• Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • 1 kommentti (Tonttu 3 päivää sitten)
    • Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 109 päivää sitten)

Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa

17.06.2015 21:33 #1 : Sarafeil
Hei!

Olen ahkera lukija ja etenkin fantasiakirjallisuutta tulee kulutettua ahkerasti. Hiljalleen on alkanut tympiä se heteronormatiivisuus, joka etenkin nuorten fantasiakirjoissa on vallallaan.
Oletteko te, risingshadowin käyttäjät löytäneet kyseiset genren kirjoja, joissa (pää)henkilö(t) olisivat homoseksuaaleja?
Etsin siis aivan tavallista kirjaa, jossa sitä ei tarvitse korostaa, se vain on.

• Nylkky hahmo
  • Nylkky
17.06.2015 21:40 #2 : Nylkky
Vastaus käyttäjältä Nylkky aiheessa Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
George R.R. Martini Tulen ja jään laulu sarjassa on välillä.

Itse en ole edes ajatellut tälläistä asiaa

Race like first!
Train like second!

17.06.2015 21:46 - 17.06.2015 21:56 #3 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
Pikaisena kommenttina, että lukuvinkkejä saattaa saada myös arkistoidun foorumin ketjusta: Poikkeava seksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa

Samoja kirjoja ja henkilöhahmoja ja etenkin mielipiteitä niistä saa ja kannattaa kertoa myös tässä ketjussa, jottei tarvitse lukea vanhaa keskustelua! Vuoden 2012 jälkeen on julkaistu myös uusia kirjoja.
Viimeksi muokattu: 17.06.2015 21:56 Hiistu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Sarafeil

17.06.2015 21:48 - 17.06.2015 21:58 #4 : Kirjakaapin tyttö
Nokkosvallankumous on ainakin sellainen. En ole kylläkään varma voiko sitä kutsua fantasiaksi mutta siinä ainkin yksi. Myös varjojen kaupumgit sarjassa törmää homoseksualisuuteen. Magnus ja Alec ♡
Rakastaja-Vihdoinkin Mustan tikarin vljeskunta sarjasta on hyvä kanssa. Molemmat päähenkilöt ovat molemmat homoseksuaaleja. Tämä viimeinen on tosin aikuisten fantasiakirjallisuuteen kuuluva :wink: :smile:

Tässä nyt oli muutama

"Usually I'm remarkably good natured. Try me on a day that doesn't end in y.”

-Jace
Viimeksi muokattu: 17.06.2015 21:58 Kirjakaapin tyttö.

17.06.2015 22:05 #5 : Sarafeil
Vastaus käyttäjältä Sarafeil aiheessa Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
Haluaisin niin kovasti tietää heistä enemmän.

17.06.2015 23:10 #6 : HourglassEyes

Sarafeil kirjoitti: Kiitos, lähdenkin tuohon toiseen ketjuun tutustumaan. Ja olen lueknut Varjojen kaupungit sarjan ja parasta siinä oli Magnus ja Alec <3
Haluaisin niin kovasti tietää heistä enemmän.

Kannattaa siinä tapauksessa lukea The Bane Chronicles , siinä on mm. novelli Magnuksen ja Alecin ensitreffeistä! :heart: Suomeksi kirjaa ei kyllä taida toistaiseksi olla saatavissa.

18.06.2015 14:55 #7 : Sarafeil
Kyllä, oli ihan pakko ostaa tuo The Bane Chronicles. :D
Siinähän oli muutama tarina Alecista ja Magnuksesta, mutta liian vähän kuitenkin. Alecista ja hänen kipuilemisestaan varjonmetsästäjäyhteisön paineiden alla olisi saanut tehtyä kirjan, tai vaikka kaksi. Toivotaan että tarina jatkuisi vielä. :)

Nokkosvallankumoukseen täytyy tarttua, se on jo joskus aikaisemmin kirjastosta mukaan lähtenyt, lukematta kuitenkin häänyt.
Musta tikarin veljeskunta-sarjasta olen yhden osan lukenut, niitä ei meidän kirjastossamme kuitenkaan enempää ole. Täytyy katsoa jos jostain saisi kaivettua esille.

