Kirjaudu Rekisteröidy

Käyttäjätunnus *
Salasana *
Muista minut

Luo tunnus

(*) kentät ovat pakollisia.
Nimimerkki *
Käyttäjätunnus *
Salasana *
Vahvista salasana *
Email *
Vahvista email *

Delirium: Rakkaus on harhaa

Delirium: Rakkaus on harhaa (Delirium-trilogia, #1) /library_link/images/books/6367.jpg

Delirium: Rakkaus on harhaa

(Delirium-trilogia, #1)

Julkaistu: syyskuu 23, 2011 (WSOY)
Alkuperäinen nimi Delirium

Tyylit: scifi > dystopia, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Marja Helanen-Ahtola. Päällyksen kuva: Gustavo Marx. Alkuperäispäällyksen suunnittelu: Erin Fitzsimmons ja Hilary Zarycky. Sidottu, kansipaperi. 2. laitos: WSOY-pokkari, 2012. Nidottu.

Tulevaisuuden yhteiskunnassa yksilön valinnat koulutuksesta harrastuksiin ovat tiukasti kontrolloituja, energia säädeltyä ja rakkaus, amor deliria nervosa, julistettu pandemiaan rinnastettavaksi vakavaksi sairaudeksi. Vaikutusten eliminoimiseksi on jo pitkään toteutettu kirurgista toimenpidettä, johon sekä miehet että naiset täysi-ikäisinä osallistuvat. Tuhoisat ääritunteet tasataan ja uusi harmonisempi maailma tarjoaa kaikille yhtämittaisemmat lähtökohdat onneen ja turvallisuuteen.

Omaa vuoroaan odottaa myös 17-vuotias Lena. Hän on nuoruudessaan menettänyt äitinsä tartunnalle, nähnyt taudin vaikutukset sisareensa ja oppinut läksynsä. Jos Lena on varovainen ja välttää virheitä, 95 päivän päästä vaara on hänen osaltaan ohi. Siksi yhteiskunnan ulkopuolelle pesiytynyt vastarintaliike ja kapinahenkinen Alex ovat kaikkea sitä mitä Lenan tulee välttää.

Delirium – rakkaus on harhaa on vangitseva ja puhutteleva trilogian avausosa, joka nuorten päähenkilöidensä kautta tutkii sopeutumiskykymme rajoja maailmassa, jossa yksilö on yksinäisempi kuin koskaan ja rakastuminen rikoksista pahin.

”Yhdeksänkymmentäviisi päivää, ja sitten minä olen turvassa. Minua tietenkin hermostuttaa. Mahtaako proseduuri tehdä kipeää? Haluan päästä siitä. On vaikeaa pysyä kärsivällisenä. On vaikeaa olla pelkäämättä, kun minua ei vielä ole parannettu, vaikkei deliria olekaan toistaiseksi hipaissut minua. Olen silti huolissani. Sanotaan, että ennen vanhaan rakkaus teki ihmiset hulluiksi. Jo se on kauheaa. SHHH:ssa (suojeluksen, hyvinvoinnin ja hyvänolon hakuteos) kerrotaan myös niistä, jotka kuolivat menetetyn tai löytymättä jääneen rakkauden vuoksi, ja se kauhistuttaa minua kaikkein eniten. Kaikista tappavista tappavin: rakkaus surmaa kun sen saa ja kun sitä ei saa.”

Muokannut Jussi (24.02.2015)
Tietoa kirjailijasta :: Lauren Oliver
Lauren Oliver

Lauren Oliver (Laura Schechter, s. 1982) on yhdysvaltalainen nuortenkirjailija. Hän asuu Brooklynissa New Yorkissa. Hän valmistui filosofian maisteriksi New Yorkin yliopistosta. Oliverin esikoisteos Kuin viimeistä päivää (2010) nousi New York Timesin bestsellerlistalle.

SokkeloportaikkoValinta (Valinta-sarja, #1)Jäljellä (Jäljellä/Toisaalla, #1)Paljaan taivaan alla (Paljaan taivaan alla, #1)Salatun voiman kaupunki (Mystic City, #1)
Kirjoittanut rudi92 (04.10.2011)

(+4 tykkäystä)

Olen vieläkin aivan totaalisesti kirjan lumoissa, jo luettuani sen. Tarina oli hyvin kirjoitettu, mikä ei todellakaan yllättänyt minua, kun on kyse Lauren Oliverista. Juoni oli erilainen ja toimiva. Pidin Alexista tosi paljon, hän oli niin sympaattinen kaveri. Monet asiat ärsyttivät kuitenkin, kuten ihmisten asioiden päättäminen. Tuollainen ei tulisi toimimaan oikeassa elämässä. Mutta kirja oli tosi onnistunut ja täytyy sanoa, että minua kaduttaa kun luin sen jo. Haluaisin vain jatkaa lukemista iäisyyden. Ja kirjan loppu oli jotenkin kauhea. Oli niin lähellä etten purskahtanut itkuun sen lukiessani.
Kirjoittanut Q_Black (02.11.2012)

(+2 tykkäystä)

Hyi ja yök, tulee ensimmäisenä mieleen. Kirjailija on kyllä keksinyt mitä kamalimman juonen trilogiaansa ja osaa vielä kirjoittaa niin, että teksti tuottaa lukijalleen ahdistusta. Elämä rakkaudettomassa maailmassa ei todellakaan ole ruusuilla tanssimista. Tunteet ovat kiellettyjä ja kadotettuja ja niiden kautta ihmisten toimet ja lait ovat kammottavia ja tunteettomia ja aiheuttivat minulle ainakin karmeita vilunväristyksiä ja vihantunteita kirjan alusta loppuun asti. Jotenkin ... (lue lisää)
Kirjoittanut emmazki (30.12.2013)

