Vuoden 2016 lukuelämykset

Emelie loi aiheen: Vuoden 2016 lukuelämykset
29.12.2016 22:13 #1

Laitetaanpa taas tämäkin ketju vireille. :)

Eli vuoden 2016 lukuelämykset. Mikä lukemanne teos oli parhain, löysittekö uusia kirjailijoita ja uusia teoksia, joiden pariin palaatte jatkossakin? Osallistuitteko lukuhaasteisiin ja löysittekö sitä kautta uusia elämyksiä?

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Vuoden 2016 lukuelämykset
30.12.2016 00:29 #2

Rosemary Sutcliffin "Miekka ja auringonlasku" oli parhaita lukemiani kirjoja ainakin muutamaan vuoteen. Se julkaistiin oikeasti jo 60-luvulla ja olin nähnyt vuosien varrella jo ainakin muutaman posiviivisisen arvostelun eri nettifoorumeilla tai kirjablogeissa, joten kun viime talvena tuli mahdollisuus hankkia kyseinen teos omaankin kokoelmaan, niin käytin sen nopeasti hyväksi.

Kirja osoittautui paljon ennakko-odotuksianikin paremmaksi ja on tähän mennessä ehkä myös realistisimpia tulkintoja Arthur myytistä mihin olen törmännyt. (Oli siellä ehkä muutamia fantasiajuttujakin, mutta tarina oli pääpiirteittäin hyvin perinteistä keskiaikameininkiä.) Tyylistä tulee mieleen esimerkiksi Bernard Cornwellin kirjat joista olen myös tykännyt hyvin paljon.

Dyn vastasi aiheeseen: Vuoden 2016 lukuelämykset
30.12.2016 07:12 #3

Paras löytö
Ostin UK:ssa ollessani puolihuolimattomasti eräästä kioskista C.J. Sansomin Shardlake-sarjan pokkarin ja ihastuin ihan täysillä. Loputkin kirjat tuli luettua kevään ja kesän mennessä. Näissä historiallisissa dekkareissa 1500-luvun lakimies ratkoo rikoksia ja sekaantuu osin tahtomattaan myös hovin juonitteluihin. Sansomin tuntemus ajanjaksostaan on aivan uskomattoman syvää, joten lukiessa oppii myös historiasta lisää. Murhien ratkaisemisen ohella käsitellään monenlaisia vaikeita teemoja, kuten köyhien, naisten ja muiden heikommassa asemassa olevien tilannetta yhteiskunnassa, lojaaliutta valtiolle ja valtaapitäville, sekä uskontoa, uskonpuhdistusta ja moraalia ylipäätään.

Palkitsevin lukukokemus
Trudi Canavan on ollut pitkään suuri suosikkini fantasiakirjallisuuden puolelta. En kuitenkaan voinut ihastua saman tien Age of the Five -sarjaan, tai suoraan sanottuna sen ekan osan tahkoaminen läpi oli aikamoista tuskaa. Otin kirjat kuitenkin puolen vuoden työkomennukselleni mukaan ja se kannatti - sain ensimmäisen osan loppuun, ja toinen osa paransi aivan huomattavasti. Kolmanteen mennessä olin jo sitä mieltä, että Canavanin kirjoittajanlahjat ovat tallella, ja voin huokaista helpotuksesta ja käydä seuraavaksi Millennium's Rulen kimppuun. Mikä sitten mätti? Ensimmäinen osa käynnistyi todella hitaasti, eikä tarinan jujua paljastettu kuin vasta sen lopussa tai oikeastaan toisen osan puolella. Henkilöhahmoja oli yksinkertaisesti valtavasti, eikä heidän liittyminen toisiinsa paljastunut kuin jälleen pitkälle toisen osan puolella. Mutta kun nämä ratkesivat, niin tarina todella imaisi mukaansa, eli kannatti jatkaa!

