Maan kätkemät (Maan, veden ja tulen väki #1) - Reeta Aarnio 7.46   54

Kannen kuva ja lukujen alkuvinjetit Jussi Kaakinen. Sidottu.

Kaivattua kotimaista lastenfantasiaa!

Neljäsluokkainen Liina yrittää totutella uuteen kaupunkiin ja uuteen kouluun. Eräällä kirjastoreissulla hän löytää oven, joka johtaa aivan toisenlaiseen maailmaan. Muutamat koulun oppilaat käyvät iltaisin ”taikatunneilla” ja oppivat asioita maahisista, tontuista ja veden väestä.

Liinakin huomaa kuuluvansa joukkoon, jolla on kyky nähdä ja kokea asioita, joita muut ihmiset eivät näe. Tunneilla Liina tutustuu punatukkaiseen Siriin ja ujoon Eetuun, ja pian he ovat tiivis kolmikko. Kun koulun pihalta ja tarhasta alkaa kadota lapsia, vain Liina, Siri ja Eetu ymmärtävät, että maahisilla on sormensa pelissä. Miksi ihmisten ja muiden väkien Rauhanomaisen rinnakkaiselon sopimusta on yhtäkkiä rikottu?

Kirja julkaistu heinäkuu 2008 (Otava)
Tietoja muokattu huhtikuu 26, 2017

Maan, veden ja tulen väki

Maan kätkemät (Maan, veden ja tulen väki #1) 7.46   54
Veden vanki (Maan, veden ja tulen väki #2) 7.38   36
Virvatulen vartijat (Maan, veden ja tulen väki #3) 7.12   32
Tuulien taikuri (Maan, veden ja tulen väki #4) 7.16   20
Maan, veden ja tulen väki 6.76   4

Pisara
marraskuu 18, 2022

Todella huikea taidonnäyte kotimaiselta kirjailijalta! Kevyehköä luettavaa, jossa oli kuitenkin selkeä ja paikoin todella jännittäväkin juoni. Hahmot olivat sopivan "tavallisia" ja sarjassa sai rakentaa itse hahmojen taustatarinoita ja juonia palapelin tavoin.

kaia
kesäkuu 7, 2015

suden veli
huhtikuu 7, 2015

Ihan hyvä avaus tälle kirjasarjalle. Kertomisen tyyli on hieman mielenkiinnotonta, mutta tapahtumat korvaavat tämän puitteen. Eläydyin jokaiseen hahmoon. Arkipäiväistä ympäristöä olisi saanut olla enemmän. Mutta suosittelen.

Emili@
syyskuu 6, 2014

Ensimmäinen koskaan itselukemani "kunnollinen" kirja. Luin tämän ollessani kolmannella luokalla ja muistan kuinka paljon siihen tykästyin. Kerronta selkeää ja juoni on mukavan 'täyttävä', mutta kuitenkin tarpeeksi yksinkertainen. Yritin lukea kahden vuoden kuluttua kirjasarjan toista osaa, mutta en pystynyt nauttimaan siitä kuten tästä tuolloin nuorenpana. Sanoisinkin, että tämä on aivan erinomainen, kevyt, fantasiakirja nuorille. Suosittelen!

Kastehelmi
kesäkuu 15, 2014

Kirja oli ihan hyvä ja aika nopea lukea. Luinkin sen yhdessä päivässä. Pidin kirjasta ja oli mukava saada tietää tuolla lailla kirjan mukana, millaisia olentoja on joskus ollut tai kukaties on edelleen...

lnx
heinäkuu 1, 2011

Virkistävä ja monipuolinen SUOMALAINEN lukukokemus, jonka kruunaavat hauskat henkilöt. Kerronta voisi kuitenkin olla hiukan mielenkiintoisempaa, se on välillä hiukan puisevaa ja tavanomaista. Lukiessa ei tarvinnut paljoa miettiä, ja sainkin kirjan luettua neljässä päivässä.

Milu
kesäkuu 7, 2010

Mukavaa, että Suomessa osataan kirjoittaa viihdyttävää nuortenfantasiaa, joka osaa pitää mielenkiinnon yllä. Maan kätkemät on esimerkki siitä. Toisaalta kirjan tarinan ympäristö ja juoni muistuttaa jonkin verran Harry Potteria. Jopa siinä määrin, että oli vähän liian helppo arvata ennalta tietyt asiat. Lisäksi kirja ei ehdi kovin syvälle tapahtumien tai hahmojen taustoihin. Asetelmat tai henkilöhahmot vaikuttavat paikoin mustavalkoisilta. Positiivista on se, että tarinassa on hyödynnetty myös suomalaisia perinnemausteita. Lisää mielenkiintoa ja "uutuutta" asetelmaan tuo, että naisilla tuntuu olevan enemmän päärooleja kuin Harry Potterissa, ja esimerkiksi "pahikset" ovat omaperäisiä (joskin yksiulotteisia). Kirja on kyllä viihdyttävä, nopeasti luettu ja jatko-osaa jää odottamaan.

Vampire83
Vampire83