Historialliset dekkarit

• Dyn hahmo Kirjoittaja
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    4.52

17.06.2016 18:30 #1 :: Dyn
Historialliset dekkarit
Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, koska genre on jollain tapaa aina ollut lähellä sydäntäni. Tarkoitan siis historiaan sijoittuvia, mutta nykypäivänä kirjoitettuja kirjoja, jotka juonensa puolesta ovat ennen kaikkea dekkareita ilman varsinaisia spefielementtejä. Olen aina pitänyt historiallisista romaaneista ja kuluttanut myös suuret määrät dekkareita, joten yhdistelmä nyt vaan toimii. Oikeastaan tiedostin koko genren (vaikka olen lukenut tällaisia kirjoja ennenkin) vasta tässä vähän aikaa sitten, kun ostin junalukemiseksi C. J. Sansomin Lamentation-pokkarin. Sarjan kirjoissa seikkailee rikoksia ratkova lakimies 1500-luvun Englannissa, ja kirjailijan muutkin kirjat ovat nyt tämän myötä päätyneet kyllä lukulistalle.

Umberto Econ Ruusun nimi on varmaankin genren klassikko, mutta tuleeko mieleen muita hyviä kirjoja tai kirjoittajia? Ottaisin mielelläni lisää lukusuosituksia vastaan. :smile:

• Nylkky hahmo
  • Nylkky
    Linnanherra
    Tasolla 45
    11.16

17.06.2016 19:13 #2 :: Nylkky
Historialliset dekkarit
Ehdottaisin Laurent Binet HHhH - Heydrichin salamurhan jäljillä.

Jos Heydrich ei sano mitään niin Saksaksi sanottiin HHhH, Himmlers Hirn heisst Heydrich, Himmlerin aivot ovat Heydrich. Reinhard Heydrich, natsien käskynhaltija Prahassa, toteutti natsi-Saksan pahimpia tuhotöitä. Prahan teurastaja, kolmannen valtakunnan vaarallisin mies, H, surmattiin avoautoonsa vuonna 1942. Tapa jolla Laurent Binet pyrkii dokumentoimaan salamurhaan johtaneita tapahtumia sortumatta romaanikirjailijan houkutukseen ja antaa mielikuvitukselle valtaa.

• Emelie hahmo
  • Emelie
    Verivelho
    Tasolla 58
    9.09

17.06.2016 20:09 #3 :: Emelie
Historialliset dekkarit
Econ Ruusun nimi ja C. J. Sansominin tokset tulivat minulla heti mieleen kun näin ketjun otsikon. En ole kyllä niiden veroisia kirjoja itse löytänyt vielä, mutta tässä muutama edes sinne päin ehdotus.

Marcello Simon: Kirottujen kirjojen kauppias
Sijoittuu 1200-luvulle munkkien maailmaan tämäkin. Minä en itse henkilökohtaisesti tästä innostunut, mutta ihan hauskana ajankuluna se meni.

Patrick Süskind: Parfyymi: erään murhaajan tarina
Tämä oli vaan minusta outo teos. Ei ehkä ihan dekkari, koska nimi spoilaa jo paljon, mutta hiukan sitä fiilistä kuitenkin.

Carlos Ruiz Zafón: Tuulen varjo, Enkelipeli ja Taivasten vanki
Tuulen varjo sijoittuu vuoden 1945 Barcelonaan (päähenkilö selvittää haltuunsa saaman kirjan kirjailijan menneisyyttä ja elämää ylipäätänsä), Enkelipeli samaan paikkaan, mutta 1900-luvun alkuun ja Taivasten vanki jatkaa suoraan Tuulen varjosta.

Josephine Tey: Ajan tytär
Tätä on kehuttu paljon, mutta en ole itse lukenut. Ei ihan nyt historiallinen dekkari, mutta sijoittuu 1950-luvulle, jossa sairaalaan joutunut Scotland Yardin poliisiupseeri alkaa selvittää tappoiko Richard III veljenpoikansa vai ei.

EDIT: muistin vielä pari vähän aiheeseen liittyvää.

Daniëlle Hermans: Tulppaanimurhat
Mysteeri etenee kahdella aikatasolla, 1630-luvun Hollannissa ja nykyajassa. Nimensä mukaisesti, murhamysteeri, joka liittyy tulppaaneihin... :D

Paul Sussman: Kätketty keidas
Ei tämäkään ihan historiallinen mysteeri ole, mutta koko tilanne juontaa juurensa historiasta, ~2100 e.a.a. Eqyptistä.
Muokannut 17.06.2016 20:22 Emelie

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Hornanhenki
    Tasolla 51
    10.89

17.06.2016 20:24 #4 :: Pisania
Historialliset dekkarit

Emelie kirjoitti: Josephine Tey: Ajan tytär
Tätä on kehuttu paljon, mutta en ole itse lukenut.

