Kerstin Gier

Nafisan loi aiheen: Kerstin Gier
23.08.2015 17:48 #1

Kerstin Gier: Lupaus

Gummerus 2015 - Risingin tietokannassa

Kerstin Gierin Lupaus aloittaa uuden Unien kirja -trilogian, jonka seuraava osa, Vala, ilmestyy suomeksi jo lokakuussa. Gierin edellinen suomennettu trilogia Rakkaus ei katso aikaa on kerännyt ristiriitaista palautetta lukijoilta. On helppoa nähdä miksi. Gierin teokset houkuttelevat lukijoita, sillä hänen tyylinsä on erittäin sujuvaa ja koukuttavaa viihdettä pienellä spekulatiivisen fiktion ripauksella, mutta ne käsittelevät vaikeitakin asioita hyvin kepeällä otteella syventymättä kunnolla suuntaan tai toiseen. Lupauksen kantavana teemana ovat unet, jatkuvasti uudistuva ja kiehtova inspiraation lähde, josta Gier on kuitenkin ammentanut ainekset hyvin maukkaaseen keitokseen.

Lupauksen päähenkilönä seurataan pian kuusitoista täyttävää Oliviaa ja hänen perhettään. Liv ja hänen pari vuotta nuorempi siskonsa Mia ovat joutuneet muuttamaan toistuvasti äitinsä työn takia. Vanhemmat ovat eronneet vuosia sitten ja tyttöjen kasvatuksessa on apuna ollut jo kahdentoista vuoden ajan Lottie-niminen persoonallinen au pair. Jatkuva muuttaminen on estänyt Liviä solmimasta kestäviä ystävyyssuhteita saati rakastumasta, jonka vuoksi hänellä on erittäin tiivis suhde siskoonsa.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 23.08.2015 17:49 : Dyn.

Nafisan vastasi aiheeseen: Arvostelu: Kerstin Gier: Vala
20.10.2015 00:10 #2

Kerstin Gier: Vala

Gummerus 2015 - Risingin tietokannassa

Kesäkuussa ilmestynyt Lupaus aloitti Kerstin Gierin kolmiosaisen Unien kirjat -sarjan, ja sen toisen osa julkaistiin jo lokakuussa. Vala jatkaa Liv Silberin seikkailuja unien maailmassa muutamaa viikkoa myöhemmin siitä, mihin sarjan ensimmäinen osa jäi. Trilogia sijoittuu osaksi nuorten koulumaailmaan keskittyvien paranormaalin romantiikan ja maagisen realismin teosten kaanonia.

Aikaisemmin hyvin tiivis poikajoukko, Grayson, Henry, Jasper ja Arthur, on hajaantunut. Arthurin tyttöystävä Anabel on mielisairaalassa yritettyään uhrata Livin kuvittelemalleen demonille. Jasper puolestaan viettää viimeisen opiskeluvuotensa Ranskassa parantaakseen kielitaitoaan. Livin velipuoli Grayson ja tytön tuore poikaystävä Henry pitävät kuitenkin yhteyttä satunnaisesti. Etenkin jos asia koskee Liviä.

Q_Black
Q_Black vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi lukenut - arvioita kirjoista
22.12.2015 14:00 #3

Kerstin Gier - Vala

En tiedä johtuiko yleisestä väsymyksestä vai mistä, mutta alkuun en meinannut päästä kirjaan yhtään mukaan ja lukeminen oli vähän takkuilevaa. Toinen osa ei ehkä ollut niin lennokas kuin mitä ensimmäinen osa, oikeastaan mitään kovin maata järisyttävää ei tapahtunut, mutta toki loppumetreillä Liv joutuu jälleen kerran kohtamaan ihmisen, joka hautoo hänelle kostoa. Itse unien maailmaan ei ehkä päässyt enempää sisälle kuin aiemminkaan, itse ainakin henkilökohtaisesti odotin jonkin "suuren pahan" ilmaantumista, mutta ei. Tarina pitää kyllä otteessaan loppumetreille saakka ja yllättääkin parissa kohtaa joten täysin ennalta arvattava ei juonen kulku ole. Huumoria ei puutu onneksi tästäkään osasta ja huomasin hörähteleväni ääneen parissa kohtaa. Hahmot ovat edelleen värikkäitä ja omanlaisiaan persoonia, ja miljöö on minusta mielenkiintoinen. Kaiken lisäksi pieneltä rakkausdraamalta ei vältytty. Mielenkiinnolla jään odottamaan mitä seuraavalla kirjalla on annettavanaan, uskoisi sen olevan täynnä toimintaa tämänkin edestä.

I will TAKE what is MINE with FIRE & BLOOD
- Daenerys, GoT

Miisuli
Salamatkustaja
Miisuli vastasi aiheeseen: Arvostelu: Kerstin Gier: Vala
29.12.2015 19:33 #4

Tykkään sarjasta! Mielestäni ainakin trilogian kaksi ensimmäistä osaa ovat kuitenkin jollain tapaa edellisen Kerstin Gierin trilogian kaltaisia. Innosta kihisten odotan kolmatta osaa. Tykkäsin kuitenkin enemmän tästä toisesta kuin ensimmäisestä osasta. :) Onko kellään tietoa kolmannen osan ilmestymisajasta?

Nafisan vastasi aiheeseen: Arvostelu: Kerstin Gier: Liitto
26.07.2016 20:10 #5

Kerstin Gier: Liitto - Unien kolmas kirja

Gummerus 2016 - Risingin tietokannassa

Kerstin Gierin teoksia lukiessaan tietää aina saavansa tasaista laatua, joka viihdyttää mutkattomasti. Liitto päättää Unien kirjat -sarjan tyylikkäästi. Kuvattu ajanjakso on jälleen lyhyt ja tapahtumarikas, mikä takaa sen, ettei lukija ehdi missään vaiheessa kyllästyä. Gier osaa kertoa nuorten, persoonallisten hahmojensa elämästä koukuttavasti ja uskottavasti - arki on täynnä ihastumisia, huumoria, päättökokeita ja konflikteja.

Gierin idea kaikkia ihmisiä välimaailmassa yhdistävästä unikäytävästä on erittäin kiehtova ja tuore. Uni ja amuletit on teemana myös Mary Hoffmanin Stravaganza -sarjassa, mutta Gierin luomassa maailmassa amulettien avulla ei siirrytä historialliseen rinnakkaistodellisuuteen vaan päästään avaamaan esineen omistajan uniovi. Keskeiset hahmot vierailevatkin toistensa ja vähän muidenkin unissa hyvin ahkerasti.

Rinja, Fievre, LordStenhammar
Uusin jäsen: Irma Niemiaho