Paras uudelleenluku
Tässä joulun välipäivinä kävin kirjastossa kääntymässä ja yritin löytää vielä viimeisiä kirjoja lukuhaasteeseen. Mukaan tuli myös Agatha Christien Idän pikajunan arvoitus, jonka tiedän lukeneeni joskus lapsena, mutta josta minulla ei yllättäen ollutkaan juuri mitään mielikuvia jäljellä. Ratkaisu siis todella yllätti! Minua kiehtoi myös entistä enemmän Christien vuosisadan alun maailma, joten pistän nyt uudelleenlukulistalle myös muutamia muita Christien romaaneja. Todennäköisesti en niistäkään muista enää tarpeeksi, jotta ratkaisu voi yllättää.

Paras kotimainen
Tämä kategoria menee Anne Leinosen Vaskinaiselle. Pidän Leinosen kirjoitustyylistä yleensäkin, mutta tämä pieni romaani, joka yhdistää fantasiaa, myyttejä ja sadunomaista kerrontaa, saattoi nousta jopa kirjailijan parhaaksi toistaiseksi. Nautin joka sivusta.

Paras ulkomainen
Tämäkin on kirja, jonka olen aloittanut joskus aiemmin, mutta joka käynnistyi vasta pienen lukemisen jälkeen ja jonka arvon oivalsin vasta pidemmälle päästyäni: Sophia McDougallin Romanitas. Kirja sijoittuu nykypäivään, mutta maailmassa, jossa Rooman valtakunta ei koskaan kukistunut. On autoja ja nykyajan laitteita, mutta myös erittäin epätasa-arvoinen luokkayhteiskunta, jossa orjien ristiinnaulitseminen on arkipäivää. Tarinan keskushenkilöinä ovat keisarin perijä, joka joutuu pakenemaan vallan juonittelijoita henkensä edestä, ja orjasisarukset, jotka niin ikään joutuvat pakenemaan virkamiehiä tavoitellessaan parempaa elämää. Yllättävä, oivallisesti kirjoitettu romaani, jonka jatko-osiin käyn kiinni innolla.

Kunniamaininnat:
Osuuskumma-kustannukselle laajasta kotimaisesta julkaisutuotannosta.
Hanna Morren Tuonen tahdolle vuoden yllättävimmästä loppuratkaisusta.
Anne Ricen Kuinka Prinsessa Ruususta rangaistaan vuoden hävyttömimmästä materiaalista.
Jussi Valtosen He eivät tiedä mitä tekevät Finlandia-palkinnon arvoisena kirjana ja terävinä huomioina tutkimusmaailmasta.
Diana Gabaldonin Lordi John -sarjalle kiinnostavista henkilöhahmoista.
J.R. Wardille "vielä jaksaa" -kunniamaininta uuden vampyyrisarjan avausosasta.

Viimeksi muokattu: 30.12.2016 07:24 : Dyn.

30.12.2016 11:34 #4

Minulle vuosi 2016 on ollut varsinainen kirjavuosi, luin enemmän kuin ikinä (vihdoin oli aikaa), reippaasti yli sata kirjaa. Huomaan myös makuni muuttuneen, luin yllättävän vähän scifiä ja fantasiaa. Tässä mieleenpainuvimmat lukukokemukseni kuluneelta vuodelta.

Fantasia:
Morgenstern, Erin: Yösirkus

Maaginen realismi:
Haruki Murakami: Kafka on shore

II maailmansota (yllätin itseni innostumalla aiheesta, joka ei ole koskaan ennen kiinnostanut):
Kristin Hannah: The Nightingale

Klassikko:
Bronte: Humiseva Harju
William Golding: Kärpästen herra
Harper Lee: Kuin surmaisi satakielen

Mehiläiset (otsikko on tietysti vitsi, mutta kirjat ovat ansainneet paikkansa tässä listassa):
Kidd, Sue Monk: Mehiläisten salaisuudet
Lunde, Maja: Mehiläisten historia

30.12.2016 13:48 #5

Dyn kirjoitti:
"Ostin UK:ssa ollessani puolihuolimattomasti eräästä kioskista C.J. Sansomin Shardlake-sarjan pokkarin ja ihastuin ihan täysillä."
Kiitti vinkistä, kuulostaa kiinnostavalta. TBR-listani on huvennut huolestuttavasti tämän vuoden aikana ja uutta verta (ts. painomustetta) kaivataan kipeästi.

