-
- R. A. Salvatore
- Lukusali / KiLLPaTRiCK | Eilen 19:53
-
- Vuoden 2024 kirjat
- Lukusali / Georgi | Eilen 12:52
-
- Brandon Sanderson
- Lukusali / Georgi | Eilen 12:51
-
- Kodin kasvit ja kukkaset
- Satama / Ageha | 16.04.2024 20:07
-
- Lukuhaaste: Helmet 2024
- Lukupiiri / Hopea | 16.04.2024 14:00
Genrejen merkitys lukemisessa ja kirjoittamisessa
Nostin otsikkoon sekä lukemisen että kirjottamisen, koska mielestäni molemmat ovat kiinnostavia näkökulmia aiheen tarkasteluun. Lukemisen puolelta oon heti Viisikko-vaiheen yli päästyäni suunnannut kirjaston scifi- ja fantasiahyllylle, ja kahlannu sen vuosien saatossa aika huolella läpi. Mulle on automaattisesti kiinnostavamapaa, kun kirja lukeutuu edes jollain tapaa spefi-kentälle. Toisaalta tää keskittyminen on aiheuttanu myös sen, että geneerinen tusinafantasia ei tällä hetkellä mee alas ollenkaan – ei oo menny enää vuosiin. Jos nyt ryhtysin lukemaan Dragonlance- tai Forgotten Realms -kirjoja, kesken ne jäisivät hyvin varmasti. Palveleeko genreen sitoutuminen siis minua lukijana? Kenties tärkeintä genrekirjallisuudessa on se, että tiedän jakavani ainakin jotain kirjailijan kanssa.
Kirjoittajana olen myös selkeästi spefi-orientoitunut. En muista kirjoittaneeni vuosiin mitään, mikä ei olisi jollain tapaa genreorientoitunutta. Omaa kirjoittamistani kuvaavassa kaaviossa realismin alle on luiskahtanu 13% teksteistä, mutta minun määritelmäni realismillekin on aika lavea. Lähinnä kyseessä on tekstejä, joissa ei ole selkeästi eroteltavissa minkäänlaista yliluonnollista tai epätavallista elementtiä, mutta esimerkiksi oman kodin polttaminen on ihan ok. Mitään 1800-luvun realismia tässä ei siis haeta.
Genre kirjoittamisessa on kiinnostava kysymys siksi, että se samaan aikaan sekä inspiroi että rajoittaa. Esimerkiksi tämän kaavion tehtyäni tajusin, että stempunk-kategoriaan niputtamissani tarinassa ei oikeastaan ollut kovinkaan paljon niitä asioita, joita yleensä ajatellaan steampunkin perusasioina: koneita ja höyryä. Niinpä kirjoitin tarinan, josta niitä löytyi, ja siitä tuli todella hyvä. Samaan aikaan kuitenkin helposti huomaan, että kun koitan sovittaa ajatuksiani tarinoista valmiisiin genrerajoihin, ne tuntuvat latistuvan ja ottavan ennalta-arvattavan muodon. Kiinnostavimpia tarinoita ovatkin ne, jotka tavalla tai toisella haastavat genren lähtökohtia. Monien tarinoiden kohdalla niiden rajaaminen johonkin yksittäiseen genreen tuntui suorastaan väkivallalta tekstiä kohtaan. Nämä usein olivatkin niitä kaikkein kiinnostavimpia tarinoita.
Mites muilla, minkälaisia kokemuksia teillä on ollut genrejen kanssa temppuilusta?
Spefin sisältä toki löytyy kapeita genrejä, esimerkiksi kauhu (yliluonnollisten elementtien on oltava pelottavia, ja kauhukokemuksen on oltava keskiössä) sekä miekka ja magia.
Luinwen kirjoitti: Mitä spefi tarkoittaa? Tiedän siis kyllä tavallaan sanakirja selityksen... mutta mitä siihen oikeastaan kuuluu? En ole koskaan ihan tajunnut sitä.
Spefi on yleisnimitys kirjallisuudelle, jossa on nk. tavallisesta todellisuudesta poikkeavia elementtejä. Spefi siis kattaa kaiken kirjallisuuden lukuunottamatta historiallisia romaaneja ja (EDIT: kirjoitusajankohtanaan) nykypäivään sijoittuvaa realismia.
Enemmänkin näkisin genret tietyllä tapaa markkinointikeinona. Tällä tarkoitan sitä, että kun on tarjolla paljon kaikkea luettavaa, ihmiset haluavat jotenkin haarukoida valikoimaa omien kiinnostustensa avulla, ja genreistä on muodostunut yksi tapa lähestyä asiaa. Oma lukunsa on sitten se, pitäisikö vaikkapa kaikki fantasiaelementtejä sisältävä kirjallisuus luokitella fantasiaan, koska muuten fantasiaosastosta saattaa tulla sellainen "geneerisen" fantasian hautausmaa.
punnort kirjoitti: Minun mielestäni taas on suuri vääryys, että Hessen Lasihelmipeli on luokiteltu mainstreamiin. Kyseessä on tyylipuhdas tulevaisuusvisio, siis spefiä.
