Mitä olet viimeksi pelannut

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
25.08.2017 22:43 #281

Astorethein kirjoitti: Pelkkä checkpoint-systeemi ilman manuaalista tallennusta ei ole mielestäni hyvä juttu. Jos lopettaa pelin kahden checkpointin välissä, menettää edellisen tallenuksen jälkeisen progression. Toki jos tallennuspisteitä on tiuhassa, ei tuollainen niin haittaa.

Joo, aivan totta, noin ainakin jos pelissä saa tallentaa koska tahansa. Cat Quest - ainakin se versio mikä minulla on - vaikuttaisi tallentavan expit, esineet ja sen sellaiset automaattisesti, mutta sen lisäksi pelissä pitää tallentaa eteneminen "perinteisesti" tallennuspisteissä. Tarinan osalta peli ei tallennu automaattisesti, ainakaan niin että olisin huomannut. Tässä nimenomaisessa tapauksessa järjestely toimii hyvin. Kokeilin sitäkin että en tallenna lainkaan manuaalisesti game overin jälkeen, ja kerätyt expit säilyivät silti pelin muistissa.

02.09.2017 23:41 #282

Mad Max

Jokainen sivistynyt ihminen tuntee Mad Maxin ja hänen edustamansa kuuman ja väkivaltaisen maailman, jota hallitsevat viritetyt autot ja taistelu elämästä ja kuolemasta. Elokuvien Max on yksinäinen, menneisyytensä piinaama mies, joka yrittää selviytyä postapokalyptisessä maailmassa parhaansa mukaan, eli turvautumalla nyrkkeihin ja raskaaseen kaasujalkaan. Mies vaikuttaa tyypilliseltä videopelisankarilta, mutta tietääkseni häntä ei ole aikaisemmin nähty videopeleissä, vaikka moni peli onkin ottanut Maxin brändistä vaikutteita. Ruotsalainen Avalanche kuitenkin päätti tehdä asfalttisoturille oman pelin ja omasta mielestäni elokuvien tunnelma on tavoitettu siinä hippasta vaille täydellisesti.

Peli ilmestyi samoihin aikoihin kuin mainio Fury Road-elokuva, mutta se kertoo oman tarinansa, vaikka elokuvasta onkin selvästi otettu mallia vähän joka asiassa. Alussa Max kohtaa suuren pahiksen nimeltä Scabrous Scrotus, joka on leffasta tutun Immortan Joen poika. Max menettää rakkaan Interceptor-autonsa, mutta onnistuu antamaan vihulaiselle taisteluarven, joka jää kirvelemään häntä koko loppupelin ajaksi. Viimeinen välienselvittely on väistämättä luvassa, mutta sitä ennen pitää rakentaa uusi auto, opetella taistelutaitoja sekä hankkia liittolaisia. Näissä hommissa minulla kului noin 50 tuntia, joten urakkaa riittää, jos niin haluaa. Avoimessa maailmassa ei toki ole pakko suorittaa kaikkea, mutta minä uppouduin hiekkamonttujen lumoihin sen verran vahvasti, että melkein kaikki ylimääräinenkin tuli tehtyä ilolla.

Apua pelaaja saa omituiselta Chumbucket-mekaanikolta, joka pitää Maxia jumalten lähettiläänä. Klonkkua muistuttava epämuodostunut kummajainen selventää maailman lakeja, hoitaa auton päivitykset ja heittää randomia hetulaa. Tyyppi on yksinäisellä matkalla yllättävän mukavaa seuraa ja oikeastaan hän onkin yksin parhaista sidekickeistä, joihin olen peleissä törmännyt. Muut hahmot eivät tee yhtä suurta vaikutusta, sillä harvat liittolaiset jäävät aika pahvisiksi tehtäväautomaateiksi. Toisaalta Max on oman tiensä kulkija, joka ei välitä tietää kenestäkään nimeä enempää.

Avoin hiekkalaatikko on tietenkin täynnää hiekkaa, mutta maisemat tarjoavat myös soraa, kalliota ja kalkkimuodostelmia. Miljöö on sanalla sanoen kova ja karu, mutta siitä löytyy myös aitoa kauneutta, jota kelpaa ihailla, mikäli ympärillä ei satu pörräämään ilkeitä pärinäpoikia. Taistelu tapahtuu joko vauhdikkaissa romuralleissa tai jalkamiehenä, jolloin mätetään nyrkeillä hyvin Batman-tyylisesti. Kumpikin tappelumuoto toimii hyvin, vaikka melee-mättö ei olekaan niin sujuvaa ja saumatonta kuin toivoisi. Tuunatulla kauppakassilla tuhon kylväminen sen sijaan viihdyttää täysillä. Erityisen hauskaa on isompien saattueiden nitistäminen haulikkoa, harppuunaa, kiilausta ja puskemista hyödyntäen.

Mad Max on tyypillinen avoimen maailman sekoilupeli, jossa samoja asioita toistetaan satoja kertoja. Monia sellainen kyllästyttää, mutta jos koukku iskee, niin silloin riemukasta puuhasteltavaa riittää mielin määrin. Kartta on täynnä vihollisleirejä, snaipperitorneja, rallikisapaikkoja ynnä muuta, joten oman Maxinsa voi ajaa niin hulluksi kuin parhaalta tuntuu.

