-
- Lukuhaaste: Helmet 2024
- Lukupiiri / Eija | Eilen 18:05
-
- Lukuhaaste: Popsugar 2024
- Lukupiiri / Eija | Eilen 18:00
-
- Lukuhaaste: Goodreads ATY 2024
- Lukupiiri / Eija | Eilen 17:51
-
- George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
- Lukusali / Kerberos | Eilen 11:22
TV-sarjat
Game of Thrones. Alkuvuodesta aloitin katsomaan sarjaa alusta, kun ostin kolme ekaa kautta omaan hyllyyn. En ole itse asiassa koskaan seurannut Thronesia kovin aktiivisesti, ainoastaan jakson sieltä ja toisen täältä, jos on sattunut olemaan telkkari auki oikeaan aikaan. Nyt otin sarjan haltuun kunnolla keskittyen ja olen kyllä valmis sanomaan, että taitaa olla parasta sarjamuotoista tv-viihdettä kautta aikojen. Parasta on, että olen säästynyt lähes kaikilta spoilereilta, joten useimmat juonenkäänteet ovat olleet minulle aidosti uusia. Jopa se järkyttävä hääkohtaus kolmoskauden lopussa oli täydellinen yllätys. Olihan siitä netissä kuhinaa silloin aikanaan, mutta olin silti täysin tietämätön, kuka tulee kuolemaan ja missä. Mainitaan nyt vielä sekin, että blu-raylla sarja näyttää aivan jumalattoman hyvältä.
The Walking Dead. Viides kausi saavutti päätöksensä jokin aika sitten ja täytyy sanoa, ettei se juurikaan parantanut menoa aiempaan nähden. Vaikka sarja tarjoilikin aikanaan erinomaista jännitysviihdettä ja mielenkiintoisia ihmissuhdekuvioita, niin kiistaton fakta on, että tekijöiden ote lipsuu koko ajan enemmän. Sarjaa on aina leimannut voimakas laadun heittelehtiminen, mutta viidennellä kaudella hyvien ja huonojen jaksojen tasoerot kasvoivat ihan uusiin mittasuhteisiin. Kiinnostavuutta verotti pahasti selkeän teeman puuttuminen, sillä mitään pitkää, yhtäjaksoista juonikuviota ei ollut, ainoastaan joukko toisiinsa liittymättömiä satunnaistapahtumia. Rickin hahmon kehittyminen alati synkempään ja epävakaampaan suuntaan oli kauden harvoja valopilkkuja.
Breaking Bad. Tähän sarjaan olisi pitänyt ehdottomasti tutustua jo kauan sitten, mutta tapani mukaan olen aina myöhässä kaikesta. Paljon olen kuullut tästä puhuttavan, mutta keksin katsoa ensimmäisen jakson vasta noin viikko sitten. Helvetin hyvä sarja kaikin puolin ja pari ensimmäistä kautta tulikin nautittua maraton-tyyliin. En ole juurikaan kohdannut spoilereita tämänkään suhteen, joten aitoja yllätyksiä on ollut riittämiin. Huumekauppaan sotkeutuva kemianopettaja Walter White on aivan loistava hahmo, jonka kamppailua keuhkosyöpää vastaan ja tasapainottelua perhe-elämän ja rikosuran välillä on nautinto seurata. Castaus on onnistunut sarjassa loistavasti, sillä Walterin tai hänen arvaamattoman kumppaninsa Jesse Pinkmanin rooliin ei kukaan muu sopisi paremmin.
Game of Thrones, The Flash, Arrow, Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D., Agent Carter, The 100, The Americans, The Big Bang Theory, Person of Interest, Blacklist, Gotham, Daredevil, The Messengers, Scorpion, Sleepy Hollow, Haven yms.
Ei siinä mitään. Penny on selvästi hyvä sarja. Pidän aivan rutosti tunnelmasta ja viktoriaanisesta kauhuperinteestä. Vähän tökkii vain jatkuva pimeys. Mutta vielä enemmän tökkii h-i-t-a-u-s, vaikka mitään tuoreimpien Sherlock Holmes-elokuvien mättöä en todellakaan kaipaa. On aina huono merkki, jos sarjan jaksoja tulee seurattua pikakelauksella.
