Robin Hobb

• Jussi
    Arkkivelho

09.10.2013 11:22 #1 :: Jussi
Robin Hobb
Muoks. Kirja myös Risingin Lukupiirissä: Lukupiiri: Robin Hobb: Fool's Assassin.
Tulkaa lukemaan!

t. Hiistu
_______________________________________________________________________

Robin Hobb myönsi uutisryhmässään noin vuosi sitten kirjoittavansa uutta sarjaa Fitzin ja Narrin seikkailuista, mutta vaikeni siitä lähtien aiheesta. Nyt hän antoi virallisen tiedotteen . Trilogian avausosa The Fool's Assassin (lupaava nimi) on kustantajan käsissä, ja sen on tarkoitus ilmestyä joskus ensi vuonna! :cheesy:

Millaisia ajatuksia Fitzin paluu herättää? Onko toiveita, että Otava suomentaisi uuden trilogian?

Muokkasin otsikkoa
Muokannut 10.06.2015 12:00 Jussi

09.10.2013 11:39 #2 :: Athilora
Robin Hobb: The Fool's Assassin
Tarinan lopetus oli sellainen, että jatkaminen ei välttämättä ole helppoa. Aikajanallisesti voin tuumia, mistä jatketaan, koska onhan periaatteessa mahdollista, että tapahtumat sijoittuisivat kahden aiemman sarjan välimaastoon. Ainakin itselläni aikajana oli ensimmäinen mieleen tullut asia kuultuani tästä.

• Emelie hahmo

09.10.2013 13:18 #3 :: Emelie
Robin Hobb: The Fool's Assassin
Minähän olen ihan onnesta soikeana tämän vuoksi! :cheesy: Kun ensi kertaa kuulin, että Hobb kirjoittaa mahdollisesti lisää kirjoja Fitzistä, pelkäsin, että se on vain väärä huhu, mutta onneksi ei ollut. Kovasti toivoisin, että tarina sijoittuisi viimeisen trilogian jälkeiseen aikaan, vaikkakin olen samoilla linjoilla Knox Gargolin kanssa, että jatko voi olla hankala.

Pitäneekin lukea aikaisemmat kirjat uudestaan, tällä kertaa englanniksi. Olen niin tottunut suomenkielisiin nimiin, että uuden kirjan luku englanniksi saattanee tuottaa alkuun hämmennystä.

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
    Vampyyri

09.10.2013 13:30 #4 :: Tapsa
Robin Hobb: The Fool's Assassin
Ei innosta. Miksi pitää lypsää loppuun kaluttua aihetta ja riisua siitä kaikki sen ansaitsema arvokkuus ja mysteeri? Eivätkö uudet ideat myy yhtä hyvin? Mielestäni näin jälkikäteen ajatellen Näkijän tarukaan ei olisi välttämättä tarvinnut jatkoa, ja vaikka Lordi Kultainen onnistui aika hyvin, en usko Hobbin kykenevän toistamaan temppua enää Narrin kohtalon lopun jälkeen.

09.10.2013 13:30 #5 :: Rinja
Robin Hobb: The Fool's Assassin
Olen ollut erittäin fiiliksissä kun kuulin ekan kerran tällaisen trilogian mahdollisuudesta. :cheesy: Upeaa, että se realisoituu näinkin pian. Kerrankin "ylimääräisiä" jatko-osia, joita odotan kertakaikkisen positiivisella mielellä.

Minulla alkaa olla aikamoinen määrä spekulaatioita (ja valistuneita arvauksia jopa, toivon) tulevista tapahtumista - ja toisin kuin Knox, olen hyvin varma siitä, että kyseessä ovat nimenomaan tulevat tapahtumat. [Nyt seuraa mahdollisia heiveröisiä juonipaljastuksia niille, jotka eivät jostain kummallisesta syystä ole lukeneet edellistä trilogiaa:] Pidän esimerkiksi melkoisen todennäköisenä, että Fitzille siunaantuu uusi eläinkumppani. Mahdollisesti kirjoissa myös liikuskellaan jossain kaukana ulkomailla, ehkä siellä minne Narri lähti. Fitzin tarinassa on myös kaaria, jotka eivät ole saaneet lopetustaan: ehkä jatkossa Fitzin elossaolo selviää kaikille ja hänen äitinsäkin osaa sen myötä tulla tapaamaan häntä, tai Fitzin menneisyys ja juuret jollain muulla tavalla tulevat vielä käsitellyiksi ja salaisuuksia paljastetuksi. Hobb on tähän mennessä käsitellyt koko tarinankaartaan niin kokonaisvaltaisesti, että pidän siksi todennäköisenä että moni taakse jätetty asia löytyy vielä edestä.

