-
- TV-sarjat
- Teatteri / Mustelmann | Eilen 21:46
-
- Kirja aiheinen Discord kanava?
- Tienristeys / Darkki | Eilen 07:14
-
- Sosiaalinen media
- Taverna / kyty | 08.09.2024 23:50
-
- Kotimaan politiikka
- Taverna / Fiktiivi | 08.09.2024 22:51
-
- Sitaattivuoropuhelu
- Leikkinurkka / aituriar | 08.09.2024 19:09
Rakastumiset fiktiivisiin hahmoihin
(1) Morgaine. (Marion Zimmer-Bradley: Avalonin usvat.) Hahmossa rakastuin erityisesti hahmon ulkopuolisuuteen, siihen, että hän hanskasi tilanteen, jossa hän joutui elämään kahdessa eri maailmassa kuulumatta kunnolla kumpaankaan.
(2) Delenn. (Babylon 5.) Hahmossa rakastuin siihen, kuinka hän pystyi toimimaan tulkkina kahden kulttuurin välillä. Rakastuin hahmoon vasta hänen käytyään läpi muodonmuutoksen, ja niin hc-scififani en ole, että pystyisin rakastumaan täysveriseen minbariin.
(3) Susan Calvin. (Isaac Asimov: Robotti-novellit). Hahmossa rakastuin siihen, että hän pystyi toimimaan ongelmanratkaisijana teknologiaa käsittelevissä tilanteissa. Hahmon persoonaa kehitetään yllättävän vähän, ja hänen ristiriitainen suhtautumisensa hänen naiseuteensa on sen vähän keskiössä. Myös tämä on rakastuttava piirre.
(4) Lauren Olamina. (Octavia Butler: Parable of the Sower). Hahmossa rakastuin siihen, kuinka hän kykeni älyllään hanskaamaan materiaalisesti hankalan todellisuuden, kehittämällä uuden uskonnonomaisen ideologian.
Fate/Stay Night animessa, ja vielä paremmin visual novelissa, ollut Saber teki vaikutuksen. Ulkoisesti unelmanaiseni, sievä sirorakenteinen blondi. Ja siihen lisättynä ritarin hyvätapainen käyttäytyminen, rohkea ja peräänantamaton luonne teki hahmosta vastustamattoman.
Modesty Blaise (ja kumppani Willie Garvin)
Modestyssä oli hienoa hänen kykynsä pärjätä tilanteessa kuin tilanteessa. Älykäs, taitava, rohkea ja lojaali persoona. Upea persoona.
Ja sitten vielä lapsuuden suosikki eli Tarzan. Rehellinen ja rohkea viidakkomies. Vapaa kaikesta sivistyksen hapatuksesta. Tarzan-kirjat onkin tullut luettua läpi useampaan kertaan.
Ja mainitaan nyt vielä vaikkapa Drizzt Do'Urden johon osaan samaistua jollain tavalla. Ulkopuolinen tarkkailija, lojaali ystävilleen ja oikeudenmukainen.
1) Repe
2) Luke Skywalker. Olin silloin ehkä 12-vuotias, hieman vanhempana olisin varmaan tykästynyt enemmän Han Soloon.
3) Aragorn. Ah.
4) Mr. Darcy. Ah.
Näiden varsinaisten ihastusten lisäksi on myös Hercule Poirot ollut minulle rakas hahmo.
Aivan ihana hahmo!! Muita ei oikeastaan ole ollutkaan. Sorry nyt kyllä valehtelin. Joskus muinaisuudessa ala- asteella kun luin twiligh sarjaa rakastuin Jasperiin.
Repen sukunimi oli Sorsa?!?Jewel kirjoitti: 1) Repe Sorsa Nummelan ponitalli-sarjasta.
Olen varmasti ihastunut aikojen saatossa yhteen jos toiseenkin hahmoon (varsinkin jos niitä on esittänyt Gary Oldman tai Alan Rickman), mutta nykypäivään asti on jäänyt Kiekkomaailman Lordi Vetinari ja Sandmanin Morpheus. Molemmat ovat varsin karismaattisia ja kiehtovia hahmoja, tarinan hyviksiä muttei niin selkeästi.
Jewelillä on nyt tainnut mennä Repet sekaisin. Nummelan ponitallien Repe on sukunimeltään Jussila. Muistan kyllä Repen ajoilta jolloin luin Nummelan ponitalleja, mutta omasta mielestäni hän oli aina enemmänkin ärsyttävä. Niin siloposkinen kaveri ihanan mustan orinsa kanssa, johon kaikki tallin tytöt olivat lääpällään.Pisania kirjoitti:
Repen sukunimi oli Sorsa?!?Jewel kirjoitti: 1) Repe Sorsa Nummelan ponitalli-sarjasta.