Minä olen ja suosittelen lämpimästi :smile:

Tässä muutamia omia ehdotuksiani.

Ulkomaisia:

Alan Bradleyn Flavia de Luce -sarja sijoituu 1950-luvun Englantiin. Sarjassa on ilmestynyt 7 kirjaa, joista neljä on tähän mennessä suomennettu. Päähenkilö on hyvin älykäs, kemiaa rakastava 11-vuotias Flavia ja miljöönä on idyllinen maalaiskylä ja de Lucen suvun rapistuva kartano. Lisäksi tietysti luurankoja perheen kaapissa. Ruumiita syntyy sellaista vauhtia että pieni suspension of disbelief on paikallaan. Itse tykkään tästä sarjasta ihan pölönä.

Boris Akuninin Erast Fandorin -sarja sijoittuu pääasiassa 1870-luvun Venäjälle ja suomeksi kirjoja on ilmestynyt viisi (plus yhteisnide, jossa on yksi aiemmin julkaistu ja yksi julkaisematon pienoisromaani). Sarjassa on paljon viittauksia oikeisiin historiallisiin tapahtumiin. Kirjojen lukemisesta on sen verran aikaa etten muista niitä enää kauhean hyvin. Se tosin jäi mieleen että Fandorin oli ilmiömäisen hyvä käyttämään valepukuja.

Kotimaisia:

Kirsti Mannisen ja Jouko Raivion Matilda & Johannes -sarja sijoittuu 1860-luvun Helsinkiin. Matilda on opettajatarfröökynä ja selkeästi duon aivot. Johannes taas on hänen nuori opiskelijaserkkunsa, joka tuntuu jatkuvasti olevan epäiltynä rikoksista. Sarjassa on kuusi osaa.
Virpi Hämeen-Anttilan Björk-sarja taasen sijoittuu samaan kaupunkiin mutta 1920-luvulle. Rikosten lisäksi mukana on paljon aikakauden yhteiskunnallista kuohuntaa ja dekkari Karl Axel Björkin henkilökohtaisten suhteiden vatvontaa. Kolmas on osa juuri ilmestynyt.
Jyrki Heinon Luutnantti Wennehielm-sarja sijoittuu 1790-luvun Turkuun ja kirjoja on ilmestynyt kaksi, Kellari ja Kello. Tässä ollaan vielä Ruotsin vallan alla ja ajankuva on varsin mielenkiintoinen. On se kyllä noissa kahdessa edellisessäkin.

Yksittäisiä romaaneja:

Andrea Maria Schenkelin 50-luvulle sijoittuva Hiljainen kylä ja 30-luvulle sijoittuva Tapaus Kalteis ovat hyytäviä eikä kovin perinteisiä dekkareita. Molemmat perustuvat tositapahtumiin. Romain Sardoun Kolmastoista kylä sijoittuu 1280-luvulle ja on ehkä enemmänkin jännäri kuin dekkari. Suosittelen silti, kirja on pullollaan murhia, juonittelua, vanhoja salaisuuksia, mystiikkaa, ja verta.

Mainitaan vielä semmoinenkin sarja kuin Gyles Brandrethin The Oscar Wilde murder mysteries. Olen lukenut vain ekan osan enkä muista siitä enää mitään, mutta ehkäpä se voisi kiinnostaa? Asetelma on ainakin yltiöherkullinen: Murhia ratkova Oscar Wilde viktoriaanisessa Lontoossa.
Muokannut 17.06.2016 20:28 Pisania

• Emelie hahmo
  • Emelie
    Verivelho
    Tasolla 58
    9.09

17.06.2016 20:34 #5 :: Emelie
Historialliset dekkarit
Kuinkakohan historiallisia dekkareita on hakusessa... :p Koska nyt kun aloin oikein pohtia, niin ainahan voi suositella Doylen Sherlock Holmesia sekä Christien Poirot- ja neiti Marple -dekkareita.

Samaan teemaan (who-dunit) ja samoihin aikakauteen sijoittuu myös Dorothy L. Sayersin Peter Wimsey-dekkarit ja P. D. Jamesin Adam Dalgliesh -dekakrit (nämä ovat hiukan myöhempään aikaan sijoittuvia). Minä olen myös pitänyt Ellery Queenin teoksista, ne haastavat välillä myös lukijat pohtimaan, että kuka teki rikoksen ja miten.