Niin, ja luultavasti Fitz tulee vielä tekemään kaikenlaisia tyhmyyksiä täysin tahtomattaan, kuten aina ennenkin ^^ Narrin osuutta tapahtumissa en kuitenkaan ole osannut vielä juurikaan spekuloida. "The Fool's Assassin" -nimi lupailee vähän erikoista suuntaa jopa, tutusta kaiustaan huolimatta.

En jaksa toivoa, että Otava kääntäisi tulevan trilogian, ellei siellä politiikka kummallisesti muutu. Fitz-kirjat ovat kyllä jotain sellaista, mitä aion tankata sanakirjan kanssa sana kerrallaan jotta varmasti ymmärrän kaiken, vaikka lukemisesta ei varmaan siten mitään nautinnollista tulekaan.
Muokannut 09.10.2013 13:33 Rinja

• Narri hahmo
  • Narri
    Peto
09.10.2013 15:05 #6 :: Narri
Jaahas. Tämän päivän piti tulla. Arvauksia:

- Fitzin perheonni tuhoutuu, kaikki tapetaan läjään paitsi yksi, joka on "tulevaisuuden pelastus tms."
- Perheen tuhoutuminen liittyy johonkin tulevaan uhkaan, joka uhkaa lopulta koko maailmaa ja sitä perheen viimeistä hengissäolijaa (motivointi)
- Narrin salamurhaaja, hmm, eli Fitz saa tehtävän Narrilta tämänkertaista pahan ruumiillistumaa vastaan
- Tehtävään liittyy pitkiä matkoja ja hurjan vaarallisia käänteitä

Tai sitten ihan jotain muuta.

• max hahmo
  • max
    Kapteeni

09.10.2013 16:19 #7 :: max
Robin Hobb: The Fool's Assassin
En ole suuri Hobb-fani ja sikäli en samalla tavalla jaa teidän innostusta (joskaan en Tapsan epäinnostustakaan), mutta tottakai lisää laadukasta eeppistä fantasiaa mahtuu aina maailmaan. Suomennos tuntuu hyvin epätodennäköiseltä, sillä suomennettujen trilogioiden välinen Liveship Traderskin on suomentamatta, ja yllätysbestsellereitäkään tuskin on luvassa

• Noora hahmo
  • Noora
    Epäkuollut

09.10.2013 16:33 #8 :: Noora
Robin Hobb: The Fool's Assassin
Jaa piti tämänkin päivän koittaa. Ei tätä uutta trilogiaa olisi välttämättä enään kaivattu,kun kerta Fitzin tarina sai mielestäni ihan hyvän päätöksen Narrin kohtalossa. Olisi vaan annettu Fitzin elää elämänsä loppuun asti onnellisena. Ikävä kyllä tässä haisee rahastuksen maku vähäsen,kun yhtäkkiä pitää jatko osia vielä kehitellä. No suomennosta tästä tuskin tulee,koska edelliset trilogiat tuskin myivät Otavan mielestä tarpeeksi.

09.10.2013 16:37 #9 :: Rinja
Robin Hobb: The Fool's Assassin
Rahastusta tai ei, niin minä olen vilpittömästi sillä kannalla, että Hobbilla on myös aito halu palata näihin hahmoihin.