Dyn vastasi aiheeseen: Vuoden 2016 lukuelämykset
30.12.2016 14:09 #6

^ Luin tosiaan itse sarjan englanniksi. Alkupään osia on suomennettu, mutta ei kaikkia, ja suomentajan maine on ok joskin en tiedä juuri näiden kirjojen käännöksen laatua. Englanniksi oli hauska lukea, sillä kirjailija viljelee paljon 1500-luvun termistöä ja käsitteitä, mikä joskin vaatii hiukan enemmän kielitaidolta samalla.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Wind

30.12.2016 15:32 #7

Taidan ainakin aloittaa suomeksi, 1500-luvun termistö on päässyt vähän ruosteeseen :smile:

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Vuoden 2016 lukuelämykset
31.12.2016 18:43 #8

Tämän vuoden lukutilastoksi tuli 181 kirjaa (plus melkein 50 sarjista), mikä on paras vuosiin. Innostuin lukemaan ja tänä vuonna tuli luettua paljon hyviä kirjoja. On kuitenkin vähän vaikeaa jälkikäteen enää muistaa tuntemuksiaan ja erotella hyvistä ne paremmat, mutta here goes, ei missään erityisessä paremmuusjärjestyksessä:

Fiktion Top 3
Terry Pratchett: The shepherd's crown
Pelkäsin tämän viimeisen Discworld-kirjan jääneen kovin keskeneräiseksi mutta turhaan. Vuoden katkeransuloisin lukukokemus, ei olleet kyyneleet kaukana.
Roddy Doyle: The Commitments
Jos muistini ei valehtele niin tämä oli eka englanniksi lukemani romaani yli 15 vuotta sitten. Epäilen että silloin taisi paljon mennä ohi. Älyttömän hauska.
Ken Liu: The paper menagerie
Tämän kokoelman novellit (suurin osa spefiä) olivat upeasti kirjoitettuja ja todella kiehtovia.

Maininnan arvoisia ovat myös Ray Bradburyn Huhtikuun noita, Sue Monk Kiddin Mehiläisten salaisuudet, Philip Reeven Fever Crumb ja Patrick Nessin The rest of us just live here.

Sarjisten Top 3

David Duchovny: Pyhä lehmä
Paula Noronen: Supermarsu lentää Intiaan
Juhani Laulajainen: Teemme temppumme, kumarramme ja poistumme
Edward Lear: Hölynpölykirja
Duchovnya lukuunottamatta nämä olivat lukuhaasteiden satoa ja kaikki raivostuttavan huonoja.

Vuoden yllättäjät
Pearl S. Buck: Hyvä maa
Italo Calvino: Marcovaldo eli Vuodenajat kaupungissa
Odotin näiden olevan joko umpitylsän (Buck) tai aivan käsittämättömän (Calvino) mutta kumpainenkin osoittautui kerrassaan loistavaksi.

Vuoden pettymys
Erik Larson: The devil in the white city
Ei tämä huono kirja ollut missään nimessä, mutta olin ehtinyt odottaa sen lukemista jo niin pitkään, eikä se sitten räjäyttänytkään tajuntaani.

Vuoden kirjailijan titteli menee Paul Austerille, jolta luin kuusi teosta. Eniten pidin joko Talvipäiväkirjasta tai Mr Vertigosta.

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

Eija
Varjoinen
Eija vastasi aiheeseen: Vuoden 2016 lukuelämykset
31.12.2016 20:04 #9

Luettujen kokonaismäärä oli vuonna 2016 74 kirjaa. (Hiukan enemmän kuin koskaan).