Unohtuikin lisätä tuohon omaan markkinointikikkaväitteeseen, että toisaalta se on myös kustantamolle ja/tai kirjailijalle markkinointiväline haluamansa yleisön saavuttamiseen. Jos tavoitellaan ns. fantasian lukijoita, kannattaa luokitella fantasiaan, jos tavoitellaan mainstream-yleisöä, kannattaa todellakin pitää kirja kaukana fantasiahyllyistä.
pihlajapuu kirjoitti: Unohtuikin lisätä tuohon omaan markkinointikikkaväitteeseen, että toisaalta se on myös kustantamolle ja/tai kirjailijalle markkinointiväline haluamansa yleisön saavuttamiseen. Jos tavoitellaan ns. fantasian lukijoita, kannattaa luokitella fantasiaan, jos tavoitellaan mainstream-yleisöä, kannattaa todellakin pitää kirja kaukana fantasiahyllyistä.
Mmmh, tuo kuulostaa omalla tavallaan huolestuttavalta... Tulee mieleen oma hylkäyskirjeeni, jossa kiiteltiin tekstiä oikein loistavaksi kaikin puolin; se nyt sattui olemaan vain fantasiaa, joka ei myy, ja jota siksi ei kannata julkaista. Pienet kustantamot kai eivät niin uskalla/halua julkaista fantasiaa, koska tosiaan valtavirta lukee kuitenkin niitä dekkareita/realistista draamaa. Ja isot kustantamot taas julkaisevat mieluiten jo tunnetuiden kirjailijoiden tuotoksia. Kuinkahan monta muuta hienoa kirjailijaa tässä maassa on, jotka kirjoittavat pöytälaatikkoonsa tämän saman syyn takia? Genremäärittely tuntuu enemmän rasitteelta kuin hyvältä asialta...
Toisaalta eihän se kustantamoiden vika ole, jos osa (köh, tai isompi osa) lukijakunnasta on kapeakatseista genrejen osalta.
* Tänä vuonna esim:
Vaskikirjat
Osuuskumma
Kirjava (sellainen tuntematon sarja kuin Tulen ja jään laulu)
Arktinen banaani
Kuoriaiskirjat
Savukeidas
Reuna
StaCa kirjoitti: Aika iso osa Suomessa julkaistusta fantasiasta on nimenomaan pienkustantajien julkaisemaa*... ja ainakaan pienkustantajat eivät automaattisesti lykkää fantasiaa nuortenkirjojen sekaan. Etsimällä saa etsiä viime vuosilta esimerkkiä isomman kustantamon fantasiakirjasta, jota ei olisi markkinoitu ensisijassa nuortenkirjana.
* Tänä vuonna esim:
Vaskikirjat
Osuuskumma
Kirjava (sellainen tuntematon sarja kuin Tulen ja jään laulu)
Arktinen banaani
Kuoriaiskirjat
Savukeidas
Reuna
Esimerkkisi olisi varmasti muuten hieno, jos listallasi ei olisi juuri se sama firma, joka sen hylkäyksen minulle antoi. :3
Eli siis Reuna oli se paikka, joka valitteli, että fantasia ei myy. Ne pari fantasia kirjaa, jotka he ovat julkaisseet, eivät vain menesty ja siksi he kysyivät minulta, että tahtoisinko vaihtaa genreä. Reuna ei ole fantasiakustantaja; se on pikemminkin jännitykseen ja dekkareihin erikoistunut paikka. Pari fantasiakirjaa ei vielä tee kustantamosta fantasiaystävällistä.
Reuna ei ole fantasiakustantaja; se on pikemminkin jännitykseen ja dekkareihin erikoistunut paikka.
Reunasta en tiedä sen enempää kuin että niiltä on tulossa fantasiaa tänä syksynä . Siksi(kin) esimerkki. Ei menesty, mutta kustantavat silti? Varsinaista markkinalogiikkaa.
Pari fantasiakirjaa ei vielä tee kustantamosta fantasiaystävällistä.
Totta tuokin, mutta listassani oli kolme selkeästi spefiin erikoistunutta + Kirjava, joka on kuitenkin melkoisen kulttuuriteon tehnyt fantasiasuomennoksen osalta.
Ja isot kustantamot taas julkaisevat mieluiten jo tunnetuiden kirjailijoiden tuotoksia.
Tästä on vielä sanottava, että tämä on ymmärrettävää. Jollakin on maksettava ne kirjat, jotka eivät tuota voittoa. Tarvitaan lypsylehmiä. Jokaisella isolla kustantamolla on kuitenkin jokaisessa katalogissa vähintään yksi esikoiskirjailija, ja aina toisinaan myös riskinottoja (tähän luetaan myös novelli- ja runokokoelmat).
Kustantamobisnes on kuitenkin bisnestä. Mutta kyllä sitä tehdään myös rakkaudesta kirjoihin. Pitää vain löytää tasapaino noiden kahden välillä.
StaCa kirjoitti: Reunasta en tiedä sen enempää kuin että niiltä on tulossa fantasiaa tänä syksynä . Siksi(kin) esimerkki. Ei menesty, mutta kustantavat silti? Varsinaista markkinalogiikkaa.
Tulisielu onkin jatko-osa, joten se on hieman eri asia. :3