Bensaa suonissa, hiekkaa silmissä.

11.09.2017 20:44 #283

Call of Juarez

Länkkäripelejä ei ole ilmestynyt viime vuosina liikaa, eikä voimissaan olevia pelisarjoja taida olla muita kuin tämä polakkifirman vuonna 2006 aloittama Call of Juarez. Pelejä on tullut tähän mennessä neljä, mutta luonnollisesti aloitin pelaamisen ensimmäisestä osasta. Pelillä on jo ikää, mutta sehän ei haittaa, jos tunnelma ja meininki on kohdallaan. Monilta osin asiat ovatkin kunnossa, mutta nautintoa kampittavia epäkohtiakin löytyy. Omaan sietokykyyni nähden liikaakin, mutta pelasin tämän silti läpi kohtuullisella innolla.

Alussa nuori meksikaani Billy Candle saapuu takaisin kotifarmilleen oltuaan etsimässä tuloksetta salaperäistä Juarezin aarretta. Mies löytää vanhempansa murhattuna ja sopivasti samaan aikaan paikalle saapuu myös hänen sukulaismiehensä Ray McCall, joka on kyläyhteisön kiihkouskovainen saarnaaja. Tilanne on aivan selvä, eli Billy on kiistatta murhaaja, joka ansaitsee kovimman rangaistuksen. Väärinkäsitystä ei tietenkään ehditä oikaisemaan, vaan nuorukaisen on paettava ja setämiehen lähdettävä takaa-ajoon.

Pelaaja ohjaa vuoroin pelokasta karkuria ja vuoroin Jumalan ruoskaksi itsensä julistanutta saarnaajaa, jolloin samat tapahtumat käydään läpi kahdesta näkökulmasta. Usein kulkureitit ovat täysin identtisiä, mutta pelityyli eroaa hahmojen kohdalla jonkin verran. Pakenevan pojan on turvauduttava kiipeilyyn, hiiviskelyyn ja jouseen, kun taas jahtaaja kumoaa esteet reippaalla väkivallalla ja Raamatun sanalla. Billy pystyy jopa välttämään osan taisteluista juoksemalla livohkaan, mutta Ray ampuu seulaksi jokaisen tielleen osuvan. Fanaattinen kristitty toki hörppää väkevää tämän tästä, koska viinaputelit toimivat parannusjuomana. Pelissä ei silti nähdä yhtäkään humalaista ihmistä.

Länkkäripelissä räiskinnän tulisi olla hauskaa ja toimivaa, mutta valitettavasti paukuttelu on hyvin kankeaa ja epätarkkaa. Tyypit pääsevät bullet time-tilaan käytännössä milloin vain, mutta sekään ei mainittavasti auta. Jousella ampuessa hidastus toimii paremmin kuin paukkuraudoilla, mutta reaaliajassa roiskiminen on nimenomaan roiskintaa. Vihollisten osumatarkistus ailahtelee, mutta pelaajan kalloon tähdätty luoti tekee tietenkin aina selvää jälkeä. Kiipeily ja hyppiminen ovat samaa lajia, eli joskus onnistuu, usein ei. Kaksintaisteluista voin todeta vain, että ei saatana mitä paskaa.

Pelissä on valituksestani huolimatta hetkensä. Maisemat ovat paikoin hienoja, vaikka kymmenen vuotta vanha grafiikka ei ihan täysillä silmää hivelekään. Musiikit ovat kauttaaltaan tunnelmallisia ja juonikin kiinnosti aina välillä. Pelissä on periaatteessa kaikkea, mitä länkkäripeliltä voi toivoa, eli tulitaisteluita, hevosella ratsastusta, stetsoneita, intiaaneja ja yksi junaryöstökin. Jähmeä pelattavuus kuitenkin leimaa kokonaisuutta sen verran, ettei kehuja pysty paljoa antamaan.

Vanha intiaani jakaa mystisiä viisauksiaan.

27.09.2017 16:29 #284

Deus Ex: Mankind Divided

Edellinen Deus Ex-peli Human Revolution oli mainio cyberpunk-seikkailu, joka nosti pitkään horroksessa olleen pelisarjan takaisin pelikansan tietoisuuteen. Tuolloin jäyhä nahkatakkimies Adam Jensen joutui kokemaan kovia ja selvittämään maailmanlaajuisen salaliiton kiemuroita. Mankind Divided jatkaa melkein suoraan siitä, mihin viimeksi jäätiin, joten edellinen osa on hyvä olla pelattuna ennen tämän aloittamista. Välttämätöntä se ei ole, mutta menneisiin tapahtumiin viitataan kuitenkin jonkin verran. Pelit ovat läheisiä myös pelattavuudeltaan, sillä vanhat temput ja mekaniikat ovat mukana käytännössä muuttumattomina.