Vaikea parhaita valita, mutta nostan nyt Top 5 listalle seuraavat:

Gene Wolfe: Autarkin linnoitus
S. T. Joshi: I Am Providence: The Life and Times of H. P. Lovecraft
Andrzej Sapkowski: Järven neito
Toni Morrison: Minun kansani, minun rakkaani
Juha-Pekka Koskinen: Luciferin oppipojat

Emelie vastasi aiheeseen: Vuoden 2016 lukuelämykset
01.01.2017 11:04 #10

Tilastoja viime vuonna lukemistani kirjoista:

253 kirjaa yhteensä
61 sarjakuvaa
192 kirjaa, joista

75 suomeksi
117 englanniksi
65 spefiä.

En ole ihan täysin tyytyväinen lukuvuoteeni, luin enemmän keskinkertaisia kuin hyviä teoksia. Lukuhaasteilla on oma osansa tähän, varsinkin viimeisiin ja vaikeimpiin kohtiin tuli luettua melkeinpä väkipakolla kirjoja, joita ei olisi muuten inspannut lukea. Ehkä lukuhaasteet kuitenkin sitten ohjasivat liikaa, jotta lukeminen olisi ollut koko ajan miellyttävää.

Anyways, minun lukuelämykseni:

Kirjoista ne, jotka saivat täydet 5 tähteä:

Hohto (Stephen King)
Fool's Assassin (Robin Hobb)
Odininlapsi (Siri Pettersen)

Yllättävästi kaikki spefiä, oli hiukan huono osuvuus hyviin ei-spefikirjoihin. Hohto oli ehdottomasti parhain, mutta Fool's Assassin on heti siinä kannoilla. Odininlapsi ei myöskään jäänyt kauas näistä kahdesta.

Kunniamainintoja spefikirjoille:

Last Argument of Kings (Joe Abercrombie)
I, Robot (Isaac Asimov)
Tohtori Uni (Stephen King)
Mätä (Siri Pettersen)
The Martian (Andy Weir)
2001: avaruusseikkailu (Arthur C. Clarke)
Näkymätön mies (H. G. Wells)

Parhaimmat sarjakuvat:
The Complete Maus (Art Spiegelman)
Sweet Tooth, vol 1 (Jeff lemire)

Maus oli vaikuttava teos holokaustista, se täytyy melkeinpä lukea uudestaan jossain vaiheessa. Sweet Tooth oli yllättävän synkkä, pidin siitä tunnelmasta.

Pettymykset:
Laura Palmerin salainen päiväkirja (Jennifer Lynch)
Wayward Pines - Viimeinen kaupunki (Blake Crouch)
Kärpästen herra (William Golding)

Olin toivonut Lynchin tuottavan jotain kiinnostavaa tai ainakin hämmentävää, mutta tämä Laura Palmerin päiväkirja oli vaan tosi tylsä. Ei napannut yhtään. Samoin Wayward Pines -trilogian päätösosa tympäisi, se ei lunastanut yhtään mitä toinen osa enteili. Kärpästen herra oli sitten vaan puuduttavaa lukea, olin ilmeisesti odottanut jotain aivan muunlaista teosta.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Vuoden 2016 lukuelämykset
01.01.2017 13:03 #11

Vuoden Top 2

1. Kent. A. Kiehl: Psykopaattikuiskaaja Ihmiset ilman omaatuntoa. Kiehtovaa (ja jokseenkin karmivaa) luettavaa.
2. Garth Ennis, Steve Dillon: Preacher#6, sarjan päätösosa, mielettömän hyvä tarina kaiken kaikkiaan.

Kolmossijaa en pystynyt päättämään, loput ehdokkaat olivat tasaisen hyviä keskenään.

Vuoden Yllättäjiä:

Patrick Ness: The rest of us just live here. Todella hauskasti toteutettu tarina siitä, kun "Sankarit" aina pelastavat maailmaa, niin kuin tässäkin tarinassa taustalla, tavalliset tallaajat yrittävät vain selvitä kouluvuodesta hengissä ja toivovat, että koulu kestäisi tällä kertaa ehjänä sankarien jäljiltä valmistujaisiin asti.

Jan-Philipp Sendker: Sydämenlyönneissä ikuisuus - Kaunein tarina mitä luin vuoden aikana. Hypnoottista kerrontaa.

