Michael Moorcock

Athicus loi aiheen: Michael Moorcock
14.04.2013 11:36 #1

Michael Moorcock: Ilmojen sotaherra

Vaskikirjat 2013 - Risingin tietokannassa

Vaskikirjat jatkaa monien toivomien Michael Moorcockin kirjojen suomentamista. Nyt vuorossa on alun perin 1971 ilmestynyt Ilmojen sotaherra, joka kuuluu A Nomad of the Time Streams -trilogiaan. Kirja toimii kuitenkin itsenäisenä teoksena, joten lopun trilogian kääntämisen odottelua ei kannata pitää syynä jättää tämä, nykyään suosittua steampunkia ennakoiva kirja lukematta.

Ilmojen sotaherra kertoo kapteeni Oswald Bastablen tarinan. Bastable päätyy vuonna 1904 jäniksenä Intian valtamerellä olevalle Rowesaarelle. Siellä hän tapaa Michael Moorcockin isoisän, jolle Bastable kertoo eriskummallisista seikkailustaan vuonna 1973.

Bastablen kuvaama 1970-luku eroaa hyvin paljon siitä aikakaudesta, jonka lukija tuntee. Bastablen tulevaisuus on eräänlainen utopia-aikakausi ja sitä hallitsevat edelleen siirtomaavallat Englanti, Venäjä, Amerikka ja Japani. Ainoastaan satunnaiset nihilistien pommi-iskut häiritsevät tätä kultaista aikaa, jolloin työmieskin ansaitsee kuukaudessa jopa viisi puntaa. Suurin erikoisuus Bastablen kuvaamalle utopialle on majesteetilliset ilmalaivat, jotka hallitsevat taivaita ja ovat mahdollistaneet kolonialismin säilymisen.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 22.06.2015 13:52 : Hiistu.

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Michael Moorcock
03.11.2013 21:16 #2

Ilolla todettakkoon, että Vaskikirjojen uutisten mukaan toinen osa Oswald Bastablen tarinaa, Leviatan maan päällä, ilmestyy parin viikon sisällä. Kirja on jo ennakkotilattavissa Kirjapuodin kautta. Odotan kiinnostuneena miten tarina jatkuu Ilmojen sotaherrasta.

Hankin vastikään joukon Elric-kirjoja. Jospa niihin ehtisi perehtyä ensi vuoden puolella.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

14.04.2014 20:36 #3

Helpottavaa tietää, että Teräksisestä tsaarista käännetään vuonna 1992 ilmestynyt uudistettu laitos. En ole toisaalta alkuperäistä versiota lukenut, mutta sitä pidetään yleisesti epäonnistuneena. En muuten voi olla ajattelematta, miten upeaa olisi, jos Oswald Bastablen sijasta olisimme saaneet suomeksi kolme kirjaa Elricin, Corumin tai Erekosën seikkailuja... Elric-saagan toisesta osasta on ollut suomennos valmiina julkaisua odottamassa jo 90-luvun alusta saakka.

Uusi ranskalainen Elric-sarjakuva kääntyy englanniksi, ja ensimmäinen kokoelma ilmestyy syyskuussa. Tämä on minulle pakko-ostos.

14.04.2014 22:56 #4

Olen tähän mennessä lukenut kaikki Moorcockin suomennetut kirjat sekä Elric ja Corum tarinat. Paljon on vielä Moorcockilta lukematta.