Adam Jensenin duuni on vaihtunut turvallisuuspäälliköstä Interpolin agentiksi ja asuinkaupunki synkästä Detroitista valoisaan Prahaan. Alussa uusi ympäristö vaikuttaa liiankin mukavalta paikalta aidon cyberpunk-pelin näyttämöksi, mutta kaivattu synkkyys nousee pian esiin. Juoni käynnistyy terrori-iskulla, jonka tekijät Jensen aikoo saada kiinni. Taustalta paljastuu tietenkin kaikenlaista hämärää ja pian ollaankin taas salaliittojen, valheiden, korruption ja väkivallan muodostaman sekasotkun keskellä. Juoni on hieman selkeämpi kuin viime kerralla, mutta suoraviivaiseksi kerrontaa ei voi kuvailla. Omasta mielestäni paras tarinallinen anti löytyykin sivutehtävistä, jotka pysyvät helppotajuisina, mutta syventävät silti maailman tolaa kiitettävästi.

Kuten ennenkin, kiellettyihin paikkoihin päästäkseen on turvauduttava hiippailuun, hakkerointiin tai kovempiin otteisiin. Itse pelasin valtaosin stealthiin luottaen, joskin tiukassa paikassa annoin itselleni luvan käyttää myös tappavaa voimaa. Ympäristöt ovat isohkoja, eikä kohteeseen koskaan ole vain yhtä reittiä. Jensenin kehoon pultatut augmentaatiot antavat lisää toimintavaihtoehtoja, mutta kuten viimeksikin, en hyödyntänyt niitä kovinkaan usein. Näkymättömyys on toki arvokas kyky, mutta muita käytin lähinnä kokeilunhalusta, en niinkään tarpeesta. Nukutuskiväärillä, valvontalaitteiden peukaloinnilla ja kärsivällisyydellä pärjää usein huomattavan pitkälle.

Mankind Divided ei tehnyt yhtä suurta vaikutusta kuin Human Revolution, koska se on periaatteessa lisää samaa ilman järisyttäviä uudistuksia. Pidin pelistä kuitenkin erittäin paljon, sillä rauhallinen paikkojen tutkiminen, seuraavan siirron miettiminen ja tunnelmasta nauttiminen koukuttivat tälläkin kertaa tiukasti. Adam Jensen voi olla hahmona tyhjä taulu, mutta hänen roolipelaamisensa valintatilanteisiin ja keskusteluihin eläytymällä värittää miehen sellaiseksi kuin itse haluaa.

Praha on kaunis, mutta ei aina ystävällinen paikka.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Strato

07.10.2017 22:06 #285

Bloodforge

Tämä ilmestyi alunperin kolmekuuskympille, mutta peli toimii myös Onella. En ole lukenut pelistä yhtäkään positiivista arvostelua, mutta siitä huolimatta se oli jo pitkään kolkutellut mieleni perukoilla. Skandihenkinen tarumaailma yhdistettynä brutaaliin kombomättöön kuulosti liian hyvältä ohitettavaksi ja lisäksi en suostu uskomaan minkään viihdetuotteen ultimaattiseen huonouteen. Nyt kun lopputekstit ovat takana, voin kuitenkin sanoa, että arvostelijoita kannattaa joskus uskoa.

Kehitystiimi on selvästi ottanut eniten mallia God of War-peleistä ja tavoitellut omassa tekeleessään vastaavanlaista mahtipontisuutta niin tarinassa kuin väkivallan graafisuudessa. Pelihahmo on hurja soturi Crom, joka metsästysreissulta palatessaan löytää kylänsä poltettuna ja vaimonsa surmattuna. Mies ryhtyy kostohommiin välittömästi, eikä aikaa jää edes vaimoraukan ruumiin hautaamiseen. Asialla olleet demonit ja muut hirvitykset saavat ansionsa mukaan ja niin maankamara kuin tuonpuoleinenkin täytyy verestä ja irtoraajoista.

Resepti vaikuttaa hyvältä, mutta toteutus tökkii pahasti. Ensinnäkin puolet taisteluiden haasteesta johtuu umpisurkeasta kamerasta, joka heiluu ja pomppii niin, ettei tilanteen lukemisesta tule useinkaan mitään. Kombosysteemi on periaatteessa ihan toimiva, mutta ei mitenkään omaperäinen. Crom osaa lyödä nopean perusiskun ja hitaamman voimatällin, mikä on ihan arkipuuroa. Torjumaan ei soturi ole opetellut, mutta väistö sentään onnistuu. Epileptisen kameran takia iskut ja väistöt suuntautuvat tietenkin minne sattuu ja koska viholliseen ei pysty lukittautumaan, pelaaja huomaa huitovansa usein ilmaa.

Bloodforge kurottaa korkealle, mutta ei saavuta tavoitteistaan oikeastaan yhtäkään. Mättäminen on kieltämättä raakaa ja ronskia puuhaa, mutta pökkelö pelattavuus latistaa nautinnon. Peli näyttää kymmenen vuotta vanhalta ja mustaa suosiva värimaailma sekä tappiin säädetty kontrasti vielä korostavat visuaalista karkeutta. Peli on selvästi tehty pienillä resursseilla, mutta kaikkea ei sen takia voi antaa anteeksi. Yrityksestä plussa, kaikesta muusta miinus.

