Tähtivaeltaja-palkinnon ehdokkaat julkistettu

• Toni hahmo Kirjoittaja
  • Toni
24.02.2016 22:04 #1 : Toni
Tähtivaeltaja-palkintoehdokkaat

Tähtivaeltaja-palkintoehdokkaat vuodelta 2015 on julkistettu!

Vuodesta 1986 lähtien jaetun Tähtivaeltaja-palkinnon tuorein ehdokaslista on julkistettu.

Helsingin Science Fiction Seura ry:n luotsaama palkinto luovutetaan edellisvuoden parhaalle Suomessa ilmestyneelle tieteiskirjalle.

Tällä kertaa viiden kärkiteoksen valinta oli normaaliakin palkitsevampaa, koska hyviä ehdokkaita oli niin runsaasti. Lopulliselle ehdokaslistalle raati nosti seuraavat kirjat.

- Margaret Atwood: Uusi maa (Otava. Suom. Kristiina Drews) – "Ihmiskunnan kohtalonhetkiä perkaavan lähitulevaisuustrilogian vahva päätösjakso. Älykästä, yhteiskuntakriittistä ja monitahoista laatukirjallisuutta."

- Emmi Itäranta: Kudottujen kujien kaupunki (Teos) – "Taianomaiseen saarivaltioon sijoittuva, kauniisti soiva kertomus rakkaudesta ja ihmisyydestä. Rikas ja lumoava lukukokemus."

- Ursula K. Le Guin: Haikaran silmä (Vaskikirjat. Suom. Jyrki Iivonen) – "Ihanteet ja yhteiskuntamallit joutuvat koetukselle humaanissa, ajatuksia herättävässä romaanissa, joka on iästään huolimatta yhä ajankohtainen."

- Jeff VanderMeer: Hävitys (Like. Suom. Niko Aula) – "Salaisuudet, mysteerit ja vainoharhat sykkivät Alue X:n uumenissa. Eteläraja-trilogian ensimmäinen kirja koukuttaa lukijan pauloihinsa."

- Gene Wolfe: Liktorin miekka (Gummerus. Suom. Tero Valkonen) – "Uuden auringon kirja -sarjan kolmannessa osassa pohditaan maailmankaikkeuden olemusta ja vapaan tahdon käsitettä. Huumaavan taidokkaasti kirjoitettu romaani."

Tähtivaeltaja-palkinnon asiantuntijaraatiin kuuluvat toimittaja Hannu Blommila, päätoimittaja Toni Jerrman, kriitikko Elli Leppä ja kriitikko Antti Oikarinen. Voittaja julkistetaan toukokuussa.

Viime vuonna palkinnon voitti Antti Salmisen romaani Lomonosovin moottori (Poesia, 2014).

Palkinnosta myös:
Wikipedia
Kirjavinkit

Tähtivaeltaja-palkinnon aiemmat voittajat:

Antti Salminen: Lomonosovin moottori (Poesia, 2014)
Peter Watts: Sokeanäkö (Gummerus, 2013)
Gene Wolfe: Kiduttajan varjo (Gummerus, 2012)
Hannu Rajaniemi: Kvanttivaras (Gummerus, 2011)
Maarit Verronen: Kirkkaan selkeää (Tammi, 2010)
Hal Duncan: Vellum (Like, 2009)
Cormac McCarthy: Tie (WSOY, 2008)
Richard Matheson: Olen Legenda (Vaskikirjat, 2007)
Stepan Chapman: Troikka (The Tree Club, 2006)
Risto Isomäki: Sarasvatin hiekkaa (Tammi, 2005)
M. John Harrison: Valo (Like, 2004)
J. G. Ballard: Super-Cannes (Like, 2003)
Ray Loriga: Tokio ei välitä meistä enää (Like, 2002)
Jonathan Lethem: Musiikkiuutisia (Loki-Kirjat, 2001)
Pasi Jääskeläinen: Missä junat kääntyvät (Portti-kirjat, 2000)
Will Self: Suuret apinat (Otava, 1999)
Stefano Benni: Baol (Loki-Kirjat, 1998)
Dan Simmons: Hyperion (Like, 1997)
Theodore Roszak: Flicker (Like, 1996)
Mary Rosenblum: Harhainvalta (Jalava, 1995)
Iain M. Banks: Pelaaja (Loki-Kirjat, 1994)
Simon Ings: Kuuma pää (Loki-Kirjat, 1993)
Philip K. Dick: Oraakkelin kirja (WSOY, 1992)
William Gibson: Neurovelho (WSOY, 1991)
Philip K. Dick: Hämärän vartija (Love Kirjat, 1990)
Brian Aldiss: Helliconia-trilogia (Kirjayhtymä, 1986–89)
Flann O’Brien: Kolmas konstaapeli (WSOY, 1988)
Greg Bear: Veren musiikkia (Karisto, 1987)
Joanna Russ: Naisten planeetta (Kirjayhtymä, 1986)
Cordwainer Smith: Planeetta nimeltä Shajol (WSOY, 1985)

