykyään iso bisnes. Syyskuussa Otava tuo myyntiin paperikirjan ohella äänikirjan ja e-kirjan Jäälohikäärmeestä. Sen sijaan Tulen ja jään laulun osat ovat olleet pitkään saatavilla äänikirjoina Storysiden julkaisemina. Ehkä Otavalla ei siksi ole niin kiirettä ottaa sarjan osista uusia painoksia. En tiedä, voiko kustantamo hankkia äänikirjaoikeudet Tulen ja jään lauluun, jos Storyside ei halua niistä luopua.

Tulen ja jään lauluun liittyen... Huomasin, että Valtaistuinpelin kovakantinen laitos on kadonnut Adlibriksesta. Nidottu versio muuttui jo vuosia sitten loppuunmyydyksi, joten tällä hetkellä verkkokaupasta ei voi tilata ollenkaan paperikirjaa. Kuninkaiden koitoksen sidottu laitos on myös kadonnut, ja pehmeäkantisessa lukee "tilapäisesti loppu". Nyt tosiaan olisi aika Otavan uusille painoksille! Lähetin kustantamolle sähköpostia ja kysyin, onko heillä suunnitelmissa julkaista Tulen ja jään laulua.
Tykännyt: Freyja, Aulis, Georgi

05.04.2024 13:23 #696 :: KiLLPaTRiCK
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Löytyykö Suomesta vielä joku, joka haluaisi nuo ostaa? Ihan vain maallikkona en näe kauheasti valoa julkaista puhkikulutettua sarjaa.
Se, että tulisi jotain kokonaan uutta esim. tuo kovakantinen Lohikäärmetanssista on taas toinen juttu, kun monet varmasti haluaisivat sen jonon jatkoksi
Muokannut 05.04.2024 13:25 KiLLPaTRiCK

05.04.2024 15:31 #697 :: Aulis
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Kyllä varmasti joku ostaisi, en sitten tiedä olisiko heitä kuinka paljon.

Esim. allekirjoittanut on myöhäisherännäinen Martinin kirjojen suhteen, luin ne vasta jokunen vuosi sitten. Jo silloin oli muistaakseni loppuunmyytyjä jotkin osat ko. sarjaa. Joten eipä ole tullut hankittua, kun haluaisin ostaa nuo mieluummin uutena ja yhtenäisenä sarjana.
Tykännyt: Jussi, aituriar

25.04.2024 14:38 #698 :: Jussi
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Otetaanhan J.R.R. Tolkieninkin vanhoista kirjoista (Taru Sormusten herrasta, Hobitti, Silmarillion jne.) jatkuvasti uusia suomenkielisiä painoksia. Joissakin laitoksissa on mukana kuvitusta, ja viime vuonna TSH:sta ilmestyi uusittu suomennos.

Syyskuussa ilmestyvän Jäälohikäärmeen Otavan version kansikuva näyttää tältä:

Huh huh tuota mustaa "tarraa" keskellä etukantta. Ruman näköinen, ja siinä annetaan myös virheellistä tietoa. George Martin on Tulen ja jään laulun kirjoittaja, ei Game of Thrones -telkkasarjan. Tai no käsikirjoittihan hän neljä jaksoa tv-sovitukseen.
Tykännyt: Aulis, Georgi

• Georgi hahmo
  • Georgi
    Aseenkantaja
25.04.2024 18:36 #699 :: Georgi
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Mielestäni jo toinen ohilaukaus Otavalta kansien suhteen. Kunpa voisivat jättää nämä ylimääräiset "mainokset/tarrat" pois ja mainostaisivat vaikka sitten kaupoissa/sivuilla erillisillä mainoksilla. Kirjavan sivujen mukaan Jäälohikäärme vielä myynnissä - sieltä saisi vielä "puhtaalla" ilmeellä, mikäli tämä on Otavan viimeinen version kannesta.

29.04.2024 11:22 #700 :: Kerberos
George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
Helppo ja kaikkia miellyttävä ratkaisu olisi nimenomaan käyttää tarroja. Kustantaja saisi mainostaa haluamallaan tavalla, mutta sitten me kirjoja arvostavat henkilöt saisimme repiä tarrat pois oston jälkeen rumentamasta kansia.
Voi kun eläisimme täydellisessä maailmassa.
Tykännyt: KiLLPaTRiCK, Aulis

Valvojat: RinjaEmelie