• Mirelle hahmo
  • Mirelle
18.06.2015 15:14 #8 : Mirelle
Vastaus käyttäjältä Mirelle aiheessa Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
Suosittelen Sally Greenin puoliksi paha kirjasarjaa. Homoseksuaalisuutta ilmenee enemmän toisessa osassa ja olen iloinen ettei sitä liioiteltu ja paisuteltu kuin se olisi ollut aivan järkyttävä shokki, se vain oli. Yön taloissa sitä on jonkun aikaa. Ihailen kirjailijoita jotka pystyvät kirjoittamaan niin mielestäni normaalista asiasta täysin jouhevasti.

• Rinja
18.06.2015 15:39 #9 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
Ensimmäisenä (Nokkosvallankumouksen jälkeen) tulee mieleen Annukka Salaman Harakanloukku . Kannattaa lukea edeltävät osat kuitenkin ensin.

Maria Turtschaninoffin Anachéta taisin suositella tuolla vanhassakin ketjussa. Siinä käsitellään todella upeasti ja oivaltavasti sukupuolta ja siinä sivussa myös seksuaalisuutta.

Sitten tulee mieleen vielä Rick Riordan , jonka

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"

• StaCa hahmo
  • StaCa
18.06.2015 18:04 #10 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
Menee omaksi mainokseksi, mutta kun kerran kysyttiin. Tulen tyttäriä . Se vain on.

Myös J.S. Meresmaan Keskilinnan ritarit -sarja on, noh hyvin voimakkaasti homoseksuaalinen.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

18.06.2015 18:23 #11 : Sarafeil
Kiitoksia , sieltähän niitä ehdotuksia sataa.
Puoliksi pahan olen lukenut, erittäin mielenkiintoinen tapaus ja kakkososa on lukulistalla. Yön talo-sarjaa olen myös lukenut, se vain ei ole iskenyt. Liian "heppoisa" omaan makuuni.

Anachen olen lukenut myös, olen aivan samaa mieltä kanssasi.
Rick Riordanin Punainen Pyramidi-sarjaa ja se oli kyllä huippuhyvä. Pitääpä lukea muitakin hänen kirjojaan.

Kiitos StaCa, molemmat kirjaehdotuksesi kuulostavat erittäin hyviltä. Eikä pieni mainostus ikinä ole pahaksi. :)

• sterle hahmo
  • sterle
19.06.2015 08:22 #12 : sterle
Vastaus käyttäjältä sterle aiheessa Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
Anni Nupposen Putoavan tähden prinsessan maailmassa biseksuaalisuus on normi.

• maahinen hahmo
  • maahinen
19.06.2015 11:20 - 19.06.2015 12:14 #13 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
Ursula le Guinin Pimeyden vasemmassa kädessä Talvi-planeetan asukkaat ovat kaikki biseksuaaleja ja kaksineuvoisia. Octavia Butlerin oankalien kolmikantainen seksuaalisuus ei ole tältä planeetalta, mutta maailmaa voi toisaalta pitää hyvinkin heteronormatiivisena.

Laajensin vastausta ikäänkuin scifin puolelle, mutta mainitut maailmat ovat kyllä varsin fantastisia.
Viimeksi muokattu: 19.06.2015 12:14 maahinen.

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
19.06.2015 12:45 #14 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
Ja tietenkin Johanna Sinisalon Ennen päivänlaskua ei voi.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

22.06.2015 10:38 #15 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
J.R. Wardin Mustan tikarin veljeskuntaa pitää lukea 11. osaan, ennen kuin saadaan tarinan "pääpariskunnaksi" kaksi miestä. Mutta muuten sarjassa kyllä sivutaan aihetta jo aiemminkin, tosin heteroseksiallergikot älköön vaivautuko.

