Carlos Ruiz Zafón: Taivasten vanki

Otava 2012 - Risingin tietokannassa

Taivasten vanki oli minulle kirjana hyppy tuntemattomaan. En ollut tutustunut aikaisemmin kirjailijan muihin teoksiin, enkä tiennyt kirjasta oikein mitään. Kirja on kolmas osa neljän romaanin sarjassa. Sarjan kirjoja mainostetaan itsenäisinä teoksina, jotka voidaan lukea missä tahansa järjestyksessä. Kirja on nauttinut suurta suosiota, sillä se on ollut myyntimenestys niin maailmanlaajuisesti kuin myös Suomessa.

Tarina jakaantuu useampaan juoneen, mutta tärkein lanka kertoo kahdesta ystävyksestä, Daniel Semperestä ja Fermin Romero de Torresista. Ensimmäinen on isänsä kirjakaupassa työskentelevä mies, jolla on epäilyksiä vaimonsa uskollisuudesta. Toinen on kuuluisa naistennaurattaja ja entinen vakooja.

Semperen pitämään kirjakauppaan astuu vanha mies, joka ostaa kaupan kalleimman kirjan: nahkakantisen Monte Criston kreivin. Teos jää Semperen haltuun kryptisen ohjeen kera, joka kertoo mitä kirjalla pitäisi tehdä. Miten kirja omistuskirjoituksineen liittyy Daniel Semperen ystävään Fermin Romero de Torresiin?

Taivasten vangin hahmot ovat elämää suurempia sankareita ja roistoja. He ovat karikatyyrejä, mutta kauniisti tehtyjä sellaisia. Kirjailijalla tuntuu oleva Barcelona suonissaan, sillä kirja maalaa ympäristönsä niin eläviksi, että lukijan on todella helppo samaistua paikkoihin.

Kirja on kauniisti kirjoitettu, mukaansatempaava ja omaperäinen. Kirja kokoaa yksiin kansiin varsin laajan kirjon teemoja äärilaidasta toiseen. Mukana on ihmissuhteita, inhorealismia vankilassa olemisesta ja arvoituksia, kaikki tiivistettynä mysteeriseen tunnelmaan. Kerronta on rikasta, muttei kuitenkaan raskasta. Tarina tasapainottelee onnistuneesti tarinan synkentävien kauhukohtausten ja huumorin välillä.

Jotain kuitenkin jäi mielestäni puuttumaan. Kenties en ole täysin oikeaa kohderyhmää, tai sitten kirjasta olisi avautunut lisää ulottuvuuksia, mikäli olisi ensin lukenut aikaisemmat osat. Joka tapauksessa suosittelen kokeilemaan Zafónin kirjoja, mutta mieluummin muista kirjoista aloittaen.

Keskustele aiheesta foorumilla (5 vastausta).