Tunnelmat ovat synkät ruudun molemmin puolin.

16.11.2017 19:05 #286

Crysis

Ensimmäistä Crysis-peliä pidettiin aikanaan räiskintägenren kuninkaana, jonka audiovisuaalinen tykitys pisti kehnommat tietokoneet surutta kyykkyyn. Mutta oliko peli ainoastaan teknologiademo vailla oikeaa sisältöä? Entä miten aikansa tekninen taidonnäyte toimii tämän päivän näkökulmasta? Itse en olisi kymmenen vuotta sitten voinut toivoakaan pelaavani peliä silloisella koneellani, kuten en juuri muitakaan pelejä. Vaan nykyään asiani ovat paremmin. Onneksi otin pelin testiin, sillä räiske oli hauskaa alusta loppuun.

Juonta on vain sen verran, että toimintaryskeellä ja paikasta toiseen kiiruhtamisella on jonkinlaiset suuntaviivat. Pohjois-Korea on vallannut saaren jostain Kaakkois-Aasiasta ja alkanut aseistaa sitä raskaasti. Samalla joukko amerikkalaisia arkeologeja on otettu vangeiksi ja niinpä heitä lähetetään pelastamaan ryhmä erikoisjoukkojen sotilaita. Yksi heistä on pelaajan ohjastama luutnantti, koodinimeltään Nomad, joka tekee mitä radioyhteys kulloinkin käskee. Paljastuu, että Parasta Koreaa kiinnostaa saaren keskellä oleva mystinen enrgialähde, joka ei vaikuta olevan ihmiskäden työtä. Eikä se olekaan! Niinpä pelaajan tähtäimen eteen joutuu korealaisten lisäksi myös ulkoavaruuden hirvityksiä.

Trooppinen saari palauttaa mieleen kehittäjä Crytekin aiemman Far Cry-pelin, joka sekin sijoittui kauniisiin viidakkomaisemiin. Vaan siinä missä Far Cry ei ole täysin välttynyt ajan hampaalta, ei Crysiksellä ole juuri hävettävää. Vihreä tulihelvetti vesistöineen ja vuoristoineen istuu silmään edelleen mukavasti ja aamuinen sumu ja kultainen ilta-aurinko tuovat oman lisänsä tunnelmaan. Korealaisia lahdatessa voi ihastella perhosia ja maassa pomppivia sammakoita ja muutenkin visuaalinen suunnittelu tarjoaa yksityiskohtia runsain määrin. Kyllä näitä näkymiä on varmasti aikanaan ihmetelty suu auki.

Pelaaminen itsessään on suoraviivaista etenemistä kartan tehtävämarkkerista toiseen, mutta ympäristöt ovat tilavia, eikä sivuaskeleiden ottamista ole kielletty. Toisaalta hienoissa kulisseissa ei ole ammuslaatikoiden lisäksi mitään tutkittavaa tai löydettävää, mikä laskee intoa vapaaehtoiseen samoiluun. Vapaan liikkumisen ansiosta taisteluita voi kuitenkin lähestyä useammasta kulmasta ja kokeilla erilaisia taktiikoita.

Supersotilaan nanopuku jäi minulle vähän tylsäksi leluksi, koska kuvittelin, että sen ominaisuuksia ilman muuta päivitetään pelin aikana. Mutta samat kyvyt ovatkin käytössä alusta lopputeksteihin, eivätkä puvun osaamat temput ole kovinkaan ihmeellisiä. Hiiviskelyn mahdollistama näkymättömyys, nopea spurttijuoksu ja korkea hyppy ovat hyödyllisiä kikkoja, mutta olisin kaivannut jotain isompaa ja päräyttävämpää. Puku tosin selittää järjellisesti sen, miksi pelaajan terveys palautuu hetken aikaa pusikossa levähtämällä.

Vaikka uusi Doom on vielä muistissani, tuntui Crysis siihenkin verrattuna varsin sujuvalta ja viihdyttävältä räiskeeltä. Toiminnassa on räjähtävä fiilis ja erityisesti eräässä tankkitaistelussa oli jo aidon sotaoperaation tuntua. Juoni loppuu aika töksähtävästi, eikä alieneiden uhkaa selvästi saatu täysin eliminoitua. Hommat kaiketi hoidetaan loppuun itsenäisessä Warhead-laajennuksessa, joka tulikin mukavasti pääpelin Steam-version mukana.

Komennuksen voisi saada huonompaankin sijaintiin.

16.11.2017 23:22 #287

Herra Asto on nyt niin paljon puhunut yksikseen, että pitää itsekin osallistua...

Batman - The Enemy Within (Telltale)

Telltalen laatu on alkanut vaihdella volyymin lisääntyessä. Jos Game of Thrones oli vähän keskinkertaista (Telltale-mittapuulla) niin eka Batman oli paluuta perinteiseen emotionaaliseen laatuun, ja toisen Batmanin toistaiseksi julkaistut kaksi episodia jatkavat samoilla paremman Telltale-tuotannon linjoilla.

