Lukutottumuksia

• Breza
    Kaartilainen
07.01.2016 19:41 - 07.01.2016 21:50 #1 : Breza
Lukutottumuksia kirjoittanut Breza
Siis idea tässä aiheessa on se, että mitä tapoja teillä on aina tai melkein aina tehdä ennen kuin alatte kirjaa lukemaan :)

Minulla on esim. pari sellasta, et mut on aina pakko lukea kirjan viimeisestä sivusta viimeinen lause, mä jostain syystä pidän peukalon kynttä suussa kun luen ja viltti vähintään jaloissa lämmittämässä :)

Onko teillä mitään erikoisia tapoja vai onko ollenkaan :)?
Viimeksi muokattu: 07.01.2016 21:50 Dyn.

09.01.2016 01:48 #2 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukutottumuksia
Mulla on vähän hassu - tai jopa ikävä - tapa lukea kirjoja sängyssä kyljelläni tyynyjen varassa sen sijaan että lukisin niitä selälläni. Tulee paremmin valoa sivuille ja kädet eivät väsy. Haittapuoli tässä on se, että muutenkin tietokoneen edessä istumisen jäljiltä jumissa olevat yläselän lihakseni eivät aivan arvosta tuollaista kyljellään röhnöttämistä...

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Breza

10.01.2016 11:15 #3 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukutottumuksia
Joskus, kun en osaa päättää mitä lukisin seuraavaksi saatan käyttää tunninkin siihen, että selailen ensimmäisiä sivuja mahdollisista ehdokkaista (viimeisiä sivuja/lauseita en lue koskaan. Inhoan spoilereita).
Luen yleensä aina jossakin määrin makuuasennossa (vaihtelen kyllä asentoa melko tiheään tahtiin) tai nojatuolissa, jos siinä on mahdollisuus röhnöttää mukavasti. Useimmiten on peiton/viltin alla.
Kun kirja on ollut erityisen hyvä saatan jämähtää yhteen lukuasentoon niin pitkäksi aikaa, että koko kroppa vaatiii varovaisen "uudelleenkäynnistyksen" ennen kuin uskaltaa lähteä liikenteeseen :cheesy: .

11.01.2016 11:52 #4 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukutottumuksia

Kirjaa pystyn mukavammin lukemaan joko sängyssä selkä tuettuna tyynyä ja seinää vasten tai sitten lukutuolissani.

Ja uutta kirjaa luettavaksi valitessani hypistelen melkein kaikkia mahdollisia ja yritän päättää aina kahden kirjan kesken, kumpi kiinnostaa enemmän. Näin lopulta pääsen johonkin tulokseen.

• kyty
11.01.2016 23:46 #5 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Lukutottumuksia
Meinasin ensin ettei minulla ole mitään erityisempiä tapoja, mutta sitten muistin että tapanani on verrata kirjan luetun ja lukemattoman osan paksuuksia toisiinsa nähdäkseni kuinka pitkällä olen menossa.

Teen myös tuota että luen joskus kirjoista hiukan alkua nähdäkseni lähteekö se vetämään, siis silloin kun en ole varma haluanko lukea kirjan. Viimeistä lausetta en ole koskaan lukenut etukäteen.

• wispie hahmo
  • wispie
    Kaartilainen
14.01.2016 00:58 #6 : wispie
Vastaus käyttäjältä wispie aiheessa Lukutottumuksia
Kun aloitan kirjan, se on lähes pakko lukea heti loppuun. Jos on pakko, on mentävä lenkille koiran kanssa välissä, mutta esimerkiksi nukkuminen saa väistyä lukemisen tieltä. Jotten aiheuttaisi itselleni hirvittävää univajetta, en viitsi työpäivinä aloittaa kirjoja ollenkaan. Sen takia tuleekin nykyään luettua vähemmän. Vaikka aikaa sinänsä olisi, sitä ei ole yhtämittaiseen lukemiseen...

• Eija hahmo
  • Eija
    Varjoinen
14.01.2016 21:19 #7 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukutottumuksia

kyty kirjoitti: tapanani on verrata kirjan luetun ja lukemattoman osan paksuuksia toisiinsa nähdäkseni kuinka pitkällä olen menossa.

Mä teen tuon aina lukemisrupeaman päätteeksi - joka kerta. Tässäpä yksi E-kirjan huonopuoli, kun ei voi tehdä niin:)

• noreen hahmo
  • noreen
16.01.2016 14:55 #8 : noreen
Vastaus käyttäjältä noreen aiheessa Lukutottumuksia
Hauska ketju. Huomasin viestejä lukiessani itselläni olevan monia lukutottumuksia, joihin en ole itse edes kiinnittänyt huomiota. Minullakin on tapana vertailla luetun ja lukemattoman osien paksuuksia toisiinsa, vaikka voisin ihan hyvin katsoa sivumäärän. :D Aina ennen lukemisen aloittamista tarkistan sivumäärän ja mahdolliset lopussa olevat liitteet. Nuorempana kuikin usein loppuratkaisua, mutta nykyään en sellaista halua tehdä. Mokoma spoilerinnälkäinen ryökäle!

