Tähtivaeltaja-palkintoehdokkaat 2014 julkistettu

• Toni hahmo Kirjoittaja
  • Toni
    Hirviö
    Tasolla 20
    71.74

19.02.2014 20:23 #1 :: Toni
Vuodesta 1986 lähtien jaetun Tähtivaeltaja-palkinnon tuorein ehdokaslista on julkistettu.

Helsingin Science Fiction Seura ry:n luotsaama palkinto luovutetaan edellisvuoden parhaalle Suomessa ilmestyneelle tieteiskirjalle.

Vuoden 2013 laajasta tarjonnasta raati nosti esiin seuraavat laatuteokset.

- Iain M. Banks: Siirtymä (Gummerus) – "Lukuromaaniksi naamioitu analyysi ahneudesta, uskonnollisesta terrorismista ja identiteetin muodostumisesta."

- Lauren Beukes: Säkenöivät tytöt (Schildts & Söderströms) – "Aikamatkaavan sarjamurhaajatrillerin traagiset ihmiskohtalot koskettavat."

- Hugh Howey: Siilo (Like) – "Länsimaisen yhteiskunnan metaforan, siilon syvyyksissä kytee kapina."

- Johanna Sinisalo: Auringon ydin (Teos) – "Hyytävän älykäs dystopia naisia alistavasta, terveysfasistisesta Suomesta."

- Peter Watts: Sokeanäkö (Gummerus) – "Visionäärinen romaani vierauden käsitteestä ja tietoisuuden merkityksestä."

Tähtivaeltaja-palkinnon asiantuntijaraatiin kuuluvat toimittaja Hannu Blommila, päätoimittaja Toni Jerrman, kriitikko Elli Leppä ja kriitikko Antti Oikarinen. Voittaja julkistetaan toukokuussa.

Viime vuonna palkinnon voitti Gene Wolfen romaani Kiduttajan varjo (Gummerus, 2012).

Palkinnosta myös:
fi.wikipedia.org/wiki/Tähtivaeltaja-palkinto
www.kirjavinkit.fi/kirjallisuuspalkinnot/tahtivaeltaja

Tähtivaeltaja-palkinnon aiemmat voittajat:

Gene Wolfe: Kiduttajan varjo (Gummerus, 2012)
Hannu Rajaniemi: Kvanttivaras (Gummerus, 2011)
Maarit Verronen: Kirkkaan selkeää (Tammi, 2010)
Hal Duncan: Vellum (Like, 2009)
Cormac McCarthy: Tie (WSOY, 2008)
Richard Matheson: Olen Legenda (Vaskikirjat, 2007)
Stepan Chapman: Troikka (The Tree Club, 2006)
Risto Isomäki: Sarasvatin hiekkaa (Tammi, 2005)
M. John Harrison: Valo (Like, 2004)
J. G. Ballard: Super-Cannes (Like, 2003)
Ray Loriga: Tokio ei välitä meistä enää (Like, 2002)
Jonathan Lethem: Musiikkiuutisia (Loki-Kirjat, 2001)
Pasi Jääskeläinen: Missä junat kääntyvät (Portti-kirjat, 2000)
Will Self: Suuret apinat (Otava, 1999)
Stefano Benni: Baol (Loki-Kirjat, 1998)
Dan Simmons: Hyperion (Like, 1997)
Theodore Roszak: Flicker (Like, 1996)
Mary Rosenblum: Harhainvalta (Jalava, 1995)
Iain M. Banks: Pelaaja (Loki-Kirjat, 1994)
Simon Ings: Kuuma pää (Loki-Kirjat, 1993)
Philip K. Dick: Oraakkelin kirja (WSOY, 1992)
William Gibson: Neurovelho (WSOY, 1991)
Philip K. Dick: Hämärän vartija (Love Kirjat, 1990)
Brian Aldiss: Helliconia-trilogia (Kirjayhtymä, 1986–89)
Flann O’Brien: Kolmas konstaapeli (WSOY, 1988)
Greg Bear: Veren musiikkia (Karisto, 1987)
Joanna Russ: Naisten planeetta (Kirjayhtymä, 1986)
Cordwainer Smith: Planeetta nimeltä Shajol (WSOY, 1985)

• Jussi hahmo
  • Jussi
    Arkkivelho
    Tasolla 62
    72.46

19.02.2014 21:33 #2 :: Jussi
Ehdokaslista vaikuttaa hyvältä, vaikka olen itse lukenut vain Säkenöivät tytöt. Kaksi finalisteista on lainassa kirjastosta, mutten ole vielä aloittanut. Kiva, että Moorcockin Ilmojen sotaherra ja Leviatan maan päällä uskallettiin jättää ehdokkaiden ulkopuolelle. Kumpikaan ei ansaitse paikkaa.