Sitten omiin suosikkeihin. Olen ollut romanttinen sielu jo pienestä pitäen ja ihastunut varmaan joka toisen lukemani kirjan miespäähenkilöön... Pienenä (ja oikeastaan yhäkin) mm. Montgomeryn Anna-kirjojen Gilbert oli ihana. Suloinen ja huumorintajuinen, jolla oli päässään myös roppakaupalla tervettä järkeä. (Se mitätön juttu Annan ja Roy Gardinerin välillä oli alusta saakka vain järjettömän suuri virhe!)
Näistä myöhemmistä tulee mieleeni ainakin Jace Wayland, johon kyllä luultavasti menettäisin hermoni todellisessa elämässä. Muuten sitä ei varmaankaan tarvitse perustella... Aragornilla on myöskin paikka sydämessäni, joskin enemmänkin leffojen ja Viggo Mortensenin kautta. Myös Tuulen nimen Kvothe on särkenyt sydämeni viime aikoina. Se musikaalisuus ja älykkyys... (ja punainen tukka) Mutta etenkin Tähtiin kirjoitetun virheen Augustus Waters murskasi sieluni ja sydämeni kesällä. Niin höpsö ja kieroutunut huumorintaju. Ja Greenin loppuratkaisu pirstoi minut palasiksi. Lisäksi myös Divergentin Tobias on ihana tapaus. Kyllähän näitä keksii... Olen toivoton tapaus.
Kirjaneito kirjoitti: Aragornilla on myöskin paikka sydämessäni, joskin enemmänkin leffojen ja Viggo Mortensenin kautta.
Tämä passaa myös omalle kohdalleni, Aragorn Mortensenin esittämänä oli joskus ihanin asia maan päällä. Tykkäsin myös kirjojen Aragornista, mutta kyllä tuolla leffaversiolla on edelleen paikka minun sydämessäni.
Kaikkein suurin rakkaus lienee kuitenkin Silkki eli Kheldar, Eddingsin Belgarionista ja sen oheiskirjoista tuttu kuninkaallinen varas. Jostain kumman syystä Silkistä tuli mulle se kaikkein suurin rakkaus fiktiivisistä hahmoista, vaikken muuten Eddingsin kirjoja erityisellä lämmöllä muistelekaan.
Kirjaneito kirjoitti:
Jewelillä on nyt tainnut mennä Repet sekaisin. Nummelan ponitallien Repe on sukunimeltään Jussila. Muistan kyllä Repen ajoilta jolloin luin Nummelan ponitalleja, mutta omasta mielestäni hän oli aina enemmänkin ärsyttävä. Niin siloposkinen kaveri ihanan mustan orinsa kanssa, johon kaikki tallin tytöt olivat lääpällään.Pisania kirjoitti:
Aragornilla on myöskin paikka sydämessäni, joskin enemmänkin leffojen ja Viggo Mortensenin kautta.
Hahaa, se tosiaan on Jussila!! Kirjoitin näköjään ihan tyytyväisenä Repe Sorsa!
Minä ihastuin ensimmäisen kerran Aragorniin jo ennen elokuvia ja Viggo Mortensenia, mutta totta kai Viggo on vastustamattoman vetävä ja ihana Aragorn. (Jopa niin ihana, että mieheni antoi Viggolle lempinimeksi Karvanalkki ja kertoi parran olevan pala englantilaisen pubin lattiamattoa. )
Sormusten herraa lukiessa voimakkain samaistumisenkohteeni oli Eowyn ja toki pieni ja sinnikäs Merri - tähän ehkä vaikutti se, että luin Kuninkaan paluun kirjoista ensin (kaksi ekaa olivat kirjastosta lainassa, ja olin "fiksu" pieni koululainen). Eowynin ja Faramirin käsinkosketeltavan liikuttava ensikohtaaminen Parannuksen tarhassa on edelleen romanttisimpia ja sykähdyttävimpiä kohtauksia mitä olen lukenut. Sydämeni itki verta, kun se oli jätetty pois leffaversiosta, mutta onneksi pidennetty versio paransi paljon.
Koska olen elänyt teini-ikäni Margit Sandemon Jääkansan tarinan ja Noitamestarin parissa, olen tietysti liikuttunut ja rakastunut moniin niiden hahmoista. Siis, kuka voisi vastustaa synkänkomeita miehiä, kultakutrisia mutta pettävän vaarallisia, kohtalokkaita naisia, jännitystä, romantiikkaa, pientä pikkutuhmaa ja välillä vähän enemmänkin tuhmaa virittelyä...
Sitten on tietysti Raistlin, ainoa syy minkä takia Dragonlanceja piti lukea kerta toisensa jälkeen. Siihenkin liittyi se yltiöromanttinen on-off-suhde sen valkoisen papittaren kanssa. Jotain kovin jännää siinä on, miten viattomat lankeavat kohtalokkaiden pahisten käsivarsille... voivoivoivoi!
