Lukupiiri
kesäkuu 13, 12:37
2 viestiä | LordStenhammar

29.12.2015 15:49 #1 :: kyty
Nettisarjakuvia
En löytänyt uudelta foorumilta ketjua aiheesta, joten ajattelin aloittaa ketjun fantasia- ja scifiaiheisista nettisarjakuvista. Nettisarjakuvat kun tuppaavat usein jäämään piiloon, eikä niitä tunnuta aina pitävän samalla tavalla mielenkiintoisina kuin paperilla julkaisuja. :sad:Mutta nykyään yhä useampi tekijä päätyy tekemään nettiin, eivätkä kustantajat tällä hetkellä uskalla ottaa kovin isoja riskejäkään, niin että kaikilla olisi edes mahdollista saada sarjaansa julkaistua muuten kuin netissä tai omakustanteena. Jotka jäävät helposti piiloon.

Tästäkin on tietysti poikkeuksia, esimerkiksi Noelle Stevensonin Nimona tuli niin suosituksi, että se julkaisiin lopulta isomman kustantajan kautta, ja sarjakuva ei enää ole kokonaisuudessaan luettavissa netissä.

Myös osa muista nettisarjakuvien tekijöistä kokoaa sarjojaan fyysisiksi albumeiksi, joiden saatavuus on vaihtelevaa.

Listaan tässä muutamia löytämiäni nettisarjoja, jotka edustavat hyvin erilaisia tyylejä. Kaikki ovat pitkiä sarjakuvia, jollei toisin mainita:

Stand Still. Stay Silent on Minna Sundbergin Pohjoismaihin sijoittuva postapokalyptinen sarja. Mystinen tauti on romahduttanut yhteiskunnan, ja vain täällä pohjolassa on muutama turvallinen paikka kun muualla virus muuttaa elolliset olennot hirviöiksi. Loistavasti piirretty ja välillä aidosti creepy. Samalta tekijältä on tullut myös nyt kokonaan ilmestynyt fantasia Redtail's Dream .

Unsounded on hieman animaatiotyylinen, täysin ammattitaidolla tehty sarja, joka ei ajoittaisen goren ja synkkien aiheiden vuoksi olisi ehkä koskaan nähnyt päivänvaloa isomman kustantajan kautta. Tyylin ja tarinan ristiriita voisi olla niille liikaa, mutta toimii todella hyvin. Taisin joskus mainitakin aiemmalla foorumilla...

Gunnerkrigg Court on sarja, jonka myös taisin mainita joskus. Käsittelee luonnon ja tekniikan ristiriitaa. Hyvin kirjoitettuja hahmoja. Sarjan tyyli on kehittynyt hurjasti, joten alun kömpelyyttä tyylin ja tarinankerronnan osalta ei kannata säikähtää. Sarja kannattaa kuitenkin lukea alusta asti, että juonesta saa kiinni.

Over the Wall ja Stonebreaker ammentavat Etelä-Amerikasta. Over the Wall on jo valmis. Esittelytekstit sivulta: Over the Wall - "The story of Anya, a young girl who enters a mysterious city to save her lost brother." Stonebreaker - "In a city overrun by memory-eating monsters, Anya has been searching for a cure to her brother's amnesia without much success -- until two strangers arrive with a plan that could change everything."

The Abobinable Charles Christopher on ammattitekijän sivutyö, joka koostuu toisiinsa yksittäisistä stripeistä, jotka kuitenkin muodostavat yhdessä jatkumon. Hahmoina yksinkertainen lumimies Charles Christopher ja joukko metsän eläimiä. Pidän kovasti tunnelmasta. Sarja ei ole päivittynyt hetkeen, mutta sen on tarkoitus jatkua kun tekijä muilta kiireiltään ehtii.

Feral Gentry on, esittelysivua lainatakseni, "an occasionally animated new weird comic about modern fairies. The main character Tuomi finds his safe but solitary life suddenly shaken when he meets another of his kind for the first time in years." Minua lievä animointi ajoittain hiukan häiritsi, mutta mielenkiintoinen kokeilu yhtä kaikki.

Helvetica on ainakin alkuun hieman amatöörivirheitä sisältävä, mutta yhtä kaikki sympaattinen ja mielenkiintoisen idean omaava sarja, joka jäi jossain vaiheessa tauolle mutta on nyt näköjään jatkunut. Päähenkilö saa selville että kuoleman jälkeen on kirjaimellisesti elämää.

