Maria Carole

07.10.2014 03:29 #1 :: Sam Karpalosuo
Maria Carole
Harvemmin suoranaisesti mainostan mitään, mutta on myönnettävä että tämä on käytännössä mainos. Haluan niin että tämä kirja menestyy.

Tulen Tyttäriä on julkaistu . Kyseessä on yksi parhaista kotimaisista fantasiateoksista joita olen koskaan lukenut - ja monella tapaa kirja on hyvinkin suomalainen eikä tunnu lainkaan bulkkifantasiaa jäljittelevältä.

Minulla oli kunnia ja etuoikeus seurata käsikirjoituksen valmistumista läheltä, ja ehkä siksi minulle on suorastaan henkilökohtaisen tärkeää että ystäväni esikoisteos saisi tilaisuuden, saisi mahdollisuuden löytää yleisönsä. Tämä kirja kannattaa lukea, ainakin jos romanttinen, suomalaisenmakuinen fantasia vahvoilla naishahmoilla kuulostaa kiinnostavalta.

Varsinaisen arvostelunkin kirjoitan kunhan ennätän lukemaan tämän vielä uusiksi.

• Dyn hahmo
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    4.52

03.08.2015 00:58 #2 :: Dyn
Maria Carole

Maria Carole: Tulen tyttäriä

Osuuskumma 2014 - Risingin tietokannassa

Kaiken suomikummallisen keskellä Maria Carolen Tulen tyttäriä on tarina piristävän perinteisestä fantasiamaailmasta, jossa ylväät kaupungit seisovat vuorten rinteillä ja idästä uhkaavat kylmyyden vaarat. Hiukan Anu Holopaisen romaanien tapaan pääosassa ovat ennen kaikkea naiset ja naiseus: sopeutuminen maailmaan, oman onnen ja oman paikan etsiminen.

Kirja nojaa pitkälti henkilöihinsä, joilla jokaisella on jotain vialla elämäntilanteessaan. Naarni on puolijumala, soturi ja tulen sukua, mutta tyytymätön sotilaselämään ja halukas asettumaan aloilleen. Ikävä kyllä palvelusaikaa on vielä jäljellä, eikä siitä noin vain lipsuta. Tulen nuori tytär Livia pelkää isänsä sanelemia ehtoja tulevalle avioliitolle. Ihminen Emma sen sijaan elää mökissään erämaan keskellä seuranaan lähinnä sudet ja pieni poikansa. Naisten tiet risteävät, kun kukin heistä ryhtyy ottamaan askeleita määrätäkseen itse oman elämänsä suunnan.

Lue lisää...
Tykännyt: Aderyn

• Aderyn hahmo
  • Aderyn
    Kaartilainen
    Tasolla 18
    4.83

03.08.2015 12:50 #3 :: Aderyn
Maria Carole
Minua Tulen tyttäriä ei kauheasti innostanut. Jotenkin kirja vain oli niin tylsä ja toisti kliseitä ilmeisesti kirjailijan tiedostamatta asiaa. Päähenkilön seksuaalinen suuntautuneisuus - no jaa, raikasta ja uutta, mutta oliko tuo ominaisuus ympätty Naarniin vain "kiinnostavuuden" vuoksi? Jotenkin kaikki päähenkilön piirteet vaikuttivat todella itsetarkoituksellisilta.

Luin kirjan kuitenkin loppuun, eli se ei ollut missään nimessä huonointa lukemaani kirjallisuutta. Minut se vain jätti kovin kylmäksi.

03.08.2015 14:47 #4 :: Reta Anna Maria
Maria Carole
Minulle nousi mieleen samat kysymykset, joita arvostelussa on nostettu esiin. Kirjan maailma kiinnosti minua, mutta siitä ei kerrottu mielestäni läheskään niin paljon, kuin olisin halunnut lukea.

Innostuin kirjasta heti kun kuulin siitä ensimmäisen kerran, mutta onnistuin kai luomaan siitä päässäni ihan erilaisen kuvan, joten kun lopulta pääsin lukemaan kirjan, huomasin pettyväni. Mainonnan perusteella odotin vetävää fantasiaseikkailua, jossa suurin osa päähenkilöistä on naisia ja jossa pohditaan paljon ihmissuhteita. Kaksi viimeisintä kyllä toteutui, mutta vetävä fantasiaseikkailu jäi puuttumaan. Kirja on rauhallinen ja se vain etenee. En oikein muuten osaa kuvailla sitä. Asioita tapahtuu ja lopussa ollaan eri tilanteessa kuin alussa, mutta kovin jännittävää juonta en kirjan sivuilta valitettavasti löytänyt.

Ehkei se ollut kirjan tarkoitustaan. Olen lukenut kirjasta tosi paljon positiivisia arvioita, joten veikkaan, että omalla kohdallani odotukset ja todellisuus eivät vain kohdanneet.
Tykännyt: Iivari

• Dyn hahmo
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    4.52

03.08.2015 15:24 #5 :: Dyn
Maria Carole
Olin kyllä ihan rehellinen siinä, että minusta kirjalla olisi jatkopotentiaalia, sikäli mikäli siinä keskityttäisiin enemmän koko maailman avaamiseen. Esimerkiksi lopussa syntyvä lapsi on kiinnostava hahmo, mitä hänelle mahtaa tapahtua aikuisena:

Varoitus: Spoiler.
Muokannut 03.08.2015 15:25 Dyn

• Sini hahmo
  • Sini
    Arkkivelho
    Tasolla 45
    41.38

05.08.2015 21:31 #6 :: Sini
Maria Carole
Mä tykkäsin. Isot kuviot jäivät kiinnostamaan, mutta en kaivannut maailman pelastamista. Tiesin tosin jo ennen aloittamista, ettei sellaista edes ole luvassa, vaan kyseessä on fantasiamaailmaan sijoittuva viihdekirja.

Erittäin hyvin toimi minusta siinä genressä, nopealukuinen ja koukuttava. Enkä pistäisi pahakseni lukea enemmänkin tuosta maailmasta, olipa sitten viihteellisempää ihmissuhdehömppää tai perinteisempää maailmanpelastamista.

Valvojat: RinjaEmelie