Luin Elric tarinat tapahtuma järjestyksessä, en kirjoitus järjestyksessä. Pidemmistä Elric tarinoista parhaita lienee olivat Elric Melnibonealainen ja The Sailor on the Seas of Fate, novelleissa oli useita loistokkaita. Stormbringerin tarinoissa oli havaittavissa lievää hätäisten kyhätyn makua, mutta ei se juurikaan haitannut. Saman toistoahan näissä tarinoissa tietty on, mutta sen verran hissukseen niitä luin, ettei päässyt liikaa häiritsemään. Uudet tarinat Black Petals ja Red Pearls ei häpeä yhtään vanhoille Elric tarinoille. Pidin paljon myös The Fortress of the Pearlistä, joka on enemmän pohdiskeleva ja kantaaottava kuin esim. Elric Melnibonelainen. Tarinan keskellä tapahtuva unimaailma-jakso oli miltei kun seikkailua Liisan ihmemaassa. The Revenge of the Rose taas tuntui aluksi hankalalta lukea, kieli oli koukeroisempaa (taiteellisempaa) kuin vanhemmissa Elriceissä, mutta jälkimaku tästäkin jäi hyväksi ja paljon saadaan lyhyeen tarinaan tapahtumia mahtumaan.

Pidin kuitenkin enemmän Corumeista kuin Elriceistä. Varsinkin ensimmäisen trilogian 1. ja 3. kirjasta ja toisen trilogian 2. osasta pidin erityisesti. Corumeissa on periaatteessa simppeli juonikuvio, mutta ne sisältävät kuitenkin yllätyksellisyyttä ja runsaasti mielenkiintoisia tapahtumia. Hahmona Corum on sympaattisempi kuin Elric.

Oswald Bastablen tarinat eivät ole olleet minulle Elricin ja Corumin veroisia, mutta kyllä niitäkin on tähän asti mielellään lukenut. Viimeisten aikojen valtiaat trilogiasta tuskin muistan enää mitään, puhumattakaan Maailmantuskan soturista. Ennen noiden uusintalukua ja Teräksisen tsaarin lukemisen jälkeen ehkä luen seuraavaksi The Eternal champion (Erekosë) sarjaa tai Hawkmoonit.

02.06.2014 11:56 #5

Vaskikirjat uutisoi Teräksisen tsaarin julkaisusta:

Jos kauppa käy voitollisesti, Vaskikirjat voi julkaista yhä lisääkin Moorcockia!

Virallinen mainosvideo uudesta Elric-sarjiksesta:

Eija kirjoitti: Pidin kuitenkin enemmän Corumeista kuin Elriceistä.

Minuun iski erityisesti jälkimmäinen Corum-trilogia, vaikka ensimmäistä pidetään kai yleisesti parempana. Corum-sarjat ovat selkeämpi kokonaisuus kuin vuosikymmenten aikana kirjoitetut Elricit, joissa tyyli vaihtelee.

-H-
-H- vastasi aiheeseen: Michael Moorcock
13.06.2014 13:51 #6

Jussi kirjoitti: Elric-saagan toisesta osasta on ollut suomennos valmiina julkaisua odottamassa jo 90-luvun alusta saakka.

Tästä tuli mieleeni, kun jokin aika sitten luin Varkaiden Maailma antologiaa pitkästä aikaan, kirjan lopussa on mainoksia kustantajan tulevista julkaisuista. Siellä oli mainos myös Elric-saagan toisesta osasta, tässä kohtaa iski epäuskoinen olo, että olisin millään voinut moisen missata. Ja pikaisen tutkinnan jälkeen tajusin ettei ole koskaan ilmestynytkään....

Toivottavasti vaikka Vaskikirjat suomentaa Elricit (tai edes osan niistä).

Kyseiset sarjakuvat ovat myös pakko-ostos. Kiitos vinkistä en ollutkaan itse huomannut, että ovat ilmestymässä englanniksi.

"Se kuollut ei oo, mi voi iäti maata,
aikojen myötä voi kuolokin laata."
H.P. Lovecraft

13.06.2014 15:43 #7

Sarjakuvan seuraava osa ilmestyy englanniksi tammikuussa . Elric-saagan toisen kirjan Kulkija kohtalon merillä suomentaja kertoi vanhalla foorumilla vuonna 2009:

Pengoin laatikon pohjia ja minulla on printti käännöksestäni, kuten muistelinkin, vuonna 1992 päivätyssä kirjekuoressa.