• Dyn hahmo Kirjoittaja
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    4.52

17.06.2016 21:11 #6 :: Dyn
Historialliset dekkarit
Kiitoksia suosituksista! Aiheesta ja tämäntyyppisistä kirjoista saa tietysti keskustella ketjussa laajemminkin. :)

Carlos Ruiz Zafón on mulle hyvin tuttu nimi ennestään, olen hänen kirjojaan kovasti yrittänyt lukea... mutta jokin niissä tökkii, oisko sitten kovasti maalaileva kirjoitustyyli tai muuten jokin asia, mutta en ole päässyt yhtäkään kirjaa alkua pidemmälle.

Emelie kirjoitti: Kuinkakohan historiallisia dekkareita on hakusessa... :p Koska nyt kun aloin oikein pohtia, niin ainahan voi suositella Doylen Sherlock Holmesia sekä Christien Poirot- ja neiti Marple -dekkareita.

Jaa-a, perinteisesti näitä ei kai lasketa kovin historiallisiksi... Olen kyllä omani kahlannut jo aikaa sitten, mutta ehkä näitäkin voi miettiä osana historiaa, jos haluaa. Ehkä itseä kiinnostavat eniten 1500-1700-luvut ja jälleen selkeästi kauemmas historiaan sijoittuvat aikakaudet. Christiellä on kyllä ainakin yksi muinaiseen Egyptiin sijoittuva romaani (Death Comes as the End, piti tarkistaa, Kuolema Niilillä on "nykyaikana" tapahtuva romaani). Erikseen pitää mainita He tulivat Bagdadiin, joka sijoittuu kylmän sodan aikaan, mutta on sinällään hieno ajankuva.

Monipuolisessa Rooma- ja Arthur-kirjallisuudesta osassa lienee dekkaripiirteitä niissäkin.

18.06.2016 00:03 #7 :: yarskiss
Historialliset dekkarit
Robert van Gulik, tuomari Deen tutkimuksia 800-luvun Kiinassa.
Ellis Peters, veli Gadfael tutkii 1100-luvun Englannissa.

• Emelie hahmo
  • Emelie
    Verivelho
    Tasolla 58
    9.09

18.06.2016 21:49 #8 :: Emelie
Historialliset dekkarit

Dyn kirjoitti:

Emelie kirjoitti: Kuinkakohan historiallisia dekkareita on hakusessa... :p Koska nyt kun aloin oikein pohtia, niin ainahan voi suositella Doylen Sherlock Holmesia sekä Christien Poirot- ja neiti Marple -dekkareita.

Jaa-a, perinteisesti näitä ei kai lasketa kovin historiallisiksi... Olen kyllä omani kahlannut jo aikaa sitten, mutta ehkä näitäkin voi miettiä osana historiaa, jos haluaa. Ehkä itseä kiinnostavat eniten 1500-1700-luvut ja jälleen selkeästi kauemmas historiaan sijoittuvat aikakaudet.

Joo, myönnetään, että minunkin on hankala nähdä Christien kirjoja tämän ketjun aiheen piiriin kuuluvana sinänsä aikakautensa vuoksi. Mutta ehkä se mikä minua viehättää muun muassa Christien kirjoissa (ja vielä pidemmälle historiaan menevissä dekkareissa) on se, että rikokset ratkaistaan päättelykyvyllä eikä sillä, että löydetäänkö tekniikalla johtolangat.

Pisania kirjoitti: Alan Bradleyn Flavia de Luce -sarja sijoituu 1950-luvun Englantiin. Sarjassa on ilmestynyt 7 kirjaa, joista neljä on tähän mennessä suomennettu. Päähenkilö on hyvin älykäs, kemiaa rakastava 11-vuotias Flavia ja miljöönä on idyllinen maalaiskylä ja de Lucen suvun rapistuva kartano. Lisäksi tietysti luurankoja perheen kaapissa. Ruumiita syntyy sellaista vauhtia että pieni suspension of disbelief on paikallaan. Itse tykkään tästä sarjasta ihan pölönä.

Minuakin alkoi kiinnostaa tämä sarja, mutta tuo 11-vuotias päähenkilö mietityttää. Yleensä kartan kirjoja, joissa on lapsihahmoja, koska ne on useimmiten tehty todella ärsyttäviksi, joten nyt minua kiinnostaakin tietää, että onko päähahmo ärsyttävä? :D

• Dyn hahmo Kirjoittaja
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    4.52

18.06.2016 22:46 #9 :: Dyn
Historialliset dekkarit

Emelie kirjoitti: Mutta ehkä se mikä minua viehättää muun muassa Christien kirjoissa (ja vielä pidemmälle historiaan menevissä dekkareissa) on se, että rikokset ratkaistaan päättelykyvyllä eikä sillä, että löydetäänkö tekniikalla johtolangat.