Ekasta episodista ei vielä ole mitään kummoista sanottavaa, mitä nyt Arvuuttaja on kohonnut legendaarisempaan asemaan (monta vuotta kadoksissa ollut mörkö, joka palaa Gothamiin) kuin mitä sen virallisesta Batman-kaanonista olen onnistunut mieltämään.

Toisessa osassa viehätti etenkin Harley Quinnin ja Jokerin (anteeksi... tässä pelissä vielä John Doe:ksi, eli Matti Meikäläiseksi, nimetty tunnistamaton Arkhamin kasvatti) uudelleentulkinta: Kaanonissa Harley on Jokerin heittopussi, pelissä taas Harley on rikollinen nero ja John vielä tämän tossun alla elävä sympaattinen, "hieman" läheisriippuvainen sekopää (vai miksi pitäisi sanoa viiden minuutin tuttavuuden jälkeen Bruce Waynen siviilikontaktikseen nimeävää avohoitopotilasta?). Jää nähtäväksi, paljastuuko John sittenkin mestarimanipuloijaksi, joka vain antaa ymmärtää Harleyn olevan pomo, vai kehittyykö John koiranpentumaisesta veikosta kyyniseksi sarjiksista tutuksi rikoskuningasklovniksi.

Propsit Telltalelle rohkeudesta uudelleen keksiä kaanonit. Näiden Walking Dead -sarjallakaan ei ollut mitään tekemistä TV-sarjan kanssa (tai sarjakuvien kanssa, sen vähän perusteella mitä tiedän niistä) ja hyvä niin.

Hitman (tämä episodimuotoinen pelisarja)

Hitman 2 (2002) taisi olla ainoa Hitman-peli, mitä pelasin, ja nyt sitten Steamista tämä tuoreempi Hitman-tulkinta, johon pääsin sisään sen ansiosta että ensimmäinen episodi tuli ilmaisjakeluun.

Vaikka ajatus kylmäverisen ja arttuakin psykopaattisemman palkkamurhaajan pelaamisesta vähän tökkii, niin pian tulee oivallus siitä, että vähemmän tässä pelissä tapetaan tai vahingoitetaan ihmisiä, kuin keskiverto tietokonepelissä tai toimintaleffassa. Hitman 2:sen ihannekin oli yksi luoti, yksi uhri per tehtävä (tai kaksi uhria, jos oli kaksi kohdetta), mistä palkittiin "silent assassin" -tittelillä. Sama meno jatkuu tässäkin, paitsi "silent assassin" -titteli vaatii jo täydellistä näkymättömyyttä ja virheetöntä suoritusta.

Tuore episodipaketti toi aivan mieleen aikaisemmat hitmankokemukset - positiivisessa mielessä. Eli hiiviskelyä ja älynystöröiden hierontaa, kuinka mielikuvituksellisesti kohde voidaan saada eliminoitua. Tuoreemmassa tulkinnassa ehkä annetaan hieman enemmän vihjeitä eksoottisista murhatavoista, ja muutenkin kädestä pidetään enemmän, mutta se ei haittaa kun moni saavutus on tyyliin kuva ja teksti "redacted" (yritä nyt siitä päätellä, mitä pitää tehdä...). Normaalista poiketen olen pelannut tehtäviä uudestaan ihan vain saadakseni saavutukset hoidettua, ja se on paljon se, koska koko 30 vuotisen pelaajahistoriani aikana vain pari peliä on ansainnut useamman kuin kaksi läpipeluukertaa.

19.11.2017 15:00 #288

Endless Space 2

Genre ei ole näkemältään muuttunut parissakymmenessä vuodessa mihinkään. Kaava on identtinen Orionin kanssa, aina jopa loppurutistusta muinaisen sivilisaation jäänteiden kaappaamista myöten.

Paskasta diplomatiasta puhumattakaan, sillä en saanut sillä mitään aikaiseksi. Perinteisesti diplomatia on näissä peleissä tarkoittanut sitä, että heikot ja hyödyttömät suostuvat liittolaisuuksiin, vahvat eivät mihinkään muuhun kuin sodan julistuksiin. Ei kiva. Saisipa joskus jonkun oikean politiikkapelin.

Pelissä vituttaa erityisen paljon älytön rajoitus siirtokuntien määrälle, josta ei oikein tahdo syntyä edes kunnon ennakkovaroitusta. Ja sitten on tämä: "You are close to achieving victory from Conquest" Mitä vittua? Vaikka en saa enää perustaa siirtokuntia tai mitään? Puhumattakaan tehtävistä, jotka vaativat siirtokuntien perustamista. Ylikansoitustakaan ei voi hillitä yhden lapsen politiikalla, vaan porukan on vain annettava lisääntyä. Tai ainakaan internet ei moista lakia / teknologista saavutusta maininnut...