Suurimmat yllätykset ovat Wolfen Sovinnontekijän kynnen ja Rajaniemen Fraktaaliruhtinaan puuttuminen finalisteista. Koska Kiduttajan varjo sai jo Tähtivaeltajan, ei minusta Uuden auringon kirjan lopuille osille tarvitse antaa ehdokkuuksia. Toisaalta sarja paranee osa osalta. Fraktaaliruhtinasta pidin vahvana voittajaehdokkaana, mutta sen pudottaminen ei häiritse. Kirja oli Kvanttivarasta huonompi ja minulle jonkinlainen pettymys.

• Eija hahmo
  • Eija
    Hornanhenki
    Tasolla 51
    12.68

19.02.2014 22:10 #3 :: Eija
Joo, hyvältä vaikuttaa minustakin. Kaksi vasta luettu (Siirtymä ja Sokeanäkö), mutta loputkin on ollut tarkoitus lukea jahka kerkee. Fraktaaliruhtinas ja ehkä Sovinnontekijän kynsikin (ei vielä luettu) olisivat ansainneet ehdokkuuden, mutta kun on muitakin tarjolla, parempi näin - olisi tylsää jos aiemmin voittoon yltäneiden kirjojen toiset osatkin voittaisi, varsinkin kun ne ei toimi irrallisena romaanina.
Muokannut 19.02.2014 22:20 Eija Syy: lisäsin lauseen

• Jewel hahmo
  • Jewel
    Ratsumestari
    Tasolla 28
    71.21

19.02.2014 23:11 #4 :: Jewel
En ole mikään scifin asiantuntija, mutta ihan hyvältä lista minusta vaikuttaa. Ehdokkaista olen lukenut Säkenöivät tytöt, Siilon ja Auringon ytimen, muihin kahteen tulee tuskin tartuttua ainakaan ihan lähiaikoina.

Pidän peukkuja Siilolle, vaikka se tuskin voittaa. Ja tietenkin Johanna Sinisalolle, koska pidän kovasti hänen kirjoistaan, koska hän on älykäs ja kiinnostava haastatteluissa ja koska hän on aina hyvin miellyttävä signeeratessaan teoksiaan. (Näillä perusteilla tekee varmasti raatikin ratkaisunsa. :wink: )
Muokannut 19.02.2014 23:12 Jewel

• Hiistu hahmo
  • Hiistu
    Varjovelho
    Tasolla 61
    79.48

19.02.2014 23:26 #5 :: Hiistu
Ihan henk.koht. fiilispohjalta lähden siitä, että ainakaan Siilo ei voita, ei ainakaan tuollaisena viiden "osan" kokonaisuutena kuin suomiromaani on. Moni voi toki olla montaa mieltä, mutta minusta kirjan viides jakso oli kohtuuttomasti venytetty ja tarinankin puolesta ihan tukkutavaraa. Parasta kirjassa oli mielestäni omaperäinen idea maanpinnan alla elämäänsä jatkavasta ihmiskunnasta. Paitsi ettei sekään edes ole mitenkään ennenkuulumaton idea. Esim. Gluhovskin Metrot ovat paljon parempia kirjoja samalla konseptilla, olkoonkin etteivät lähtökohtaisesti järin realistisia. (Kyllä. Voin valittaa samasta asiasta vuosikausia. :tongue: )

Olen lukenut lisäksi Säkenöivät tytöt ja Sokeanäön. Itse toivon voittoa Beukesin kirjalle, ihan vain koska pidin siitä. Olin kyllä huolissani, ettei sitä edes pidettäisi tieteiskirjana... Aikamatkustusta oli ja huolella kikkailtuna, joten hyvä että kelpaa. Sokeanäön genreä ei ainakaan tarvitse kahta kertaa miettiä, siinä oli viimeisen päälle scifinippelit nappelissa. (Vaikka vietinkin kirjan luettuani hyvän aikaa miettien, oliko missään sittenkään mitään järkeä. Mutta eiköhän siinä ollut.)

Sinisalon kirjaa en ole lukenut, mutta en olisi yhtään suruissani, vaikka voittaisi.

Siirtymälle voisi mennä voitto eräänlaisena memorial-palkintona, Banksin elämänuraa kunnioittaen. (En ole sitäkään kirjaa lukenut, joten voi ihan hyvin olla myös listan paras kirja.)