Kyllä, varsinkin Christien etsivät ovat ennen kaikkea myös hyviä ihmistuntijoita, joilla on pelisilmää kysyä oikeat kysymykset ja johdatella rikoksentekijä suorastaan paljastamaan itsensä. Tykkään myös yllättävistä mysteereistä, joita joutuu itsekin pähkäilemään, ja yllättävissä loppupaljastuksissa Christie onkin aivan omaa luokkaansa. :grin: Tosin muutaman Poirot-romaanin kohdalla on ollut pakko lukea tarina uudestaan, että onko tämä nyt oikeasti mahdollista...

Toisaalta olen moderniin aikaan sijoittuvien dekkareiden puolelta pitänyt mm. Henning Mankellista ja Liza Marklundista, joiden kirjoissa taas on paljon henkilöhahmojen keskinäistä dynamiikkaa välillä jopa varsinaisten rikosten kustannuksella. Ja ruotsalainen melankolia nyt vaan on joku oma juttunsa näissä.

Historiallisissa dekkareissa kiehtovat yhtä lailla ajankuva kuin onnistuneet henkilöhahmotkin. Miksi sitten juuri dekkareita, jaa-a, ehkä rikos tai murha tarjoaa mahdollisuuden kevyeen tai ainakin hiukan helpompaan juoneen ilman monimutkaista taustatarinaan, mikä usein klassisissa historiallisissa romaaneissa painaa helposti turhan paljon. Ei sillä, pidän valtavasti historiallisista romaaneista. Aina ei vaan jaksa lukea mitään kovin raskasta.

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Hornanhenki
    Tasolla 51
    10.89

18.06.2016 22:46 #10 :: Pisania
Historialliset dekkarit

Emelie kirjoitti: Yleensä kartan kirjoja, joissa on lapsihahmoja, koska ne on useimmiten tehty todella ärsyttäviksi, joten nyt minua kiinnostaakin tietää, että onko päähahmo ärsyttävä? :D

Se varmaan riippuu lukijasta mutta minusta hän ei ollut ärsyttävä, vaan piristävä. Flavia on huomattavan älykäs, neuvokas, kylmäjärkinen ja sinnikäs, ei kovinkaan tunteellinen tai tyttömäinen sekä erinomainen valehtelija. Ymmärrän kyllä täysin miksi joku ei tykkää tästä sarjasta ja olen itsekin hämmästynyt että siihen ihastuin, sillä se on pullollaan asioita jotka saavat minut yleensä raastamaan tukkaani. Niin kuin just se huippuälykäs, jokapaikkaan nokkansa tunkeva 11-vuotias päähenkilö.

• Dyn hahmo Kirjoittaja
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    4.52

18.06.2016 22:49 #11 :: Dyn
Historialliset dekkarit

Pisania kirjoitti: Ymmärrän kyllä täysin miksi joku ei tykkää tästä sarjasta ja olen itsekin hämmästynyt että siihen ihastuin, sillä se on pullollaan asioita jotka saavat minut yleensä raastamaan tukkaani. Niin kuin just se huippuälykäs, jokapaikkaan nokkansa tunkeva 11-vuotias päähenkilö.

Kuulostaa raivostuttavalta, mutta jos kuitenkin pidit kirjoista, pitää varmaan itsekin harkita lukulistalle. :smile:

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Hornanhenki
    Tasolla 51
    10.89

18.06.2016 22:57 #12 :: Pisania
Historialliset dekkarit
Harkitse ihmeessä, voit vain yllättyä positiivisesti. :smile: Ja jos ei nappaa niin heitä vesilintua. Ei se ole mitään korkeakirjallisuutta minkä kesken jättämisestä pitäisi tuntea syyllisyyttä.

• Dyn hahmo Kirjoittaja
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    4.52

15.01.2017 23:07 #13 :: Dyn
Historialliset dekkarit
Täytyy nostaa tätä ketjua kehuakseni C. J. Sansomin Shardlake-sarjaa aivan erityisesti vielä. Olen lukenut tässä muitakin 1500-luvulle sijoittuvia kirjoja, ja Sansomin kädenjälki historiallisissa faktoissa ja aikakauden kuvauksessa on kyllä vertaansa vailla. Päähenkilö, rikoksia ja murhia ratkova kyttyräselkäinen lakimies, on älykkyydessään ja oivalluksissaan melkein Poirotin veroinen, mutta toisaalta samaan aikaan inhimillinen ja varsinkin sosiaalisissa suhteissaan - ja naisten kanssa - ujo ja vetäytyvä, mikä tekee hänestä selkeästi vähemmän kaikkivoivan ja kiinnostavamman hahmon.