Loppupelissä mennään sitten täydellisen huijaamisen puolelle: Tietokoneen ohjastamat laivueet ilmestyvät kuin tyhjästä syvälle meitin alueelle, tietäen selvästikin etukäteen mihin pitää mennä, koska ovat osanneet saapua jo ennen loppupelitehtävän saamista. Jos ei pelaaja tiedä etukäteen, että näin tulee tapahtumaan, niin se on henk. koht. voivoi. Tämä huijaus on viimeinen pisara, joka saa minut jättämään pelin ostamisen sikseen.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 19.11.2017 15:02 : Rasimus.

25.11.2017 21:28 #289

Crysis Warhead

Eka Crysis oli siinä määrin hauskaa räiskintäviihdettä, että jatko-osa piti ottaa peluuseen melkeinpä saman tien. Warhead ei tosin ole täysimittainen peli tai edes varsinainen jatko-osa, vaan enemmänkin Crysis 1.5 tai jotain. Tapahtumat kulkevat rinnakkain emopelin kanssa, mutta sitä ei huomaa juuri muusta kuin radioviesteistä. Päähenkilö on vaihtunut, mutta homman nimi on edelleen korealaisten ja avaruusotusten lahtaaminen. Räiskiminen oli nytkin mukavaa puuhaa, mutta uusia kikkoja laajennus ei esittele, paitsi jos pistoolien tuplakäyttö tuntuu sellaiselta. No, lopussa käsiin saa ison mahtikanuunan, jolla ehtii mäjäyttämään muutaman kerran.

Juoni on yhtä olematon kuin emopelissä, mutta kenties vieläkin suoraviivaisempi. Aiemmin pelaaja siirtyi itse paikasta toiseen parhaaksi katsomallaan tavalla, nyt siirtymät tapahtumat tylsästi välivideoiden aikana. Videoita on yllättävän paljon, vaikka Warhead on vain muutaman tunnin mittainen suupala. Konttiin vangittu avaruusotus pitäisi saada omien haltuun, mutta minulle ei selvinnyt, miksi juuri tämä yksilö on niin tärkeä. Samat alienit lentävät taivaalla parvina, joten jokainen halukas olisi varmasti saanut olohuoneeseensa oman sotamuiston. Ikävintä juonessa on, että se jää taas kesken, koska lopussa sotatila on edelleen käynnissä.

Minusta toimintatykitys oli parhaimmillaan vieläkin kiivaampaa kuin orkkispelissä, sillä välillä ilma on tosissaan ampumatarvikkeesta sakea ja jotain räjähtää näkökentässä jatkuvasti. Lopun lentokenttäkohtauksessa meinasi tosin palaa hermo, kun vastaan kävi tankkeja, helikoptereita ja vielä niitä perkeleen lentäviä otuksia ja yksin olisi pitänyt käydä armeijasta. No kyllä tuostakin selvittiin, kun raivolla pisti menemään. Plussaa siitä, että alussa kuluu pidempikin tovi hyisissä pakkasmaisemissa, koska pääpelissä yllätystalvi jäi mielestäni liian lyhyeksi.

Ymmärrän viimein, millaista oli talvisodassa.

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
28.11.2017 09:07 #290

Rasimus kirjoitti: Endless Space 2

Steamissa peli oli koko viikonlopun alessa, joten pitihän tämä Master of Orion ja Civilization-tyyppinen 4X-peli tarkistaa...

...Tämä huijaus on viimeinen pisara, joka saa minut jättämään pelin ostamisen sikseen.

Kiitos tästä, sillä en ehtinyt itse ilmaiseen viikonloppuun mukaan, mutta pidän massiivisista strategioista ja peli päätyi ostoharkintaan. Inhoan tällaisia tekoälyn oikaisuja, joten jatkan Crusader Kings II:n ja Europa Universaliksen parissa.

Ars Longa Vita Brevis

02.12.2017 08:57 #291

Morgan Blood kirjoitti: joten jatkan Crusader Kings II:n ja Europa Universaliksen parissa.

Joo. CK2 saa multa kaksi peukkua ylös! Se ei huijaa ainakaan näkyvästi. Pikemminkin peliin toivoisi vähän aggressiivisempaa otetta. Etenkin kristityn pelaaminen on pirun hidastempoista, kun ainoa keinoa levittäytyä lähiympäristöön on toivoa diplomaatin keksivän jonkin hyvän casus bellin, onnettoman naapurin joutuvan kirkonkiroukseen tai muuten vain ryhtyvän kerettiläiseksi, tai sitten ujuttaa omaa jälkikasvua naapurin perimysjärjestykseen ja sen jälkeen junailla jälkikasvu omaksi vasalliksi tai perijäksi. Hidasta. (Tosin ainahan voi lähteä pyhään sotaan Jerusalemiin tai jotain)

Batman - The Enemy Within sai muuten kolmannen episodinsa, minkä myötä taas jatkui Jokerin (anteeksi, John Doen) henkilökuvan kehittely. Saas nähdä mitä tämän Batman-fanituksestakin seuraa. Ja taas tuli muistutus, että pelissä tehdyillä valinnoilla ei ole mitään isoja seurauksia. Turhaan päädyin kakkosepisodin päätteeksi viiteen eri pelitallennusvaihtoehtoon, vaikka kaksikin olisi riittänyt...

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 02.12.2017 09:01 : Rasimus.