Valitettavasti tapoihini kuuluu myös kirjojen ahmiminen. En osaa aloittaa, jos en saa lukea tuntitolkulla putkeen kyseistä opusta. Tämä on huono juttu, sillä minulla ei ole tällaiseen nykyään aikaa. Pitäisi opetella lukemaan niinä pieninä vapaahetkinä edes muutamia sivuja. Sillä tavalla sitä tulisi luettuakin. Luen mieluiten nojatuolissa, mutten omista sellaista tällä hetkellä. Tämä aiheuttaa pientä materialistista surua aina ajoittain. Lukiessani yleensä käperryn jokseenkin kokoon, pistän jalat koukkuun ja tuen kirjan niitä vasten. Usein myös ristin jalkani mitä solmuisimpiin asentoihin.

....Minä myös taittelen kirjaston kirjojen sivuista kulmia merkkinä kiinnostavasta faktasta tai lainauksesta. Anteeksi.

• celeblith hahmo
  • celeblith
06.02.2016 15:28 #9 : celeblith
Vastaus käyttäjältä celeblith aiheessa Lukutottumuksia
Luen kirjoja eniten iltaisin ennen nukkumaanmenoa. On mukava asettua sänkyyn selälleen ja lukea hetki kirjaa ennen kuin ryhtyy nukkumaan. Yleensä kun aloitan lukemisen siirrän kirjanmerkin 2luvun päähän (riippuen kuinka pitkiä lukuja kirjassa on), tarkoituksena lukea ne luvut. Kuitenkin hyvin usein käy niin että luen siitä vielä pari lukua eteenpäin, koska en malta lopettaa.

Uutta kirjaa aloittaessa en kurki etukäteen viimeisiä sivuja tai itse muutakaan tekstiä. Kirjastossa saatan pysähtyä lukemaan ensimmäisen sivun, jos se herättää kiinnostusta syvemmin kuin takakansi, kirja lähtee mukaan. Kun olen pari ensimmäistä lukua lukenut niin sen jälkeen tulee monesti tarkistettua kuinka monta lukua kirjassa on, ja jos luvuilla on otsikot luettua ne.

Kirjoja joita olen jo aiemmin lukenut ja pohdin minkä lukisin, niin tulee selattua sinne tänne kirjaa ja luettua rivi tai pari, muistuttamaan itseä että mikä kirja tarkemmin oli ja mikä olisi se paras kirja johon päätyä

• Nylkky hahmo
  • Nylkky
06.02.2016 16:03 #10 : Nylkky
Vastaus käyttäjältä Nylkky aiheessa Lukutottumuksia
Lukutottumuksena etten pysy paikoillani. Koko ajan pitää tehdä jotain parhaimpia ollut että luin kirjan lihaskuntoharjoitteen aikana. :) oli paikat kipeät seuraavana päivänä.

Race like first!
Train like second!

06.02.2016 18:33 #11 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Lukutottumuksia

celeblith kirjoitti: Luen kirjoja eniten iltaisin ennen nukkumaanmenoa.

Minäkin luin aikoinaan eniten ennen nukkumaanmenoa, mutta nykyään tapani on aivan päinvastainen, eli tartun kirjaan useimmiten aamulla heti herättyäni. Ainakin jos siihen on aikaa, eli lähinnä vapaapäivisin tai jos menen töihin iltavuoroon. Hitaana herääjänä lukeminen auttaa aivojani aktivoitumaan ja aamukahvikin maistuu lukiessa paremmalta.

Superheroes are real when they're drawn in ink.

08.02.2016 07:44 #12 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukutottumuksia
^ Mulla on muuten ihan sama. Vapaapäivinä heti herättyäni tartun kirjaan, luen hetken ja sitten jossain vaiheessa nousen keittämään kahvia. Ja sitten kahvikupillisen kanssa takaisin lukemaan. :p

• Ruusy hahmo
  • Ruusy
08.02.2016 10:17 #13 : Ruusy
Vastaus käyttäjältä Ruusy aiheessa Lukutottumuksia
Mulla ei ole kovinkaan erityisiä lukutottumuksia ehkäpä se että luen selälläni ja kirja tulee usein ahmittua kokonaan kerralla vaikka yöunet kärsisivätkin :). Lähinnä kirjan valitsemisessa mulla on niitä oia tapoja mm. valkkaan kirjat aina ulkonäön perusteella (mitä kauniimpi kansi sen varmemmin otan), en niinkään kamalasti lue takakantta koska mulle kirjan nimi ja kansi antaa jo tarpeeksi osviittaa siitä millainen kirja on.