Näitä olisi varmasti lisääkin, voin lisäillä jos tulee mieleen. Onko muilla nettisarjakuvasuosituksia, tai ajatuksia näistä sarjoista jos olette lukeneet? :smile:

• Ansa hahmo
  • Ansa

29.12.2015 18:29 #2 :: Ansa
Nettisarjakuvia
Gunnerkrigg Court on itsellekin tuttu ja sitä tulee luettua aktiivisesti. Se on tosiaankin hyvin tehty ja mielenkiintoinen, mikä johtuu erityisesti mielenkiintoisista hahmoista ja heidän välisestä kemiastaan. :)

Saronara on lauantaisin päivittyvä sarjakuva dystooppisesta maailmasta, jossa populaatio on laskenut ja eläimistö on mutatoitunut. Turvallisia paikkoja asua on vähässä. Saronara on yksi tällaisista ja sieltä on lähtenyt pieni joukkio etsimään jotain hyödyllistä.

Sithrah on hyvin taiteellinen ja mielenkiintoinen tarina lapsesta, joka näkee uutta. Päivittyy maanantaisin, ja vaikka osat ovat hyvin lyhyitä, niin niiden taiteellisuus kyllä korvaa sen asian. Samalta tekijältä valmistui taannoin toinen graafinen novelli, reMIND , joka kannattaa myös lukea.

Tistow on Elli Puukankaan englanninkielinen sarjakuva, joka on vasta alkuvaiheissa. Tarina vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta ja on mukava tutustua uusiin hahmoihin sen edetessä.

Silversong on hyvinkin graafinen ja mielenkiintoinen sarjakuva. Päivittyy silloin tällöin, mutta sen ymmärtää, koska tekijällä on ollut sydänongelmia (tämän tiedän hänen deviantArt sivustoltaan).

Questionable Content
on erittäin hauska ja ajoittain satiirinen kuvaus ystävysten elämästä, joista kaikki tuntee kaikki. Synkkää huumoria, mutta sen arvoista. Väliajoin tekijä laittaa jotain ihan muuta kuin varsinaista tarinaa tulemaan, mutta tauot ovat vain hyvästä.

Lackadaisy sijoittuu kieltolain aikaan, jossa on sekoitus huumoria ja kissoja. Kaikki hahmot ovat kissoja, ja tyyli, millä tekijä tämän piirtää, on erittäin hienoa.

Plume kertoo naisesta, joka lähtee seuraamaan isänsä jalanjälkiä kohtalokkain seurauksin. Tykkään sarjakuvan tyylistä ja tarina on mielenkiintoinen.

Romantically Apocalyptic on hieman erilainen muihin verrattuna. Tyyli on jotain hienoa, kun se on sekoitus kuvamanipulaatiota ja digitaalista taidetta. Postapokalyptisessa maailmassa seikkailee Captain ja hänen ei-niin-iloinen joukkonsa. Suosittelen.

Tässä nyt muutama, ja pahoitteluni, etteivät esittelyt ole mitenkään tarkkoja. En uskalla kuvailla liikaa jokaista sarjakuvaa ihan vain siksi, että saattaisin kertoa jotain olennaista, jonka voisi luokitella spoileriksi.

29.12.2015 21:14 #3 :: FreakyMike
Nettisarjakuvia
Löytyi yllättävän monia tuttuja sarjoja, mutta tässä vielä muutama jotka yritän tsekata vähintään kerran viikossa.

Girl Genius - Klassinen steampunk sarjakuva, jossa seurataan nuoren keksijäneitokaisen vaiheita keskellä eri vallanpitäjien ja ryhmittymien välisiä poliittisia juonitteluja ja sotia jne. Tarinan pääjuoni etenee melko hitaasti, mutta kaikenlaista hauskaa kommellusta ja vauhdikasta toimintaa tulee vastaan jatkuvalla syötöllä ja lukemista riittää pitkäksi aikaa.

The adventures of Dr. McNinja - Amerikkalaisia toimintasarjakuvia parodisoiva tarina, missä vilisee toinen toistaan erikoisempien ninjahahmojen ja kahjojen rikollispomojen ohella myös dinosauruksia, kummituksia, gorilloja ja kaikkea muutakin radikaalia.