05.12.2017 19:56 #292

Ryse: Son of Rome

Pelattuani ekan Crysiksen katseeni osui hyllyssäni odottaneeseen Ryseen, joka on saman firman eli Crytekin käsialaa. Peli on räiskintöihin erikoistuneen kehittäjän katalogissa melkoinen poikkeus, sillä tuliaseiden sijaan vihollisia kuritetaan kylmällä teräksellä. Samalla laajat ympäristöt ovat vaihtuneet rajattuihin ränneihin ja vapaa liikkuvuus tiukkaan käsikirjoitukseen, joka ei salli sooloilua. Kuvakulmakin on siirtynyt ensimmäisestä kolmanteen. Onko kyseessä virkistävä yritys tehdä jotain erilaista vai pahasti epäonnistunut hairahdus?

Tarina sijoittuu antiikin Roomaan keisari Neron valtakaudelle, jolloin pelin keksimän historian mukaan kelttiläiset barbaarit ovat pistämässä kaupunkia remonttiin. Päähenkilö on suoraselkäinen soturi Marius Titus, jonka nousu rivisotilaasta kenraaliksi kerrotaan takaumien kautta. Tarinassa paasataan kuolemasta ja kunniasta, mutta onneksi mahtipontiset vuorosanat viihdyttävät yhtä paljon kuin huvittavat. Enimmäkseen aika kuluu Rooman kaduilla ja toreilla, mutta välissä käväistään myös Englannin metsämaisemissa.

Varsinainen pelaaminen on sitä, mitä roomalainen sotilas tekee, eli miekan upottamista vihollisen lihaan. Ryse on kauttaaltaan mahtavan näköinen peli ja graafinen panostus ulottuu tietenkin myös väkivaltaan, joka on niin saakelin brutaalia menoa, että kesti yllättävän kauan, ennen kuin vau-efekti laimeni supermageesta normaalitasolle. Taistelusysteemi on toki naurettavan yksinkertainen, mutta turpaanvedon näyttävyyttä ei käy kiistäminen. QTE-lopetusliikkeet alkavat tympiä nopeasti, mutta periaatteessa niitä ei ole pakko suorittaa. Tällöin niistä saatavat bonukset jäävät väliin, mutta eipä niistä ole paljoa hyötyäkään palautuvaa terveyttä lukuun ottamatta.

En jaksanut pelata Ryseä kerrallaan juuri tuntia kauempaa, mutta se on ehdottomasti peli, jota tulen esittelemään kavereille kaljailloissa. Äärikomean ulkoasun ja suoraviivaisen mättämisen lisäksi peli ei tarjoa muuta, mutta onko se siksi huono? Pelinä se on erittäin alkeellinen, mutta elämysratana pidän sitä ensiluokkaisena. Ja vaikka taistelu on pelkistettyä, siinäkin on ansionsa. Kontrollit ovat jämäkät, kamera pysyy menossa mukana ja vihollisten liikkeitä pitää vähän tarkkaillakin. En silti kiellä, etteikö peli olisi elementissään, jos sen katsoo läpipeluuvideona Youtubesta.

Keisarikunnan palvelija on päätynyt työmatkalle Englantiin.

06.12.2017 12:20 #293

Itsekin on tullut pelailtua vanhempia pelejä kun myin Playstationin ja ostin Xboxin tilalle. On suuri ilo kun voi pelata kaikki sarjan pelit samalla laitteella, varsinkin kun 2000-luvun loppupuoli kului pelkän World of Warcraftin merkeissä ja monet uudemmat pelisarjat ovat itselleni edelleen korkkaamattomia. Haloon ja Gears of Warsiin tutustuminen on ollut mukavan mutkatonta. Nyt työn alla on Assassins Creed, joka myöskin pyörii samalla boksilla ykkösosaa lukuunottamatta.

06.12.2017 18:12 #294

max kirjoitti: Nyt työn alla on Assassins Creed, joka myöskin pyörii samalla boksilla ykkösosaa lukuunottamatta.

Kyllä se ensimmäinenkin toimii Onella, sitä ei vain ole erikseen paranneltu uudelle konsolille, kuten on tehty Ezio-kokoelman peleille.

07.12.2017 13:16 #295

Astorethein kirjoitti:

Hyvä tietää. Jokseenkin turhauttava tuo Xboxin systeemi, jossa Xbox360-pelit pitää tajuta ostaa tietokoneella tai muulla älylaitteella, jos niitä ei ennestään satu omistamaan (paitsi Gears of Warsit ja Mass Effectit saa suoraan boksilta, ilmeisesti koska ne ovat Microsoftin ja EA:n kausikorttipalveluissa). Vähän nakersi pohjaa eeppiseltä AC-projektiltani, mutta kun Originskin kerran sijoittuu kronologisesti ensimmäiseksi, niin ehkä sen jälkeen on tavallaan jännä palata alkuun.

Viimeksi muokattu: 07.12.2017 13:18 : max.