Jos olisi pitänyt yrittää arvailla ehdokkaita, olisin veikannut ainakin Aliette de Bodardilta kasatun novellikokoelman olevan ehdolla, vaikken sen puuttumista jääkään valittamaan. Ainakaan moneksi vuodeksi.
Muokannut 19.02.2014 23:41 Hiistu

• Freyja hahmo
  • Freyja
    Pilotti
    Tasolla 39
    43.57

19.02.2014 23:50 #6 :: Freyja
Fraktaaliruhtinas olisi ansainnut ehdokkuuden, se on loistava teos. Ehdokkaaksi päässeistä olen lukenut kolme: Siilon, Säkenöivät tytöt ja Sokeanäön, joista Wattsin teos on potentiaalisin voittaja. Siilo on hieno ja suosittu, mutta ei säilyttänyt tunnelmaa loppuun saakka. Säkenöivistä tytöistä olisin pitänyt varmastikin enemmän, jos en olisi lukenut Beukesilta Zoo Citya aiemmin vertailukohteeksi. Säkenöivät tytöt kalpeni sen rinnalla. Siirtymä on lukulistalla joskus tulevaisuudessa ja Auringon ydinkin, jos ilmestyy ekirjana.

• Jouni hahmo
  • Jouni
    Upseeri
    Tasolla 27
    31.62

20.02.2014 13:51 #7 :: Jouni
Itse olen ehdokkaista lukenut Siirtymän, Siilon ja Sokeanäön, ja vaikka pidinkin kaikista kolmesta niin itse ehkä kallistuisin noista Siirtymän suuntaan. Toisaalta, jos minun pitäisi veikata voittajaa, niin laittaisin rahani Sokeanäköön, arvelisin tuollaisen kovan scifin vetoavan raatiin.

• VMN hahmo
  • VMN
    Painajainen
    Tasolla 35
    53.61

20.02.2014 14:19 #8 :: VMN
Ohoh!

Itsehän olen hyvin ajantasalla kun viidestä jopa kolme on luettu. Siilo, Säkenöivät tytöt ja Siirtymä, ovat kaikki luettuja. Kaksi muuta ehdokasta kiinnostavat myös.

Lukemistani Säkenöivät tytöt on huonoin. Keskinkertainen opus, joka kikkaili vähän liiaksikin. Siinä oli hienoja kohtauksia, mutta itse en sille lämmennyt.

Siilo ja Siirtymä olivat taas molemmat hyviä kirjoja. Siilossa oli enemmän toimintaa ja parhaimmillaan se oli todella, todella jännittävä mysteereineen, mutta kuten on jo tuotu ilmi, lopussa meno vähän viilenee. Mielestäni ei kuitenkaan niin pahasti, kun osan puheista ymmärtää.

Siirtymä oli myös todella vahva kirja. Siinä on ehkä eniten näistä kirjoista syvyyttä, mutta myös toimintaa. Vielä kun jaksoi olla kärsivällinen loppuun asti, näki miten Banks sitoi kaikki (jopa kaikista uskomattomimmat tapahtumat) yhteen. Tosin tässäkin oli mielestäni loppussa pieni notkahdus. Eräs keskeinen juonenkäänne ei ihan toiminut minulle.

• Eija hahmo
  • Eija
    Hornanhenki
    Tasolla 51
    12.68

03.05.2014 15:12 #9 :: Eija
Nyt olen saanut luettu kaikki paitsi Sinisalon Auringon ydintä. Sen lukeminen jää tulevaisuuteen (sitä ennen on luettava omasta hyllystä muita lukemattomia Sinisalon kirjoja).

Nyt kun olen lukenut muut ehdokkaat, pidän Siilon pääsemistä listalle aika yllättävänä. Se ei tunnut yhtään sellaiselta kirjalta, joka voisi voittaa Tähtivaeltaja–palkinnon. Kirja oli ihan hyvä ja sitä luki mielellään, mutta ei siinä ollut sellaista ennen näkemätöntä idearikkautta eikä muutenkaan hienoutta. Se oli ns. tavallinen kirja vain ja niin kuin Hiistu aiemmin ketjussa mainitsi, Metro 2033 oli parempi, mutta ei aikanaan ehdokkuutta saanut.

Kun ajassa siirtymistä portin kautta ajattelee aiheena, Säkenöivien tyttöjen sijaan ehdokkaaksi olisin valinnut mieluummin Stephen Kingin 22.11.63, joka on mielestäni parempi niin kerronta taidoiltaan kuin ajan kuvaukseltaankin.

Siirtymässä ja Sokeanäössä on enemmän aineksia kuin Siilossa ja Säkenöivissä tytöissäSokeanäkö on näistä haastavampi luettava, mutta ei mielestäni parempi.

Toivoisin, että Siirtymä voittaisi. On mahdollista, että se jää viimeiseksi Banksin kirjan suomennokseksi. Veikkaan kuitenkin voittoa Sinisalolle tai Wattsille. Auringon ydintä on kehuttu mm. Sinisalon parhaaksi ja Sokeanäkö on muuten vaan kansainvälisestikin arvostettu tekele.

Fraktaaliruhtinas ja Sovinnontekijän kynsi ohittavat nämä kaikki lukemani ehdokkaat helposti. Mutta jos kriteerinä on se, että kirjan tulee toimia myös itsenäisenä teoksena, ymmärrän, ettei niitä ole valittu ehdokkaiksi…

Valvojat: RinjaEmelie