×

Kysely: Lompakostani löytyy maksamiseen ensisijaisesti...

Käteistä
4 10.5%
Shekkivihko
En maksa ostoksiani itse
Äänestäjiä yhteensä: 38
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
18.11.2015 23:53 #21 :: Fiktiivi
Maksuvälineet

max kirjoitti: Electron/Mastercard Debit on mahtava, olen taipunut sen kannalle, vaikka pitkään sinnittelin käteisen käyttäjänä. Varsinaisia luottokortteja ei minulle ikinä kiitos, kamala amerikkalaiskapitalistinen keksintö.

Kai tiedät minkä maalaisia kapitalistifirmoja Visa ja Mastercard ovat?

• Rinja hahmo
  • Rinja
    Aavevelho

13.12.2015 20:52 #22 :: Rinja
Maksuvälineet
Visa Electronia lähinnä käytän minäkin, koska muita kortteja ei ole. Välillä sen epävarmuus harmittaa (esim. junamatkustaminen stressaa, kun ei voi luottaa siihen että hätätilanteessa voi maksaa lippunsa kortilla), mutta enpä ole ruvennut venkslaamaan. Joskus keväisin ja kesäisin kaipailen kyllä luotto-ominaisuutta, kun vanhat kesätyörahat on loppu ja tilillä on kaksikymmentä senttiä, mutta toisaalta pelkään kokeilla, millaiseksi rahankäyttö sitten menisi jos voisin ostaa velaksi. Nurinkurista, että velaksi ostamista tarvitsisi eniten silloin kun ei ole yhtään rahaa, mutta silti vain rahan (=vakituisten tulojen) kanssa siihen on edes jotain järkeä lähteä :P Tai no, työtön äitini tuntuu tarvitsevan luottokorttia ehdottomasti, mutta toisaalta hänen koko taloutensa on päätynyt makaamaan sen varassa.

Electronin lisäksi pidän lompakossa aina myös käteistä. Usein varaan sinne sen verran, että voin bussissa ladata tyhjentyneen matkakortin tai ainakin hätätilanteessa maksaa yksittäisen bussilipun. Junalla matkustettaessa siellä on varmuuden vuoksi junalipun verran rahaa. Näistä varakassoista voin sitten maksaa silloin tällöin pikkuostoksia myös kaupassa, tai ostaa yhdistyksemme toimiston kioskista juttuja jne. randomiuksia.

• Emelie hahmo

03.03.2016 08:36 #23 :: Emelie
Maksuvälineet
Minun uudessa Credit/Debit -kortissani on nykyään myös lähimaksumahdollisuus. Olin silloin aikoinaan, kun tästä puhuttiin enemmän, hiukan huolissani tuosta ominaisuudesta, mutta nyt olen todella tyytyväinen siihen. Joskus, ennen tätä nykyistä korttia, se oli hiukan hassua (ja ehkä jopa noloa) maksaa jotain alle euron ostosta kortilla, koska ei ollut yhtään käteistä. Ei tuo lähimaksaminen aina onnistu, kun maksupääte ei jostain syystä lue korttia, mutta tarpeeksi usein kuitenkin, jotta siitä on selvä hyöty.

• Dyn hahmo Kirjoittaja

03.03.2016 14:28 #24 :: Dyn
Maksuvälineet

Emelie kirjoitti: Ei tuo lähimaksaminen aina onnistu, kun maksupääte ei jostain syystä lue korttia, mutta tarpeeksi usein kuitenkin, jotta siitä on selvä hyöty.

Joissain korteissa on turvallisuusominaisuus, joka kysyy pin-koodia lähimaksuyrityksestä huolimatta joko tietyn tapahtumamäärän jälkeen tai satunnaisesti. Jos kortin luku ei onnistu teknisen häiriön takia, laitteen pitäisi osata kertoa siitä. Ei tietysti aina ole näin suoraviivaista.

Emelie kirjoitti: Minulla on myös S-pankin Debit-kortti (miehen ja minun yhteiseen tiliin), mutta jostain syystä S-pankki ei katsonut tarpeelliseksi lähettää minulle minun korttiini kuuluvaa pin-koodia. Se pitäisi joskus hoitaa, jotta minäkin voisin tehdä ostoksia tuolla kortilla... Ihme sähläystä kyllä.

Iivarin uusi S-pankin Debit-kortti jäi kokonaan tulematta... Tilattiin sitten uusi. En tiedä sähläsikö siinä pankki vai posti.