Mutta Vaskikirjojen nykyinen johtaja sanoi myöhemmin:

Sitä paitsi ikävä kyllä koko Elric-saaga ei minusta edes ole kovin hyvää fantasiaa. Kun uusien julkaisujen aika tulee, paljon tärkeämpiä ja parempiakin kirjoja on valittavissa.

Eija kirjoitti: ehkä luen seuraavaksi The Eternal champion (Erekosë) sarjaa

Viimeksi muokattu: 13.06.2014 16:07 : Jussi.

13.06.2014 18:54 #8

Jussi kirjoitti: Amerikkalainen Titan-kustantamo julkaisee Erekosë-kirjoista uudet nidotut laitokset. The Dragon in the Swordin kansikuva näyttää tältä . Mutta halvemmalla pääsee, kun ostaa brittikustantajan yhteisniteen .

Jep, ostin tuon Gollanczin yhteisniteen Adlibrikseltä kuten myös 1033 sivuisen järkäleen The Cornelius Quartetin, mikä sisältää vähän kuvitustakin. .. ei pääse lukeminen vahingossakaan loppumaan. E-kirja versiot kyseisistä kirjoista olivat mielessä, mutta taitavat olla vasta tuloillaan joskus.

-H-
-H- vastasi aiheeseen: Michael Moorcock
17.06.2014 15:02 #9

Jussi kirjoitti: Mutta Vaskikirjojen nykyinen johtaja sanoi myöhemmin:

???

Jussi kirjoitti: En siis usko, että saamme näitä Moorcockin suosituimpia töitä suomeksi Vaskikirjoilta. The Sailor on the Seas of Fate pääsi kyllä vuonna 1977 World Fantasy Award -finalisteihin, ja kirjan viimeinen kolmannes ilmestyi alun perin itsenäisenä pienoisromaanina The Jade Man's Eyes, joka palkittiin 1974 British Fantasy Awardilla. Oswald Bastable -trilogian voitollisen myynnin mahdollistamat lisäkäännökset, joista kustantajan kotisivuilla vihjataan, olisivat varmasti jotain muuta. Toivottavasti jonkun toisen Ikuisen sankarin miekka & magia -seikkailuja...

Onhan nämä tullut luettua, ja kun ottaa huomioon milloin ensimmäinen Elric ilmestyi suomeksi niin olen kyllä jo tottunut ajatukseen etten pääse lukemaan muita osia suomeksi.
Vaikkakin nä loistavat kirjat pääsisivät ostoslistan kärkeen välittömästi, jos olisivat saatavilla. Ja kyllähän ne pitäisi lukea taas uudestaan, joten miksei suomeksi.

Kyllä jonkun toisenkin Ikuisen sankarin seikkailut kelpaavat. Olen kyllä aina ihmetellyt/ harmitellut miksi Moorcockin tuotantoa on niin vähän käänetty suomeksi.

"Se kuollut ei oo, mi voi iäti maata,
aikojen myötä voi kuolokin laata."
H.P. Lovecraft

23.06.2014 22:48 #10

Pikkuhiljaa etenee Moorcockin multiversumin läpikäynti minulla. Oswald Bastable trilogia on nyt luettu suomeksi. Tarinoiden pääsisältö tuntuu olevan kannanotto lähihistorian poliittisiin tapahtumiin. Tarinat on upotettu vaihtoehtoiseen todellisuuteen, missä vilisee oikean maailmanhistorian poliitikkoja ja suurmiehiä. Sinänsä ajatus on viehkeä, koska multiversumi itsessään on jo vaihtoehtoista todellisuutta, mutta luulen, että tarinoista saisi enemmän irti jos olisi kiinnostunut ylipäätään poliittisesta historiasta ja kirjan esittämästä ideologiasta. Toinen epäkiinnostavahko asia kirjoissa on sodankäynti eikä ilmailukaan ole lähellä sydäntäni, joten lähtökohdat eivät olleet kaksiset kummoiseen lopputulokseen.

