Lukuhaasteet 2017

Eija loi aiheen: Lukuhaasteet 2017
23.11.2016 21:24 #1

Vielä reilu 5 viikkoa vuoden vaihteeseen, mutta katseeni on jo kääntynyt ensi vuoden lukuhaasteisiin.
Goodreadsin ja Popsugarin listat ovatkin jo valmiina. Eiköhän Helmetiltäkin ole tulossa oma lista myöhemmin.

Kahtena aikaisempana vuonna olen osallistunut ja nyt olen jo niin koukuttunut näihin haasteisiin. (Oliko näitä haasteita muutamia vuosia takaperin yleensäkään paljon tarjolla, kun silloin en haastetarjontaan ole kiinnittänyt minkäänlaista huomiota.) Lukuhaasteet on kivoja, kun niiden tekemisestä ei ota paineita. Anyway, olen jo suunnitellut lukulistaa noiden kahden haasteen perusteella. Suunnittelu vaihe saattaa olla jopa kivempaa kuin itse haasteesta suoriutuminen :grin: Tarkoituksenani on saada taas omaa hyllyä karsittua mahdollisimman paljon. Lukea kirjoja, joita on ollut tarkoituskin lukea (joskus), mutta haasteen myötä aikomukset myös toteutuisivat… Saatanpa ottaa varaslähdön…

Mites te muut? Aiotteko ensivuonna suoriutua jostain lukuhaasteesta, vai onko liian aikaista vielä sanoa.

23.11.2016 21:42 #2

Aion ainakin yrittää, vaikka tähän mennessä en yhtäkään haastelistaa ole kokonaan saanut rastitettua - mutta siltikin nämä lukuhaasteet ovat viihdyttäviä. Ja saaneet minut kyllä lukemaan sellaisiakin teoksia joihin ilman haastelistaa tuskin olisi tullut tartuttua.

Eija vastasi aiheeseen: Lukuhaasteet 2017
23.11.2016 22:32 #3

HourglassEyes kirjoitti: ... Mitähän tuolla A book written by a person of color -kohdalla oikein haetaan? Löytyy noilta molemmilta tulevilta listoilta.

24.11.2016 08:19 #4

Haa, täytyykin ensi kuun puolella/lopulla laittaa tännekin nuo haasteet.

Minä olen vältellyt katsomasta noita ensi vuoden haasteita, kun on vielä tämänkin vuoden haasteet kesken. Mutta osallistun ehdottomasti, minä pidän lukuhaasteista. Olen GR:n puolella yhdessä ryhmässä, jonka koko pointti on olla lukuhaasteita, olen koukuttunut niihin hyvin tehokkaasti neljän vuoden aikana.

Harvoin astun pois omalta lukumukavuusasteeltani, muta tällaiset yleiset lukuhaasteet, jotka eivät pohjaan yhteen tiettyyn genreen, ovat tehokkaita siinä mielessä, että tullee luettua jotain uutta ja erilaista. Jos vaikka ensi vuonna yrittäisin selviytyä niistä vaikeista kohdista ensin, niin ei tule sitten samanlaista hätää loppuvuodesta kuin mitä nyt on. :D

24.11.2016 10:00 #5

Eka kertaa tein lukuhaasteen tänä vuonna ja kivaa oli! Ole jo odotellut uutta vuotta ja uutta haastetta. Haluan noudattaa kalenteria ja aloittaa lukemisen vasta 1.1.17, mutta suunnitellahan voi jo nyt. Vähän kuin joulun odotus tämä haasteen odotus... :grin:

24.11.2016 12:56 #6

Jos saisin jonkin tämän vuoden lukuhaasteista vielä loppuvuodesta kasaan... No, vaikka ihan joka haastekohtaa ei tulisikaan täytettyä, olen ainakin lukenut tänä vuonna enemmän kirjoja kuin muuten olisin tullut lukeneeksi, ja varmasti myös monia sellaisia, joita en olisi muuten lukenut. Joten kyllä näistä haasteista hyötyäkin on. Odotan vielä Helmetin haastetta ensi vuodelle ja teen sitten varmaan valintoja näiden väliltä, tuskin kuitenkaan edes kaikkea kolmea edes yritän.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Lukuhaasteet 2017
24.11.2016 18:49 #7

Olen sen verran mieltynyt lukuhaasteisiin, että aion ehdottomasti osallistua Goodreadsin ja Popsugarin haasteisiin, ja Helmetinkin jos sieltä semmoinen lanseerataan. Toivottavasti. Ehdin itse asiassa uusia haasteita odotellessani keksiä itselleni ikioman lukuhaasteen, jonka saan varmaankin aloitettua jo tämän vuoden puolella. Sen tarkoituksena on saada kaiken maailman listoilleni jämähtäneitä kirjoja luettua vihdoinkin pois. Sain jo ympättyä mukavasti tähän haasteeseen ajattelemiani kirjoja Goodreadsin haasteeseen. Hauskaa siis tiedossa.

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

24.11.2016 19:58 #8

Eija kirjoitti:

Person of color = ei-valkoinen ihminen

Heh, luulin että siinä oli joku "piilomerkitys" jota en ollut kuullut aikaisemmin, koska juurikin tuo "ei valkoisuus" kuulosti jotenkin pöhköltä. Person of color. Kaikkea sitä! :grin:

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Lukuhaasteet 2017
24.11.2016 20:20 #9

En katso uusia ennen kuin entiset on selvitetty. Kolme kirjaa vielä. Samaan tapaan varmaan kuin tänä vuonnakin: ensisijaisesti omat haasteet ja sovittelen muihin eli hyllystäni lukemattomia opuksia ja sivistyksestä puuttuvia klassikoita. Mutta lisää useilta samoilta kirjailijoilta kuin tänä vuonna uusien etsimisen sijaan.

Eija vastasi aiheeseen: Lukuhaasteet 2017
24.11.2016 21:42 #10

HourglassEyes kirjoitti:

Eija kirjoitti:

Person of color = ei-valkoinen ihminen

Kyllä vähän itsekin kelasin tätä - Jenkki termi. Jollain tapaa höhlää, kun ihon värin perustella valitaan kirjailija... mutta kaipa "ei valkoihoisten" kirjailijoiden kirjoja luetaan sen verran vähemmän tuolla rapakon takana... no, suomeksi ainakin on vähemmistönä.

Ehkä minäkin maltan odottaa vuoden vaihdetta, kun aloittelen. Toimin varmaankin samaan tapaan kuin tänäkin vuonna eli jo aloitetut lasken mukaan, kunhan kirja on luettu loppuun vasta vuoden vaihteen jälkeen.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Lukuhaasteet 2017
24.11.2016 22:08 #11

^ Minustakin hieman hassu peruste valita kirjailija. Ei-valkoisten kirjoittamia kirjoja tulee kyllä luettua muutenkin aina välillä, jos ne sattuvat valikoitumaan lukulistalle kiinnostavan aiheensa/klassikkoasemansa vuoksi. Tällaiset jutut mielestäni vain alleviivat ihmisen ihonvärin merkitystä, mikä ei mielestäni ole kannattavaa jos halutaan päästä eroon syrjinnästä.

Ja mikä on värillisen vastakohta? Väritön? Vai onko valkoinen ihonväri oletusarvo, josta poikkeamat täytyy merkitä värillisiksi?

Helmetin lukuhaaste on vieläkin aika kesken ja tuskin valmiiksi tuleekaan. Aion kuitenkin ehdottomasti osallistua johonkin lukuhaasteeseen ensivuonnakin. Haastella on ollut positiivinen vaikutus luettujen kirjojen määrään, vaikka edelleen pidänkin tärkeimpänä lukea sitä mikä kiinnostaa ennemmin kuin haastekohtiin. :smirk:

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

25.11.2016 10:05 #12

^Komppaan. Minusta tämä on piilorasismia, "rodusta" tehdään merkityksellinen asia, tilanteessa, jossa sillä ei ole todellista merkitystä.