• Hiistu hahmo
  • Hiistu

09.10.2013 18:11 #10 :: Hiistu
Robin Hobb: The Fool's Assassin
Lukijat tahtovat lukea ja kirjailija tahtoo kirjoittaa... Ei tämä minustakaan rahastusta ole, vaan Fitzin ja Narrin tarina on vielä kesken. Tässä trilogiassa on ihan jo nimenkin perusteella minusta jonkinlaista "lopullisen välienselvittelyn" makua, välit kun jäivät ainakin minusta harmillisen selvittelemättömiksi Lordi Kultaisen lopussa. (Vaikka tietenkin keksisin jonkin perustelun, minkä takia on välttämätöntä julkaista vielä yksi trilogia lisää, jos Hobb tämänkin jälkeen ilmoittaisi sellaisen kirjoittavansa. Ja vielä yksi ja... :tongue: )

Suomentamattomat Liveship Traders ja Rain Wild -sarjat on minulta lukematta. Tarinat ilman Fitziä eivät ole koskaan kiinnostanut ihan niin paljoa, että olisin saanut aloitettua lukemista... Nyt kun ovat sekä Fitz että Narri kumpikin (toivottavasti!) jälleen mukana seikkailussa, aion ehdottomasti lukea tulevan kirjan.

Onko Otavalla käännösoikeus Hobbin tuleviinkin kirjoihin, vai voisiko jokin muu kustantamo aloittaa suomentamisen? En toisaalta pidä aivan mahdottomana toiveena sitäkään, että Otava julkaisisi sarjan. Olihan Fitz päähenkilönä kahdessa suomennetussa trilogiassa, joten uusi sarja olisi lähempänä niitä kuin mitä suomentamatta jääneet olivat.

Rinja kirjoitti: Fitz-kirjat ovat kyllä jotain sellaista, mitä aion tankata sanakirjan kanssa sana kerrallaan jotta varmasti ymmärrän kaiken, vaikka lukemisesta ei varmaan siten mitään nautinnollista tulekaan.

Arvelisin, että moni täkäläinen on aikeissa lukea kirjan, joten voitaisiin lukea myös täällä yhdessä. Jos edes joku aina jonkun kohdan tajuaisi.

Narri kirjoitti: Arvauksia:
- Fitzin perheonni tuhoutuu

Jotain tuollaista minäkin pelkään, koska ei kai hän iäkkäänä perheellisenä miehenä mihinkään lähtisi enää seikkailemaan... En siitä perhe-elämästä kyllä henkilökohtaisesti perustanut, itse olisin toivonut Fitzin
Varoitus: Spoiler.
Muokannut 09.10.2013 18:12 Hiistu

09.10.2013 18:11 #11 :: Ligandi
Robin Hobb: The Fool's Assassin
Samaa mieltä siinä, että Fitzin tarina päättyy sikäli hyvin "Narrin kohtalossa" ja uskon myös että trilogia jatkaa tarinaa. Mutta jotenkin minulla on mukava tuntuma, että Hobb osaa keksiä jotain uutta. Laatua se on luultavasti kuitenkin.

Tosin en olisi pettynyt, mikäli Hobb olisi kirjoitanut kirjan Uljaan ja Totuuden nuoruusvuosista, Chadesta puhumattakaan. Jälkimmäisen tarina olisi ollut oivallinen vastakohta Fitzin tunnetulle vastenmielisyydelle hovijuonitteluja kohtaan. Esimerkiksi "The Willfull Princess and the Piebald Prince" oli mukavan erilainen Hobbilta; jopa kirjoitustyyli tuntui runollisemmalta kuin päätarinan kirjoissa.

Mutta koska Narrin kohtalo päättyy miten päättyy, niin odotan mielenkiinnolla, miten Hobb ratkaisee asian. Olettaen, että tarina tosiaan jatkuu mihin päättyi.

Vuosia olen selaillut tätäkin foorumia, mutta kai sitä on pakko joskus hypätä kyytiin. :wink:

09.10.2013 18:27 #12 :: Rinja
Robin Hobb: The Fool's Assassin

Hiistu kirjoitti: ei kai hän iäkkäänä perheellisenä miehenä mihinkään lähtisi enää seikkailemaan...