Kuitenkin tarinoissa on puolensa ja hyvä että tuli luettua. Pidin kerrontatavasta ja paikoin tunnelmastakin sekä etenkin tarinan sijoittuminen Moorcockin multiversumiin toi kiinnostavuutta. Vaikka Bastable joutuu 70-luvulle tai 40-luvulle, maailma ei ole kuitenkaan samanlainen kuin oman maailmamme historia. Samoin kun Bastable siirtyy takaisin 1900-luvun alkuun omaan aikaansa kirjassa Leviatan maan päällä, maailma on ihan toinen kun maailma, mistä hän lähti. Todellisuuksia piisaa. Varsinkin viimeisen osan Teräksisen tsaarin loppupuoliskolla multiversumi ja ajanvirrassa matkustaminen tuli hyvin esiin. Pienessä roolissa oli myös mainio Albino Zenith, joka tuo mieleen Elricin, vaikka ei kai ikuisen sankarin inkarnaatio olekaan. Olen lukenut muutaman Zenith kertomuksen, joista The Flaneur des Arcades de l’Opera oli mainio. Tarinassa käydään taistelua natseja vastaan. Mukana kuvioissa oli myös maailmoissa matkaajat Una Persson ja Sir Seaton Begg.

Muita sekavia mietteitä

Seuraavaksi The Eternal Champion sarjan kimppuun. Olen aiemmin lukenut novelli version Eternal Championista ja pidin siitä paljon.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

26.06.2014 14:30 #11

Eija: kiinnostavaa pohdintaa! Luin aikoinaan Bastable-kirjat putkeen yhteisniteestä, ja pidin eniten kolmannesta. Trilogian poliittinen puoli ei minuakaan hirveästi innostanut.

En ole muistanut suositella ketjussa The City in the Autumn Starsia , joka on minusta yksi Moorcockin parhaista töistä.

Eija kirjoitti: Seuraavaksi The Eternal Champion sarjan kimppuun.

Phoenix in Obsidianista (eli The Silver Warriorsista) löytyy ehkä pelottavin kuvaus Ikuisen sankarin Mustasta miekasta. Koska The Dragon in the Sword on kirjoitettu 1980-luvulla, on se pidempi ja tyyliltään erilainen kuin kaksi ensimmäistä Erekosë-kirjaa.

-H- kirjoitti: ???

Rehellisyyden nimissä Elric Melnibonélaisella ei ole kovin korkeaa keskiarvoa tietokannassa: 3,65 tähteä viidestä. Risingin käyttäjät eivät siis pidä sitä erityisen hienona teoksena. Leiberin Lankhmarin varkaiden ja antologian Velhojen valtakunta tähtimäärät jäävät vielä alemmas, mistä voinee päätellä, että miekka & magia -tyylilaji ei ole täällä kovin suuressa huudossa.

Moorcockilta muuten julkaistaan marraskuussa ensimmäinen uusi romaani neljään vuoteen: The Whispering Swarm . Se avaa The Sanctuary of the White Friars -nimisen sarjan, jonka toista osaa The Woods of Arcady hän parhaillaan kirjoittaa. Uutta Elriciäkin saattaa olla luvassa, sillä Moorcock kertoi tammikuussa:

The French novel, based on Black Petals, written by me and Fabrice Collin, will eventually be published in English and I'm most likely to write the third story in the latest set, Yellow Iron, for a graphic version currently being discussed with BOOM. Maybe after that comes out I'll write it as a novella and eventually put all three together (like Sailor on the Seas of fate).