Pettymykset:

Joanna Russ: Naisten planeetta. - Kuraa. Kertakaikkista kuraa...
Elina Pitkäkangas: Kuura - Harvoin olen toivonut päähenkilön kuolemaa näin hartaasti.
Muriel Barbery: Haltiaelämää - Pitkästyttävä

Ilahduttavia uusia tuttavuuksia:

Uusia sarjojen avauksia:
Alison Goodman: Lady Helen -series
Melissa M. Snodgrass: Imperials -saga
Jon Skovron: Hope and Red -series

Saatavilla enemmän:
Jason M. Hough. Tämän kaverin tuotantoon on ehdottomasti tutustuttava jatkossa enemmän.
Jamie Sawyer: Lazarus War -series.

Viimeksi muokattu: 01.01.2017 13:06 : HourglassEyes.

• OS hahmo
OS
OS vastasi aiheeseen: Vuoden 2016 lukuelämykset
02.01.2017 15:37 #12

Lämpimimmät muistot kuluneelta vuodelta jäi ehdottomasti Mikko A. Jeskasen Perkele & Santala teoksista. Ilkikuriset kansantarinat sydäntalven pimeässä nautittuna. Ei paljon paremmaksi päästy loppuvuonna. Sarjakuvan ystävät nämä ovat varmasti jo lukeneet, mutta suosittelen silti.

Cormac McCarthyn Outer Dark. Sopivan kryptinen seos ihmisen kurjuutta ja taivaita hipovia myyttisiä elementtejä. En ole lukenut toista kirjailijaa joka yhdistää niin vähäsanaisen vaivattomasti kauneuden kauheuteen.

M.R. Jamesin Count Magnus and Other Ghost Stories. Ensimmäiset kaksi osaa kootuista teoksista. Ensimmäinen kirja Ghost Stories of an Antiquary on parhaita yksittäisiä kauhunovellikokoelmia mitä ole lukenut. Mitään ihmiskuvaa turha etsiä, mutta miljööt ja varjoista poloiset päähenkilöt tavoittava historia ovat yksityiskohdiltaan maagisia.

Matthew M. Bartlett Creeping Waves ja Gateways to Abomination. Raikkaan rietasta ja ryönäistä pikkukaupunkikauhua. Noitakultteja, synkkiä metsiä ja madonsyömää tunnelmaa. Lovecraftin hengessä vailla mitään estoja. Myös hykerryttävän hauska. Paras kirjailijalöytö kuluneena vuonna.

Richard Gavinin novellikokoelmia At Fear's Altar & Sylvan Dread kehtaa suositella astetta vakavampien nojatuoliokkultistien tarinannälkään.

Freyja

Andrzej Sapkowski: Pääskytorni
Shaun Tan: Etäisten esikaupunkien asioita
Naomi Novik: Uprooted
N.K. Jemisin: The Fifth Season

Hobb ja Sapkowski ovat kestosuosikkejani, mutta viime vuonna olin erityisen iloinen, että Hugo-ehdokkaiden joukosta löytyi peräti kaksi niin hyvää teosta, että nousivat merkittäviksi lukukokemuksiksi (Jemisinin teos voitti Hugon). Shau Tan yllätti, ja pistän Tähtifantasia-palkintoraadin piikkiin kiitoksen houkuttelusta kirjan pariin. Kannatti.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Vuoden 2016 lukuelämykset
02.01.2017 22:29 #14