Seuraan tällä hetkellä aivan liikaa sarjoja tv:stä, jaksoja on kertynyt paljon varastoon. Ja päälle vielä HBO Nordicin ohjelmat. Yksi sarja, jossa olen pysynyt kanavan tahdissa, on Nikita. Siitä nähdään ensi tiistaina finaalijakso. Olen katsonut sarjaa siitä lähtien, kun se aloitti Subilla tammikuussa 2013. Kieltämättä ikävää, että jatkoa ei enää ole luvassa. Mutta toisaalta on hyvä juttu, että Nikita saa kunnollisen päätöksen, eikä tarinaa venytetä loputtomasti.
Touko-kesäkuussa Suomen tv:ssä alkaa uusia mielenkiintoisia sarjoja ja tauolta palaa vanhoja tuttuja. 5. toukokuuta The Strain käynnistyy Subilla, 14. toukokuuta Outlander - Matkantekijä TV1:llä sekä Wayward Pines Foxilla. Aion tarkistaa näistä ensimmäiset jaksot. Toukokuussa pääsee myös nauttimaan Penny Dreadfulin toisesta kaudesta HBO Nordicilla. Sleepy Hollow'n odotettu kakkoskausi aloittaa Subilla 10. kesäkuuta.
Jussi kirjoitti: Touko-kesäkuussa Suomen tv:ssä alkaa uusia mielenkiintoisia sarjoja ja tauolta palaa vanhoja tuttuja. 5. toukokuuta The Strain käynnistyy Subilla, 14. toukokuuta Outlander - Matkantekijä TV1:llä sekä Wayward Pines Foxilla. Aion tarkistaa näistä ensimmäiset jaksot. Toukokuussa pääsee myös nauttimaan Penny Dreadfulin toisesta kaudesta HBO Nordicilla. Sleepy Hollow'n odotettu kakkoskausi aloittaa Subilla 10. kesäkuuta.
No mutta tämähän vaikuttaa lupaavalta! Paljon potentiaalia tulevissa sarjoissa! Sleepy Hollow'n kakkoskautta yritin seurata netistäkin, mutta aika ei ole yksinkertaisesti riittänyt, ehkäpä sen voisi nyt katsoa ihan rauhassa ihan telkusta. Ja tänään juuri pyörittelin kirjakaupalla tuota Wayward Pinesin kirjaa , se vain jotenkin heti kolahti. Ja nyt katsottuani sarjan trailerin päätin todellakin ostaa sen.
Netflix-kuukauden aikana ehdin tsekata myös Agent Carterin ja Marco Polon ekat kaudet sekä Merlinin neloskauden. Sub jätti Merlinin kesken muutama vuosi sitten 3. kauden jälkeen - nyt näin vihdoinkin jatkoa. Tason nousu jatkui, ja neljäs kausi oli sarjan onnistunein tähän mennessä. Mukana oli monta oikeasti hyvää jaksoa, ja vaikka heikompiakin täytyi kestää, niin yhtään pohjanoteerausta ei löytynyt. Kauden finaali "The Sword in the Stone: Part Two" oli parasta näkemääni Merliniä.
Ilmaiskuukauden miinuspuolena oli se, että digiboksiin kertyi iso määrä jaksoja Suomen kanavilla pyörivistä sarjoista... Lisäksi täytyi katsella HBO:lta Black Sailsin, Vikingsin ja Bittenin uusia jaksoja. En ole vieläkään saanut kiinni tv-esitysten tahtia.
Innostuin muuten viime syksynä komediasarjasta Community, johon jäin täysin koukkuun. Katsoin muutaman kuukauden sisällä kaikki Viaplaystä löytyvät neljä kautta. Suomessa sarjaa on esitetty Jimillä ja Herolla nimellä Paluu pulpettiin.
Aion jossain välissä ottaa toisen ilmaiskuukauden Netflixiä. Merlinin viimeinen kausi täytyy katsoa, kuten myös Daredevil. Ja onhan Marco Poloa tulossa toinen kausi. Defiance-scifisarjaakin olisi tarkoitus kokeilla Netflixistä, sillä yksikään suomalainen tv-kanava ei ole tarttunut siihen.
Kun pari viestiä sitten luettelin alkavia sarjoja, en muistanut mainita sitä, että Arrow palaa tauolta Subille 20. toukokuuta. Talvella kanavalla esitetty Eloonjääneet (The 100) saa pikauusinnan 21. toukokuuta alkaen. Scifisarja yllätti minut myönteisesti, The Wertzone -blogin suhteellisen spoilerivapaan arvostelun voi tsekata tästä . Sub on vahvistanut hankkineensa myös kakkoskauden, toivottavasti se nähdään jo syksyllä.