Jewel kirjoitti: Mr. Darcy. Ah.
Niinjuu. Ah.
Mr. Darcyyn ihastuin myös, ehkä enemmän Colin Firtin kautta, vaikkakin pidin hahmosta hyvin paljon ennen sarjan näkemistä.
Myös Johnny Deppin Ichabod Crane Päätön ratsumies -elokuvasssa oli jotain aivan käsittämättömän ihanaa. Ja tietysti unohtamatta Tom Hiddlestonin Lokia.
Monen muun tavoin olen löytänyt rakkaudenkohteita Sormusten Herrasta: ensimmäisenä Aragorn, sitten Legolas ja Faramir saivat sydämeni syttymään. Elokuvilla oli tietenkin oma vaikutuksensa varsinkin kahden ensimmäisen osalta.
Omasta mielestäni erikoisin ihastukseni on Dragonlancen Raistlin (tosin en taida olla ainoa); kuihtuneessa, tiimalasisilmäisessä velhossa on viehättänyt salaperäisyys ja hyvän ja pahan kamppalu hänen sisällään. Olin todella mustasukkainen sille mikälie-nimiselle papittarelle, kun luin Kaksosten aikaa... ;) Oikeastaan minulla on paha tapa ruveta mustasukkaiseksi fiktiivisistä hahmoista. Esimerkiksi Faramir ja Eowyn; samaan aikaan kun olin onnellinen heidän puolestaan, harmitti, että hyvät miehet eivät ikinä jää sinkuiksi. No, siihen taitaa olla syynsä.
Ihastuin kyllä teininä nimenoman kirjojen hahmoihin, ja toisin kuin Elenna, myös kokonaisiin pariskuntiin - aivan paras ihqudaa oli tietty kun suosikit saa toisensa tai edes suosikki löytää vertaisensa puolison. En ole koskaan osannut olla mustasukkainen fiktiivisistä hahmoista.
Dyn kirjoitti: Raistlinia en ole nähnyt telkkarissa tai valkokankaalla, mut ehkä poikkeus vahvistaa säännön?
Siksipä sanoinkin "usein". Varmaan sitä itselläkin löytyisi joku hahmo johon olisi ihastunut ihan vain tekstin perusteella jos oikein kaivelisi, mutta ainakin useimmiten mukana on ollut jonkinlainen kuva.
En kyllä tiedä missä menee raja hahmoon rakastumisen ja pelkän pitämisen välillä? Ehkä siinä että alkaa kirjoittaa antaumuksella fanfictionia...? (edit: Tajusin juuri että eihän se voi olla kriteeri, sillä moni ei tehtaile mitään fanituotoksia.)
kyty kirjoitti: En kyllä tiedä missä menee raja hahmoon rakastumisen ja pelkän pitämisen välillä? Ehkä siinä että alkaa kirjoittaa antaumuksella fanfictionia...? (edit: Tajusin juuri että eihän se voi olla kriteeri, sillä moni ei tehtaile mitään fanituotoksia.)
Missä menee ylipäätään raja vaikka fani-ihastumisen ja jonkun artistin musiikista pitämisen välillä? Minusta tuntuu ajatuksena ihan järkeenkäyvältä, että fiktiivisellä hahmolla on luonteenpiirteitä tai toisen on vain kuvitellut niin syötävän komeaksi/kauniiksi, että vähemmästäkin alkaa tutisemaan.
Itsellä ainakin hyvä "oire" on ollut halu lukea ko. kirjoja uudelleen ja uudelleen, myös niitä samoja, juuri jonkun tietyn henkilön tai henkilöiden takia.
Rendering Error in layout User/Profile: SQLSTATE[23000]: Integrity constraint violation: 1062 Duplicate entry '0' for key 'user_preference_user_id'. Please enable debug mode for more information.
Sini-edit: Voisitko lisätä kirjan tiedot, koska minulla ei ole mitään käsitystä kenestä on kysymys? Kiitos!
Morgainen ja Susan Calvinin olen nähnyt myös filmatisointeita, mutta en ihastunut filmatisointihahmoihin. Mielsin heidät eri henkilöinä kuin kirjojen hahmot. Ensinnäkin kumpaankin oltiin valittu liian kauniit näyttelijät. Kummallekin kirjan hahmolle on nimittäin ominaista se, että he kompensoivat hiukan vaatimattomamman ulkonäon henkisillä avuillaan. Avalonin usvien filmatisointi oli liian "kiltti". Romaanin hiukan kätketty eroottinen lataus loisti poissaolollaan, mikä teki hahmosta vähemmän rakastuttavan. I Robot -filmatisoinnissa taas Susan Calvin oli vähemmän persoonallinen tiedenaishahmo ja enemmän tyypillinen bisnesbimbo.