Olisi kiva saada vielä yksi Elric-romaani, joka koostuisi tarinoista Black Petals, Red Pearls ja Yellow Iron. Kaksi ensimmäistä olen lukenut, mutta kolmatta ei ole vielä kirjoitettu. En tiedä, miten ranskalaisen Fabrice Colinin vuonna 2011 tekemään laajennukseen Black Petalsista tulisi suhtautua, mutta luen varmaankin englanninkielisen käännöksen, jos sellainen julkaistaan. Yellow Iron saattaa ilmestyä aluksi sarjakuvasovituksena BOOM Studios -kustantamolta, joka julkaisi pari vuotta sitten sarjiksen Elric: The Balance Lost , ja vasta myöhemmin pienoisromaanina.

Viimeksi muokattu: 26.06.2014 14:35 : Jussi.

Emelie vastasi aiheeseen: Michael Moorcock
09.12.2015 08:47 #12

Luin jonkin aikaa sitten (vuosi? kaksi vuotta?) Moorcockin Katso ihmistä! enkä lämmennyt yhtään. Mutta sain kuulla jatkuvasti kuinka hyvä Oswald Bastable -trilogia on, joten viimeksi kirjastossa käydessä päätin sukeltaa syvään veteen ja lainasin kaikki kirjat. Ehkä kaikista eniten pidän näissä kirjoissa niiden suomennetuista nimistä (hassua, tiedän..). Niissä on vain särmää. Ilmojen sotaherra maalailee aika mahtipontisia kuvia, Leviatan maan päällä taas kiehtoo runollisuudellaan ja Teräksinen tsaari lupailee mielenkiintoista, joskin julmaa hahmoa. Tietenkään mikään mielikuva ei sitten vastannut sisältöä, mutta en kuitenkaan kokenut sitä ongelmana. Jotenkin Bastablen hahmo oli niin sympaattinen, että olisin lukenut melkein mistä tahansa aiheesta, kunhan Bastable olisi siinä päähenkilönä. Se on outoa, sillä en ole kai koskaan kiintynyt mihinkään hahmoon näin paljoa, en ainakaan aikuisiällä. En tiedä miksi Bastable iskee minuun niin kovaa hahmona.

Eija kirjoitti: Oswald Bastable trilogia on nyt luettu suomeksi. Tarinoiden pääsisältö tuntuu olevan kannanotto lähihistorian poliittisiin tapahtumiin. Tarinat on upotettu vaihtoehtoiseen todellisuuteen, missä vilisee oikean maailmanhistorian poliitikkoja ja suurmiehiä. Sinänsä ajatus on viehkeä, koska multiversumi itsessään on jo vaihtoehtoista todellisuutta, mutta luulen, että tarinoista saisi enemmän irti jos olisi kiinnostunut ylipäätään poliittisesta historiasta ja kirjan esittämästä ideologiasta.

Joo, minulla on ihan samat ajatukset. Kirjoja lukiessa tuli se tunne, että ne on kirjoitettu kirjoitusajan ihmisille, koska minulta jäi varmasti joitain juttuja huomaatta ihan vain sen takia, että en ymmärrä/tiedä 1970-luvun maailman tilanteesta mitään.

Eija kirjoitti: Toinen epäkiinnostavahko asia kirjoissa on sodankäynti eikä ilmailukaan ole lähellä sydäntäni, joten lähtökohdat eivät olleet kaksiset kummoiseen lopputulokseen.

Hämmentävästi, vaikka minäkään en välitä ilmailusta tai sodankäynnistä, nämä asiat upposivat. Ilmeisesti tarinan steampunk-henki veti mukaansa, että tapahtumat ja miljöö muuttuivat toisarvoiseksi.

Mielenkiintoista oli seurata trilogian aikana miten kirjojen sävy ja Bastablen hahmo muuttuivat. Ilmojen sotaherrassa sävy oli kuitenkin melko kepeä, sellainen iloisen seikkailukertomuksen kaltainen ja sitten Teräksisessä tsaarissa oltiin jo todella synkissä tunnelmissa, iloisuudesta ei ollut mitään tietoa. Vastaavasti Bastable muuttui naiivista, tarkkailevasta brittiläisestä herrasmiehestä kohtalonsa hyväksyväksi tekijäksi (tosin naiivius taisi säilyä jossain määrin). Tietenkaltainen kasvukertomus tämänkin.