Tämä Netflixin Marvel-sarja tuli katsottua. Ei ollut valtavia odotuksia koska Daredevil elokuvatkaan eivät olleet sieltä parhaasta päästä. Mutta tämä oli ihan toimivaa kamaa. Sarja oli maanläheinen ja enemmän draamaa kuin scifiä tai toimintaa. Pääosissa olivat Hell's Kitchenin asukkaat, joista muutamat alkavat laittaa kampoihin paikalliselle rikollispomolle. Pääosassa tietysti Matt Murdock, sokea lakimies, joka on superherkkien aistiensa takia näkevääkin parempi ympäristönsä hahmottamisessa. Daredevilin syntytarinaa näytetään takautumina pikkuhiljaa ja kiitettävän uskollisesti sarjakuvaan verrattuna.
Näyttelijävalinnat ovat erinomaisia. Varsinkin Vanessa (Wilsonin ihastus) oli erinomainen, sensuelli nainen. Ainoa mikä jäi vähän häiritsemään oli Wilson Fiskin (Vincent D'Onofrio) ääni joka oli turhan käheä kun olisin kaivannut voimakasta ääntä. Hän veti roolinsa muuten ihan ok, ja esitti rikollispomosta herkänkin puolen, mutta se kovuus jäi sitten vähemmälle. Ei tullut samanlaista fiilistä kuin elokuvien Kingpinistä, Michael Clarke Duncanista oli POMO (vaikkakin omasi väärän ihonvärin rooliinsa). Muutama ensimmäinen jakso oli vähän vaisumpi mutta sarja parani edetessään. Käsikirjoitukset olivat hyviä, vaan eivät erinomaisia.
Daredevil filmatisointina tämä oli erinomainen, arvosanaksi (8-9/10). Se viimeinen pinnistys jäi tosin puuttumaan. Vaikka sarjassa oli dramaattisia tapahtumia ne eivät ainakaan minuun iskeneet kunnolla, ehkä ohjaus oli vähän tasapaksu.
Toisin kuin monissa isommankin kokoluokan sarjoissa, tässä oli koko ajan tunne, että käsikirjoittajat tiesivät, mitä ovat tekemässä. Eli juonta ei kirjoitettu eteenpäin jokainen jakso erikseen hatusta arpoen, vaan suurempaa kokonaisuutta ja pidempää aikaväliä silmällä pitäen. Se suurempi kuvio pysyikin tekijöillä ihailtavan hyvin hallussa, eikä täysin randomeja juonenkäänteitä tullut kovin usein vastaan. Toki jotkut jutut olivat vähän töksähtäviä (kuten kakkoskauden lentokoneonnettomuus), mutta yleisesti ottaen Breaking Bad on harvinaisen hyvin koossa pysyvä paketti. Ja perkeleen jännittävä, varsinkin loppupuolella piti lähes lopettaa katselu kesken, kun pukkasi niin ankarasti jännähikeä pintaan.
Huumebisnes on varmasti vaarallista, mutta sarjan perusteella myös perin hauskaa, mielenkiintoista, sekä rahakasta touhua. Sivutuotteina saattaa syntyä kariutuneita ihmissuhteita, useita ruumiita ja mureneva mielenterveys, mutta kuten mestarikokki Walter White sanoi, se voi olla sen arvoista. Ja Walterin näyttelijää eli Bryan Cranstonia ei voi mitenkään kehua liikaa, yksi huikeimmista roolisuorituksista, mitä olen ikinä nähnyt. Sarjan näyttelytyö oli tosin muutenkin ensiluokkaista, kaikki näyttelijät ansaitsevat täydet pisteet.
Sarja on kuin Fringen ja Heroesin yhteensulattamo. Kaikilla kyläläisillä on supervoimia (se Heroes osa) ja taustalla on suurempaa ja mystisempää (Fringe osuus) ja kaikkea selvittää poliisi ja FBI-agentti
Edellä mainitun laatuohjelman lisäksi kesken ovat pääasiassa Netflixistä Daredevil (jonka katsominen on jostain syystä nyt jämähtänyt neljänteen jaksoon), Agent Carter (josta en ole päässyt ekaa jaksoa pidemmälle), Suits (eka kausi melkein lopussa) ja Hannibal (toista kautta en ole vieläkään saanut aloitettua). Näiden lisäksi katsomislistalla on Orphan Black, Orange is the New Black, Peaky Blinders, Penny Dreadful… Puhumattakaan Game of Thronesin viidennestä kaudesta, jonka kanssa aion odottaa viimeisen jakson ilmestymiseen asti, jotta voin sen sitten katsoa kerralla putkeen.