Kirjoittanut Nage (12.11.2013)

(+1 tykkäystä)

Kirjassa on erikoinen idea, maailma ilman rakkautta. Alku oli mielestäni rasittava/tylsähkö kun Lena pelkäsi rakkautta. Kun hän vihdoinkin "antautuu" kirja muuttuu paljon paremmaksi. Vaikka kirja oli muuten melko ennalta-arvattava, loppu kyllä löi ilmat pihalle. Seuraava osaa etsiessä! =)
Kirjoittanut skye (17.10.2012)

(+1 tykkäystä)

Loistava kirja, eikä muuta voikkaan odottaa kun kyse on Lauren Oliverin kirjasta. Jokaisen luvun alussa on ihania pieniä tekstejä, jotka tekevät tarinasta todellisemman. Tässä kirjassa selitetään hyvin miten ihmiset ajattelevat rakkaudesta sairautena ja miten he pelkäävät sitä. Alexin ja Lenan tarina sulattaa sydämmen ! Jotkin kohdat ovat niin ihania, että ne on luettava äänen uudelleen ja uudelleen !
Kirjoittanut The Big Bad Wolf (14.09.2012)

Kirjoittanut ToLu (26.01.2012)

(+1 tykkäystä)

Harvinaisen hyvä kirja! Kymmenen sivun jälkeen en voinut laskea kirjaa käsistäni. Pidin Lauren Oliverin Kuin viimeistä päivää-kirjasta ja olin innoissani huomatessani, että häneltä on nyt tullut uusi kirja, eikä tämä tosiaankaan jättänyt kylmäksi. Juoni on aitoudessaan aika kauheaa ja ahdistavaakin luettavaa. Myönnettäköön, etten itse ajattele ihmiskunnan tulevaisuutta tuontyyppisenä enkä lue yleensä kirjoja, joissa tulevaisuuden maailmassa yhteiskunta päättää ... (lue lisää)
Kirjoittanut Kastehelmi (04.11.2016)

Kirjoittanut Cicatrix (17.06.2016)

Luin kirjan takakannen suhteellisen pitkään kirjastossa pyöriskeltyäni etsiessäni mielenkiintoista kirjaa, ja tämä lähti samantien mukaan. Kirjan idea rakkausesta sairautena oli niin kiehtova. Onhan rakastuminen meidän maailmassammekin tavallaan sosiaalisesti hyväksytty psykoosin verrattavissa oleva tila... Idea oli siis aivan mahtava, mutta toteutus ei niinkään. Jotkin kohdat kirjan maailman kuvaamisessa olivat mielestäni ristiriidassa toistensa kanssa, se ärsytti. Kuitenkin mahtavan idean takia lähtee silti 2,5 pistettä.
Kirjoittanut rahanpesukarhu (08.03.2015)

Kirjan aihe ja maailma vaikutti todella kiehtovalta ja siksi halusinkin tämän kirjan lukea. Ihan lukemisen arvoinen se olikin, vaikka en ole varma tulenko jatkamaan sarjaa. Tässä oli paljon samanlaisia piirteitä kuin Ally Condien Tarkoitettu -kirjassa kuten se että yhteiskunta valitsee ihmisille parin, poika on se joka tulee yhteiskunnan ulkopuolelta, yhteiskunta rupeaa paljastumaan kaikkea muuta kuin hyväksi ja monia muita pienempiä samanlaisia piirteitä.
Kirjoittanut Fairchild (12.02.2015)

Kirjoittanut Josu (02.12.2014)

Kun ostin tän kirjan en ollut kuullut siitä ennen. Musta siinä oli mielenkiintoinen aihe ja mua yllätti se että lena pelkäsi rakkautta, koska mä oli varma että se olisi ollut toisin päin. Kyllä se se oli aika hyvä vaikka alku oli tylsää ja loppu oli niin yllätys.=)
Kirjoittanut Ada (03.11.2014)

Kirjoittanut LittleJane (31.07.2014)

Kirjoittanut Elys (11.09.2013)

Koen tämän kirjan arvostelun hyvinkin vaikeaksi. Ensinnäkään en tiedä pidänkö kirjasta vai en. Se on ahdistava mutta samaan aikaan myös kiehtovan erilainen. Se on rakkaustarina olematta kuitenkaan rakkaustarina sanan varsinaisessa merkityksessä. Maailma, jossa rakkaus on sairaus, on hyvin erilainen idea. Juuri tämä kiehtova juoni saikin minut tarttumaan kyseiseen kirjaan. Aluksi olin skeptinen Lenan suhteen. Hän vaikutti epäsopivalta ja kankealta päähenkilöksi. Kirjan ... (lue lisää)
Kirjoittanut Akvaariokala (24.04.2013)

Hyvä kirja, mutta puutteitakin oli. Alku oli lupaava ja lukeminen oli sujuvaa ja mukavaa. Mutta loppujenlopuksi kirja olisi silti tarvinnut jotain muutakin: Jonkun koukun melko ennalta-arvattavaan juoneen. Pidin kirjasta melko paljon, enemmän kuin toisesta osasta. Odotan kolmatta silti innolla.
Kirjoittanut RedDragon (09.12.2012)

Paikalla 0 jäsentä ja 27 vierailijaa: