Kultainen avain

Breza
Kaartilainen
Breza loi aiheen: Kultainen avain
22.06.2017 20:08 #1

Tämä on ensimmäinen tarina, jonka olen kirjoittanut. Kaikki palaute on tervetullutta.

***

Kauan, kauan sitten oli tarina, jonka kaikki olivat kuulleet mutta melkein kukaan ei uskonut siihen. Tarina kertoi kultaisesta avaimesta. Kultainen avain, jossa oli kauniita kaiverruksia, joka oli raskas ja kylmän tuntuinen. Melkein kaikki ajattelivat, että avaimella saisi auki jotain suurenmoista ja mahtavaa. Mutta harva tiesi, että salaisuus piili avaimessa.

Vampyyrien ja ihmissusien johtajat etsivät ja yrittävät saada tämän avaimen käsiinsä. Ja heillä ei ole mitään hyvää mielessä, mihin he käyttäisivät avaimen voimia. Vampyyrit haluaisi kävellä auringonvalossa, ihmissudet haluaisivat muuttua silloin kun haluavat.

Mutta on nuori merirosvotyttö, Leila, joka etsii myös avainta. Hän haluaisi avaimen voimilla saada perheellensä hyvän elämän. Enemmän ruokaa, puhdasta vettä, lämmin talo.

Avain oli todella voimakas. Se, joka koskettaa avainta, hänet on merkitty. Tällä merkillä, kukaan muu ei voisi koskea tai hallita avainta.

Harvat, jotka asiasta tiesi, yrittivät etsiä tätä avainta. Tietona oli vain, että avain olisi vuoren sisässä ja sitä vartioi kaksi lumimiestä. Vuorella sää vaihtuu todella nopeasti. Yhtäkkiä saattaa alkaa tuulemaan hengenvaarallisen kovaa, kylmyys pureutuu luihin ja ytimiin. Vuoren sisään ei mennyt minkäänlaista tietä vaan piti kiivetä.

Leilalla oli hyvät kiipeämis taidot ja onneksi hän oli löytänyt hyvät talvivaatteet. Mutta voimat oli todella lopussa, kun hän oli päässyt luolan juurelle ja veti vähän henkeä ennen kuin jatkaisi luolan sisään. Mutta yhtäkkiä hänen kimppuunsa hyökättiin. Leila yrittää pyristellä irti, purra hyökkääjäänsä, mutta ei onnistutunut. Vampyyri painaa Leilan kylmään maahan todella tiukasti. Hän näkee vampyyrin torahampaat, jotka vain odottavat pääsevänsä kiinni hänen niskaansa.

Leila saa ihmeen kaupalla käteensä puukon, jonka iskee vampyyrin kylkeen. Vampyyri älähtää ja lähtee pois Leilan päältä. Leila nousee nopeasti pystyyn ja katsoo tarkemmin hyökkääjäänsä. Vampyyrillä oli mustat hiukset, musta paita ja housut. Kengät oli yhtä valkoiset kuin lumi.

- Sinä senkin kakara!, huusi vampyyri ja otti puukon irti. Verta ei näkynyt lainkaan.
- Yritit jumalauta tappaa minut!, karjuin takaisin.

Leila yritti miettiä miten saisi puukkonsa takaisin, kunnes luolasta käveli lumimies todella uhkaavan näköisesti. Vampyyri ja Leila katsoivat sitä silmät suurina. Leila tajusi, että tässä oli hänen tilaisuutensa ja nappasi puukkonsa takaisin. Vampyyri tajusi asian liian myöhään ja jäi tyhjin käsin. Yritti hyökätä Leilan kimppuun mutta lumimies tuli Leilan ja vampyyrin väliin.

Lumimies otti vampyyria hartioista kiinni ja heitti vuorelta alas. Vähän aikaa kuului huutoja mutta hiljenivät nopeasti. Leila hämmästyi, kun vampyyri lensi ja lumimies vaan katseli alas.

Lumimies lähti kävelemään takaisin luolaan. Hän viittoi Leilaa seuraamaan häntä. Leila seurasi pitkän matkaa. Mitä pidemmälle kävelivät, sitä valoisampaa tuli. Leila huomasi, että seinät itse valaisivat tietä. Miten, siitä hänellä ei ollut mitään hajua.