Kranburn - Mad Maxin hengessä tehtyä toimintasarjakuvaa post-apokalyptisestä Australiasta. Karski piirtotyyli sopii mielestäni tosi hyvin aiheeseen.

Spinnerette - Perinteisiä Marvel-sarjoja imitoiva sarjakuva, jossa riittää sympaattista tyttöenergiaa.

Spindrift - Kerrassaan upeasti piirretty fantasiasarja, mutta päivittyy ihan tuskastuttavan harvoin.

Hominids - Seikkailutarina erään primitiivisesti elävän luonnonkansan ja viidakon keskellä sijaitsevan vuoren päälle rakennettuun kaupunkiin eristäytyneen porukan välisestä eripurasta jne. Tauolla juuri tällä hetkellä, mutta jatkuu varmaan taas jossakin vaiheessa.

Prague Race - Alkaa melko tavanomaisena nuorten aikuisten ihmissuhdedraamana, mutta laajenee vähitellen melko eeppiseksi fantasiasaagaksi jossa riittää vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

Breaking Cat News - Lämminhenkinen huumorisarjakuva missä perheen kolme kissaa ja lopulta myös moni naapurikattikin tekevät uutisia arjen eri tapahtumista.

29.12.2015 21:25 #4 :: kyty
Nettisarjakuvia
Noissahan on monta mihin en ole aiemmin törmännyt, pitääpä tutustua kunnolla. Plume oli varmaan ainoa joka on entuudestaan tuttu. Mukava myös tietää että Elli Puukangas on yhä aktiivinen sarjakuvien parissa, ja hän on kehittynyt näemmä todella paljon piirtäjänä! (Ellihän sai mangapiireiltä paljon roskaa niskaansa sen huonosti vedetyn Vartijat-projektin takia.)

Suomalaisten tekemästä mangasta tulikin vielä mieleen Phantomland , joka muistuttaa tyyliltään varmaan eniten mangaa mitä kotimaisilta tekijöiltä olen nähnyt.

Suomalaisten, mangan parissa kasvaneiden piirtäjien töitä olisi mukava nähdä enemmänkin, mutta he kaikki taitavat olla nykyään netissä piilossa? Toki vaikutteita on niin sekalaisesti että puhdasta "mangaa" löytyy varmasti vähän, mutta eri asteisia vaikutteita senkin edestä. Ketkä ylipäätään ovat tällä hetkellä aktiivisia?

Toinen mikä tuli vielä mieleen on The Fox Sister , joka sijoittuu Koreaan ja liittyy sen kettumytologiaan. En ole vähään aikaan katsonut mitä sille kuuluu, sillä sarja oli jossain vaiheessa hieman tauolla. Ainakaan sarja ei ole kovin paljoa edennyt siitä mihin sen jätin. Toivon silti että se jatkuu joskus loppuun. Se on/oli jännä ja taide jännän animaatiomaista.
Muokannut 29.12.2015 21:25 kyty
Tykkännyt: Ansa

29.12.2015 21:49 #5 :: kyty
Nettisarjakuvia
Olenko nyt ihan puusilmä kun en löydä tuon Prague Racen tekijän nimeä? Tyyli on mielettömän tuttua ja muistuttaa yhden (muistaakseni) Limingan sarjakuvalinjalla olleen tyyliä, mutta en ole varma.

29.12.2015 22:06 #6 :: FreakyMike
Petra Erika Nordlund leppu.tumblr.com/

29.12.2015 22:39 #7 :: kyty
Nettisarjakuvia
No kyllä se sitten oli juuri se henkilö jota ajattelinkin, tosin en ole varma oliko hän Limingassa opiskelemassa vai ei.

• Ansa hahmo
  • Ansa

30.12.2015 00:03 #8 :: Ansa
Nettisarjakuvia

Tässä tuli vielä mieleen pari lisää:

Strays on fantasiasarjakuva, jossa on hieman surullinen tarina. Sarjakuva sai päätöksensä tänä vuonna, ja suosittelen lukemaan sen. Oli oikein mielenkiintoinen seurata Meelan kasvua sarjakuvan aikana. :)

The Seraph-Inn -linkin takaa löytyy kolme sarjakuvaa, joista jokainen on tullut päätökseen jo aikaa sitten. Olen lukenut ne kaikki ja ovat olleet todella mielenkiintoisia nekin.

