Nekropolis (Viisi vartijaa #4) - Anthony Horowitz 7.86   61

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Susanna Paarma. Sidottu.

Hyytävä nuorten fantasiasarjan neljäs osa – voiko Vanhoja pysäyttää?

Ikiaikaisen pahuuden voimat, historian alkuhämärissä voitetut ja vangitut Vanhat, ovat murtautuneet vankilastaan Nazcan aavikolla. Viisi vartijaa, viisi toisilleen tuntematonta nuorta, ovat ihmiskunnan ainoa toivo – vain he voivat voittaa vanhat, ja hekin vain yhdessä.

Matt, Pedro, Scott ja Jamie ovat jo löytäneet toisensa. Mutta vartijoista viides, Scarlett Adams, ei tiedä tehtävästään mitään, kun on matkalla isänsä luo Hongkongiin. Ja Vanhat ovat soluttautuneet miljoonakaupunkiin ottaakseen sen valtaansa…

Horowitz kirjoittaa huikeaa jännitysfantasiaa, joka on täynnä vauhtia ja mielikuvitusta!

”Tällaista jännitysromaania nuoret ovat odottaneet.” – The Times

”Horowitz on ladannut kynänsä tummimmalla musteella… pulssia nostattava seikkailu.” – The Telegraph

Kirja julkaistu huhtikuu 8, 2010 (Karisto)
Alkuperäinen nimi Necropolis
Tietoja muokattu huhtikuu 16, 2016

Viisi vartijaa

Sarjan päätösosaa Oblivion (2012) ei suomennettu.

Korpinportti (Viisi vartijaa #1) 7.40   176
Kylmä tähti (Viisi vartijaa #2) 7.42   107
Pimeän käskyläiset (Viisi vartijaa #3) 7.20   79
Nekropolis (Viisi vartijaa #4) 7.86   61

Poison Girl
heinäkuu 2, 2015

Siitä on vissiin pari vuotta kun viimeksi luin tätä sarjaa .. Tässä osassa portinvartijat ovat löytäneet toisensa, enää tarvitaan viimeinen portinvartija messiin mukaan. Mattin tarvitsee siis matkustaa Hong Kongiin asti, missä pahuus on jo ottamassa yliotteen. Supehyvä sarja, jota ei viitsitty sitten suomentaa loppuun! Järkyttävän törkeää jättää viimeinen, ratkaiseva kirja suomentamatta! Suorastaan kiehun kiukusta. Ei auttanut muu kuin ostaa netistä englanninkielinen versio. Mulla meni koko viime kesä sitä 800-sivuista murikkaa lukiessa, mutta oli se sen arvoista että saa sarjan päätökseen. Tietääkseni Alex Rider -sarjaakaan ei suomennettu loppuun. R-A-S-I-T-T-A-V-A-A

Marski
elokuu 6, 2013

Ja näin tässä sitten kävi. Koko sarja oli tähän asti oikein jännittävä ja mielenkiintoinen, vaikkakin pohjaltaan melko kliseinen. Neksropolis oli etenkin todella loistava ja jännittävä loppuun saakka. Niin juuri. Tarkoituksellisesti lopetettu kesken, ettäkaikki jännitys säilyisi viimeiseen osaan asti. Ja sitten joku neropatti päätti olla suomentamatta viimeistä osaa(?)

tintti89
lokakuu 20, 2010

Tämä kirja saavutti taas sarjan ensimmäisen osan fiiliksen. Varsinaista kauhua ei ollut, mutta jännitystä kuitenkin. Juoni eteni suht loogisesti eteenpäin, ja tätä kirjaa jaksoi lukea tunninkin putkeen. Vaikka tapahtumat hyppivätkin Scarlettin ja Mattin porukan välillä, ei juoni siitä kärsinyt. Sarjan uusin tulokas Scar jäi melko vaisuksi, hänen luonteenpiirteisiin ei oltu paljoa panostettu. Pidän tavasta, miten Matt on kasvanut sarjan edetessä. Tässä kirjassa hän käyttäytyy jo kuin aikuinen. Kaipasin tähänkin osaan lisää Richardia ja hänen huumoriaan keventämään tunnelmaa. Triadeista plussaa! Kirjan loppu sopi sarjaan kuin nyrkki silmään. Viidettä osaa jää oikein odottamaan, niin kesken ja jännittävään kohtaan se jäi. Hieman sarjassa ärsyttää eri kertojat, itse en pahemmin välitä kertojien vaihtumisesta. Suosittelen kyllä tätä kirjaa edellisen osan flopista huolimatta.

Päitsy
Päitsy