24.06.2015 15:33 #16 : darlah-01
Vastaus käyttäjältä darlah-01 aiheessa Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
Faunoidit sarjan päätösosassa kertoja on homoseksuaali.

"Tuhannenkin virstan matka alkaa yhdellä askeleella."

• Sini hahmo
  • Sini
01.07.2015 13:29 #17 : Sini
Vastaus käyttäjältä Sini aiheessa Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
Archipelaconin LGBT-paneelissa kerättiin lukulistaa, josta ainakin osa on täällä .

Suzannen omissa kirjoissa on tietysti myös LGBT-hahmoja.

18.12.2016 17:07 #18 : Beldarius
Vastaus käyttäjältä Beldarius aiheessa Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
Mercedes Lackeyn "Heralds of Valdemar" -sarjassa on itse asiassa muutamia homoseksuaaleja ja biseksuaaleja hahmoja kummastakin sukupuolesta.

Geoffrey Huntingtonin Korppikartanon salat -sarjassa Marcus on homoseksuaali, mutta hän taitaa olla ainoa koko sarjassa.

David Eddingsin kirjoissa ei ole yhtään LGBT-hahmoa, ainakaan avoimesti. Olen vain leikkinyt ajatuksella, että Martel - vihollinen ja lempihahmoni Eddingsin kirjoissa - olisi jossain määrin kiinnostunut miehistä. En oikeastaan muista yhtään kohtausta koko sarjasta, jossa Martel olisi ollut kummankaan sukupuolen kanssa; sen sijaan viimeisessä kirjassa hän lopulta myöntää rakastaneensa vain kahta ihmistä: entistä ystäväänsä (tarinan sankari) Sparhawkia, ja heidän äitihahmoaan Sephreniaa. Hän voi tietenkin tarkoittaa, että piti Sparhawkia veljenään tai parhaana ystävänä, mutta jokin siinä koko kohtauksessa vaikutti hieman... HoYayltä. No, voihan se olla fanonia...

"Everything is idiocy if you choose to look at it in the proper perspective." - Belgarath

18.12.2016 22:02 #19 : Kuunliekki
Vastaus käyttäjältä Kuunliekki aiheessa Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
Helena Wariksen Sudenlapset kirjassa (Pohjankontu-trilogian toinen osa) on miesten välistä rakkautta. Sitä en tiedä, onko kolmannessa osassa, kun en ole siihen asti vielä ehtinyt.

Dumbledore on myös homo, mutta eipä sitä mitenkään Pottereissa erityisesti mainita. No, rivien välistä voi lukea jos oikein yrittää, mutta ei oikein muuten.

Pimeemmät alueet aina
kiinnostaa enemmän kuin valokeilan raiskaamat

18.12.2016 22:42 #20 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
Diana Gabaldonin Matkantekijä-sarjan sivuhenkilö lordi John Grey on homoseksuaali, tosin tämä ei varsinaisissa kirjasarjan kirjoissa ole kuin sivujuonne hänen ja päähenkilöiden henkilökemiassa. Lordi Johnin yksityiselämästä on enemmän Gabaldonin toisessa sarjassa, joka myös kantaa päähenkilön nimeä. Mutta koska tämä on käytännössä suoraa jatkoa Matkantekijä-kirjoille, tai ehkä pikemminkin väliosa, ainakin kolme ensimmäistä Matkantekijää on syytä lukea ensin. Lordi John -kirjoissa yliluonnolliset elementit ovat vähemmässä, sillä mukana ei seikkaile ketään aikamatkustajaa, mutta muuten ne edustavat kyllä Gabaldonin historiallis-romanttista tyyliä. Ja kun päähenkilö kerran tykkää miehistä ja tapahtumat hänen näkökulmastaa kuvataan, aihetta myös käsitellään. 1700-luvulla homoseksualismi oli tosin rikossyytteenalainen synti, joten ihan kevyttä teeman käsittely ei aina ole - pieni trigger warning siis tässä kohtaa.

LordStenhammar
Uusin jäsen: jouko Salonen