Viimeksi muokattu: 09.12.2015 08:47 : Emelie.

09.12.2015 17:58 #13

Emelie kirjoitti: Nyt olen hiukan kahden vaiheilla sen suhteen, että pitäisikö tutustua Moorcockin muihinkin tarinoihin, kun samat hahmot kuitenkin seilaavat niissäkin. Una Persson muuttui trilogian aikana mitättömyydestä oleelliseksi hahmoksi ja hänestä jäin kaipaamaan vähän lisäinformaatiota.

Kannattaa :smile: Una Persson esiintyy mm. suomennetussa Viimeisten aikojen valtiaat sarjassa – en kyllä muista missä mittakaavassa, pitäisi lukea itekin uudestaan koko sarja.

Mulla on jäänyt harmittavan vähäiselle voluumille Moorcockin lukeminen sitten Bastable-trilogian. The Eternal Champion sarjan ekan osan luin yli vuosi sitten. Tarina oli jo tuttu novellista, jonka olin lukenut aiemmin. Jos sanomaa haluaa etsiä, niin tarinassa on aistittavissa kannanottoa suvaitsemattomuutta ja sodan mielettömyyttä vastaan. Lyhyempi versio saattoi olla parempi. Pidän todella Moorcockin kielellisestä ilmaisusta edelleenkin.

Alkuvuodesta luin The Sundered Worldsin lukuhaastekirjana. Luin alkuperäisen muokkaamattoman painoksen, joten suoranaisesti siinä ei esiintynyt Ikuisen sankarin inkarnaatioita, mutta multiversumi käsite kyllä oli selkeästi esillä. Uusittu versio tästä kirjasta voisi olla parempi, tiedä sitten.

Pitää yrittää skarpata ensi vuonna ja yrittää jatkaa ainakin The Eternal Champion loppuun. On alkanut myös kiinnostaa Corneliuksenkin aloittaminen.

Emelie vastasi aiheeseen: Michael Moorcock
11.12.2015 08:10 #14

Eija kirjoitti:

Okay. :) Laitoinkin sen lukulistalle. Ehkä vielä hetken aikaa fiilistelen Oswald Bastablea, mutta voisi ensi vuoden alussa taas edetä Moorcock linjalla. Elriciä on minulle suositeltu kanssa, sitäkin voisi kokeilla.

11.02.2017 13:43 #15

Minulla on viime aikoina Moorcockin lukeminen jäänyt vähälle, mutta sain tällä viikolla loppuun Glorianan vuodelta 1978.

Jotkut pitävät tätä parhaana yksittäisenä Moorcockin romaanina, ja teos voitti sekä World Fantasy Awardin että John W. Campbellin muistopalkinnon. Minä pidin kirjasta ja annoin sille neljä tähteä tietokannassa, mutta Gloriana ei kuitenkaan kuulu Moorcock-suosikkeihini.

Kirja on vaihtoehtohistorian ja fantasian yhdistelmä, ja se kertoo Elisabet I:stä muistuttavasta Gloriana-kuningattaresta, jonka valtapiiriin kuuluu suuri osa maapallosta. Albionissa (=Englannissa) eletään valistunutta Kultaista aikakautta, jota pidetään vastakohtana Glorianan isän veriselle hirmuvallalle. Esimerkiksi kuolemantuomio on kielletty. Mutta kuningatar on kasvatettu ajattelmaan vain velvollisuuksiaan hallitsijana, eikä hän kykene saamaan orgasmia, mihin romaanin alanimeke The Unfulfill'd Queen viittaa. Kirjan suurena teemana on myös se, miten kyseenalaisin keinoin Kultaista aikakautta pidetään yllä. Moorcock sanoo jälkipuheessa, että teoksen tärkeimmät vaikutteet olivat Edmund Spenserin The Faerie Queene ja Mervyn Peaken Gormenghast-trilogia. Gloriana sijoittuu Moorcockin muista fantasiakirjoista tuttuun multiversumiin, minkä huomaa helposti. Ketjun edellisissä viesteissä mainitusta Unasta on mukana uusi versio.