Scartti
Scartti vastasi aiheeseen: Lukuhaasteet 2017
26.11.2016 00:51 #13

Aion osallistua Helmet-lukuhaasteeseen. Tämän vuoden Helmetistä uupuu vielä viisi kirjaa, Goodreadsin listaa en ole edes jaksanut päivittää. Lisäksi Goodreadsin Suomalaisen lukupiirin kirjabingo ollut työn alla, mutta ei millään tule ensimmäistä bingoa :roll: Mielelläni jonkun vastaavan otan Helmetin rinnalle.

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

12.12.2016 14:53 #14

Nyt kun minulla on kesken enää yksi haaste, niin kurkkasin noita GR:n ja Popsugarin listoja. Lukuinto tuntui heti nousevan ja melko malttamattomana odotan vuoden vaihdetta, että pääsen aloittamaan nämä haasteet.

Olin huomaavanani, että listoissa oli aika paljonkin samankaltaisuuksia. Se toki helpottaa molempien listojen suorittajia, mutta olisin toivonut vähemmän yhteisiä kohtia...

Popsugarilla on mukavasti jaettu lista, eli voi lukea 40 kirjaa ja silti voi tuntea suorittaneensa haasteen. Minä kylläkin kokeilen sitä koko listaa, haasteaddikti kun olen.

16.12.2016 10:15 #15

Jos joku ei vielä ole tietoinen: Helmetiltä on tulossa lukuhaaste 2017, se julkaistaan viimeistään 31.12.16. Juttu aiheesta löytyy Helmetin etusivulta.

23.12.2016 09:27 #16

Nyt kun sain viimeisenkin tämän vuoden lukuhaasteen loppuun, laitoin pystyyn tänne risingin puolelle seuraavan vuoden haasteita: Goodreads 2017 ja Popsugar 2017 .

23.12.2016 11:46 #17

Just mietin eilen, pitäiskö tehdä, mutta hyvä kun ehdit ensin. Kiitos! :smile:

30.12.2016 08:38 #18

Helmetin vuoden 2017 lukuhaaste on julkaistu, ja laitoin siitä tänne Risingin puolelle lukuhaasteketjun. :)

Viimeksi muokattu: 30.12.2016 09:00 : Emelie.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Wind

01.01.2017 13:44 #19

Lucinda Rileyn Keskiyön ruusu sopii ainakin pariin Helmetin kohtaan esim. 26. Sukutarina tai 33. Kirja kertoo Intiasta

Intian paahtavaa kuumuutta ja englannin viileyttä. Kartanoromantiikkaa ja ripaus jännitystä. Ihan kelpo luettava.

Kerronta tapahtuu kahdessa aikajanassa, joten Goodreadin 10. Dual timeline toteutuu ja myös kohta 35. A book where one of the main characters is royalty

Käypä kyllä paljon muihinkin haastekohtiin.

- harmi, etten itse viitsi lukea sitä, kun luin sen juuri viime vuoden haasteeseen :wink: Täytyy etsiä Intia kohtaa jotain muuta.

04.01.2017 21:09 #20

Helmet on julkaissut myös 25-kohtaisen lasten ja nuorten lukuhaasteen, josta osa kohdista on samoja kuin täyspitkässä versiossa, osa eri. Eli jos haluaa lyhyemmän version tai tuntee nuoria lukijoita, tätäkin voi kokeilla. :smile:

Ekstrahaasteena ehkä pitkäänkin listaan voisi ottaa kohdan Omana syntymävuonnasi julkaistu kirja, ei nimittäin ehkä heti helpoimmasta päästä.

Uusin jäsen: Antero Stenhammar