• rapture hahmo
  • rapture
    Vintiö
16.05.2016 21:51 #14 : rapture
Vastaus käyttäjältä rapture aiheessa Lukutottumuksia

Emelie kirjoitti: Jos kyseessä on fyysinen kirja ja en ole vielä aloittanut sitä, katson kuinka monta sivua ja mahdollisesti lukua siinä on. Jos olen aloittanut jo kirjan, katson silmämääräisesti, että kuinka paljon minulla on kirjaa jäljellä ja arvioin kuinka kauan minulla menee aikaa sen loppuun lukemiseen. En koskaan sen isommin pistä mieleeni näitä arvioita... :p

Minulla on ihan samanlainen tapa, hassua! :grin: Ennen tuota katson kyllä etukannen ja luen takakannen.

Luen kaikkein mieluiten sohvan nurkassa, lukulamppu päällä, näin siis jos on ilta ja yleensä teekuppi on jakkaran päällä vieressä. Yleensä luen päivällä.
Luen kirjoja ns.pätkittäin, jonkin matkaa yhtä, toisen kirjan kanssa sama juttu. Joskus luen yhtä kirjaa ja jatkan vasta sitä vasta monen päivän päästä.. Kaikki riippuu mielialasta ja kirjan tyylistä.

• Wind hahmo
  • Wind
17.05.2016 10:09 - 17.05.2016 10:10 #15 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukutottumuksia

Minäkin teen tätä yleensä kahdessa tilanteessa: a) kirjaston kirjan laina-aika on umpeutumassa ja yritän arvioida, ehdinkö lukea loppuun vai tuleeko sakkoja. Usein lainaan uutuuskirjoja, joita ei varausten vuoksi voi uusia. B) jos kirjassa on paljastettu murhaaja / joku muu major juttu, yritän arvioida sivumääristä, kuinka pitkällä olen tarinassa eli onko kyseessä todellinen loppuratkaisu vai yritetäänkö lukijaa vain harhauttaa.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.
Viimeksi muokattu: 17.05.2016 10:10 Wind.

25.05.2016 21:17 #16 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukutottumuksia
Olen viime aikoina alkanut pohtia tätä muuten vielä enemmän kuin mitä ensimmäisessä vastauksessasi sivusin ja tajusin, että minulla on melkoinen litania lukutottumuksia ja tapoja, jotka menevät yhteen päivärytmini kanssa.

- Aamukahvipöydässä edessäni on yleensä aina viimeisin SFX -lehti, tai jos se on luettu, niin joku sanoma- tai aikakausi- tai mainoslehti.
- Harrastamme myös joskus paheksuttua tapaa lukea vessassa (tosin vain kotona, ;) ) ja siellä minulla on pino Tieteen Kuvalehtiä.
- Jos joudun menemään toiseen kaupunkiin töihin luen yleensä aina junassa, sekä ruokatunnilla sillä hetkellä kesken olevaa e-kirjaa.
- Jos taas olen kotikaupungissa edessäni on yleensä ruokatunnilla joku kustantajan ennakkokappale.
- Töitten jälkeen kotona syödessä (tai vapaapäivinä) se on taas joko SFX tai joku muu lehti. Jos näitä ei ole, niin sitten sen hetkinen päälukemisena oleva kirja.
- Ja muu aika onkin sitten pyhitetty juuri sille kirjalle ja se on se mitä luen päivän päätteeksi sängyssä ennen kuin sammutan valot.
--Poikkeuksena edeltävään kuitenkin on silloin kun edellämainitut kesken olevat e-kirjat tai ennakot ovat olleet niin loppusuoralle, ettei loppuun lukemista halua enää siirtää myöhemmälle, jolloin ne on lukaistava loppuun päivän päätteeksi.

Melkoista! :lol:

• Wind hahmo
  • Wind
26.05.2016 10:28 #17 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukutottumuksia

HourglassEyes kirjoitti: -Poikkeuksena edeltävään kuitenkin on silloin kun edellämainitut kesken olevat e-kirjat tai ennakot ovat olleet niin loppusuoralle, ettei loppuun lukemista halua enää siirtää myöhemmälle, jolloin ne on lukaistava loppuun päivän päätteeksi.

Kirjaa ei tosiaan voi jättää kesken, jos loppu on lähellä. Siis kirjan loppu. Jossain vaihessa tulee sellainen vapaapudotus-vaihe, jossa ei voi kuin antaa mennä. Onnekkaassa tapauksessa tämä tapahtuu järkevään kellonaikaan, niin että työt tai yöunet ei kärsi. Uutta kirjaa ei myöskään voi aloittaa heti edellisen perään, vaan väliin täytyy jättää märehtimis- ja sulatteluaikaa. Ärsyttää aina, jos en onnistu päättämään kirjaa oikeaan vuorokaudenaikaan ja joudun odottelemaan edellisen kirjan sulamista päivän parhaaseen lukuaikaan.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Fievre, LordStenhammar
Uusin jäsen: Maria Ketola