Mies joka katosi

@ Franz Kafka
Mies joka katosi - Franz Kafka 8.50   4

Alkuteos ilmestynyt nimellä Amerika vuonna 1927.

1. laitos: Amerikka. Tammi, 1965. Suomentanut Elvi Sinervo. Keltainen kirjasto 66. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Tammi, 1965. Keltainen kirjasto 66. Sidottu, kansipaperi.
3. painos: Tammi, 1981. Kurki-kirja. Nidottu.
4. painos: Tammi, 1965. Keltainen kirjasto 66. Sidottu, kansipaperi.
2. laitos: Mies joka katosi. Otava, 2000. Suomentanut Markku Mannila. Saatesanan kirjoittanut Otto Mattsson. Sidottu, kansipaperi.

Karl halusi käyttää hyväkseen miesten hetkellistä heikkoudentilaa ja sanoi: ”Minun nimeni on Karl Rossmann, ja olen saksalainen. Voisitteko tekin kertoa nimenne ja kansallisuutenne, kun meillä kerran on yhteinen huone. Sanon heti alkuun, etten minä vaadi itselleni sänkyä, koska tulin niin myöhään eikä minulla ole aikomustakaan nukkua. Älkää myöskään innostuko hyvästä vaateparrestani, minä olen rutiköyhä ja vailla mitään mahdollisuuksia.”

Uutena suomennoksena klassikko siirtolaisnuorukaisen harhailusta meren takaisessa ihmemaassa

16-vuotias prahalaispoika Karl Rossman on joutunut palvelustytön viettelemäksi ja tullut isäksi. Häväistyksen välttämiseksi nuorukainen lähetetään Amerikkaan.

Karlin viattomat pyrkimykset kääntyvät outojen sattumien sarjaksi ja paljastavat maailman kafkamaisimmillaan: ahdistavana paikkana, jossa tulevaisuus on epävarma ja ihmiset hanakoita uskomaan toisistaan pahinta. Karlin lopullista kohtaloa emme saa tietää, sillä tarinan loppu jäi Kafkalta kirjoittamatta.

Franz Kafkasta on tullut vieraantuneisuuden symboli, jonka teoksiin myös nuoret lukijat tarttuvat.

Suomessa tämä Kafkan keskeneräisimmäksi jäänyt romaani on aiemmin ilmestynyt vuonna 1965 nimellä Amerikka Tammen Keltaisessa kirjastossa Elvi Sinervon suomentamana.

Luokitus: Mainstream

Kirja julkaistu 2000 (Otava)
Alkuperäinen nimi 'Der Verschollene'
Erään koiran tutkimuksia 6.88   8
Linna 6.88   16

Maailmanherra
elokuu 8, 2007

"Mies joka katosi", lähes yhtä vaikuttava nimi kuin "Anna kyynelten tulla, pyysi poliisi". Kafkasta on hankala sanoa mitään järkevää. Mies joka katosi on kuitenkin piristävää vaihtelua lyhyempiin novelleihin, se sisältää näes: 1. Sanoja joista muodostuu lauseita 2. Lauseita jotka liittyvät loogisesti edellisiin 3. Järjen lauseiden takana Näin muodostetaan tarina. Sen pitäisi riittää, mutta nyt meitä hemmotellaan oikein päähenkilöllä. Päähenkilö on surkuhupaisa ja naivi Akun Ankan ja Jaska Jokusen yhdistelmä, jonka toilailut eivät voi olla herättämättä lukijassa iloa ja sääliä. Myöskään ahneet yksilöt eivät pysty olemaan hyötymättä Karlin hyväuskoisuudesta. Hivenen ahdistava kirja, jonka parista herää ihmettelemaan huonoa onnea ja maailman satunnaisuutta, viimeistään silloin kun tajuaa, että loppua ei ole.

Nokka10
Nokka10