30.12.2015 01:07 #9 :: kyty
Nettisarjakuvia

Ansa kirjoitti: Pitänee myös tutustua niihin sarjakuviin, joita en ole itse lukenut. En ollut oikeastaan edes tietoinen, että Puukangas on tehnyt mangaa aiemmin. :)

Sangatsu koitti julkaista Vartijat-nimistä suomalaistekoista sarjaa, johon Puukangas valittiin piirtäjäksi. Projekti oli kuitenkin ilmeisesti aika amatöörimäisesti hoidettu myös kustantajan puolelta, tai siltä ainakin kovasti vaikutti. Ja Puukangas taisi olla vielä liian nuori ja keskeneräinen tekijä, jolle annettiin liian iso homma... Mangapuolelta tuli välittömästi aggressiivinen reaktio siihen että joku kehtaa julkaista suomalaista mangatyylistä sarjakuvaa ja joku suomalainen kehtaa sellaista piirtää, ja tämä siis ennen kuin sarjasta tiedettiin juuri mitään. Piirtäjäkin vaihtui pariin kertaan, enkä oikeastaan tiedä saatiinko sarjaa koskaan päätökseen. Sittemmin olen tiennyt vain sen että Puukangas muutti ulkomaille, ja olin välttänyt sen tiedon että hän tekee yhä sarjakuvaa. Toivottavasti harrastajapiireistä noussut aggressio ei satuttanut.

Ikävä juttu sinänsä jos Suomessa ei pystytä tällaisia projekteja tekemään. Sitä voisi ajatella että kaikki olisivat voineet oppia projektista ja koittaa myöhemmin paremmilla tiedoilla uudestaan, mutta sen sijaan tuntui käyvän niin ettei Suomesta löydy enää yhtäkään kustantajaa joka uskaltaisi kokeilla suomalaista mangaa. (Sitä en sitten tiedä missä se raja menee milloin tyyli on liian mangamaista ja milloin sen julkaisemista voi vielä ajatella. Mangatyyli tuntuu toimivan jonkinlaisena uraesteenä muutenkin.)
Muokannut 30.12.2015 01:09 kyty Syy: tarkennus

30.12.2015 09:27 #10 :: Emelie
Nettisarjakuvia
Nettisarjakuvia tulee harvemmin seurattua säännöllisesti, mutta täällä on tullut useampikin mielenkiintoinen tuttavuus, joita voisi kokeilla kurkkia jossain vaiheessa. Oma panokseni tähän listaan on Battlepug , jonka luojana on Mike Norton. Sarjakuva kertoo ehkä hiukan nimensä ohi heimonsa viimeisestä soturista ja hänen matkakumppanistaan, "ratsustaan", jättiläiskokoisesta mopsista. :p

30.12.2015 20:16 #11 :: FreakyMike
Nettisarjakuvia
Mieluummin sitä katselisi mahdollisimman monia erilaisia piirtotyylejä sekä tekniikoita, mutta homma menee vähän tylsäksi, jos etenkin monet uudet tekijät tuntuvat kopioivan vain yhtä maailman kliseisimmistä sarjakuvatyyleistä. :tongue:

Aikaisemmin oli listattu myös joitakin valmiiksi tulleita nettisarjakuvia, joten tuossa vielä kolme lisää.

Freak Angels - 864 sivua laatusarjakuvaa tulevaisuuden Lontoosta suuren luonnonmullistuksen jälkeen. Veden ympäröimässä kaupungissa ei ole enää paljon asukkaita jäljellä, ja elämä on välillä melkoista selviytymistaistelua.

The Guns of shadow walley - Steampunk-henkistä toimintaa ja intiaanitaikuutta maalauksellisesti toteutetussa villissä lännessä. "Weird west" on ehkä tämän genren tunnetumpi nimitys.

Gunshow - Tämän sarjan piirtotyyli ei ole välttämättä kaikkien makuun, mutta moni netissä levinnyt meemikuva on lähtöisin juuri siitä ja tykkäsin itsekin sarjan oudosta hirtehishuumorista. Gunshow nimikkeen alla tuli useampiakin eri alasarjoja, joista on jäänyt mieleen etenkin yksi riitaisaan animeclubiin liittyvä ja myös joitakin manalaan sijoittuvia tarinoita.

31.12.2015 17:42 #12 :: kyty
Nettisarjakuvia

FreakyMike kirjoitti: Pidän itsekin mangasta ja animesta, mutta jotenkin vähän ärsyttää, koska se tyyli on yleistynyt niin paljon myös länsimaisilla piirtäjillä viimeisen 15-20 vuoden aikana.