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
07.12.2017 15:07 #296

Rasimus kirjoitti: On tosin CK2:ssa toinenkin puute: Minulle ei ainakaan oikein selviä mitä kulissien takana tapahtuu. Ihmiset vain saavat "friend" tai "rival" lätkiä tuosta noin vaan, ja muutenkin henkilökohtaisia suhteita kuvaavat eventit jäävät vähän irrallisiksi ja vähäisiksi, vaikka juuri niiden pitäisi olla pelin ydin raa'an voiman käytön ollessa rajoitettua.

Tämä on toki totta. Tästä syystä Conclave -lisäosa jää hankkimatta. Teoriassa se tuo lisää syvyyttä suhteisiin, mutta mitä olen yhtään lukenut, niin nimenomaan se tuo mekaniikat peliin, mutta tekoäly ja tietokonepelaajien toiminta jää arpomiseksi, eikä siihen voi kovin syvällisesti vaikuttaa omalla toiminnallaan.

Viimeaikojen pelaamiseni on ollut Super Giantin nättien pelien juhlaa. Jo pitkään kirjastossani roikkuneet Bastion ja Transistor saivat viimein peliaikaa. Transistor esittelee toki kiinnostavia mekaniikkoja ja hienoa musiikkia, mutta minusta Bastion vie näitä vielä pidemmälle ja on enemmän peli minun makuuni. Molemmista löytyy myös Soundtrackit, jotka ovat korviini niin hyviä, että ensimmäistä kertaa ikinä taitaa mennä pelimusiikki-LP:t tilaukseen vaikka yhdysvaltain postit kirpaiseekin. Näiden pohjalta täytyy ehdottomasti ottaa keväältä joku kohta firman uusimman, Pyren pelaamiseen.

Ars Longa Vita Brevis

07.12.2017 17:44 #297

max kirjoitti: Jokseenkin turhauttava tuo Xboxin systeemi, jossa Xbox360-pelit pitää tajuta ostaa tietokoneella tai muulla älylaitteella, jos niitä ei ennestään satu omistamaan

Morgan Blood kirjoitti: Jo pitkään kirjastossani roikkuneet Bastion ja Transistor saivat viimein peliaikaa.

Transistor on kyllä erinomainen tunnelmapeli, jossa on tosiaan hyvät musiikit. Bastionia en ole pelannut, vaikka se onkin lojunut Steam-kokoelmassani jo vuoden verran.

08.12.2017 16:04 #298

Astorethein kirjoitti: Nyt en ihan ymmärrä. Kaikki X360-pelit, jotka on tehty yhteensopiviksi Onen kanssa, voi ostaa myös boksin omasta kaupasta. Pelit ladataan sieltä joka tapauksessa, vaikka laittaisit alkuperäisen levyn sisään.

Kun kirjoitin boksilla hakuun Assassin's Creed sain hakutulokseksi vain Xbox Onelle alunperin tehdyt pelit ja Ezio Collectionin. Ostin Ezio Collectionin. Assassin's Creed III jouduin hakemaan tietokoneella ja ostamaan vanhanmalliselta kauppasivulta, en tullut ajatelleeksi että alkuperäin AC:kin olisi ollut siellä. En tiedä onko kyseessä sitten joku bugi ettei nuo 360-pelit näy Onestani käsin kaupassa. Tietokoneelta ostettuna ne kuitenkin ilmestyvät nätisti kirjastoon. Pitää Roguen kohdalla testata löytyisikö se sitten suoraan boksilla.

Viimeksi muokattu: 08.12.2017 16:05 : max.

08.12.2017 22:53 #299

Kuulostaapa oudolta. Toisaalta muistelen, että haun jälkeen pitää painaa "näytä kaikki"-nappia, jos haluaa kaikki hakutulokset näkyviin. Muuten ruutuun ilmestyvät vain uusimmat/suosituimmat tai jotain. X360-pelit ovat luultavasti jossain listan alimmaisena.

Laskin tuossa, että olen pelannut tänä vuonna läpi 12 peliä. 13 tulee täyteen, jos nykyinen projektini eli toiseksi uusin Tomb Raider valmistuu ennen uuttavuotta. Noin puolet on pelattu konsolilla, puolet PC:llä. Ihan okei saldo, vaikka backlog onkin vain kasvanut.

13.12.2017 13:35 #300

Noin niinku vinkkinä, että GOG.com lahjoittaa ilmaiseksi Grim Fandangon restauroitua versiota vielä tämän päivän ja huomenna noin kello 16 asti...

Kyseessähän on yksi kaikkien aikojen parhaimmista seikkailupeleistä, joka sijoittuu veikeään kuolleiden maailmaan meksikolaisen kansanperinteen mukaisesti. Tyylilaji on film noir dekkari ja päähenkilö on tuonpuoleisen pääsylippujen kanssa käytävää vilunkipeliä tutkimaan päätyvä paperiluuranko (tiedättehän ne laatikkomaiset luurankokoristeet joita näkee Meksikossa kaupattavan kuolleiden päivän alla ainakin elokuvissa ja uutisissa...)

Täytyypä itsekin verestellä muistoja, vieläkö tuo kolahtaa.

LordStenhammar
Uusin jäsen: tyui98