• Wind hahmo
  • Wind
25.02.2016 11:03 #2 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Tähtivaeltaja-palkinnon ehdokkaat julkistettu

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

• Eija hahmo
  • Eija
    Varjoinen
25.02.2016 17:33 #3 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Tähtivaeltaja-palkinnon ehdokkaat julkistettu
Ihan asialliset ehdokkaat – en tiedä olisinko valinnut toisin. Ehkä Yksin Marsissa olisi voinut viihteellisenä kirjana mahtua joukkoon? Ehdokkaista Uusi Maa on vielä lukematta. Yritän tänä vuonna saada sen luettua – pidin sarjan edellisistä osista, enemmän Oryx ja Crakesta kuin Herran tarhureista. Ehdokkaista, jotka olen lukenut, valitsisin aika selkeästi voittajaksi Liktorin miekan, se on Uuden auringon kirja -sarjan paras osa (Kiduttajan varjon ohella), ihan huippu teos. Hävitys jää kakkoseksi omassa arvostuksessani, vaikka tosi hyvä kirja on sekin. Ursulan ja Emmin teokset eivät ole heidän parhaitaan, mielestäni sellaisia OK tasoisia vain.

25.02.2016 18:07 #4 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Tähtivaeltaja-palkinnon ehdokkaat julkistettu

Wind kirjoitti: Haluan nostaa tämän otsikon uusimpien viestien listalle, josta se on jo ehtinyt pudota, vaikka on vain puoli vuorokautta vanha. Uusimpien viestien ei ole tällä hetkellä ainuttakaan kirjallisuuteen liittyvää viestiä :sad:

Nähdäksesi enemmän uusimpia viestejä, klikkaa yläpalkin Keskustelut-kohdasta valikkoa nimeltä "Uusimmat viestit". Saat selattavan version eli pidemmän listan kuin mitä tuohon keskustelualueen sivupalkkiin tulee.

• Jussi hahmo
  • Jussi
29.02.2016 12:51 #5 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Tähtivaeltaja-palkinnon ehdokkaat julkistettu
Onko Kudottujen kujien kaupunki sittenkin scifiä, koska se sai ehdokkuuden Tähtivaeltaja-palkintoon? En ole itse kirjaa lukenut, mutta Risingin tietokannassa se on merkitty fantasiaksi. Palkinnon esittelyssä sanotaan:

Finalisteista olen lukenut vain kaksi, Hävityksen ja Liktorin miekan (jälkimmäisen englanniksi). Toivon voittoa tietenkin Wolfen romaanille. Vaikka Autarkin linnoitus taitaa olla suosikkini Uuden auringon kirjassa, löytyy Liktorista parhaat yksittäiset kohtaukset. VanderMeerin Nebula-palkittu teos oli mukavaa luettavaa, mutta ei tehnyt suurempaa vaikutusta. Kymmenen vuotta sitten suomennettu Pyhimysten ja mielipuolten kaupunki on minusta selkeästi Hävitystä parempi.