Huomasin monen listanneen sarjakuviakin, joten pitää kai itsekin höpistä jotain niistäkin, koska etenkin mangaa tuli luettua paljon tavanomaista enemmän juuri viime vuotena.
Etenkin kaikenlaisia klassikkoaseman saavuttaneita mangoja tuli tahkottua läpi ihan urakalla, kuten Kazuo Koiken Samurai Executioner, Lady Snowblood & Crying Freeman, Watsuki Nobuhiron Rurouni Kenshin, Hiroaki Samuran Blade of the immortal ja Norihiro Yagin Claymore.
Vähemmän tunnetuista mangoista voisi mainita esim. Furuyaman & Taniguchin Samurai legendin, Kenichin & Takashin Youhei Pierren, Inio Asanon Umibe no Onnanokon ja Kaori Ozakin Kami-sama ga Uso o Tsukun
Luin myös parista keskeneräisestä sarjasta kaikki tähän mennessä julkaistut osat. (Makoto Yukimuran Vinland Saga ja Takehikon & Eijin Vagabond) En viitsi käydä arvostelemaan keskeneräisiä tarinoita sen tarkemmin, mutta noista muodostui oikein positiivinen mielikuva ainakin kaiken tähänastisen perusteella.
Kaikista parhaiten mieleen jääneitä valmiita mangajulkaisuja olivat tällä kertaa kuitenkin tietyt Junji Iton ja Tsutomu Nihein tekemät sarjakuvat.

Itolta luin tämmöiset sarjat ja ovat listattu paremmuusjärjestykseen:
Uzumaki - Gyo - Tomie - Hellstar Remina - Yami no Koe - Shin Yami no Koe Kaidan - Shirayukihime - Falling
Aivan kertakaikkisen upeita ja hyvällä tavalla viksahtaneita ideoita kauhusarjakuvaan ja aion hankkia ainakin ensimmäiset kaksi myös oman kokoelmani osaksi. Erityisesti Uzumaki nousi kerralla vähintään top vitoseen kaikista 2000-luvulla lukemistani sarjakuvista.

Niheiltä luin tämän nimiset sarjat, mutta ne ovat kaikki niin samankaltaista materiaalia, että voisi laskea oikeastaan jo yhdeksi kokonaisuudeksi.
Blame! - Blame! NSE - Blame Academy! - Biomega - Digimortal - NOiSE - Abara
Juonen puolesta aika perinteistä cyberpunk-scifiä, missä muutamat yksittäiset henkilöt yrittävät päästä perille häijyjen suuryrityksien/järjestöjen juonista ja taistella niitä vastaan parhaansa mukaan. Piirtojälki on kuitenkin todella upeaa ja kuvitus vilisi niin omaperäisiä arkkitehtoonisia visioita ja eeppisen mittaluokan megarakenteita, että oli suuri nautinto selata niitä sarjakuvia, vaikka itse tarina ei kiinnostanutkaan yhtä paljon kuin esimerkiksi tuon aikaisemmin mainitun Iton spiraalimangan surrealistiset juonenkäänteet.

Viimeksi muokattu: 02.01.2017 22:37 : FreakyMike.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: haplotus

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Vuoden 2016 lukuelämykset
08.04.2017 16:14 #15

Viestini tulee vähän myöhässä – en muistanut kirjoittaa tammikuussa vuoden 2016 lukuelämyksistäni.

KAUNOKIRJAT

Paras viime vuonna lukemani oli Lev Grossmanin The Magicians -trilogia, joka muodostuu romaaneista The Magicians, The Magician King ja The Magician's Land. Rehellisyyden nimissä ensimmäinen osa ei ollut vielä niin hyvä, että sillä pääsisi listan kärkeen, mutta ajattelen sarjaa kokonaisuutena. Grossmanin trilogia on yksi parhaimmista koskaan lukemistani fantasian saralla, jokin kirjoissa puhutteli voimakkaasti minua. Uskon lukevani sarjan tulevaisuudessa uudestaan. Suomennosta ei ole jostain syystä saatu, vaikka trilogia on kansainväinen bestseller, ja kaikki kolme osaa on käännetty ruotsiksi.

Muita lukuelämyksiäni vuodelta 2016 (jonkinlaisessa epämääräisessä paremmuusjärjestyksessä):

• Andrzej Sapkowski: Järven neito
  • Joe Abercrombie: Sharp Ends & Half a War
  • John Gwynne: Valour
  • Alastair Reynolds: Lunastuksen arkki
  • Lauren Beukes: Zoo City
Nixin uutta Vanha valtakunta -kirjaa ei valitettavasti suomennettu. Clarielin tarina oli traaginen ja loppu koskettava. Pidin yllättävän paljon Cashoren Firesta, jota ei myöskään saatu suomeksi. Selkeä parannus Syntymälahjasta.

