Kaiho Nieminen: Ihmissuden kronikka

• Dyn hahmo Kirjoittaja
10.06.2016 18:03 - 10.06.2016 18:07 #1 : Dyn

Kaiho Nieminen: Ihmissuden kronikka

WSOY 2016 - Risingin tietokannassa

Ihminen on pedoista julmin ja todellisen pelon arvoinen, minkä Kaiho Nieminen osoittaa historiallisella teoksellaan Ihmissuden kronikka. Nieminen on pitkän linjan kirjailija, joka on tuoreemmassa tuotannossaan keskittynyt tarkastelemaan yksilöä. Tällä kertaa hän kuljettaa lukijansa 1600-luvulle, Ruotsin vallan aikaiseen ja taikauskoiseen Suomeen, jonka eteläosissa matkaa seurue päämääränään toimittaa kirje kuninkaalle Turkuun. Moni torppa joutuu matkan varrella retkueen ryöstämäksi, ja näin käy myös poikansa Pekan ja sairaan vaimonsa kanssa elelevälle köyhälle talonpojalle Matti Jurvaselle.

Ironista onkin, kuinka kuninkaanmiehet päivittelevät suomalaisten maalaisten sivistymättömyyttä, mutta käyttäytyvät kuitenkin samalla itse barbaarisesti. Tarpeeksi kiusattuna Jurvanen ei lopulta enää sulata sakin touhuja ja päätyy tahraamaan kätensä vieraaseen vereen. Teoistaan etsityn miehen piileskellessä korvessa vuodet vierivät ja Jurvanen kasvaa yhä tiiviimmin osaksi ympäröivää metsää ja sen muita asukkeja.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 10.06.2016 18:07 Dyn.

marsukuningas
Uusin jäsen: fiona