Niin, onhan hän tokassa trilogiassa jo ikäloppu ~36-vuotias :wink: Minä en usko perheonnen tuhoutumiseen - tai ainakaan siihen, että se tuhoutuu pysyvästi - vaan siihen, että Fitzin vetää takaisin maailmalle nimenomaan se, että Narrin tarina on vielä kesken. Narrin kohtalon (siis ei kirjan vaan kirjaimellisesti Narrin kohtalon) tarkoitushan jäi auki; miksi hänelle tapahtui se mitä tapahtui? Fitz on sidoksissa Narriin, joten kyseessä ei olisi varsinaisesti Fitzin päätös lähteä noin vain seikkailemaan, vaan se että toinen ei ole vielä löytänyt tarkoitustaan ja onnellista loppuaan (sikäli mikäli sellainen on Narrille tarjolla).

Ja Ligandi, tervetuloa Risingille :)
Muokannut 09.10.2013 18:28 Rinja

• Hiistu hahmo
  • Hiistu

09.10.2013 18:50 #13 :: Hiistu

Rinja kirjoitti:

Niin, onhan hän tokassa trilogiassa jo ikäloppu ~36-vuotias :wink:

Omasta mielestään hän ainakin oli jo kovasti vanhaa ja raihnasta. :lol:
En muista, kuinka pitkälle tulevaisuuteen viimeisen kirjan epilogi/jälkinäytös/jokin selosti, mutta siinäkin muistaakseni vierähti jokunen vuosi... Totta kuitenkin, ettei hän vielä jouda viettämään vanhuuspäiviä. Chadekin vielä kummasti jaksoi touhuta vaikka mitä, vaikka ikää oli.

09.10.2013 19:19 #14 :: Marygold
Robin Hobb: The Fool's Assassin
Itse huomasin aamulla olevani uutisesta aivan tohkeissani, vaikka silloin ensi kertaa huhun kuullessani mietinkin, että mitähän tästäkin seuraa. Minulle, toisin kuin monelle muulle ilmeisesti, ei kylläkään jäänyt Narri-kirjoista sellaista oloa, että tämä oli kaikki nyt varmasti tässä, ja olen jo pitkään spekuloinut mielessäni erilaisilla jatkovaihtoehdoilla.

Lukaisin juuri tänään Narrin kohtalon loppukirjoituksen, eikä Fitz siinä nyt vielä mitään kuolinkellojaan kilkuttele. Eikös Taito muutenkin mahdollista tavallista pidemmän iän, jos Hobb ei muulla keinolla ikäongelmasta selviä - onhan tämä kirjoissa parinkin hahmon kohdalla nähty. Eikös Chadekin käyttänyt sitä siinä vaiheessa kun muisti rupesi pätkimään?

Meikäläisen on nyt varmaan vedettävä kirjat hyllystä ja ruvettava lukemaan, niin saan vähän katetta näille spekuloinneillekin. Ehkä suomeksi tällä kertaa, kun viime kerrasta alkaa olla kohta kymmenen vuotta aikaa :)

09.10.2013 20:36 #15 :: Fantasyfan
Robin Hobb: The Fool's Assassin
Hyvä uutinen enkä usko, että sarjasta tulee huonoa. Hobb ei olisi jatkanut tarinaa ellei mielessä ole hyvä jatkotarina. Itse olisin toivonut, että sarja olisi ollut enemmin Nokkosesta kertova ja Fitz vahvana taustahenkilönä. Jotenkin tuntuu, että Nokkosen hahmossa on paljon potentiaalia (kuten isässään) eikä siitä otettu kaikkea irti edellisessä trilogiassa.

09.10.2013 20:47 #16 :: Rinja
Robin Hobb: The Fool's Assassin

Fantasyfan kirjoitti: Itse olisin toivonut, että sarja olisi ollut enemmin Nokkosesta kertova ja Fitz vahvana taustahenkilönä. Jotenkin tuntuu, että Nokkosen hahmossa on paljon potentiaalia (kuten isässään) eikä siitä otettu kaikkea irti edellisessä trilogiassa.

Jos Hobbilla on kiinnostusta käsitellä Nokkosen hahmoa enemmän, mikäpä estää Nokkosta ja Fitziä seikkailemasta yhdessä? :smile: Voisi ollakin aika mainiota se. Nokkosta voi tosin näkyä kohtuullisesti vaikka Fitz seikkailisi yksinäänkin, kun otetaan Nokkosen unikyvyt huomioon.