Parhaat uudelleenluetut:
  • Scott Lynch: The Lies of Locke Lamora
  • Terry Pratchett: Lords and Ladies & Night Watch & Soul Music
Luin viime vuonna useita Pratchettin kirjoja uudestaan, nämä kolme olivat parhaimmat.

Paras kotimainen

Raimo E. Tikkanen: Yshaloon

Paras pienoisromaani

Brandon Sanderson: Shadows for Silence in the Forests of Hell

Kunniamaininnan voi antaa Sandersonin The Emperor's Soulille.

Paras kauhuromaani

Stephen King: Herääminen

Suurin myönteinen yllätys

Cashoren Firen ohella täytyy mainita C.J. Cherryh'n Cuckoo's Egg. Olin lukenut kirjailijalta aiemmin scifiä ja fantasiaa yhdistävän Morgaine-trilogian, jota jotkut pitävät klassikkona. Sarja oli minusta vain OK-tasoa, siinä oli monia häiritseviä piirteitä kuten se, etten tykännyt yhtään päähenkilöstä. Yksittäinen romaani Cuckoo's Egg edustaa "puhdasta" scifiä, ja tässä henkilökuvaus oli todella hyvää. Lyhyehkö CE ei kuulu Cherryh'n tunnetuimpiin töihin, mutta se sai minulta neljä tähteä enkkupuolen tietokannassa.

Pahin pettymys

Tämän kategorian voittaa Stephen Kingin Kolkuttajat. Pitkän kirjan tarina hajoaa kiinnostavan alkupuolen jälkeen käsiin. Varsinkin, jos vertaa hienoon Se-romaaniin. Mutta tiesin jo ennen lukemisen aloittamista, että King itse pitää teosta epäonnistuneena, joten en pettynyt erityisen paljon. Ja kyllä Kolkuttajat ansaitsee silti arvosanaksi (niukasti) kolme tähteä viidestä, ei se varsinaisesti huono kirja ollut.

Parhaat uudet tuttavuudet

Ykkönen on ilman muuta Lev Grossman. Kunniamaininnan saavat:
  • Andy Weir (Yksin Marsissa)
  • Leigh Bardugo (Grisha-trilogia)
Bardugon nuortensarjan päätöskirja Ruin and Rising putosi ensimmäisenä viestin alusta löytyvältä lukuelämykseni-listalta. Tämä trilogia parani osa osalta. Pitää vielä ottaa esille hyvänä uutena tuttavuutena normaaliin kirjallisuuteen lukeutuva Gillian Flynn. Luin häneltä viime vuonna Kiltin tytön.

SARJAKUVAT

Paras lukemani sarjakuvakirja vuonna 2016 oli Neil Gaimanin viides Sandman-kokoelma Persoonapeli. Selkeästi sarjan paras tähän mennessä ja ensimmäinen, jota voi sanoa nerokkaaksi.

Muita sarjislukuelämyksiäni viime vuodelta:
  • Neil Gaiman: Sandman – Utujen vuodenaika
  • Brian K. Vaughan: Saga 2–4
  • Alan Moore: Ihmeellinen Miracleman
  • Alan Moore: Rämeen olento 4–5

Suurin sarjakuvapettymys oli Garth Ennisin Preacher. Luin viime vuonna RW-kustannuksen julkaiseman ensimmäisen, paksun kokoelman. Ei tämä huono ollut vaan ihan viihdyttävää luettavaa. Mutta loppuun päästyäni ei ollut minkäänlaista intoa jatkaa seuraavaan kokoelmaan. Jotkut puhuvat Preacheristä klassikkona, mutta en huomannut lukiessani mitään tällaiseen viittaavaa. Ehkä tv-sovitus on parempi, en ole vielä kokeillut sitä.

Viimeksi muokattu: 08.04.2017 16:56 : Jussi.

Fievre
Uusin jäsen: Roope Kiiski