Huh, mistähän sitä sais aikaa ja keskittymiskykyä kaiken katsomiseen.
max kirjoitti: King of Nerdsin kolmoskausi loppui hiljattain ja on pakko uudistaa suositus, koska sarja on todella aliarvostettu (johtuen toki siitä että sarjaa ei näytetä kuin Amerikassa). Mutta jos suinkin löydätte keinon katsoa, niin tuhatprosenttinen suositus kaikille jotka joskus ovat haaveilleet nörteille suunnatusta tositeeveestä. Mahtava Selviytyjät-tyylinen sarja, jossa haasteet käsittelevät kaikkka nörttejä juttuja sarjakuvista fysiikkaan ja lautapeleistä cosplayhyn. Ykköskausi on vähän seuraavia heikompi, mutta siinä on legendaarisimmat kilpailijat... kaikkia suosittelen kyllä. Brittiversiota tehdään parhaallaan ja ehkä sen kohdalla olisi pienen pieni mahdollisuus saada sarjaa Suomeenkin...
Tästä tulee mieleen On/OFF-tv-sarja, jossa tehdään puolestan tv-maskeja. Miksi kaikissa tositv ohjelmissa pitää olla ihmissuhdejuttuja??? Siis mua ei kiinnosta ketä nää kilpailijat on ja ketä ne oikeesti on ja kuinka ne nahistelee keskenään. Mua kiinnostaa enemmän nää kisat :D
Amerikassa syksyllä alkavan Supergirlin traileri vaikuttaa lupaavalta. Mutta tätä ei välttämättä kannata katsoa: trailerissa on ilmeisesti tiivistetty pilottijakso kuuteen ja puoleen minuuttiin.
Jussi kirjoitti: Agent Carter oli ihan hyvä, ja katsoisin mielellään myös kakkoskauden
Carterin toinen kausi vahvistettiin äsken. S.H.I.E.L.D.-agentit saa odotetusti 3. kauden.
Jussi kirjoitti: Kun pari viestiä sitten luettelin alkavia sarjoja, en muistanut mainita sitä, että Arrow palaa tauolta Subille 20. toukokuuta.
Jatkuminen lykkääntyi noin kuukaudella eteenpäin. Arrow'n uudet jaksot alkavat vasta 18. kesäkuuta. Mutta sen voisi mainita, että Vampyyripäiväkirjojen viitoskausi käynnistyy Subilla 3. kesäkuuta.
Moonlord kirjoitti: Koitin aloittaa Haven in katsomista, mutta ekat pari jaksoa olivat sen verran heikkoja, että mietin jatkamista. Pääosan näyttelijät eivät olleet mitenkään kiinnostavan tuntuisia, käsikirjoitus oli heikohko ja epäuskottava. IMDB-kommenttia pikkuisen vilkaisin ja siellä oli kehuja, mutta myös juuri sitä kritiikiä minkä minäkin huomasin sarjasta. Eli kertokaas sarjaa seuranneet, onko se katsomisen arvoinen?
Minä tykkään sarjasta, ja taso on mielestäni noussut kausi kaudelta. Mutta jos pari ekaa jaksoa ei tehnyt vaikutusta, ei kannata missään nimessä jatkaa eteenpäin. Tyyli ei nimittäin muutu. Minusta mysteerijuoni on kiinnostava ja pidän näyttelijöistä/päähenkilöistä. Paras asia on ehkä kuitenkin uusenglantilaisen rannikkopikkukaupungin tunnelma.
Odottelen nyt, että neloskausi tulisi johonkin suoratoistopalveluun. En harrasta ollenkaan tv-sarjojen warettamista/laitonta katsomista netistä, enkä pidä Havenista niin paljon, että ostaisin kalliiseen hintaan kausibokseja. Tuskin haluan jaksoja koskaan toista kertaa katsella.
Tälla hetkellä seuraan poikkeuksellisesti kahta tv-sarjaa: Game of Thrones ja Outlander. GoT:ssa olen muutaman jakson jäljessä ja Outlanderista on tullut Suomessa vasta yksi jakso, mutta se näytti sen verran hyvältä, että katson eteenpäin. Tauolla olevista sarjoista seuraan Downton Abbeyta (vaikka viimeisin Suomessa esitetty kausi on katsomatta, pitää petrata kesälomalla...)