• Emelie hahmo

03.03.2016 14:43 #25 :: Emelie
Maksuvälineet
^ Lähimaksaminen epäonnistuu lähtökohtaisesti aina samalla laitteella ja en tiedä voiko satunnaisuudesta puhua, jos tätä tapahtuu tällä laitteella joka toinen kerta (riippumatta siitä paljonko olen tehnyt erilaisia ostoja näiden kertojen välissä). Vaikka tietysti sattuma on mahdollista, niin silti epäilen. Mutta joo, ei mikään maata kaatava ongelma minulle, sitten vaan näppäillään tunnari. :)

22.04.2016 12:28 #26 :: Piru Naiseksi
Maksuvälineet
Käteinen raha on käypästä yhä harvemmassa paikassa. Esimerkiksi Helsingin kaupunginkirjasto ei enää ota vastaan käteistä edes pieninäkään määrinä, joten esimerkiksi alle euron hintaiset tulosteet joutuu lunastamaan kortein. Tulee vain mieleen, miten selviytyvät tämäntyyppisissä tilanteissa he, joille ei kortteja myönnetä. (Tosin luotto-ominaisuudettoman kortin saa epäsäännöllisten ja pienten tulojen varassa elävä velkaantunutkin.)
Ja kuitit pitäisi säilyttää - no, joo! Miksi ihmeessä ne sitten kypsyvät lukukelvottomiksi jo kuukauden aikana, lompakossa, korttikansiossa! Tänään näet huomasin, että kuitti, jonka sain ladattuani pääsiäisen jälkeen kautta liikuntaviraston kortille, on liki lukukelvoton. Muutamassa viikossa! Lompakossa, johon valo yltää vain vähin erin! Tuntuu siltä, että kuitten laatu on vain heikentynyt viime aikoina. Toista oli käteisen ja lomakkeelle kirjoitettujen kuittien aikana ... (Tosin en haikaile paluuta tuohon menneisyyteen, on tämä rahaliikenne muutoin sujuvoitunut.)

22.04.2016 13:34 #27 :: sinidean
Maksuvälineet

HVM kirjoitti: Mutta tosiaan luottoyhtiöiden tietojen keruun pitäisi olla ei-identifioivaa, ja vain pelkästään profiloivaa, esimerkiksi asuinalueen mukaan, siis ainakin mainostajille myytävien tietojen. Saman pitäisi olla totta myös bonusjärjestelmien osalta, mutta mistäs sen tietää mitä yrityksen sisällä tiedoilla tehdään. Kun taas myytävien tietojen käyttö voidaan jossain määrin valvoa.

Eihän tästä ole kauaa aikaa, kun S-ketjun bonusjärjestelmä narahti kiinni siitä, että tiedot todellakin ovat identifioituja. Homma paljastui, kun joistain S-ryhmän kaupoista oli jouduttu vetämään joku tuote-erä pois pilaantumisen(?) tms. syyn takia ja ne olivat saaneet bonusjärjestelmästä tiedot ketkä asiakkaat kyseistä tuotetta olivat ostaneet ja pystyivät näin jäljittämään pilaantuneet tuotteet asiakkailta takaisin.

Minulla on käytössä S-Pankin VISA credit/debit. Pääasiassa maksan pankkipuolelta, mutta isot hankinnat, lentoliput ja verkkokauppaostokset on kätevin hoitaa credit-puolelta.

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Baronetti

24.04.2016 02:37 #28 :: Xariel
Maksuvälineet
Rinjalle ja muillekin Visa Electronin epävarmuutta harmitteleville ja luottokorttia empivälle esitän oman ratkaisuni: debit-kortti. Toimii kaikkialla missä luottokorttikin, mutta ei luotto-ominaisuutta. Kortti on myös tehty kestävämmin kuin Electronit, joten kuluma ei näy niin helposti. Vaihdoin siihen useampi vuosi takaperin, ja hyvin on toiminut.

Lähimaksuominaisuus on jännä. Olen jo niin tottunut käyttämään sitä, että välillä yritän maksaa sillä suurempiakin ostoksia kuin se 25€. Silloinhan maksu ei onnistu, koska ominaisuus on tarkoitettu pienille summille. Käteistä käytän aina vain vähemmän, en edes viikoittain. Tietenkin tähän vaikuttaa myös se, että puhelimen kotelossa kulkevat kortit kätevästi, mutta eivät niinkään kolikot.

10.10.2016 01:24 #29 :: Maailmanherra
Maksuvälineet
Käteisät tulee ja käteistä menee. Suomihan kulkee ruotsin perässä joten käteistä täältäkin yritetään saada poistumaan pikkuhiljaa. Pankkikorttia tulee lähinnä netissä maksamiseen käytettyä.

Valvojat: SaranthaHiistu