• Vanamo hahmo
  • Vanamo
    Lentäjä

09.10.2013 20:50 #17 :: Vanamo
Robin Hobb: The Fool's Assassin
Kuulostaa kiinnostavalta, vaikka en enää aikoihin erityinen fani olekaan ollut. Voisinkin tämän tiedon innoittamana lopulta lainata Narrin kohtalon uudelleen ja lukea sen kunnolla loppuun. Erehdyin lukemaan kyseistä kirjaa lukuharrastuksen kannalta huonoon aikaan, jolloin hyvätkään kirjat eivät vain innostaneet suuren tenttikirjamäärän takia. Minulla ei ole pienintäkään aavistusta, kuinka kirja loppui, sillä taisin lukemisen sijaan selailla sen. :blush:

• noreen hahmo
  • noreen
    Vampyyri

09.10.2013 20:57 #18 :: noreen
Robin Hobb: The Fool's Assassin
Ohoh, enpäs odottanutkaan tälle enää jatkoa. Ihan mukava juttu, vaikka harmittaakin, jos se Fitzin kauan kaivattu perheonni nyt särkyy. (Ihan totta puhuakseni, minun mielestäni Narrin ja Fitzin olisi pitänyt olla yhdessä. Ihan sama mitä sukupuolta se Narri on vai onko mitään, mutta se ei nyt ole oleellista tässä viestissä.) Toivottavasti Hobb keksii jotain uutta ja kiinnostavaa, eikä sorru seuraamaan vanhoja kaavoja. Jännää nähdä, mihin kohtaa aikajanaa kirja oikein sijoittuu ja mitä vanhoja hahmoja siinä oikein nähdään. Nokkonen ja Velvollisuus olisi ainakin mukava nähdä. Tykkäsin kovasti Yösilmän, jos suden nimi nyt edes oli tuo, kappaleista, joten toivoisin uutta eläinkumppania.
Muokannut 09.10.2013 20:59 noreen

• Jussi hahmo Kirjoittaja
  • Jussi
    Arkkivelho

09.10.2013 23:08 #19 :: Jussi
Robin Hobb: The Fool's Assassin
Minusta uutta sarjaa ei voi pitää "rahastuksena". Jos Hobb haluaisi rahastaa, hän olisi kijoittanut heti Näkijän tarun perään toisen trilogian Fitzin seikkailuista, sitten kolmannen, neljännen, viidennen jne. Näiden sijasta saimme muista hahmoista kertovia sarjoja, ja jopa täysin uuteen maailmaan sijoittuvan. Hobb on vuosien aikana maininnut haastatteluissa, että Fitz & Narri -kirjat myyvät huomattamasti paremmin kuin hänen muut teoksensa. Hän ei kuitenkaan halunnut palata hahmojen pariin ennen tarpeeksi hyvän idean keksimistä.

Hobb kertoi tänään uutisryhmässään uudesta trilogiasta. Hän pyrkii pitämään kirja vuodessa -tahdin, mutta ei ole varma, onnistuuko se. Hän on jo pitkällä toisen osan kirjoittamisessa.

Minä uudelleenluin äskettäin Näkijän tarun. Projekti vähän venyi, mutta pääsin kolmannen osan loppuun kesällä. Olin lukenut sarjan vain kerran aiemmin, silloin kun suomennokset ilmestyivät 1990-luvun loppupuolella. Uudelleenluvun suoritin sitten alkukielellä. Kirjat olivat aivan yhtä hyviä kuin muistin, ja kolmas pysyi yhä suosikkinani. Ennen The Fool's Assassinin ilmestymistä täytyy kerrata myös Lordi Kultainen. Tämän olen lukenut ainoastaan englanniksi, ja aion nyt kokeilla suomennosta.

Mikäköhän uuden trilogian nimi on? Kirjailijan postaamassa valokuvassa lukee The Fitz and the Fool Trilogy, mutta se tuntuu vahvasti työnimeltä.
Muokannut 09.10.2013 23:09 Jussi

• max hahmo
  • max
    Kapteeni

09.10.2013 23:24 #20 :: max
Robin Hobb: The Fool's Assassin
Fitz and the Fool olisi sinänsä kyllä aika ytimekäs ja soinnukas ihan oikeaksikin nimeksi. Ehkä liian..

Valvojat: RinjaEmelie