Pitkän kävelemisen jälkeen, he tulivat suuren oven eteen, jossa odotti toinen lumimiehestä. Nyökkäsivät ja iskivät kätensä kuoppiin. Se sai oven avautumaan. Leila jäi seisomaan ihmeissään paikalleen. Toinen lumimiehestä viittoi häntä astumaan sisään.

Leila meni ovesta eteen päin ja melkein heti ovi sulkeutui hänen takanaan. Leilan eteen avautui puoliympyrän mallinen luola. Maa oli aivan kirkasta kiveä ja seinät olivat tumman harmaata. Katossa roikkui jokin välkkyvä esine. Pienen tiirailun jälkeen, Leila tunnisti sen avaimeksi, jota hän etsi.

Ongelmana oli nyt vaan , että miten hän saisi avaimen? Se oli monen metrin korkeudessa. Leila yritti etsiä tikkaita mutta huomasi miehen, joka seisoi vähän sivussa hänestä.

Mies käveli suoraan hänen luokseen. Lähempänä huomasi, että hänellä oli kaapu, jossa oli tumman sinisen, vaalean sinisen ja valkoisen sävyjä.

- Arvaan, että tulet avaimen takia, mies sanoi
- Niin tulen, vastasin.

Mies katseli häntä vähän aikaa mietteliään näköisenä. Kunnes hän nosti katseensa avaimeen. Kuului naps ja avain laskeutui rauhallisesti alas, suoraan Leilaa kohti. Leila oli jo ottamassa avainta, kunnes avain pysähtyi ja liukui miehen luo.

- Miksi haluat avaimen?, kysyi mies.
- Haluan perheelleni paremman elämän. Meillä ei ole lainkaan ruokaa, puhdasta vettä, ei mitään, vastasi Leila varmalla äänellä.
- Tiedät siis tämän avaimen tarinan. Avaimen voimalla saisit paljon enemmän aikaan. Oletko miettinyt sitä?

Leila miettii hetken
- En, vastaan vähän hiljaisella äänellä
- Minä näen, että sinulla on hyvät aikeet mutta haluan, että tajuat että voit tehdä paljon enemmän. Ja se sinun kannattaa tehdä. Voit tehdä paljon hyvää muillekin ihmisille.

Leila mietti ja hengitti rauhallisesti. Sitten hän katsoi, varma katse silmissään, miestä ja sanoo:
- Haluan kaikille parempaa.

Mies hymyili ja antoi avaimen. Leila otti sen ja katseli avaimen kauniita kaiverruksia. Yhtäkkiä avain kuumeni ja merkkasi tytön. Leila tunsi heti olonsa vahvaksi ja varmaksi. Leila kiitti miestä ja lähti kotimatkalle.

Mies katseli ja kääntyi takaisin mistä tulikin. Täysin samaan kohtaan. Hän painoi selkänsä kylmään seinään. Jää alkoi kiteytyä hänen ympärilleen ja mies vaipui taas horrokseen.

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Kultainen avain
22.06.2017 20:38 #2

Pari huomiota:

- Kerronta muuttuu yhdessä vaiheessa imperfektistä preesensiksi. Kerrottaessa pitäsi käyttää samaa aikamuotoa koko ajan.

- Leilan moraalinen kasvu, siirtyminen hyvän tekemisestä omalle perheelle hyvän tekemiseen kaikille tulee liian helposti. Itse kirjoittaisin sopiviin väleihin uusia kohtauksia, joissa tämä moraalinen kasvu tapahtuu asteittain. Esin. ihan alkuun kohtâus, jossa Leila näkee kurjuutta ja moraalisen kasvun siemenet istutetaan hänen mieleensä.

- päähenkilön persoonaa voisi tuoda enemmän esiin. Seikkailutarinoissa lukijan mielenkiinto perustuu siihen, että lukija symppaa päähenkilöä sen verran, että jännittää tämän puolesta.

- Vampyyri, joka hyökkää Leilan kimppuun tulee liian puskista. Matkaa voisi kuvailla enemmän niin, että matkalla nähtäisiin merkkejä vampyyreista.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 22.06.2017 20:45 : punnort.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Breza

Valvojat: IivariDyn