Olen lukenut yli puolet Moorcockin tuotannosta ja huomannut, kuinka mies kirjoittaa erilaisilla tyyleillä. Esimerkiksi London Bone -kokoelman novellit poikkeavat paljon miekka & magia -tarinoista. Mutta Gloriana oli silti jotain uutta tyyliltään. Kerronta on todella kuvailevaa, eikä siihen ole helppo päästä sisään. Minulla meni pitkään kirjan lukemisessa, vaikka se on alle 400-sivuinen. Pidin enemmän loppupuolesta, mutta ehkä se johtui siitä, että totuin kirjoitustyyliin. Romaanissa on vain kolme toimintakohtausta – siinä keskitytään kuvailun ohella keskusteluihin ja juonitteluun. Tapahtumapaikkana oli lähes kokonaan valtava, kaupungin kokoinen kuninkaallinen palatsi. Glorianaa voi kehua omaperäiseksi kirjaksi. Moorcock onnistui luomaan kiehtovia henkilöitä. Ja kun kerrontaan tottui, oli romaani rikas lukukokemus.

Suuri osa kirjan hahmoista tuntui olevan biseksuaaleja. Mukana oli ajankohtaista sanomaa, kun Gloriana mietti tarinan alkupuolella, pitäisikö hänen muuttaa avioliittolakia, jotta hän voisi mennä naimisiin naisen kanssa. Moorcock kirjoitti myöhemmin romaanin lopetuksen uusiksi, koska hän alkoi ajatella saamansa palautteen perusteella, että se voi antaa vääriä mielikuvia. Minä luin nelisen vuotta sitten julkaistun brittipainoksen , jossa oli lopussa liitteenä vaihtoehtoinen uusi lopetus. Alkuperäinen oli valittu varsinaiseen kerrontaan, ja olen siitä tyytyväinen, sillä pidin enemmän alkuperäisestä versiosta.

Amerikkalaiskustantaja Saga Press muuten julkaisi marraskuussa uuden kovakantisen painoksen Glorianasta. Tämä ei ole mikään pienkustantamon kallis kuvitettu erikoislaitos vaan normaalihintainen sidottu kirja. En tiedä, miten kahden vaihtoehtoisen lopetuksen kanssa on tässä versiossa toimittu. Lainasin Glorianan kirjastosta, joten voisi olla kiva saada se kovakantisena omaksi. Saatan lukea teoksen joskus uudestaan.
www.amazon.com/Gloriana-Unfulfilld-Queen...rcock/dp/1481487388/
www.adlibris.com/fi/kirja/gloriana-or-th...-queen-9781481487382

Ehkä nyt aktivoidun Moorcockin lukemisessa. Minulla odottaa hyllyssä kaksi romaania: The Shores of Death ja The White Wolf's Son. Ja kirjastosta on lainassa miehen uusin työ The Whispering Swarm. Ehkä kehuttua mainstream-romaania London Bone voisi kokeilla, kuten myös Colonel Pyat -sarjaa. Neil Gaiman on suositellut komediallisia Jerry Cornell -kirjoja. Myös Doctor Who -romaani The Coming of the Terraphiles kiinnostaa. Enkä ole vieläkään lukenut Jerry Cornelius -sarjaa. Olisiko The Second Ether -trilogia makuuni? Ja olen myös ajatellut uusintalukua Elric-saagasta, ensimmäisestä kerrasta on yli kymmenen vuotta.

Viimeksi muokattu: 11.02.2017 14:00 : Jussi.

Uusin jäsen: Kari Eerola