Ensimmäinen kirja, Dissolution, on melkein Ruusun nimi -pastissi, sijoittuuhan se luostarin muurien sisään. Historiallisesti kiinnostavaa virettä on vähemmän kuin seuraavissa osissa, sillä osa tapahtumapaikoista on täysin fiktiivisiä. Joten jos siitä aloittaa, eikä ole ihan varma, pitääkö, niin suosittelen ihmeessä jatkamaan! Ensimmäisistä osista on myös suomennos tarjolla, mutta siihen en tutustunut, kun ostin kirjat Waterstonesilta englanniksi.

Omia suosikkejani ovat varmaankin Sovereign, jossa pieni hirviö ihmiseksi, Henrik VIII, pääsee eniten esille. Kuinka kauhea mies. Heartstone sykähdytti myös erityisen avaralla aiheenkäsittelyllään - spoilaamatta voidaan todeta, että kirjassa käsitellään erityisen syvällisesti Sansomin muistakin kirjoista tutuksi tullutta teemaa, eli sukupuolten asemaa ja rooleja keskiajalla. Myös uhrautumisen ja lojaalisuuden teemat tulevat hyvin esille hovijuonittelujen, sodan ja sen viattomien uhrien kautta.

Sansom on luvannut jatkaa sarjaa Elisabeth I:n kaudelle, ja odotan tätä innolla. Tosin päähenkilö alkaa olla jo melko iäkäs, joten hirveän pitkälle häntä tuskin pystyy hengissä pitämään. Sitä ennen mulla on lukulistalla Sansomin kaksi muuta romaania, 1940-luvulle sijoittuva Winter in Madrid ja 1950-luvulle sijoittuva Dominion.

• Wind hahmo
  • Wind
    Tähtipilotti
    Tasolla 40
    74.99

16.01.2017 10:04 #14 :: Wind
Historialliset dekkarit
Luen juuri nyt - sinun suosituksestasi Dyn - Shardlake-sarjan eka osaa ja pidän kovasti! Kirjan alussa suomennos oli vähän kömpelöä, mutta tarinan edetessä suomentajakin on parantanut suoritustaan. Minulle tulee tästä vahvasti mieleen kauan sitten lukemani Ellis Petersin veli Gadfael -sarja, joka sijoittuu 1100-luvun Englantiin. Pidin siitä silloin tosi paljon, mutta en tiedä miltä se nyt aikuisena, vähän kriittisempänä lukijana tuntuisi.

• jPekka hahmo
  • jPekka
    Teknikko
    Tasolla 17
    76.29

21.01.2017 13:28 #15 :: jPekka
Historialliset dekkarit

yarskiss kirjoitti: Robert van Gulik, tuomari Deen tutkimuksia 800-luvun Kiinassa.

Tässä kohtaa nipottajan pitää tietysti muistuttaa, että – kuten van Gulik auliisti myöntää – tuomari Dee-kirjojen kulttuuri ja miljöö ovat itse asiassa Ming-dynastiaa, eli 1300–1500-lukua. Kiinalaisen kirjallisuuden tutkijana van Gulik mukaili vanhoja kiinalaisia rikoskertomuksia, jotka myöskin sijoittivat tapahtumat menneisiin aikoihin ja Di Renjien kaltaisten legendojen elämään.

Historiallisesta anakronistisuudestaan huolimatta Dee-kirjat ovat erittäin suositeltavaa luettavaa, ja oma taipumukseni sinofiliaan periytyy epäilemättä niistä (ynnä tietysti kummitädiltä, joka oli aikoinaan maassa kymmenen vuotta lähetyssaarnaajana).

• Dyn hahmo Kirjoittaja
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    4.52

14.02.2017 02:49 #16 :: Dyn
Historialliset dekkarit
Mua kiinnostaisi muuten tietää, miten Sansomin käyttämä lakititteli serjeant on käännetty, jos jollakulla on suomennoksia hyppysissään.

• Wind hahmo
  • Wind
    Tähtipilotti
    Tasolla 40
    74.99

14.02.2017 10:02 #17 :: Wind
Historialliset dekkarit
Ehdin jo palauttaa suomennokseni kirjastoon, sori.

Valvojat: RinjaEmelie