Creepypastat

• Iikh
    Peto
18.11.2016 23:04 #1 : Iikh
Creepypastat kirjoittanut Iikh
En löytänyt haulla aiempaa keskustelua aiheesta, joten tartuin itse toimeen. Lukevatko muut risingläiset Creepypastoja? Creepypastoistahan voi itse kullakin olla eriäviä mielikuvia, ja totta kyllä kaikki pasta ei ole kirjallisuutta. Itse olen nyt kuitenkin tasokkaiden (amatööri)kauhukirjoitelmien perässä. Jos jollakulla on ehdottaa hyviä Creepypastoja, kertokaa ihmeessä. Minulta alkaa luettava uhkaavasti loppua.

Omat suosikkini:

• punnort hahmo
  • punnort
19.11.2016 01:36 #3 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Creepypastat

Iivari kirjoitti: Tuota, tiedän että olen kovin vanhanaikainen, mutta olisiko mahdollista kertoa mitä ihmettä ovat creepypastat? En ole koskaan kuullutkaan moisesta ja ensimmäinen mielikuvani oli lentävä spagettihirviö :D

Mullekin oli kyseessä uusi ilmiö, mut Wikipedia tuntee: en.wikipedia.org/wiki/Creepypasta

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

• kyty
19.11.2016 11:04 #4 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Creepypastat
Creepypastat ovat itsellekin jääneet hiukan etäisiksi, mutta olen kyllä kuullut niiden aiheuttamista lieveilmiöistä.

Kuten Wikipediassakin mainitaan, ainakin Slender Maniin liittyi että jotkut ottivat jutun liian todesta, mutta olen ymmärtänyt että tämä saattaisi liittyä Crepypastoihin yleisemminkin? Ilmiö on mielenkiintoinen koska se eroaa niin paljon muista medioista, ja creepypastoista kehittyy ilmeisesti helpommin jonkinlaisia netin urbaaneja legendoja sen sijaan, että ne ymmärrettäisiin fiktioksi.

Välillä on vaikea arvioida milloin kyseessä on oikeasti jutun niellyt (lapsi?) ja milloin porukka leikkii mukana... Minulle on jäänyt esimerkiksi hiukan hämäräksi, uskoiko/uskooko osa nettikansasta oikeasti että Candle Cove on ollut olemassa, ja onko ihmisille tullut tarinan takia oikeita valemuistoja.

• Iikh hahmo Kirjoittaja
  • Iikh
    Peto
19.11.2016 11:37 - 19.11.2016 11:39 #5 : Iikh
Vastaus käyttäjältä Iikh aiheessa Creepypastat
Anteeksi, en tullut ajatelleeksi, ettei tämä genre ehkä ole tullut kaikilla aikaisemmin vastaan :) Kiitos punnort linkistä.

Voi tosiaan olla, että koska lukijakunta on varsin laaja, nuorimmat/herkimmät lukijat ovat ottaneet tarinoita todesta, erityiesti kun kerronnantapa on usein fiktiivinen chat/foorum/sähköpostiviestittely, joka tarkoituksellisesti tähtää autenttisuuteen. Itse kuitenkin lähestyisin Creepypastoja samasta vinkkelistä kuin muutakin harrastelijakirjoitamista: Ihmiset treenaavat taitojaan ja julkaisevat luomuksiaan netissä, jossa kirjoitusten rakenteesta, toimivuudesta jne. voidaan myös antaa rakentavaa palautetta. Erityisesti pidän pidemmistä "pienoisromaaneista", jotka ovat tyyliltään suoraa, perinteistä kerrontaa. Eipä kai kuvien/videoiden ympärille rakentuvissa tarinoissakaan mitään vikaa ole, ne vain tuntuvat usein loppuvan juuri, kun pääsevät vauhtiin.
Viimeksi muokattu: 19.11.2016 11:39 Iikh.

• kyty
19.11.2016 16:29 #6 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Creepypastat
Toisaalta kaikki realistisuuteen pyrkivät teokset saavat helposti seuraajia, jotka uskovat että ne ovat totta. Kuten Blair Witch Project. En tiedä kuinka paljon tämä pätee kirjoihin, vai rajoittuuko ilmiö lähinnä elokuviin ja nettiin...

En ole tosin itse tietoinen miten creepypastoja löytää muuten kuin etsimällä hakukoneella, jolloin törmää epäilemättä lähinnä niihin jotka kaikki jo tietävät. Creepypasta wikissä on jostain syystä jopa Edgar Allan Poen runo. Lisäksi eikö pastojen tarkoituksellinen sekoittuminen netin uskomuksiin, urbaaneihin legendoihin ja random kommentteihin tee niiden tunnistamisesta hankalaa?

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
23.11.2016 15:39 #7 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Creepypastat
Oh! Kiva, että tälle aiheelle on luotu keskustelu. Minäkin otan mielelläni vastaan hyviä suosituksia (esim. nuo aloittajan), koska olen laiska itse etsimään tasokkaita juttuja.

Tutustuin itse creepypastoihin tämän tämän vanhaa peliä käsittelevän tarinan kautta. Ensimmäisen kerran tosin törmäsin Polybius-peliin joskus vuosia sitten Nyt-liitteessä. Joten legenda on siis varsin elinvoimainen.

Tykkään kauhujutuista ylipäätään ja creepypastoissa viehätystä lisää niiden raja todellisuuden ja fiktion välillä. Tai ainakin lukija voi hyvin kuvitella, että osa tarinasta olisikn ehkä totta. Vähän sama, mikä kiinnostaa parhaissa salaliittoteorioissa.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Uusin jäsen: touko kumpulainen