29.02.2016 16:33 #6 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Tähtivaeltaja-palkinnon ehdokkaat julkistettu

Jussi kirjoitti: Onko Kudottujen kujien kaupunki sittenkin scifiä, koska se sai ehdokkuuden Tähtivaeltaja-palkintoon? En ole itse kirjaa lukenut, mutta Risingin tietokannassa se on merkitty fantasiaksi.

Myös HelMet on merkinnyt kirjan fantasiaksi. Kustantajan sivulta ei selvää luokkaa löydy. En ole itse kirjaa lukenut, mutta juonikuvauksen puolesta taipuisin itsekin tähän suuntaan.

• max hahmo
  • max
29.02.2016 18:16 #7 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Tähtivaeltaja-palkinnon ehdokkaat julkistettu
Tähtifantasiaan se minunkin mielestä kuuluisi, mutta ehkä tässä on tätä että kun scifikirjan kirjoittaa, niin on scifikirjailija ja fantasiakin on scifiä kun sitä scififanit lukee.

• Thialfi hahmo
  • Thialfi
29.02.2016 22:10 #8 : Thialfi
Vastaus käyttäjältä Thialfi aiheessa Tähtivaeltaja-palkinnon ehdokkaat julkistettu
Kotimaisten fantasiakirjojen palkinto on Kuvastaja-palkinto: suomentolkienseura.fi/kuvastaja/

Helmetissä on asiasana uuskumma, ja käsite on osaksi liittynyt tieteiskirjallisuuteen. Pyhimysten ja mielipuolten kaupunki kävisi jonkin määritelmän mukaan scifistä.

• max hahmo
  • max
01.03.2016 10:10 #9 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Tähtivaeltaja-palkinnon ehdokkaat julkistettu
Ainiin se Kuvastaja, opin tämän oudon suomalainen/ulkomainen jaon joka vuosi uudestaan, seuraako sitä palkintoa kukaan muu kuin raati ja sen antajat. Tähtifantasia voisi reilusti ottaa suomalaiset mukaan, niin ei tarttisi kikkailla fantasiaa scifiksi, varsinkin kun uuskkumma on mielestäni kumminkin käytännössä aina fantasiaa eikä scifiä, minkä Kuvastajakin on kyllä näköjään palkituissa huomioinut.

• Sini hahmo
  • Sini
01.03.2016 21:58 - 01.03.2016 22:12 #10 : Sini
Vastaus käyttäjältä Sini aiheessa Tähtivaeltaja-palkinnon ehdokkaat julkistettu
Emmi itse kuvailee kirjaansa enemmän fantasiaksi, joten minäkin olin tästä hieman yllättynyt. Mutta vastustan tiukkoja genrerajoja.

Linkki vie Kirjastokaistan haastatteluun Prosak-klubilla syksyllä 2015.
Viimeksi muokattu: 01.03.2016 22:12 Sini.

• Toni hahmo Kirjoittaja
  • Toni
16.03.2016 15:39 #11 : Toni
Vastaus käyttäjältä Toni aiheessa Tähtivaeltaja-palkinnon ehdokkaat julkistettu
Tuo Emmin kirja kieltämättä oli hieman rajatapaus ja asiasta keskusteltiin raadin sisällä. Päädyimme kuitenkin siihen, että kirjaa voi hyvinkin kutsua scifiksi, koska mukana on useampiakin aineksia ja elementtejä, jotka ovat tuttuja juuri tieteiskirjallisuuden traditioista.

Kirjoja, jotka sekoittavat elementtejä sekä fantasiasta että scifistä on paljonkin, joten monen teoksen voi helposti katsoa edustavan molempia tyylisuuntia. Ja Tähtivaeltaja-palkintoraadeissa on aina oltu mieluummin avarakatseisia kuin sisäänpäinkääntyneitä puristeja.

Jussi, Karah Enola, Jukuke
Uusin jäsen: Anni