Olen samaa mieltä siitä, että on positiivisempaa kun tyylejä on paljon ja myös siitä että sitä kaikkein geneerisintä perustyyliä ei ehkä kannata kopioida suoraan, mutta tuntuu olevan vaikea määritellä missä menee se raja milloin tyylissä on vain vaikutteita ja milloin se on liian kliseistä. Varsinkin tytöillä pienetkin mangavaikutteet muuten originaalissa tyylissä saattavat viedä uskottavuuden tekijänä, ja leimaavat sarjakuvan pelkäksi kopiomangaksi ja tekijän japanifanittajaksi, kun taas vaikutteet muista hyvinkin kliseisistä tyyleistä eivät haittaa ihmisiä samalla tavalla - tai ollenkaan. Nettisarjakuvissa näkyy kuitenkin paljon mielestäni positiivista tyylien sekoittumista, jossa mangasta otetaan hyviä puolia mutta viedään juttua kuitenkin pois siitä geneerisimmästä mainstreamista, mitä moni nuori tekijä alkaa ensimmäisenä kopioida, vähän kuin Aku Ankkaa tai Lucky Lukea kopioitiin aiemmin.

Toisaalta uudet tekijäthän kopioivat aina, ja varsinkin nettisarjakuvissa korostuu luonnollisesti kaikenlainen amatöörimäisyys, kun on entistä helpompaa tuoda ensimmäiset työnsä luettavaksi. Samoin niissä tietysti korostuu myös positiivinen vapaus, jota isommat kustantajat eivät aina anna (se on yksi syy siihen miksi manga on niin kliseistä).

31.12.2015 21:49 #13 :: FreakyMike
Nettisarjakuvia
Heh.. Muistan itsekin piirtäneeni Aku Ankan hahmoja 80-luvulla alle kouluikäisenä ja sitten joskus ala-asteella etenkin luokan tytöt tuntuivat kopioivan yleensä vain Karvista ja Hevoshullu-lehden Polle sarjakuvaa. :roll:

Kaipa se pitää vain tottua siihen milloin on mikäkin tyyli muodissa. Tulee hyvin mieleen, kun vielä joskus 90-luvun lopussa sekä vuosituhannenvaihteessa eri nettifoorumeilla näkyi hyvin usein Elfquestin inspiroimia piirroksia, mikä oli jo valmiiksi hyvin mangavaikutteinen tyyli. Sen jälkeen suomessa on ilmestynyt jo niin monia oikeitakin manga- ja animesarjoja, että vaikutteitakin tulee tietysti paljon laajemmalla skaalalla..

• wispie hahmo
  • wispie
    Kaartilainen

14.01.2016 01:39 #14 :: wispie
Nettisarjakuvia

kyty kirjoitti: Varsinkin tytöillä pienetkin mangavaikutteet muuten originaalissa tyylissä saattavat viedä uskottavuuden tekijänä, ja leimaavat sarjakuvan pelkäksi kopiomangaksi ja tekijän japanifanittajaksi, kun taas vaikutteet muista hyvinkin kliseisistä tyyleistä eivät haittaa ihmisiä samalla tavalla - tai ollenkaan.

Tytöistä ja mangatyylin suosiosta teoriani on, että vasta mangan tultua Suomeen alkoi olla enemmän tytöille suunnattua sarjakuvaa, joka innosti tyttöjä piirtämään sarjakuvaa. Ainakin omat innostukseni olivat ensimmäiset hömppämangat sekä W.I.T.C.H enkä tiennyt mitään muita olevan olemassakaan, siis sanomalehtistrippien, asterixien, lucky lukejen ja texwillereiden lisäksi. Jostain syystä kaikki mistä pienet tytöt tykkää tuppaa olemaan vanhempien ihmisten mielestä typerää höpöhöpöä. Ja olihan paljon sitäkin, mutta kyllä ne silti iskivät lujaa kun olin pienempi.
//Niin no, olihan Hevoshullu, mutta sitä lukivat vaan hevoshullut.

Nettisarjakuvista haluaisin suositella Hanna-Pirita Lehkosen harvinaista positiivissävytteistä scifiä, Immortal Nerd iä.
Muokannut 14.01.2016 01:40 wispie

Valvojat: RinjaEmelie